Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2025, 18112 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2025, 18112 | beleidsregel |
Leidraad Invordering van privaatrechtelijke vorderingen gemeente Hollands Kroon
Hoofdstuk 1 Inleiding en toepassingsgebied
1.3. De rechtsgrond van privaatrechtelijke vorderingen
Om een bedrag te kunnen invorderen, dient er sprake te zijn van een “verbintenis” tot het betalen van dat bedrag aan de gemeente. Verbintenissen ontstaan uit de wet of een overeenkomst. Voor de gemeente komt het erop neer, dat dergelijke privaatrechtelijke verbintenissen voornamelijk ontstaan uit:
Dit zijn de grondslagen voor een vordering van de gemeente op een debiteur. Zonder een dergelijke grondslag kan geen vorderingsrecht bestaan. Voor de vorderingen die ondanks herinnering/aanmaning onbetaald blijven en/of betwist worden, is de “ontstaansfase” van zeer groot belang en elke grondslag stelt andere voorwaarden aan de totstandkoming van een vordering.
Namelijk, veel, zo niet de meeste juridische (incasso) conflicten zijn niet zozeer gecompliceerd vanwege de rechtsvragen, maar vanwege verschil van mening tussen partijen over de feiten en gebeurtenissen zoals die plaats hebben gevonden en/of de gemaakte afspraken.
Voor de invordering is het van groot belang dat de aard van de vordering, een duidelijke omschrijving en een juiste tenaamstelling van de debiteur worden vermeld.
Hoofdstuk 2 Privaatrechtelijke geldschulden
2.1. Invordering van privaatrechtelijke geldschulden
Voor de privaatrechtelijke vorderingen gelden het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en het Burgerlijk Wetboek (BW) als wettelijke kader. De gemeente heeft hierbij geen bijzondere bevoegdheden ten opzichte van andere natuurlijke en rechtspersonen ter zake van de invordering, zoals dat bij bestuursrechtelijke en fiscale vorderingen wel het geval is.
Eén van de belangrijkste gevolgen hiervan is, dat de gemeente in het invorderingsproces geen recht van parate executie heeft, maar gewoon gebruik zal moeten maken van gerechtsdeurwaarders en gerechtelijke vonnissen.
Naast de geldende wetgeving die specifiek is gericht op de (invordering van de) vorderingen moet ook rekening worden gehouden met de Algemene wet bestuursrecht. De invorderingsambtenaar dient namelijk de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht te nemen, ook als sprake is van privaatrechtelijke handelingen (beslag, executoriaal verkoop en dergelijke).
2.2.1. Verzending of uitreiking van de factuur in bijzondere situaties
De toezending of uitreiking van de factuur gebeurt aan de debiteur of aan zijn wettelijke vertegenwoordiger, met dien verstande dat:
2.2.2. Gehoudenheid tot betalen factuur
De gehoudenheid tot betalen wordt niet ongedaan gemaakt door de omstandigheid dat de schuld vermeld op de factuur afwijkt van hetgeen materieel is verschuldigd, noch door de omstandigheid dat de factuur ten name staat van een ander dan degene die de factuur materieel is verschuldigd.
2.4. De gevolgen van niet tijdige betaling
Na het verstrijken van de betalingstermijn wordt een schriftelijke kosteloze betalingsherinnering verzonden met het verzoek de openstaande vordering binnen 14 dagen na dagtekening te voldoen.
Als er geen betalingsherinnering wordt verzonden of als deze niet of niet tijdig tot algehele voldoening van de schuld leidt, verzendt de gemeente een aanmaning met een betaaltermijn van veertien dagen. Hierin wordt, overeenkomstig artikel 6:96 lid 6 BW (14 dagenbrief), vermeld dat het totaal te betalen bedrag wordt verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten op de voet van de Wet normering en buitengerechtelijke incassokosten en het bijbehorende Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten (Wet incassokosten; WIK). De debiteur wordt medegedeeld dat de schuld, indien niet aan de betalingsverplichting wordt voldaan, langs gerechtelijke weg zal worden ingevorderd. Tevens wordt aangegeven dat wettelijke rente in rekening kan worden gebracht.
Als de laatste waarschuwing niet of niet tijdig tot algehele voldoening van de schuld leidt kan de gemeente proberen om in contact (telefonisch of per e-mail) met de debiteur te komen, om een gerechtelijke procedure te voorkomen.
De debiteur kan voor de factuur een betalingsregeling aanvragen. Betalingsregelingen worden altijd schriftelijk afgesproken/bevestigd.
De betalingsregeling kan maximaal 12 maandelijkse termijnen bestrijken. In uitzonderlijke gevallen kan hiervan worden afgeweken. Een betalingsregeling kan slechts 1 keer worden afgesproken, als de afgesproken betalingsregeling niet wordt nagekomen of om een andere reden wordt beëindigd wordt er geen nieuwe betalingsregeling meer afgesproken.
2.4.5. Bijzonderheden inschakelen van de gerechtsdeurwaarder
Voor de vorderingen geldt dat, indien na het verstrijken van de betaaltermijn van de laatste waarschuwing niet is betaald de vordering in handen wordt gegeven van de gerechtsdeurwaarder.
De gerechtsdeurwaarder is onafhankelijk en ook al wordt hij door de gemeente ingeschakeld, hij heeft oog voor de belangen van zowel debiteur als de gemeente. De gerechtsdeurwaarder probeert zelf de vordering te incasseren.
Hij benadert de debiteur met zachte hand, maar wel indringend. Hij doet dit op een persoonlijke manier. Door zijn vakinhoudelijke kennis kan de gerechtsdeurwaarder de debiteur inlichten over zijn verplichtingen en rechten. Door de gerichte benadering van de gerechtsdeurwaarder zijn verdere juridische stappen vaak niet nodig. De status van de gerechtsdeurwaarder als openbaar ambtenaar draagt daar zeker aan bij.
2.4.6. Gerechtelijke procedure
Wordt in de minnelijke fase niet betaald dan kan de gemeente ervoor kiezen het gerechtelijke traject te starten.
Het gerechtelijke traject bestaat uit onder andere dagvaarden, beslaglegging, executoriale verkoop en kan alleen door de gerechtsdeurwaarder worden uitgevoerd. De gerechtelijke fase begint met het uitbrengen van een dagvaarding door de gerechtsdeurwaarder. Dit kan (tot een bedrag van € 25.000, - en huurzaken) bij de Sector Kanton of bij (voor bedragen boven de € 25.000, -) de Sector Civiel van de Rechtbank.
Wordt door de rechter een vonnis gewezen dan zal de gerechtsdeurwaarder dit vonnis aan de debiteur afgeven (betekenen). In het vonnis staat precies wat de debiteur moet betalen en wanneer. Als de debiteur niet betaalt, kan de gerechtsdeurwaarder met dat vonnis beslag leggen op onder andere loon, uitkering, auto, inboedel of andere vermogensbestanddelen van de debiteur.
2.4.7. Verhaal van invorderingskosten en rente
Bij vorderingen geldt dat de kosten van invordering zoveel mogelijk worden verhaald op de nalatige debiteur. De hoogte hiervan wordt bepaald aan de hand van het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders.
De gemeente maakt geen gebruik van de bevoegdheid om wettelijke rente te innen als de debiteur zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
Dit geldt niet voor de gevallen die aan de gerechtsdeurwaarder worden overgedragen, omdat de gerechtsdeurwaarder wel rente in rekening brengt bij de debiteur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-18112.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.