Verkeersbesluit tot het weren van doorgaand autoverkeer op de U.T. Delfiaweg - Groningen

Kenmerk: 10203553

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

Motivering

De U.T. Delfiaweg vormt een doorgaande weg (hoogtebeperking 2,5 meter) in het noorden van Hoogkerk. De weg loopt parallel aan, en sluit aan op, het Hoendiep. Het Hoendiep vormt een drukke verkeersader die een belangrijke positie inneemt voor de ontsluiting in het westelijk deel van de gemeente Groningen. Hoewel de U.T. Delfiaweg een doorgaande weg betreft, kent de omgeving voor een groot deel een verblijfsuitstraling. Dit onder andere door de zone 30 die hier deels geldt ter hoogte van de aangelegen woningen.

De U.T. Delfiaweg vormt een toegang voor aanwonenden en aangelegen bedrijven en wordt aan twee zijden ontsloten. De ontsluitende zijden vormen de doorgaande as van het Hoendiep en de Vierverlatenweg – die op zijn beurt weer in verbinding staat met het Hoendiep.

Ten tijde van de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid lagen de verkeersintensiteiten op het Hoendiep hoger dan gebruikelijk. De rotonde die de Johan van Zwedenlaan verbindt met het Hoendiep zorgde voor een belemmering in de doorstroming op de doorgaande route van het Hoendiep. Dit resulteerde erin dat automobilisten de U.T. Delfiaweg als doorgaande route gingen gebruiken, om zo de rotonde Johan van Zwedenlaan – Hoendiep te omzeilen. Voor aanwonenden van de U.T. Delfiaweg, die op het westelijke deel een erftoegangsweg betreft met een maximale snelheid van 30 km/u, leidde dit tot overlast van sluipverkeer. Zo hebben zij bij de gemeente kenbaar gemaakt.

Naar verloop van de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg, heeft Aanpak Ring Zuid in april 2024 twee betonblokken geplaatst op de U.T. Delfiaweg ter hoogte van de Jan Altinkbrug. Dit om sluipverkeer van personenauto’s en motoren te voorkomen. Naar aanleiding van positieve berichten vanuit de buurt, heeft de gemeente Groningen deze situatie gemonitord om te onderzoeken of een permanente vorm van deze maatregel geschikt is voor de toekomst om eventueel doorgaand-/ sluipverkeer binnen de 30 km/u zone te beperken. Uit de monitoring is naar voren gekomen dat de verkeersveiligheid is verbeterd door een lagere snelheid en een lagere verkeersintensiteit. Vooral in de ochtend- en avondspits, maar ook s’ nachts, is de drukte afgenomen. Datagegevens wijzer erop dat de V85 (snelheidswaarde die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden) ten opzichte van een jaar geleden met ca. 5 km/u is afgenomen. Hiermee zijn de verkeersveiligheid en leefkwaliteit aan de U.T. Delfiaweg verbeterd. Voor de aan de U.T. Delfiaweg gevestigde bedrijven zorgt de afsluiting voor geen tot weinig hinder. Op basis van reacties op een gemeentelijke brief naar de direct aanwonenden en gevestigden is dit naar voren gekomen. Hieruit is eveneens naar voren gekomen dat een groot deel van de omwonenden positief staat tegenover het instellen van een permanente doodlopende U.T. Delfiaweg. De tijdelijke maatregel vanuit Aanpak Ring Zuid wordt middels dit verkeersbesluit permanent gemaakt.

 

Het besluit dient de volgende doelen zoals genoemd in de WVW artikel 2:

  • -

    lid 1, sub a: “het verzekeren van de veiligheid op de weg”;

  • -

    lid 2, sub b: “het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden”.

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer) in het geding. Met de maatregel die in dit besluit is omschreven is het voor gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk om de U.T. Delfiaweg als doorgaande route te gebruiken. Sinds april 2024 was dit al het geval. Vanuit Aanpak Ring Zuid is dit destijds toegepast om het doorgaande verkeer over de parallelgelegen hoofdas van het Hoendiep te leiden. Dit om het sluipverkeer te weren. Gezien het profijt op basis van leefkwaliteit en verkeersveiligheid dat door een groot deel van de omgeving wordt ervaren, worden de artikelen lid 1, sub a “het verzekeren van de veiligheid op de weg” en lid 2, sub b: “het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden” verheven boven het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. De parallelgelegen structuur van het Hoendiep wordt als hoofdas beschouwd. Het wegprofiel is geschikt op de afwikkeling van hoge doorgaande verkeersintensiteiten.

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

 

Besluit

Gezien het feit dat een bestaande situatie definitief wordt gemaakt, besluiten wij op grond van bovenvermelde overwegingen tot het behoud van de betonblokken ter hoogte van de onderdoorgang met de Jan Altinkbrug. Het is hierdoor voor motorvoertuigen niet toegestaan dan wel mogelijk om de genoemde locatie te passeren. De maatregel wordt ondersteund door het al aanwezige verkeersinformatiebord L8 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijhorend onderbord “uitgezonderd (brom)fietsen” conform artikel 8 van het BABW ter hoogte van:

  • -

    het kruispunt U.T. Delfiaweg - Hoendiep oostzijde;

  • -

    het kruispunt U.T. Delfiaweg - Hoendiep westzijde.

 

Situatieschets: 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven