Gemeenteblad van Twenterand
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Twenterand | Gemeenteblad 2025, 195568 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Twenterand | Gemeenteblad 2025, 195568 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit gemeente Twenterand 2025
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling en uitgangspunten inrichting organisatie
In dit besluit wordt verstaan onder:
Financiële administratie: het systematisch vastleggen en verwerken van de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie ten behoeve van de financieel-economische positie, het financiële beheer, de uitvoering van de begroting, het afwikkelen van vorderingen en schulden alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Hij/Zij: Daar waar in dit besluit een mannelijke vorm is gekozen terwijl een functie of taak wordt uitgevoerd of ingevuld door een vrouw of gender neutraal persoon, dient men de overeenkomstig bijpassende vervoeging te lezen. Vanwege de algemene leesbaarheid is in dit besluit gekozen voor één schrijfwijze.
Hoofdstuk 2. Inrichting van de ambtelijke organisatie
De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de (tweede) algemeen directeur stellen een onderlinge portefeuilleverdeling vast. Hierbij ligt het accent voor de portefeuille van de gemeentesecretaris/algemeen directeur op de bestuurlijke en wendbare kant van de organisatie (het ‘WAT’). Het accent voor de (tweede) algemeen directeur ligt op de interne en robuuste kant van de organisatie (het ‘HOE’ en de ‘basis op orde’).
Artikel 4 De algemeen directeur
Voor de nadere uitwerking van artikel 2 en de onderling door de directie vast te stellen portefeuilleverdeling, volgt hierna een overzicht van taken en verantwoordelijkheden van beide directieleden voor zover het hun portefeuille verdeling betreft.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur respectievelijk de (tweede) directeur:
Artikel 7 Organisatie programma’s, projecten en bestuursopdrachten
Het College kan besluiten (al dan niet op voorstel van de ambtelijke organisatie) om bestuursopdrachten in te zetten. Een bestuursopdracht is een sturingsinstrument dat in de regel wordt ingezet bij complexe zaken, die van groot politiek en/of beleidsmatig belang zijn (nieuw of herijking van beleid). Er is duidelijkheid en portefeuille overstijgend draagvlak nodig over de kaders van deze opdracht. Veelal is er ook sprake van een substantiële inzet van middelen.
Hoofdstuk 3. Organisatie van het financieel beheer
Artikel 8 Inrichting van de financiële organisatie
Het College draagt zorg voor een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden waarbij volgens de eisen van control aan de eisen van technische functiescheiding wordt voldaan (dan wel dat er beheersingsmaatregelen zijn ingesteld) en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan het bestuur en het ambtelijk management is gewaarborgd.
De concerncontroller draagt vanuit diens functie zorg voor de werking en (door)ontwikkeling van het controlframework van eerste-, tweede- en derdelijns control vanuit de optiek dat de gemeente in control is en blijft en daarover rapporteert. De concerncontroller draagt actief bij aan het in control zijn of komen van de organisatie en doet dat vanuit een onderzoekende en helpende attitude zodat het leren en ontwikkelen van de gemeente wordt bevorderd. De concerncontroller heeft daarbij de volgende taken:
De concerncontroller rapporteert over de uitvoering van zijn taken aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Indien hij bij de uitoefening van zijn (advies-) taken een ten opzichte van de gemeentesecretaris/algemeen directeur afwijkend standpunt heeft, doet hij daarvan, na overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur mededeling aan het College.
Het College neemt het besluit tot het verlenen van mandaatbevoegdheden in een afzonderlijk “mandaatbesluit”.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het College.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-195568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.