Gemeenteblad van Emmen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2025, 174022 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2025, 174022 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Rondkomen gemeente Emmen 2026
In deze regeling wordt verstaan onder:
schuldsituatie: een situatie waarin te voorzien is dat een natuurlijke persoon zijn schulden niet kan blijven afbetalen of is gestopt met afbetalen, waaronder in ieder geval een situatie waarin niet binnen de gestelde termijn alle openstaande vorderingen betaald kunnen worden, al dan niet met een betalingsregeling;
De subsidie heeft tot doel om initiatieven te stimuleren die aantoonbaar bijdragen aan de bestaanszekerheid van de inwoners van de gemeente Emmen en meer in het bijzonder activiteiten die zijn gericht op het voorkomen van schulden (preventie) en armoede en het kunnen deelnemen aan sociale, culturele en maatschappelijke activiteiten.
Een subsidieaanvraag voor activiteiten die per kalenderjaar plaatsvinden, kan tussen 1 juni en 1 september voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft worden ingediend. Andere subsidieaanvragen dienen uiterlijk 12 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten te worden ingediend.
Artikel 8: Subsidiabele kosten
Algemene exploitatiekosten, waaronder in ieder geval begrepen huur- en personeelskosten, komen alleen in aanmerking voor een subsidie wanneer deze direct betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd en ten hoogste voor de duur van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend. Deze kosten zijn realistisch en staan in verhouding tot het aangevraagde subsidiebedrag.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen, gehouden op 15-04- 2025.
burgemeester en wethouders van Emmen,
de gemeentesecretaris,
M. Plantinga-Leenders
de burgemeester
H.F. van Oosterhout
In de bij het Beleidskader behorende bijlage Rondkomen wordt aangegeven dat het zorgen voor de bestaanszekerheid van de inwoners van groot belang is. Om te kunnen spreken van bestaanszekerheid spelen verschillende factoren een rol. Schuldenproblematiek, het niet kunnen beschikken over voldoende middelen om deel te kunnen nemen aan onderwijs, maatschappelijke en culturele activiteiten, hebben een negatieve invloed op bestaanszekerheid. Het doel van deze regeling is bij te dragen aan het bevorderen van de bestaanszekerheid voor alle inwoners door initiatieven te subsidiëren die gericht zijn op het voorkomen van armoede en (problematische) schulden of het kunnen meedoen in de samenleving.
Organisaties, die activiteiten ontwikkelen die bijdragen aan de doelstellingen zoals verwoord in de bijlage Rondkomen, kunnen onder de voorwaarden genoemd in deze regeling in aanmerking komen voor subsidie. Deze activiteiten kunnen zeer divers van aard zijn. Bij de artikelsgewijze toelichting worden voorbeelden vermeld.
De in dit artikel gedefinieerde begrippen zijn afgeleid van de begrippen zoals opgenomen in het Beleidskader en de daarbij behorende bijlage Rondkomen. Hiermee is het verband gelegd tussen de genoemde beleidsstukken en deze regeling.
Uitgangspunt van de genoemde bijlage Rondkomen, is om ervoor te zorgen dat inwoners over voldoende financiële zekerheid beschikken en voldoende mogelijkheden hebben om mee te doen. Armoede en schulden moeten worden voorkomen en om mee te kunnen doen, moet er een goede toegang zijn tot onder andere, onderwijs, sportvoorziening en andere maatschappelijke en culturele activiteiten. Om dit doel te bereiken wil de gemeente samen met organisaties afspraken maken om hieraan bij te dragen. Een van de mogelijkheden die de gemeente heeft is om subsidie te verlenen voor activiteiten die hieraan bijdragen.
Artikel 3: Te subsidiëren activiteiten en reikwijdte regeling
In dit artikel zijn de activiteiten genoemd waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Voorbeelden van activiteiten die gericht zijn op het voorkomen en signaleren van schulden en armoede zijn onder andere:
Voorbeelden van activiteiten die gericht zijn op het kunnen meedoen zijn onder andere:
De te subsidiëren activiteiten kunnen bestaande activiteiten zijn maar ook een aanvulling op reeds door de gemeente ingezette instrumenten. Het is aan de aanvrager dit duidelijk te omschrijven.
Organisaties zonder winstoogmerk kunnen subsidie aanvragen op grond van deze regeling. Van belang is dat deze organisaties werkzaam zijn in de gemeente Emmen of een vestiging hebben in de gemeente Emmen of in de regio rond de gemeente Emmen. Dit in verband met de bereikbaarheid voor de inwoners en de binding met de gemeente.
In dit artikel is de procedure beschreven voor het indienen van een aanvraag. Een duidelijke omschrijving van de activiteiten met argumentatie waarom deze activiteiten bijdragen aan het doel van deze regeling is noodzakelijk om de aanvraag goed te kunnen beoordelen. Een begroting is noodzakelijk om na te kunnen gaan of de opgevoerde kosten voor subsidie in aanmerking komen.
De activiteiten waarvoor de subsidie wordt gevraagd, worden beoordeeld op de bijdrage die ze kunnen leveren aan de gestelde doelen uit het Beleidskader en de bijlage Rondkomen. In artikel 6 zijn de criteria opgenomen waaraan dit getoetst wordt.
Lid a: zijn gericht op de inwoners van de gemeente Emmen
Lid b: vinden plaats in de gemeente Emmen
Dat de activiteiten gericht zijn op de inwoners van de gemeente Emmen en in Emmen plaatsvinden spreekt voor zich. De activiteiten dienen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van de inwoners. Van belang is dat inwoners en/of ervaringsdeskundigen bij de activiteiten worden betrokken.
Lid c: zijn laagdrempelig en toegankelijk zijn voor de doelgroep
De locatie(s) waar de activiteiten plaatsvinden zijn fysiek toegankelijk voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan rolstoeltoegankelijkheid, aanwezigheid van hellingen, liften en parkeermogelijkheden voor mensen met een beperking, maar ook aan de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer. De aanvrager zorgt ervoor dat financiële drempels zoveel mogelijk worden weggenomen of beperkt, dat wil zeggen: de activiteiten worden in de buurt/thuisnabij georganiseerd.
De communicatie over de activiteiten is duidelijk en begrijpelijk voor een breed publiek, inclusief mensen met verschillende taalvaardigheden en niveaus van geletterdheid.
De planning van de activiteiten houdt rekening met de verschillende verplichtingen van inwoners. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de activiteiten op verschillende tijden of dagen worden aangeboden om zoveel mogelijk inwoners te bereiken.
De activiteiten zijn toegankelijk voor álle inwoners passend bij de doelgroep, ongeacht inkomen, leeftijd, afkomst, of andere kenmerken, inclusief inwoners met een laag inkomen of die op een andere manier met (generatie)armoede te maken hebben, nieuwkomers, jongeren en (andere) kwetsbare groepen. De doelgroep wordt proactief benaderd om zoveel mogelijk inwoners te bereiken. Daarbij wordt gelet op eventuele activiteiten die specifiek zijn ontwikkeld om de inclusiviteit te bevorderen. De aanvrager neemt maatregelen om discriminatie en uitsluiting te voorkomen.
Lid d: hebben aandacht voor nazorg
De doelstellingen van de activiteiten bevatten een ‘follow-up’ of nazorgonderdeel. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er ondersteuning wordt geboden aan deelnemers na afloop van de activiteiten, zoals ‘follow-up’-bijeenkomsten/workshops, (individuele) begeleiding, informatieverstrekking of doorverwijzing naar andere dienstenverlening.
In het subsidievoorstel is een aanpak ingebouwd om de impact en effectiviteit van de activiteiten te evalueren op de lange termijn. Dit kan bijvoorbeeld het verzamelen van feedback van deelnemers na afloop van de activiteiten omvatten, evenals monitoring van de voortgang en resultaten op de langere termijn.
Daarbij wordt gekeken of de aanvrager samenwerkt met andere relevante, gemeentelijke organisaties of instanties die nazorg kunnen bieden aan deelnemers. Dit biedt inzicht in de effectiviteit en bruikbaarheid van de geboden ondersteuning.
Lid e: zijn innovatief (ofwel vernieuwend) en voegen kwaliteit toe;
De activiteiten maken zoveel mogelijk gebruik van nieuwe benaderingen, methoden of (digitale) toepassingen die nog niet eerder zijn toegepast in vergelijkbare projecten of initiatieven. De gemeente verwacht dat dit de effectiviteit en efficiëntie van de activiteiten (verder) verbetert.
De activiteiten bieden een creatieve oplossing voor bestaande problematiek op het gebied van schulden en armoede.
De beoogde resultaten en impact van de activiteiten zijn meetbaar. De aanvrager toont aan dat de innovatieve activiteit concrete voordelen opleveren voor de inwoners/doelgroep.
De aanvrager verzamelt feedback van deelnemers, belanghebbenden en experts over de innovatieve onderdelen van de activiteit en evalueert regelmatig de effectiviteit ervan. Dit kan helpen om eventuele knelpunten in beeld te krijgen en verbeteringen door te voeren.
Lid f: spelen in op nieuwe ontwikkelingen en op nieuwe inzichten;
In de aanvraag is voldoende onderbouwd hoe ingespeeld wordt op nieuwe ontwikkelingen en op nieuwe inzichten op het gebied van rondkomen. De aanvrager kan hiervoor gebruik maken van artikelen, rapporten van overheidsinstanties of publicaties van relevante non-profitorganisaties.
De aanvrager vergelijkt de voorgestelde activiteiten met bestaande projecten, initiatieven of interventies die vergelijkbare doelstellingen hebben (benchmarken). De aanvrager legt uit hoe de voorgestelde activiteiten zich onderscheiden door gebruik te maken van nieuwe benaderingen, methoden of concepten. Zowel de aanvrager als de gemeente kunnen daarbij experts of ervaringsdeskundigen raadplegen op het gebied van rondkomen, armoedebestrijding, generatiearmoede en sociaal beleid om inzicht te krijgen in actuele trends en opkomende kwesties. Experts en ervaringsdeskundigen kunnen waardevolle informatie verstrekken over nieuwe onderzoeksbevindingen, ‘best practices’ en benaderingen waar veel van verwacht wordt.
De aanvrager betrekt, indien mogelijk, belanghebbenden zoals inwonersvertegenwoordigers, ervaringsdeskundigen en andere relevante belanghebbenden bij de evaluatie van de voorgestelde activiteiten.
De aanvrager bouwt een aanpak in voor voortdurende monitoring en evaluatie van de activiteiten, zodat eventuele nieuwe inzichten of ontwikkelingen tijdig aan de voorgestelde activiteiten kunnen worden gekoppeld. Dit kan onder meer het verzamelen van feedback van deelnemers, het bijhouden van trends en regelmatige evaluatie van de effectiviteit van de activiteiten omvatten.
Lid g: zijn aanvullend of kunnen aanvullend zijn op andere activiteiten en deze versterken
Beoordeeld wordt of de voorgestelde activiteiten aanvullend zijn op wat al wordt aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er specifieke doelgroepen worden bereikt die niet worden bereikt door andere initiatieven of projecten, of dat er nieuwe interventies worden voorgesteld om specifieke problematiek aan te pakken.
De aanvrager onderzoekt of er mogelijkheden zijn voor samenwerking en het behalen van voordeel tussen de voorgestelde activiteiten en andere lopende initiatieven of projecten. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat problematiek gezamenlijk wordt aangepakt of dat er gebruik wordt gemaakt van elkaars expertise of dat er doorverwijzingen plaatsvinden tussen verschillende dienstverlenende partijen.
De voorgestelde activiteit versterkt waar mogelijk de impact van andere activiteiten en past binnen het brede aanbod op het gebied van rondkomen en de aanpak van armoedeproblematiek en gerelateerde kwesties.
Lid h: zijn gericht op samenwerking met andere (gemeentelijke) partners
Het subsidievoorstel beschrijft de samenwerking met andere gemeentelijke partners. Daarbij wordt erop gelet of er (expliciet) wordt verwezen naar het belang van samenwerking voor het slagen van de activiteiten. De beschreven partners die betrokken zijn bij de activiteiten worden beoordeeld op hun relevantie en expertise op het gebied van rondkomen en gerelateerde kwesties.
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat deze andere partners alleen met naam worden genoemd zonder verdere betrokkenheid, maar onderdeel uitmaken van de planning, uitvoering en evaluatie van de activiteiten. De aanvrager legt daarbij uit hoe de communicatie tussen de partners verloopt en geeft een weergave van de afspraken over verantwoordelijkheden en taken.
Lid i: De wijze waarop en de mate waarin bekendheid wordt gegeven aan het initiatief of de activiteit onder de inwoners van de gemeente Emmen
In het verlengde van lid c wordt van de aanvrager verwacht dat zelf de nodige aandacht
en bekendheid wordt gegeven aan activiteiten die worden gedaan.
Naast de weigeringsgronden uit de Algemene wet bestuursrecht en de ASV, zijn in artikel 7 aanvullende weigeringsgronden opgenomen, die voor zich spreken.
Artikel 8: Subsidiabele kosten
Ter verduidelijking zijn in artikel 8 kosten opgenomen die voor subsidie in aanmerking komen.
In dit artikel zijn specifieke verplichtingen opgenomen van belang voor de subsidieverstrekking.
Omdat het belangrijk is dat de activiteiten goed aansluiten bij de behoeften van de inwoners, is het gebruik maken van ervaringsdeskundigen ook een aandachtspunt voor de aanvrager.
Samenwerking met andere organisaties die bijdragen aan de in de bijlage Rondkomen opgenomen doelen, levert naar het oordeel van het college een beter resultaat op. Vandaar dat deze verplichting is opgenomen.
Het college hecht er waarde aan dat de subsidieontvanger periodiek inzichtelijk maakt wat de resultaten en effecten zijn van de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt.
Artikel 10: Verlening, vaststelling en betaling
Voor de verlening vaststelling en betaling van de subsidie wordt aangesloten bij de bepalingen van de ASV.
Artikel 11: Subsidieplafond en verdeelregels
In dit artikel zijn de verschillende subsidieplafonds en de verdeelregels vastgelegd. Als verdeelregel is gekozen de volgorde van binnenkomst van de complete aanvragen leidend te laten zijn. Dit betekent echter niet dat de eerste binnengekomen aanvraag ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor de subsidie. Elke aanvraag wordt beoordeeld of er wordt voldaan aan de gestelde criteria die in deze regeling zijn opgenomen. Wel wordt de eerst binnengekomen complete aanvraag het eerste beoordeeld.
Voor de verschillende activiteiten zijn verschillende subsidieplafonds opgenomen. Dit om ervoor te zorgen dat er een verdeling komt over de verschillende doelen dan de regeling. Als er budget overblijft van een ingesteld plafond, kan dit worden overgeheveld naar een plafond dat wordt overschreven. Op deze manier wordt een effectieve manier van de besteding van de middelen gewaarborgd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-174022.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.