Gemeenteblad van Bodegraven-Reeuwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2025, 177401 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2025, 177401 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening gemeente Bodegraven–Reeuwijk 2025
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Bodegraven- Reeuwijk en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Planning en controlcyclus
Vóór aanvang van een kalenderjaar biedt het college aan de raad ter kennisname
een overzicht aan met daarin in elk geval:
Artikel 3. Bestuurlijke inrichting en bedoeling P&C cyclus
Onderstaand schema geeft aan hoe de bestuurlijke P&C cyclus is ingericht en wat de bedoeling van de P&C documenten is.
Artikel 6. Tussentijdse rapportages (Voor- en Najaarsnota) en jaarrekening
In de tussentijdse rapportage wordt op programmaniveau zowel beleidsmatig (Wat willen we bereiken/Wat gaan we er voor doen) als financieel gerapporteerd op afwijkingen van de begroting. Afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de meerjarenbegroting groter dan 10% van het begrote bedrag met een minimum van € 25.000 worden toegelicht.
Gelijktijdig met het aanbieden van de jaarstukken bieden burgemeester en wethouders de raad een separaat voorstel aan over de bestemming van het jaarrekeningresultaat. Het saldo van de jaarrekening wordt in de Algemene Reserve gestort, een tekort wordt aan de Algemene Reserve onttrokken. Andere bestemmingen van het saldo worden via een separaat voorstel besloten.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 12. Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college draagt – als uitwerking van de Algemene Subsidie zorg voor en legt de interne regels vast voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen.
Artikel 13. Kostprijsberekening en vaststelling tarieven en heffingen
Voor de berekening van kostendekkende tarieven en heffingen wordt een systematiek van extracomptabele kostentoerekening gehanteerd. Bij deze extracomptabele kostentoerekening worden naast de directe kosten ook de indirecte kosten betrokken. De systematiek van extracomptabele kostentoerekening wordt jaarlijks vastgelegd en toegelicht in de vast te stellen programmabegroting.
Artikel 14. Financieringsfunctie
Het college neemt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:
overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro’s;
bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties;
periodiek stelt het college regels op ter uitvoering van de financieringsfunctie en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een treasurystatuut. Het college zendt het treasurystatuut ter kennisneming aan de raad.
In de begroting en de jaarrekening van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden minimaal de verplichte paragrafen opgenomen zoals is vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Artikel 16. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college legt de raad periodiek een Gemeentelijk Riolerings Plan ter vaststelling voor. Het plan geeft voor de gehele looptijd van het plan het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud, de eventuele uitbreidingen en het meerjarig budgettair beslag aan.
Hoofdstuk 7. Financiële organisatie en financieel beheer
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Hoofdstuk 8. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 21. Verantwoordingsgrens en rapportagetolerantie voor de controle van de jaarrekening
In de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening verantwoorden burgemeester en wethouders aan de raad over het rechtmatig handelen door het college. De verantwoordingsgrens is een door de raad vastgesteld bedrag, waarboven het college afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) moet opnemen in de rechtmatigheidsverantwoording. De verantwoordingsgrens valt binnen de bandbreedte van 0% tot 3% van de totale lasten van de gemeente, inclusief toevoegingen aan de reserves. De verantwoordingsgrens bedraagt voor de gemeente 2%. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de geconstateerde afwijkingen gerapporteerd boven 5% van de verantwoordingsgrens.
Artikel 22. Spelregels wanneer sprake is van begrotingsonrechtmatigheid
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Artikel 23. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Hoofdstuk 9. Stabiele en gezonde financiële positie
Artikel 26. Verantwoorde gemeentefinanciën
Ten behoeve van een stabiele en gezonde financiële worden in de begroting indicatoren en streefwaarden opgenomen voor:
Artikel 27. Gezond financieel/risico bewustzijn
College, raad en organisatie handelen vanuit een gezond financieel/risico bewustzijn. Bij voorstellen/besluiten worden de afwegingen (inclusief de financiële gevolgen en kansen en risico’s) transparant gemaakt.
Gezond financieel bewustzijn vraagt om:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-177401.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.