Gemeenteblad van Lelystad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2025, 179355 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2025, 179355 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Lelystad 2025-2026
Hoofdstuk 1: Definitiebepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Getekende offerte: een overeenkomst, zijnde een door de aanvrager getekende offerte van een bouwinstallatiebedrijf in verband met het uitvoeren van energiebesparende isolatiemaatregelen en/of energiezuinige ventilatiemaatregelen, onder de voorwaarde dat deze overeenkomst wordt ontbonden indien voor deze maatregelen geen subsidie is ontvangen.
GVvE: gemengde vereniging van eigenaars, zijnde een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, ten behoeve van één of meerdere gebouwen waarin zich naast één of meer verhurende eigenaars ten minste één woning van een eigenaar-bewoner bevindt.
Slecht geïsoleerde woning: woning met een energielabelklasse D, E, F, G of een met die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen, gelet op de criteria uit bijlage 1, niet of slecht geïsoleerd zijn:
daaronder begrepen een woning die deel uitmaakt van een slecht geïsoleerd gebouw waarvoor een vereniging van eigenaars bestaat als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, en die grenst aan een slecht geïsoleerd bouwdeel waarvoor een maatregel wordt getroffen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a;
De begripsomschrijvingen in artikel 1 van de ASVL zijn onverkort van toepassing op de begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt.
Hoofdstuk 2: Doel en toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college en voor zover passend binnen het gestelde in de ASVL. De subsidie moet gezien worden als een incidentele financiële bijdrage voor de doelgroep ten behoeve van energiebesparende maatregelen.
Artikel 3 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om woningen die slecht geïsoleerd zijn, en op peildatum 1 januari 2022 een WOZ-waarde hebben die lager is dan 429.300 Euro, te verduurzamen door het uitvoeren van energiebesparende isolatiemaatregelen, waar nodig in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen.
Hoofdstuk 4: Algemene subsidiebepalingen
Artikel 7 Maatregelen die voor subsidie in aanmerking komen
Een subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor na de ingangsdatum van deze regeling uitgevoerde maatregelen, te weten:
een energiezuinige ventilatiemaatregel die voor de eerste keer wordt aangelegd. Het gaat om een systeem voor een CO2 gestuurde ventilatie of een systeem voor balansventilatie met warmteterugwinning met een rendement van ten minste 90%. Deze maatregel komt alleen voor subsidie in aanmerking als deze wordt gecombineerd met minimaal één energiebesparende isolatiemaatregel als bedoeld in onderdeel a.
Artikel 8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de in redelijkheid gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een maatregel als bedoeld in artikel 7.
Artikel 9 Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
Artikel 10 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt 80% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen en ten hoogste 2000 Euro. Dit bedrag geldt in het geval van een VvE of een GVvE per appartementsrecht.
Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van 2.000.000 Euro (2 miljoen Euro).
Hoofdstuk 5: Subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s en GVvE’s
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op de subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s of GVvE’s.
Artikel 17 Bevoorschotting en betaling
Na de subsidieverlening als bedoeld in artikel 15 wordt de subsidie in één keer als voorschot overgemaakt aan de aanvrager, tenzij het college bij de subsidieverleningsbeschikking anders heeft bepaald.
Artikel 18 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling is, onverminderd het bepaalde in artikel 14 ASVL, verplicht om:
Hoofdstuk 6: Subsidieverstrekking ten behoeve van eigenaar-bewoners
Artikel 27 Bevoorschotting en betaling
Na de subsidievaststelling als bedoeld in artikel 25, wordt de gehele subsidie in één keer uitbetaald.
In de vaststellingsbeschikking als bedoeld in artikel 25 kan de aanvrager worden verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 29 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling is verplicht:
Het college kan de bepalingen uit deze subsidieregeling (deels) buiten toepassing laten of daarvan afwijken, als naar het oordeel van het college in bijzondere individuele gevallen de toepassing van de desbetreffende bepaling(en) leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 april 2025;
de secretaris,
de burgemeester.
Bijlage 1 Niet of slecht geïsoleerd bouwdeel als bedoeld in de definitie van slecht geïsoleerde woning
Rc-waarde: warmteweerstand van de totale constructie, uitgedrukt in W/m2K.
Ug waarde: warmteweerstand van raam-of deurglas zonder kozijnen, uitgedrukt in W/m2K (dit geeft aan hoeveel warmte er per vierkante meter en per graad temperatuurverschil tussen binnen- en buitenzijde wordt doorgelaten).
Toelichting Subsidieregeling lokale aanpak isolatie
Deze regeling strekt ertoe een lokale subsidie mogelijk te maken om slecht geïsoleerde koopwoningen te verduurzamen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. Het betreft daarbij woningen van eigenaar-bewoners en woningen in (gemengde) verenigingen van eigenaars. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een subsidie sluiten aan bij de voorwaarden uit de “Regeling houdende regels verstrekking specifieke uitkering aan gemeenten verduurzaming slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en woningen van verenigingen van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties” (hierna: SPUK-regeling), op grond waarvan de gemeente een specifieke uitkering heeft ontvangen. Dit houdt verband met de single information, single audit (SiSa) verantwoordingsplicht van de gemeente voor de op grond van die SPUK-regeling ontvangen specifieke uitkering.
Bij deze regeling zijn de staatssteunregels in acht genomen. Dit is van belang nu deze regeling voorziet in de mogelijkheid van subsidieverlening aan gemengde verenigingen van eigenaars (hierna: GVvE’s). Hier maken naast eigenaar-bewoners, ook verhuurders deel van uit. Die verhuurders zijn ondernemingen in Europeesrechtelijke zin (als bedoeld in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU)). Dit betekent dat de Europese staatsteunregels van toepassing zijn. De regeling past daarmee binnen de voorwaarden van het Europees steunkader van de de-minimisverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die (onderdelen) van bepalingen behandeld die nadere toelichting behoeven.
Hoofdstuk 1: Definitiebepalingen
Wil er sprake zijn van een bouwinstallatiebedrijf als bedoeld in deze regeling dan zal het bedrijf als zodanig ingeschreven moeten zijn in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel onder de categorie Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw, Bouwinstallatie, Afwerking van gebouwen, Dakbouw en overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw of onder een vergelijkbare categorie.
Inschrijving in de sectie bouwnijverheid of een vergelijkbare sectie in het handelsregister van een andere lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, is ook mogelijk.
Iemand die eigenaar is van een woning of appartementsrecht en daar ook zelf zijn hoofdverblijf heeft, of na de renovatie zijn hoofdverblijf zal hebben; wordt aangemerkt als eigenaar-bewoner. Dit geldt ook voor een lid van een wooncoöperatie of een woonvereniging, die op grond van zijn lidmaatschap het recht heeft om in een bepaalde woning te wonen en daar ook zelf zijn hoofdverblijf heeft, of na de renovatie zijn hoofdverblijf zal hebben (artikel 1, eerste lid, van de SPUK-regeling). Dit betekent dat iemand geen eigenaar-bewoner kan zijn van een tweede woning, omdat het slechts mogelijk is om op één plek hoofdverblijf te hebben (artikel 10, eerste lid, en artikel11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Voor een tweede woning wordt dan ook geen subsidie verleend.
De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing is een landelijke subsidie voor het verduurzamen van woningen. Eigenaar-bewoners kunnen de subsidie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO). Meer informatie is te vinden op de website van de RVO (https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren).
Bij de aanvraag dient een door beide partijen getekende offerte voor het treffen van de betreffende maatregelen gevoegd te worden als onderdeel van de aanvraagbescheiden. In deze overeenkomst dient een ontbindende voorwaarde opgenomen te zijn waaruit volgt dat indien de subsidie niet (of deels) wordt goedgekeurd, de overeenkomst (deels) komt te vervallen. Dit geeft een stukje zekerheid dat de maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd na uitbetaling van het voorschot. Het bouwinstallatiebedrijf heeft belang bij de naleving van de getekende offerte en zal hierop actief opvolging doen. Deze werkwijze verlaagt daarmee het risico op misbruik en oneigenlijk gebruik van de subsidie.
De Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (hierna: SVVE) is een landelijke subsidie voor het verduurzamen van woningen. Een GVvE, vereniging van eigenaars (hierna: VvE), woonvereniging of wooncoöperatie kan de subsidie aanvragen bij de RVO. Meer informatie is te vinden op de website van de RVO (https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/svve).
Hoofdstuk 2: Doel en toepassingsbereik
Artikel 4 Doelgroep van de subsidie
Deze bepaling regelt welke doelgroepen voor subsidieverlening op grond van deze regeling in aanmerking komen. Deze doelgroep afbakening sluit aan op de SPUK-regeling.
Een voorwaarde van de NIP SPUK is dat minimaal 80% van de slecht geïsoleerde woningen die u isoleert, een WOZ-waarde heeft van lager dan € 429.300 (peildatum 1 januari 2022). Om te voorkomen dat binnen een VvE of GVvE discussies ontstaan omdat de waarde een beperkt deel van de woningen die deel uitmaken van het gebouw boven de maximale WOZ-waarde grens uitkomen, bevat het tweede lid een uitzondering voor deze situaties.
Via een GVvE wordt mede subsidie verleend aan verhuurders van woningen binnen de GVvE. Deze selectieve overdracht van staatsmiddelen aan verhuurders voldoet aan de criteria die gelden voor staatssteun, als bedoeld in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Dit is toegestaan omdat deze subsidieregeling toepassing geeft aan het staatssteunkader van de de-minimisverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).
Elders in deze regeling wordt hier invulling aan gegeven, door bij de aanvraag een de- minimisverklaring te verplichten (artikel 14, tweede lid, onderdeel d) en het niet voldoen aan de uit de de-minimisverordening voortvloeiende eisen als grond voor weigering, dan wel lagere of nihil vaststelling op te nemen (artikel 16, art 21 tweede lid).
Hoofdstuk 4: Algemene subsidiebepalingen
Artikel 7 Maatregelen die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidieregeling is bedoeld als stimulans voor het realiseren van energiebesparende isolatiemaatregelen en energiezuinige ventilatiemaatregelen. Voor maatregelen die al eerder zijn uitgevoerd is die stimulans niet nodig. Deze komen dan ook niet (achteraf) voor subsidieverlening in aanmerking.
Om te kunnen spreken van een daadwerkelijke effectieve bijdrage aan de verduurzaming zijn, in overeenstemming met de SPUK- regeling, een aantal minimale eisen geformuleerd waaraan de maatregelen moeten voldoen. De opgenomen eisen zorgen er ook voor dat de gemeente de besteding van de specifieke uitkering op een juiste wijze kan verantwoorden. Doordat deze eisen overeenstemmen met de eisen uit titel 4.5 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de SVVE, kunnen aanvragers ook een beroep doen op deze subsidieregelingen. Om te bepalen of voldaan zal worden aan de gestelde eisen is het aan te bevelen om vooraf het isolatiemateriaal voor het betreffende bouwdeel of de glaskwaliteit te toetsen aan de hand van de meldcode lijsten van de ISDE (www.rvo.nl/isde).
Een aantal specifieke isolatiemaatregelen kunnen in conflict komen met de faunabescherming. Denk hierbij aan de gevolgen van het isoleren van de spouwmuur of het dak voor huismussen, gierzwaluwen of vleermuizen. Indien dit van toepassing is, dient rekening te worden gehouden met de hiervoor geldende regels, zie https://www.natuurvriendelijkisoleren.nl/. Deze verantwoordelijkheid wordt neergelegd bij de aanvrager.
Artikel 8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet alle kosten die verbonden kunnen worden aan het treffen van energiebesparende isolatiemaatregelen en energiezuinige ventilatiemaatregelen komen voor subsidieverlening in aanmerking. Alleen de kosten die direct verbonden zijn aan de uitvoering van de maatregel kunnen voor subsidieverlening in aanmerking komen. Dan gaat het om materiaalkosten en het door een bouwbedrijf in rekening gebrachte uurloon. Het moet bovendien gaan om redelijke kosten. Dat betekent dat de kosten marktconform moeten zijn. Kosten die niet direct verband houden met het treffen van de maatregelen, zoals kosten voor tijdelijke vervangende woonruimte, komen niet voor subsidieverlening in aanmerking. Dit geldt ook voor het uurloon van een doe-het-zelver.
Artikel 10 Hoogte van de subsidie
De subsidieregeling is bedoeld als stimulans. Niet alle kosten die op grond van artikel 8 in aanmerking komen voor subsidieverlening worden ook gesubsidieerd. Het gaat om 80% van de subsidiabele kosten. Het subsidiebedrag is gemaximeerd tot 2000 Euro. Bij een VvE of GVvE is dit bedrag per appartementsrecht.
In geval dat er subsidie voor een collectief bouwdeel door een VvE of GVvE wordt aangevraagd, wordt het aantal appartementen dat grenst aan dit collectieve bouwdeel in aanmerking genomen voor de berekening van de subsidie.
Subsidies mogen worden gestapeld met ISDE en SVVE.
In dit artikel is een subsidieplafond vastgelegd. Het subsidieplafond sluit aan bij de door de gemeente op grond van de SPUK-regeling verkregen uitkering en de daaraan verbonden verantwoordingseisen.
Artikel 12 Wijze van verdeling
Deze regeling beoogt op een effectieve en efficiënte manier bij te dragen aan het Nationaal Isolatieprogramma. Daarbij is het van belang dat projecten die aan de gestelde criteria voldoen snel gesubsidieerd worden. Deze subsidieregeling kent een verdeling systematiek van wie het eerst komt wie het eerst maalt.
In verband met het gehanteerde subsidieplafond geldt het moment dat de aanvraag daadwerkelijk compleet is ontvangen als het moment van ontvangst.
Als er op een dag meer complete aanvragen zijn ontvangen dan waarvoor binnen het subsidieplafond subsidie beschikbaar is, dan wordt door loting een rangorde bepaald. De aanvraag met de hoogste rangorde wordt eerst gehonoreerd, net zo lang tot het moment dat de beschikbare subsidiegelden op zijn. De overige aanvragen worden (gedeeltelijk) afgewezen op grond van het bereiken van het subsidieplafond.
Hoofdstuk 5: Subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s en GVvE’s
De ASVL schrijft voor dat subsidies onder de 5000 Euro in beginsel direct worden vastgesteld. In deze regeling wordt daarom onderscheid gemaakt tussen enerzijds subsidies voor VvE’s en GVvE’s (collectieve aanvragen die de 5000 Euro te boven gaan), waarvoor eerst subsidie verleend wordt en daarna vastgesteld, en anderzijds subsidies voor eigenaar-bewoners die direct worden vastgesteld omdat ze hooguit 2000 Euro bedragen.
Artikelen 13 tot en met 22 regelen het subsidieproces voor VvE’s en GVvE’.
Op aanvragen van VvE’s/GVvEs wordt eerst een verleningsbeschikking verstrekt en een voorschot betaald. Na het (adequaat) afleggen van verantwoording door VvE’s/GVvEs wordt de subsidie vastgesteld.
Artikel 16 Weigering en Artikel 21 Lagere vaststelling
Omdat bij een GVvE ook verhuurders deel (kunnen) uitmaken van de vereniging gelden hier aanvullende voorwaarden. Deze voorwaarden moeten voorkomen dat de subsidieverlening aan deze verhuurders kan worden aangemerkt als het verlenen van ongeoorloofde staatssteun.
Zie voor een nadere uitleg van het begrip staatssteun: Staatssteun - Europa decentraal
Hoofdstuk 6: Subsidieverstrekking ten behoeve van eigenaar-bewoners
Artikelen 23 tot en met 30 regelen het subsidieproces voor eigenaar-bewoners.
Artikel 25 Subsidievaststelling
Subsidies voor eigenaar-bewoners worden direct vastgesteld, waarna de subsidie wordt uitbetaald conform de bepalingen van de ASVL.
Conform artikel 18 lid 1 ASVL kan het college de verantwoordingsverplichtingen regelen bij de subsidiebeschikking. Hierbij kan gedacht worden aan het volgende:
Gegevens aanvraagformulier en verantwoording
Gegevens individuele aanvrager (tenminste op te nemen in digitaal aanvraagformulier)
Gegevens (G)VvE-aanvraagformulier tenminste op te nemen in digitaal aanvraagformulier
(een deel van de gegevens zal automatisch worden ingelezen als gevolg van het digitaal aanvraagproces met E-herkenning).
een verklaring dat de appartementen die onderdeel zijn van de aanvraag een energielabel D of slechter hebben, dan wel twee slechte bouwdelen hebben (het kan ook zijn dat het complex als geheel twee slechte bouwdelen heeft, dit moet dan ook blijken uit de verklaring, de appartementen die relateren aan deze slechte bouwdelen tellen dan mee);
Bij de verantwoording van de subsidie moet tenminste het volgende worden aangeleverd:
de factuur van de bouwinstallatiebedrijf, met daarop in ieder geval de volgende gegevens:
een specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden (een lijst van de uit te voeren isolatiemaatregelen met een specificatie in vierkante meters van de uit te voeren isolatiemaatregelen, specificatie van de isolatiewaarde van de te gebruiken materialen en vermelding van de betreffende meldcode volgens de ISDE regeling van RVO);
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-179355.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.