Gemeenteblad van Cranendonck
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Cranendonck | Gemeenteblad 2025, 188115 | andere voorlichtingsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Cranendonck | Gemeenteblad 2025, 188115 | andere voorlichtingsinformatie |
Convenant aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025-2030
hierna gezamenlijk te noemen: de partijen.
Zie voor een volledig overzicht van alle convenantpartijen het overzicht op pagina 16 van dit convenant.
Het Openbaar Ministerie, arrondissementsparket Oost-Brabant, hierna: het OM, onderschrijft het belang van de samenwerking ten behoeve van de in dit convenant genoemde doelen. Het OM heeft een wettelijke taak in het proces van opsporen en vervolgen van de onderhavige criminaliteit. Tevens heeft het OM wettelijke mogelijkheden in het verstrekken van gegevens aan de partijen bij dit convenant. Dit vereist per geval een toets. Daarmee bestaat er voor het OM geen juridische noodzaak het convenant te tekenen als partij. Het OM tekent ‘voor gezien en akkoord’.
In het verzorgingsgebied van de politie-eenheid Oost-Brabant veelvuldig sprake is van illegale productie, verwerking, opslag van en handel in drugs. Ook wordt drugsafval met regelmaat gedumpt en/of geloosd. Dit brengt gevaarlijke en schadelijke gevolgen voor milieu, maatschappij en volksgezondheid met zich mee;
Het voorkomt dat bewoners, huurders of eigenaren (een deel van) hun woning, woonwagen, schuur en/of (bedrijfs-)pand, perceel- of daarbij behorende opstallen, voertuigen en vaartuigen gebruiken of laten gebruiken om drugs te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren, of drugs aanwezig hebben;
De voorbereiding of bevordering van het telen, bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren of voor handen hebben van drugs als genoemd op lijst I of II van de Opiumwet, strafbaar is, (stank)overlast en gevaarzetting (veelal in de vorm van brandgevaar) veroorzaakt, het woon- en leefklimaat van de omgeving en het veiligheidsgevoel van omwonenden aantast;
Deze criminele activiteiten schadelijk en ondermijnend zijn voor de rechtsorde, de samenleving, de openbare drinkwatervoorziening en daarmee de volksgezondheid, de leefbaarheid in de (woon)omgeving, het woningaanbod, de openbare orde en veiligheid en het maatschappelijk aanzien van de gemeenten in Oost-Brabant;
Partijen gevaarlijke situaties wensen te beëindigen, criminele activiteiten met betrekking tot de illegale productie, verwerking, opslag van en handel in drugs willen voorkomen en bestrijden, ernaar streven de leefbaarheid in de betreffende straten en buurten te verbeteren en gevoelens van onveiligheid weg te nemen;
Deze criminele activiteiten in strijd zijn met de overeenkomsten die de netbeheerder, het drinkwaterbedrijf, de woningcorporaties en gemeenten als verhuurders hebben gesloten met hun afnemers respectievelijk huurders en voornoemde organisaties hierdoor vaak aanzienlijke schade lijden en zij met alle mogelijke middelen willen bewerkstelligen dat al hun contractspartijen hun verplichtingen uit die overeenkomsten strikt nakomen;
In dit convenant en de daarbij behorende bijlagen wordt verstaan onder:
Strafbare productie, verwerking, opslag van en handel in drugs: het in strijd met de Opiumwet telen, bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben of vervaardigen van drugs, alsmede het uitvoeren van voorbereidende handelingen daartoe of het voorhanden hebben van een voorwerp of stof met dat doel;
Drugspand: een woning, lokaal of een ander gebouw waarbij een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid, wordt vervaardigd, geteeld, bereid, bewerkt, verkocht, afgeleverd en/of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is en/of een voorwerp of stof als bedoeld in artikel 10a, eerste lid, onder 3 of artikel 11a van de Opiumwet voorhanden is;
Drugsperceel: erf of grond waarvoor een rechtsorde (eigenaar/eigendomsrecht) geldt, waarbij een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid, wordt vervaardigd, geteeld, bereid, bewerkt, verkocht, afgeleverd en/of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is en/of een voorwerp of stof als bedoeld in artikel 10a, eerste lid, onder 3 of artikel 11a van de Opiumwet voorhanden is;
Verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens, zoals bedoeld in artikel 4, tweede lid AVG;
Verwerkingsverantwoordelijke: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van Persoonsgegevens vaststelt, zoals bedoeld in artikel 4, zevende lid AVG, of genoemd in artikel 1, onder f Wpg of artikel 1, onder k Wjsg;
Alle bij dit convenant betrokken partijen leveren een betekenisvolle bijdrage vanuit een maatschappelijk belang: het komen tot veilige en leefbare straten, wijken en buurten in de Oost-Brabantse gemeenten. Het doel van dit convenant is het voorkomen en aanpakken van (ondermijnende) drugscriminaliteit en de daarmee samenhangende problematiek, binnen de in dit convenant aangegeven reikwijdte.
De partijen onderkennen de dreigingen die met drugscriminaliteit gepaard gaan en komen overeen de illegale drugsproductie, verwerking, opslag van en handel in drugs via een gezamenlijke aanpak te voorkomen, te bestrijden en gevaarlijke situaties onmiddellijk te beëindigen. Door de bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke maatregelen op elkaar af te stemmen wordt het aanpakken van drugscriminaliteit bevorderd. De partijen geven binnen de kaders van de eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden invulling aan hun eigen taak. Met de aanpak worden onderstaande doelen beoogd:
Het tegengaan van het onrechtmatig gebruik van huurwoningen en bedrijfsruimtes en het bevorderen van de leefbaarheid en veiligheid in de samenleving door het verrichten van civielrechtelijke rechtshandelingen via de rechtbank, waaronder het beëindigen of (buitengerechtelijk) ontbinden van huurovereenkomsten en ontruimen van woningen en bedrijfsruimtes, of het opleggen van een gedragsaanwijzing indien ontbinding niet haalbaar is, of om voor de woningcorporatie moverende redenen niet gewenst is, en het civielrechtelijk verhalen van schade aan woningen en bedrijfsruimtes;
Voornoemde doelen worden aangemerkt als:
Het kunnen bereiken van die doelen en kunnen monitoren van de voortgang daarvan, vergt dat partijen de voor die situatie noodzakelijke Persoonsgegevens met elkaar kunnen uitwisselen.
Zonder verstrekking van politiegegevens aan partijen is het bereiken van deze doelstellingen niet mogelijk. De partijen voorzien elkaar van relevante persoons- en overige gegevens voor zover deze noodzakelijk, relevant en niet bovenmatig zijn voor de aan hen toebedeelde taken en verplichtingen in relatie tot de aanpak van drugscriminaliteit.
4. Grondslagen gegevensverwerking
De partijen hebben de volgende taken:
de gemeentetaak zoals genoemd in artikel 13b Opiumwet, artikel 172 Gemeentewet, afdeling 18.1 Omgevingswet, artikel 92 Woningwet, artikel 32 Huisvestingswet 2014, artikel 76a Participatiewet, artikel 34 en 35 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 34 en 35 de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 3 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikel 2.1.1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.1 Jeugdwet;
de taak van het UWV, zoals genoemd in artikel 30 en 55a Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI), hoofdstuk 5 Awb en verder, zoals genoemd in de materiewetten als de wettelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, de wettelijke ziekengeldverzekering, de wettelijke werkloosheidsverzekering, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten, de Toeslagenwet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, alsmede aan wetten die de uitvoering van deze wetten beheersen, voor zover die uitvoering niet bij of krachtens enige wet aan anderen is opgedragen;
de taak van de woningcorporatie zoals genoemd in artikel 45 lid 2 sub f van de Woningwet en artikel 51 Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting de verplichtingen die een woningcorporatie op grond van artikel 7:204 lid 2 en 7:206 lid 1 Burgerlijk Wetboek jegens haar huurders en op grond van artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek jegens omwonenden kan hebben gericht op behoud van woongenot, de leefbaarheid van de wijk en veiligheid van omwonenden;
de taak van de netbeheerder zoals genoemd in artikel 16, eerste lid van de Elektriciteitswet 1998 (en/of artikel 26 ab juncto artikel 95 ca van deze wet) en/of artikel 10, eerste tot en met derde en vijfde lid juncto 13b van de Gaswet. Daarnaast is de netbeheerder gehouden aan haar geheimhoudingsplicht conform artikel 79 Elektriciteitswet en artikel 37 Gaswet;
De verwerking van Persoonsgegevens ter uitvoering van deze taken vindt plaats op basis van de volgende grondslagen:
De politie verwerkt politiegegevens voor zover die verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van de politietaak, zoals neergelegd in artikel 3 Politiewet 2012. De grondslag voor verwerking van politiegegevens is gelegen in de Wpg. De grondslag voor de structurele verstrekking van artikel 8 en artikel 13 [en artikel 9 en artikel 10, eerste lid, onder a en c na toestemming van de bevoegd functionaris en/of Officier van Justitie van het Openbaar Ministerie] politiegegevens, aan partijen in het samenwerkingsverband is gelegen in artikel 20 Wpg. Dit is nader vastgelegd in de ‘beslissing tot structurele verstrekking van politiegegevens aan derden op grond van artikel 20 Wpg’ in het kader van dit convenant (zie ook artikel 7 van dit convenant).
De door het Openbaar Ministerie te verlenen instemming ziet op de vraag of een voorgenomen verstrekking al dan niet het opsporing- en vervolgingsbelang kan schaden. Instemming wordt verleend ten aanzien van verstrekkingen waarbij duidelijk is dat opsporings- en vervolgbelangen niet worden geschaad.
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente, ieder voor zo ver het hun wettelijke bevoegdheden betreft, verwerkt en verstrekt Persoonsgegevens voor zo ver dit noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting op grond van artikel 6, eerste lid, onder c AVG, of voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan hem is opgedragen op grond van artikel 6, eerste lid, onder e AVG.
Woningcorporaties verwerken en verstrekken Persoonsgegevens, voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de betreffende woningcorporatie of van een betrokken derde in de zin van artikel 6, lid 1 onder f AVG. Als gerechtvaardigd belang wordt aangemerkt de naleving van de verplichtingen uit de overeenkomst met Betrokkene, de wettelijke taken verplichtingen die volgen uit de aangehaalde wetsartikelen in artikel 4 van dit convenant en het belang om de leefbaarheid zoveel mogelijk te borgen in de wijk waar de woningen van woningcorporaties zijn gelegen;
Netbeheerder Enexis en drinkwaterbedrijf Brabant Water verwerken en verstrekken Persoonsgegevens, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst, waarbij de Betrokkene partij is op grond van artikel 6, eerste lid onder b AVG, om te voldoen aan een wettelijke verplichting op grond van artikel 6, eerste lid, onder c AVG, en/of voor de vervulling van een taak van algemeen belang op grond van artikel 6, eerste lid, onder e AVG, en/of omdat de verwerking van Persoonsgegevens noodzakelijk is om het gerechtvaardigd belang van de partij of haar klanten te behartigen op grond van artikel 6, eerste lid onder f AVG.
Het UWV verwerkt Persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting op grond van artikel 6, eerste lid, onder c AVG, voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan hem is opgedragen op grond van artikel 6, eerste lid, onder e AVG. UWV verwerkt Persoonsgegevens, voor zover dat noodzakelijk is voor de vervulling van de taak als bedoeld in artikel 30 lid 1 van de Wet SUWI en artikel 55a van de Wet SUWI.
5. Categorieën Betrokkenen en categorieën Persoonsgegevens
In het kader van de samenwerking kunnen door partijen over de volgende categorieën personen de volgende categorieën Persoonsgegevens verstrekt worden voor zover dit voor de ontvangende partij noodzakelijk is om haar deel van de doelstellingen te kunnen bereiken en de gegevens toereikend zijn, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.
Categorie Betrokkene; overige Betrokkene(n)1:
6. Inspanningen, inrichting samenwerking en verwerkingsverantwoordelijkheid
Als bij één van de partijen, op basis van haar ter beschikking staande feitelijke gegevens of andere informatie, het vermoeden bestaat dat er sprake is van illegale productie, verwerking, opslag van of handel in drugs, dan informeert zij onverwijld de politie over de plaats van de vermoedelijke productie-, verwerkings-, opslag- of handelslocatie alsmede de aanleiding waarop dat vermoeden is gebaseerd.
De politie onderzoekt – in afstemming met het Openbaar Ministerie – het vermoeden om vast te stellen of er voldoende aanwijzingen zijn om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. Bij het vermoeden van een strafbaar feit worden partijen met een controlebevoegdheid en/of opsporingsbevoegdheid en de betreffende gemeente geïnformeerd, zodat zij adequate maatregelen kunnen treffen, tenzij het belang van het strafrechtelijk onderzoek zich daartegen verzet.
Afhankelijk van de aangetroffen situatie worden de relevante partijen geïnformeerd over de bevindingen voor zover zij deze informatie nodig hebben om eventuele maatregelen te treffen. De politie zal conform het verstrekkingenkader zo snel mogelijk de berichtgeving ten aanzien van de convenantpartijen verzorgen, voor zo ver dit voor hun taak noodzakelijk is.
Als blijkt dat er sprake is van het tekortschieten in de verplichting uit de huurovereenkomst omdat sprake is van een drugspand in de zin van dit convenant ten aanzien van een huurwoning, huurwoonwagen en/of op een woonwagenstandplaats of daarbij behorend bijgebouw, erf of grond, dan zal de betreffende woningcorporatie alle mogelijke maatregelen treffen teneinde de overtreding te beëindigen, herhaling op die locatie te voorkomen en het signaal afgeven dat dergelijk handelen van een huurder niet wordt getolereerd. Indien de huurder/bewoner weigert om vrijwillig te ontruimen en de woningcorporatie dit om deze doelen te bereiken noodzakelijk acht, gaat de betreffende woningcorporatie over tot het opstarten van een gerechtelijke procedure om toestemming te verkrijgen van de rechter voor ontruiming van de woning, woonwagen of standplaats, en, zo nodig, de huurovereenkomst door de rechter te laten ontbinden inclusief het instellen van een vordering tot verhaal van mogelijk geleden materiële schade.
Als bij het Uitkeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) divisie Handhaving op basis van de aan haar ter beschikking staande feitelijke gegevens of andere informatie, het vermoeden bestaat dat er sprake is van illegale productie, verwerking, opslag van of handel in drugs, dan onderzoekt het UWV of de deelnemer(s) wellicht ten onrechte één of meer uitkering(en) hebben genoten uit hoofde van de sociale verzekeringswetten. Door het UWV kunnen daarvoor maatregelen worden getroffen, zoals het beëindigen van of korten van inkomsten op uitkeringen, terugvorderen van ten onrechte verkregen uitkering(en), dan wel het opnemen van een aangifte en opmaken van een proces-verbaal uitkeringsfraude (indien het benadelingsbedrag boven de aangiftegrens ligt) ten behoeve van het Openbaar Ministerie, dan wel het opleggen van een bestuurlijke boete of waarschuwing.
Convenantpartijen verplichten zich over en weer tot elkaar om de in dit convenant neergelegde rechten en verplichtingen naar vermogen uit te voeren en na te leven, met inachtneming van de doelstelling van dit convenant en met behoud van ieders eigen verantwoordelijkheden en alle geldende wettelijke bepalingen.
Convenantpartijen verplichten zich om ervoor te zorgen dat hun eigen registraties (en verwerkingen) waaruit zij – via het overleg en de registratie - gegevens verstrekken aan de andere convenantpartijen, op orde zijn. Dat wil zeggen dat de convenantpartijen moeten waarborgen dat zij deze gegevens rechtmatig verzamelen én dat zij moeten waarborgen dat zij alleen als dat mag op grond van een geheimhoudingsverklaring de gegevens mogen verstrekken aan de andere convenantpartijen. Op welke wijze de convenantpartijen dat waarborgen gaat het bestek van het convenant te buiten. Het is van belang ervoor te zorgen dat de registraties van de convenantpartijen rechtmatig zijn en dat de verstrekking rechtmatig is. De rechtmatigheid van de gegevensontvangst door het overleg hangt immers mede af van de rechtmatigheid van de gegevensverstrekking door de convenantpartijen.
Ten behoeve van de samenwerking in het kader van dit convenant en de daaruit vloeiende verstrekkingen wordt geen gezamenlijk bestand gevormd. Dit betekent dat de noodzakelijke verstrekkingen aan ieder van de ontvangers afzonderlijk plaatsvinden en dat er met het oog op de gezamenlijke doeleinden uit dit convenant geen overzichten worden opgesteld met daarin naar individuele personen herleidbare gegevens. Iedere partij is daarmee zelf verantwoordelijk voor de registratie van de verstrekkingen in overeenstemming met de AVG.
7. Beslissing artikel 20 Wet politiegegevens
Op het moment van het ondertekenen van het convenant ‘Aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025 - 2030’ door burgemeester en Openbaar Ministerie, ondertekenen zij in hun hoedanigheid van bevoegd gezagdrager over de politie, tevens de beslissing in te stemmen met de verstrekking van politiegegevens conform artikel 20 Wpg. De beslissing artikel 20 Wpg wordt als afzonderlijk document aan dit convenant toegevoegd (bijlage 3).
Partijen dragen er zorg voor dat diegenen die Persoonsgegevens verwerken, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt, verklaren tot geheimhouding van Persoonsgegevens en andere gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht.
Artikel 7 Wpg ziet op de geheimhoudingsplicht. Daaruit volgt dat de ontvanger van politiegegevens deze gegevens kan ‘doorverstrekken’ ‘voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking verplicht of zijn taak daartoe noodzaakt’. Dit betekent dat de ontvanger moet kunnen aantonen dat het voor zijn taak noodzakelijk is om de gegevens te verstrekken, dat het belang om de gegevens te vestrekking in verhouding staan tot de beperking van de persoonlijke levenssfeer (proportionaliteit) en dat het ook niet met minder gegevens kan (subsidiariteit).
10. Bewaartermijnen en vernietiging
Partijen beveiligen de Persoonsgegevens tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking en treffen daartoe de nodige passende technische en organisatorische maatregelen. Overheidspartijen in het convenant voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het normenkader voor informatie-beveiliging binnen de gehele overheid. De corporaties hanteren de Baseline Informatieveiligheid Corporaties (BIC). De andere convenantpartijen voldoen minimaal aan de ISO 27001, de internationale standaard voor informatiebeveiliging. De maatregelen betreffen in ieder geval:
Beveiligde elektronische uitwisseling van gegevens, indien mogelijk door encryptie en andere vormen van beveiliging, waarbij uitlekken van gegevens wordt gesignaleerd en gegevens niet direct leesbaar zijn voor derden. Indien partijen nog niet beschikken over de mogelijkheid om beveiligd elektronisch gegevens uit te wisselen, spannen partijen zich in om dit te implementeren.
Partijen hebben procedures om de betrouwbaarheid, zowel bij aanname als gedurende het dienstverband, van medewerkers vast te stellen. Onderdeel hiervan is in ieder geval het laten ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring en een screening van medewerkers, bijvoorbeeld door middel van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) of, waar nodig, een Verklaring Omtrent het Gedrag Politiegegevens (VOG-P).
Indien de door de convenantpartijen verwerkte Persoonsgegevens niet van de Betrokkene zelf zijn verkregen, wordt de Betrokkene door de Verwerkingsverantwoordelijke die hiertoe op grond van de AVG verplicht is geïnformeerd. Het informeren kan, gelet op in artikel 14, vijfde lid, AVG, artikel 23, eerste lid, AVG, en artikel 41, eerste lid, UAVG, genoemde bepalingen op een later moment plaatsvinden of in het uiterste geval achterwege blijven, voor zover dit noodzakelijk is in het belang van onder meer de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid.
Een Betrokkene die materiële of immateriële schade heeft geleden ten gevolge van een verwijtbare inbreuk op de voor de partijen van toepassing zijnde wet- en regelgeving, heeft het recht van de onderhavige Verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker schadevergoeding te ontvangen voor de geleden schade.
Een vertegenwoordiging van convenantpartijen wordt geconsulteerd over de toetreding van een nieuwe partij. Het is aan de eindbeoordeling van de Regionale Driehoek2 of een partij daadwerkelijk wordt toegelaten tot dit convenant. De beoordeling wordt gemaakt aan de hand van nut en noodzaak voor de doeleinden van het convenant, rechtmatigheid en integriteit van de beoogd toetredende partij.
Partijen die willen toetreden tot het convenant, verklaren de doelstelling te onderschrijven en gerechtigd te zijn tot gegevensuitwisseling als omschreven in dit convenant. Daartoe wordt een addendum bij dit convenant opgesteld waarbij de partijen zich volledig conformeren aan de bepalingen in het convenant. Toetreding vindt plaats door middel van ondertekening van het in dit genoemde addendum door de toetredende partij.
Indien er een nieuwe partij toetreedt tot het convenant, moet het bevoegd gezag van de politie, de regioburgemeester en het Openbaar Ministerie, instemmen met de verstrekking van politiegegevens conform artikel 20 Wpg. Dit betekent dat de beslissing tot structurele verstrekking van politiegegevens op grond van artikel 20 van de Wet politiegegevens in het kader van het convenant “Aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025-2030” (bijlage 3) wordt gewijzigd en opnieuw ter ondertekening wordt aangeboden aan de politie, het Openbaar Ministerie en de regioburgemeester.
Partijen kunnen hun deelname aan dit convenant, met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste drie maanden, beëindigen middels een schriftelijke verklaring aan alle convenantpartijen. Eenzijdig beëindiging van de deelname aan het convenant zonder opzegtermijn is niet mogelijk anders dan met instemming van alle convenantpartijen.
Partijen verplichten zich om iedere twee jaar het convenant en de samenwerking te evalueren. Dit gebeurt ook uiterlijk een half jaar voor het verstrijken van de looptijd. De evaluatie ziet toe op enerzijds de effectiviteit van de gegevensuitwisseling en anderzijds op de naleving van de privacy principes, waaronder dataminimalisatie. De Programmaraad Ondermijning Oost-Brabant neemt het initiatief voor de evaluatie.
Het is van belang dat de privacy officers van de deelnemende organisaties betrokken worden bij de evaluatie van het convenant. Jaarlijks zijn er ontwikkelen onder andere op het vlak van de AVG, Wpg en Wjsg. De privacy officers beoordelen of het nodig is om de nieuwe ontwikkelingen te verwerken in het convenant.
18. Inwerkingtreding en looptijd
De onderstaande partijen verklaren deel te nemen aan het “Convenant aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025 – 2030” en invulling te geven aan de afspraken die in dit convenant en bijbehorende bijlagen worden genoemd.
Deelnemende partijen aan het convenant
Ondertekening deelnemende partijen (tekenvellen)
ondertekend op: 18-03-2025 te ‘s-Hertogenbosch
Waarnemend politiechef eenheid Oost-Brabant
Mevrouw H.E. Jeurissen-Meussen
Voor gezien en akkoord; ondertekend op: 18-03-2025 te ‘s-Hertogenbosch
De Hoofdofficier van Justitie arrondissementparket Oost-Brabant
ondertekend op: 28-03-2025 te Eindhoven
De burgemeester, De heer J.R.V.A. Dijsselbloem
ondertekend op: 28-03-2025 te ‘s-Hertogenbosch
De burgemeester, De heer J.M.L.N. Mikkers
ondertekend op: 27-03-2025 te Budel
De burgemeester, De heer F.A.P. van Kessel
Ondertekend op: 20-03-2025 te Geldrop
De burgemeester, De heer J.C.J. van Bree
ondertekend op: 26-03-2025 te Heeze
De burgemeester, De heer T. Heldens
ondertekend op: 31-03-2025 te Nuenen
De burgemeester, Mevrouw M.M. van Toorenburg
ondertekend op: 27-03-2025 te Son en Breugel
De burgemeester, Mevrouw S.M. Otters – Bruijnen
ondertekend op: 01-04-2025 te Valkenswaard
De burgemeester, De heer H.J. Looijen
ondertekend op: 25-03-2025 te Asten
De burgemeester, Mevrouw A.A.H.C.M. van Extel – van Katwijk
ondertekend op: 24-03-2025 te Deurne
De burgemeester, Mevrouw G.T. Buter
ondertekend op: 25-03-2025 te Gemert
De burgemeester, De heer M.S. van Veen
ondertekend op: 21-03-2025 te Helmond
De burgemeester, De heer S.C.C.M. Potters
ondertekend op: 17-03-2025 te Beek en Donk
De burgemeester, Mevrouw L.A.G.P. van der Aa
ondertekend op: 25-03-2025 te Someren
De loco burgemeester, De heer P. van der Broeck
ondertekend op: 20-03-2025 te Bergeijk
Mevrouw W.J.G. Delissen-van Tongerlo
ondertekend op: 31-03-2025 te Best
De burgemeester, Mevrouw M.J.D. Donders-de Leest
ondertekend op: 25-03-2025 te Bladel
De burgemeester, De heer M.A.G. van den Bosch
ondertekend op: 25-03-2025 te Eersel
De burgemeester, De heer W.A.C.M. Wouters
ondertekend op: 25-03-2025 te Oirschot
De burgemeester, Mevrouw J.C.R. Keijzers-Verschelling
ondertekend op: 25-03-2025 te Reusel
De burgemeester, Mevrouw A. van de Ven
ondertekend op: 26-03-2025 te Veldhoven
De burgemeester, De heer M.J.A. Delhez
ondertekend op: 27-03-2025 te Waalre
De burgemeester, De heer M.F. Oosterveer
ondertekend op: 25-03-2025 te Boxtel
De burgemeester, De heer R.S. van Meygaarden
ondertekend op: 18-03-2025 te Vlijmen
De burgemeester, Mevrouw W. van Hees
ondertekend op: 24-03-2025 te Veghel
De burgemeester, De heer C.H.C. van Rooij
ondertekend op: 27-03-2025 te Sint Michielsgestel
De locoburgemeester, De heer P. Raaijmakers
ondertekend op: 24-03-2025 te Vught
De burgemeester, De heer R.J. van de Mortel
ondertekend op: 21-03-2025 te Heesch
De burgemeester, De heer M.W.J.M. de Man
ondertekend op: 18-03-2025 te Oss
De burgemeester, Mevrouw W.J.L. Buijs-Glaudemans
ondertekend op: 27-03-2025 te Boekel
De burgemeester, Mevrouw C.J.M. van den Elsen
ondertekend op: 25-03-2025 te Cuijk
De burgemeester, Mevrouw M.A.H. Moorman
ondertekend op: 27-03-2025 te Uden
De burgemeester, De heer J.A. van der Pas
Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl
Ondertekend op: 11-03-2025 te Eindhoven
Directeur-bestuurder, De heer R.F.P.M. Beijnsberger
Ondertekend op: 18-03-2025 te Gemert-Bakel
Directeur-bestuurder, Mevrouw J. Abbring
Stichting Trudo en Trudo Holding B.V.
Ondertekend op: 24-03-2025 te Eindhoven
Directeur-bestuurder, De heer E.J.P. Jansen
Woningstichting Helpt Elkander
Ondertekend op: 27-03-2025 te Nuenen
Directeur-bestuurder, De heer S.D.F.J. Putters
Ondertekend op: 25-03-2025 te Helmond
Directeur-bestuurder, De heer B. Sievers
Ondertekend op: 17-03-2025 te Someren
Directeur-bestuurder, De heer M.H. Biemans
Ondertekend op: 17-03-2025 te Valkenswaard
Directeur-bestuurder, De heer M.J. Meulepas
Woningbouwvereniging Bergopwaarts
Ondertekend op: 27-03-2025 te Deurne
Directeur-bestuurder, De heer H. Vedder
Woningbouwvereniging Volksbelang
ondertekend op 17-03-2025 te Helmond
Directeur-bestuurder, De heer C.W.J. Theuws
Stichting Wooninc. en Stayinc. B.V.
Ondertekend op: 26-03-2025 te Eindhoven
Directeur-bestuurder, Mevrouw J.A.P.M. Pijnenburg
Ondertekend op: 25-03-2025 te Helmond
Directeur-bestuurder, De heer ir J.M. Lobée
Ondertekend op: 17-03-2025 te Eersel
Directeur-bestuurder, De heer R. Kersjes
Ondertekend op: 13-03-2025 te Eindhoven
Directeur-bestuurder, De heer L. A. Severijnen
Ondertekend op: 18-03-2025 te Den Bosch
Directeur-bestuurder, Mevrouw C.J.M. Beukeboom-van Woerkum
Woonstichting Charlotte van Beuningen
Ondertekend op: 18-03-2025 te Vught
Directeur-bestuurder, Mevrouw M.E. Verheijen-Verkoijen
Ondertekend op: 18-03-2025 te Drunen
Directeur-bestuurder, De heer E. Damen
Woningcorporatie Brabant Wonen
Ondertekend op: 18-03-2025 te Oss
Directeur-bestuurder, Mevrouw Y. van Mierlo
Ondertekend op: 18-03-2025 te Uden
Directeur-bestuurder, De heer P. Barské
Ondertekend op: 18-03-2025 te Schijndel
Directeur-bestuurder, De heer M.A.W. Wonders
Ondertekend op: 18-03-2025 te Boxtel
Directeur-bestuurder, Mevrouw M.A.J. Vossen
Woningcorporatie PeelrandWonen
Ondertekend op: 18-03-2025 te Boekel
Directeur-bestuurder, Mevrouw K. Priem - Mens
Woningcorporatie Wonen Vlieringsbeek
Ondertekend op: 19-03-2025 te Vlieringsbeek
Directeur-bestuurder, Mevrouw D. Geene
Ondertekend op: 18-03-2025 te Grave
Directeur-bestuurder, Mevrouw C.M.L. Jansen
Woningcorporatie Wonen Limburg en Wonen Limburg Accent B.V.
Ondertekend op: 27-03-2025 te Roermond
Bestuursvoorzitter Stichting Wonen Limburg, De heer G.G.M.P. Peeters
Bestuurder Wonen Limburg Accent B.V., De heer G.G.M.P. Peeters
Ondertekend op: 27-03-2025 te ‘s-Hertogenbosch
De tekenbevoegde, De Heer P. Smits, teamleider fraudebestrijding
Ondertekend op: 14-03-2025 te Den Bosch
Algemeen directeur-bestuurder, De heer R. van Dongen
Ondertekend op: 20-03-2025 te Amsterdam
Directeur UWV Handhaving, Mevrouw A. Nuij - Hendriks
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Ondertekend op: 11-03-2025 te Eindhoven
Directeur, Mevrouw M. Wilms-Wils
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-188115.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.