Gemeenteblad van West Maas en Waal
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Maas en Waal | Gemeenteblad 2025, 194755 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Maas en Waal | Gemeenteblad 2025, 194755 | beleidsregel |
BELEIDSREGEL BEHOUD EN BEVORDERING LEEFBAARHEID EN SAMENREDZAAMHEID WEST MAAS EN WAAL 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Maas en Waal;
gelet op artikel 2, lid 1.g., van de Algemene Subsidie Verordening gemeente West Maas en Waal 2017
b e s l u i t vast te stellen de volgende beleidsregel “Beleidsregel behoud en bevordering leefbaarheid en samenredzaamheid West Maas en Waal 2025”
Dit onderdeel van deze beleidsregel richt zich ook op aandacht voor (kwetsbare) inwoners en voorzieningen in hun directe leefomgeving.
Artikel 1:1 Algemene doelstelling
Het organiseren van vernieuwende activiteiten die specifiek gericht zijn op:
Paragraaf A. Kwetsbare inwoners
Begripsomschrijving kwetsbare inwoners:
Dit zijn mensen met een beperking of probleem van lichamelijke, verstandelijke, psychische, psychosociale en/of materiële aard, waarbij een disbalans is ontstaan tussen draaglast en draagkracht, wat ingrijpende gevolgen heeft voor hun zelfstandigheid en participatiemogelijkheden in de samenleving.
Niet iedereen met een beperking is per definitie kwetsbaar. Kwetsbaarheid wordt bepaald door de mate van beperking (draaglast) in combinatie met de mogelijkheid om dit op te vangen (draagkracht). Versterking van eigen kracht is daarom belangrijk. Voor sommige mensen met een beperking, waar draaglast en draagkracht niet in balans zijn, is het niet altijd vanzelfsprekend dat zij meedoen aan activiteiten of gebruik maken van de voorzieningen in de gemeente. Vooral deze groep kwetsbare inwoners heeft extra hulp nodig om te participeren. Het gaat dan vaak om mensen met (meerdere) beperkingen, die zonder extra ondersteuning of een toegankelijk aanbod moeite hebben regie over het eigen leven te houden. Onder deze doelgroep zijn veel mensen die zich eenzaam voelen.
Kwetsbare inwoners doen gewoon mee, net als ieder ander. Soms met wat extra begeleiding of ondersteuning. Soms door gebruik te maken van een speciaal aanbod. Meedoen op een eigen manier aan de dingen die passen bij hun mogelijkheden. Het liefst door mogelijk te maken dat zij meedoen aan “gewone” activiteiten, maar zo nodig binnen een aparte, veilige omgeving, met (professionele) ondersteuning. Het welzijnsaanbod is een aanbod van ondersteuning en activering voor deze kwetsbare groepen. Geen passief activiteitenaanbod, maar activering en ondersteunen bij mogelijkheden.
Dit ondersteuningsaanbod bestaat uit de volgende onderdelen:
beschermde omgeving voor mensen die niet aan het reguliere aanbod1 kunnen meedoen;
Artikel 1:2 Prestaties en activiteiten
Paragraaf A. Zonnebloemafdelingen
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1.
Paragraaf B. Kwetsbare inwoners
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1 én aan minstens drie van de onderstaande sub-doelstellingen:
De activiteit moet binnen een jaar na toekenning van de aanvraag zijn gerealiseerd.
PARAGRAAF C: Initiatieven die de leefbaarheid bevorderen
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1 én aan minstens drie van de onderstaande sub-doelstellingen:
Paragraaf D. Initiatieven die de samenredzaamheid behouden en/of bevorderen
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1 én aan minstens drie van de onderstaande sub-doelstellingen:
Het is een nieuwe activiteit. De activiteit moet binnen 1 jaar na toekenning van de beloning worden uitgevoerd.
Bij gelijke score van de aanvragen komen de aanvragen die in de afgelopen 3 jaar geen bijdrage hebben ontvangen, het eerst voor een bijdrage in aanmerking
Artikel 1:3. Berekening van de subsidie
Paragraaf A. Zonnebloemafdelingen
Paragraaf B. Kwetsbare inwoners
Paragraaf C. Initiatieven die de leefbaarheid behouden en/of bevorderen
Paragraaf D. Initiatieven die de samenredzaamheid behouden en/of bevorderen
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel.
Alleen zonnebloemafdelingen uit de gemeente West Maas en Waal kunnen in aanmerking komen voor structurele subsidie binnen deze beleidsregel.
Initiatieven voor kwetsbare inwoners en die de leefbaarheid en samenredzaamheid bevorderen komen in aanmerking voor een eenmalige subsidie.
Activiteiten die niet primair op de in de beschreven algemene doelstelling zijn gericht komen niet in aanmerking voor subsidie.
Artikel 2:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan kunstzinnige, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde
voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 3a. MULTI FUNCTIONELE ACCOMMODATIES
Artikel 3a:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan niet-commerciële kunst, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
Artikel 3a:3 Berekening van de subsidie, voorwaarden en verplichtingen
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 25.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 25.000,- wordt bezien of de
exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 50.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 50.000,- wordt bezien of de exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 50.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 50.000,- wordt bezien of de exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
Artikel 3a:5 Weigeringsgronden
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 3b. De Hucht - Alphen
Artikel 3b:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan kunstzinnige, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
Artikel 3b:3 Berekening van de subsidie
De subsidie voor De Hucht wordt als volgt berekend:
Artikel 3b:5 Weigeringsgronden
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 4. EERSTE HULPORGANISATIES
Volksgezondheid ondersteunen door activiteiten te organiseren die gericht zijn op de bevordering en preventie op het gebied van de volksgezondheid.
Artikel 4:2 Prestaties en activiteiten
Het aanbod van de eerste hulporganisaties bestaat uit de volgende onderdelen:
Artikel 4:3 Berekening van de subsidie
Voor het leveren van de prestaties onder 2 is voor elke Eerste Hulporganisatie een maximale subsidie beschikbaar.
Naast de in de subsidie verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan aan een Eerste Hulporganisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal per jaar gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 5. INTEGRALE VEILIGHEID AED (Automatische Externe Defibrillator)
Artikel 5:2 Prestaties en activiteiten
De subsidie mag alleen gebruikt worden voor de onder de doestelling genoemde onderwerpen en alleen voor activiteiten binnen de gemeentegrenzen van de gemeente West Maas en Waal.
Artikel 5:3 Berekening van de subsidie
Voor de uitvoering van de onder 2. genoemde prestatie-indicatoren ontvangt Stichting AED Rivierenland een activiteitensubsidie.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, wanneer de Stichting AED Rivierenland, niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Voor Stichting AED Rivierenland wordt in het totaaloverzicht subsidiebudget een maximaal te besteden bedrag als subsidieplafond vermeld.
Artikel 5a:2 Prestaties en activiteiten
De subsidie dient voor de onder de doestelling genoemde onderwerpen en alleen voor activiteiten binnen de gemeentegrenzen van de gemeente West Maas en Waal.
Artikel 5a:5 Weigeringsgronden
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, wanneer de Stichting AED Rivierenland, niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 6. ONDERSTEUNING door Stichting De Brug, Hospice en Thuiswaken Maas en Waal (de Stichting)
Artikel 6:3 Berekening van de subsidie
De Stichting krijgt jaarlijks een vaste subsidie in de kosten van het schoon en leefbaar houden van het hospice en van het begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan de subsidie worden geweigerd als de Stichting niet voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen, genoemd onder punt 4.
Artikel 7:1 Algemene doelstelling
Het ontwikkelen, verbinden, coördineren en uitvoeren van activiteiten in een of meer dorpen of wijken van de gemeente West Maas en Waal.
Artikel 7:2 Prestaties en activiteiten
Bij activiteiten van een dorpsplatform en hieraan verbonden prestaties worden de volgende aspecten van de maatregelen in de ‘Visie Leefbaarheid Kernen 2030´ op elkaar afgestemd:
Voor deze afstemming kan de dorpsplatform kiezen voor het (laten) opstellen van een integraal plan/toekomstvisie voor het dorp of de wijk.
Een dorpsplatform fungeert als centraal coördinatie- en aanspreekpunt namens het dorp, de dorpen of de wijk(en) voor de gemeente West Maas en Waal en voor andere partijen.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, indien een dorpsplatform niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 8a. BEVORDEREN GEZONDHEID; gezonde voeding en gezond bewegen. Eenmalige subsidie voor samenwerkingsactiviteiten gezonde voeding / gezond leven
Artikel 8a:1 Algemene doelstelling
Dit onderdeel van de beleidsregel is gericht op rechtspersonen (BV’s, NV’s, VOF’s, eenmanszaken, stichtingen, coöperaties en verenigingen).
Artikel 8a:2 Prestaties en activiteiten
De activiteiten en de hieraan verbonden prestaties worden beoordeeld op in elk geval de volgende aspecten:
Bij gelijke score van de aanvragen komen de aanvragen het eerst in aanmerking die de afgelopen 3 jaar geen eerdere bijdrage van de gemeente hebben ontvangen vanuit deze beleidsregel.
Artikel 8a:3 Berekening van de subsidie
Paragraaf 1: Eenmalige subsidie voor samenwerkingsactiviteiten gezonde voeding / gezond leven
Artikel 8a:4 Voorwaarden en verplichtingen
Een ontvanger van de eenmalige subsidie besteedt de subsidie aan het doel waarvoor de subsidie wordt verleend volgens de ingediende subsidieaanvraag “Bevordering gezondheid; gezonde voeding en/of gezond bewegen”. De rechtspersoon hoeft bij de eerste aanvraag geen aanvullende bijlagen op te sturen zoals een exemplaar van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar.
Als aanvullende voorwaarde geldt:
- Het is verplicht om gebruik te maken van het voorgeschreven aanvraagformulier op de website “Bevordering gezondheid; gezonde voeding en gezond bewegen”. De subsidie kan het hele jaar door aangevraagd worden.
Artikel 8a:5 Weigeringsgronden
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, indien de aanvrager niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 8b. BEVORDEREN GEZONDHEID; gezonde voeding en gezond bewegen. Jaarlijkse subsidie Vereniging Dorpsmoestuin West Maas en Waal
Artikel 8b:1 Algemene doelstelling
Stimuleren en bevorderen van de gezondheid van de inwoners van de gemeente West Maas en Waal door het gaan nuttigen van meer gezonde voeding (eten en drinken) en/of meer gezond bewegen.
Artikel 8b:2 Prestaties en activiteiten
De subsidie is bedoeld voor activiteiten in West Maas en Waal passend binnen de onder de doestelling genoemde onderwerpen. Het gaat daarbij om:
Artikel 8b:5 Weigeringsgronden
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast wordt, wanneer Vereniging Dorpsmoestuin West Maas en Waal niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie geweigerd.
Hoofdstuk 9. MANTELZORGONDERSTEUNING
Artikel 9.2 Prestaties en activiteiten
Het uitvoeren van regeltaken die niet uitgevoerd kunnen worden op eigen kracht, met behulp van de sociale omgeving van de mantelzorger, of met behulp van andere (voorliggende) voorzieningen zoals het Steunpunt Mantelzorg, zorgtrajectbegeleiding, onafhankelijke cliëntondersteuning, IDO, Thuisadministratie.
Het faciliteren van een geschikte ruimte, materialen etc. voor het uitvoeren van maandelijkse bijeenkomsten van twee lotgenotencontactgroepen.
Het faciliteren van logeeropvang voor inwoners waarvan de verwachting is dat zij niet meer genezen zullen, en waarvan de verwachting is dat zij binnen een jaar zullen overlijden.
Artikel 9.3 Berekening van de subsidie
De subsidie betreft een vergoeding van de diensten danwel gemaakte kosten voor het uitvoeren van de onder artikel 2 genoemde prestaties en activiteiten.
Artikel 9.4 Voorwaarden en verplichtingen
De door de gemeente aanbestede of gesubsidieerde partij tot mantelzorgondersteuning (Steunpunt Mantelzorg) stelt voorafgaand vast dat het college de kosten van de mantelzorgmakelaar aan de mantelzorger niet eerder heeft vergoed. Het college vergoedt de kosten aan de mantelzorgmakelaar per mantelzorgsituatie één keer en in één jaar;
Afspraken over de ruimte en eventuele andere faciliteiten van de onder artikel 2 genoemde prestaties en activiteiten, worden gemaakt met, of in overeenstemming met, de door de gemeente aanbestede of gesubsidieerde partij tot mantelzorgondersteuning (Steunpunt Mantelzorg).
De algemene weigeringsgronden in de Algemene Subsidie Verordening zijn van toepassing op deze beleidsregel. De subsidie wordt geweigerd wanneer niet aan de voorwaarden en verplichtingen van artikel 4 van dit hoofdstuk wordt voldaan.
Gecertificeerde mantelzorgmakelaars die staan geregistreerd bij de beroepsvereniging mantelzorgmakelaars komen voor deze subsidie in aanmerking.
Initiatieven die voldoen aan de in artikel 4 van dit hoofdstuk genoemde voorwaarden en verplichtingen komen in aanmerking voor subsidie.
Alleen Stichting De Brug Maas en Waal te Druten komt in aanmerking voor subsidie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-194755.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.