Gemeenteblad van De Fryske Marren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| De Fryske Marren | Gemeenteblad 2025, 196042 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| De Fryske Marren | Gemeenteblad 2025, 196042 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening gemeente De Fryske Marren 2024
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Planning- en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college in overleg met de griffie een overzicht aan aan de raad met daarin in elk geval de data van het aanbieden door het college en het behandelen door de raad van de jaarstukken, de perspectiefnota, de voor- en najaarsrapportage, de begroting met de meerjarenraming en de belastingverordeningen.
Artikel 4. Inrichting begroting en jaarstukken
De begroting en de jaarstukken bevatten naast de verplichte paragrafen, de paragrafen subsidies en duurzaamheid. In de paragraaf subsidies geeft het college in ieder geval een overzicht van de te verstrekken subsidies aan instellingen en ondernemingen, alsmede de subsidieplafonds. In de paragraaf duurzaamheid wordt gemeentebreed overzicht gegeven van alle beleid en uitvoering daarvan ten aanzien van duurzaamheid.
Artikel 5. Kaders voor de begroting
Artikel 7. Tussentijdse rapportage
Het college informeert de raad door middel van een voor- en najaarsrapportage over de realisatie van het in de begroting vastgestelde beleid en beschikbaar gestelde middelen over respectievelijk de eerste vier maanden en de eerste acht maanden van het lopende boekjaar. Deze rapportages worden ter vaststelling aan de raad aangeboden.
In de voor- en najaarsrapportage worden verwachte afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten per programma groter dan € 100.000 van de raming toegelicht en verwachte afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten van investeringskredieten groter dan 10% toegelicht. Dit laatste met een minimumbedrag van € 50.000.
Artikel 8. Tussentijdse aanpassingen begroting
Begrotingsaanpassingen ten gevolge van tussentijdse raadsbesluiten (als er sprake is van 3 O’s (onvoorzien, onuitstelbaar en onontkoombaar)) wordt een begrotingswijziging gemaakt voor het lopende jaar en de komende jaren.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 12. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 13. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 15. Waardering & afschrijving vaste activa
Activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervangingsprijs. Voor onderhanden werk op het gebied van de grondexploitatie wordt de verkrijgingsprijs, c.q. de vervaardigingsprijs gevormd door de kosten van grondverwerving, bouw- en woonrijp maken, beheer- en administratiekosten (inclusief toerekening uren eigen organisatie) en rente. De opbrengsten van grondverkopen en de ontvangen bijdragen van derden worden hierop in mindering gebracht.
Artikel 16. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt op balansdatum een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 19. Belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Artikel 20. Financieringsfunctie
Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zo veel mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar beheerplannen voor het onderhoud van de openbare ruimte aan. De plannen geven de kaders weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, vaarwegen, oeverconstructies, wegen en kunstwerken. De raad stelt de plannen vast.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarstukken, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-196042.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.