Gemeenteblad van Epe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 188249 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 188249 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Epe 2025
Gelet op het bepaalde in de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 87,147 en149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 15, eerste lid sub a, en 31van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
Gelet op de circulaire "Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester", ingangsdatum 1 oktober 2017 en de "handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid", d.d. december 2020 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
Vast te stellen de navolgende:
Verordening Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Epe 2025
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
b. de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Gelderland;
c. de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Epe;
d. de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 2 Instelling en taak van de commissie
1. Er wordt een raadscommissie ingesteld, genaamd "Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Epe 2025".
2. De commissie heeft tot taak de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Artikel 3 Samenstelling commissie
1. De commissie bestaat uit 10 raadsleden, uit elke fractie één, te benoemen door en uit de gemeenteraad.
2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
3. De voorzitter treedt op als contactpersoon.
Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
2. De loco-gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.
3. De secretaris en de plaatsvervangend secretaris zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie.
Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van deze termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit.
De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt bevat in ieder geval:
Artikel 10 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging
De commissie maakt vooraf aan de burgemeester en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
Artikel 11 Archivering van stukken
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.
Artikel 12 Ontbinding commissie
Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.
Artikel 13 Onvoorziene aangelegenheden
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking en vervalt op de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-188249.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.