Gemeenteblad van Laarbeek
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Laarbeek | Gemeenteblad 2025, 174497 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Laarbeek | Gemeenteblad 2025, 174497 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2025
De raad van de gemeente Laarbeek;
gezien het voorstel van de griffier van februari 2025;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
onder intrekking van de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2022, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 maart 2022;
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling raadscommissies
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Sociale en Algemene Zaken adviseert en overlegt in ieder geval over openbare orde en veiligheid, algemeen beleidscoördinatie, bovengemeentelijke samenwerking, financieel beleid, voorlichting, representatie, personeel en organisatie, taken die behoren tot het sociale domein, waaronder in ieder geval welzijn, onderwijs, leefbaarheid, zorg, participatie, jeugd-, jongeren- en ouderenbeleid, sport, cultuur, gezondheid, sociale zaken.
De raadscommissie Ruimtelijke Zaken adviseert en overlegt over alle taken die behoren tot het ruimtelijke domein, waaronder in ieder geval ruimtelijke zaken, ruimtelijk beheer, verkeer en vervoer, economische zaken, toerisme en recreatie, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, bouw- en milieuzaken.
Een raadscommissie bestaat uit twee leden per fractie. Per onderwerp dat wordt behandeld bestaat de mogelijkheid voor fracties om van lid te wisselen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bij onderwerpen van lid te wisselen, wordt dit voorafgaand aan de vergadering gemeld bij de voorzitter.
Hoofdstuk 3 Raadsbijeenkomsten
Wanneer raadsbijeenkomsten consulterend van aard zijn (informatie halen) kan het presidium bepalen dat derden in de gelegenheid worden gesteld om aan de bijeenkomst deel te nemen. In dat geval melden derden (inwoners, organisaties of bedrijven en politieke partijen zelf) zich minimaal 24 uur voor aanvang van de bijeenkomst aan bij de griffie.
Hoofdstuk 4 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Hoofdstuk 5 Vergaderingen raadscommissies
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De vergaderingen van de raadscommissies vinden plaats op de data zoals die staan vermeld op het vergaderschema dat jaarlijks door het presidium wordt vastgesteld. Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.
Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Daarbij komen de onderwerpen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het in artikel 19 bedoelde spreekrecht, zo veel mogelijk als eerste aan de orde. Op voorstel van een lid of van de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
Artikel 15 Terinzagelegging van stukken
De vergaderstukken worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor eenieder beschikbaar gesteld via de website van de gemeente en op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden/deelnemers en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 17 Presentielijst raadscommissie
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en/of de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hoofdstuk 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 30 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 33 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de openbare vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen toegestaan, zolang dit geen inbreuk maakt op de orde van de vergadering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-174497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.