1e wijziging van de “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2025”

De raad besluit

Vast te stellen de 1e wijziging van de “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2025”.

 

1e wijziging van de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2025

Artikel I.  

Tarieventabel behorende bij de verordening, wordt vervangen door:

 

TARIEVENTABEL 2025

Hoofdstuk 1: Tarieven afvalstoffenheffing 2025

 

 

 

1.

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar

€ 177,00

2.

Onverminderd het bepaalde in lid 1 van dit artikel, bedraagt de belasting per lediging van:

 

2.1.

een container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen

€ 13,43

2.2.

een container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen

€ 10,84

2.3.1.

Indien er sprake is van een medische indicatie wordt op verzoek van de belastingplichtige het totaal aantal ledigingen van een container verminderd met het aantal ledigingen boven het aantal van 8 voor een container van 240 liter.

 

2.3.2.

Indien er sprake is van een medische indicatie wordt op verzoek van de belastingplichtige het totaal aantal ledigingen van een container verminderd met het aantal ledigingen boven het aantal van 6 voor een container van 140 liter.

 

3.1.

In afwijking van het bepaalde in lid 1 en lid 2 van dit artikel, bedraagt het belastingtarief voor belastingplichtigen, aan wie een verzamelcontainer beschikbaar is gesteld

 

€ 279,41

3.2.

In afwijking van het bepaalde in lid 3.1 van dit artikel, bedraagt het belastingtarief voor alleenwonenden en aan wie een verzamelcontainer beschikbaar is gesteld: indien zij op 1 januari van enig belastingjaar alleenwonend zijn, 75% van het belastingtarief genoemd in lid 3.1 van dit artikel

€ 209,52

4.1.

Het tarief voor het ophalen van grof huishoudelijk restafval bedraagt

€ 28,86

4.2.

Voor het tarief genoemd in lid 4.1. kan voor een ophaaladres één keer per jaar vermindering worden aangevraagd. De vermindering wordt toegekend als er op het betreffende ophaaladres geen auto is geregistreerd en de belastingplichtige wonende op dat ophaaladres in aanmerking komt voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen voor het betreffende belastingjaar. De vermindering kan worden aangevraagd bij de heffingsambtenaar.

 

5.

Bij gebruik van een ondergrondse container gelden de volgende tarieven

 

5.1.

De belasting bedraagt per perceel

€ 177,00

5.2.1

De kosten per storting/vuilniszak bedragen

€ 1,50

5.2.2.

Indien er sprake is van een medische indicatie wordt op verzoek van de belastingplichtige het totaal aantal stortingen verminderd met het aantal stortingen boven het aantal van 24.

 

5.3

Van een medische indicatie in de zin van de leden 2.3.1., 2.3.2. en 5.2.2. van deze tarieventabel is sprake, indien in een huishouden extra huishoudelijke afvalstoffen ontstaan vanwege een chronische ziekte of een handicap waarbij gebruik van stoma-, dialyse- of incontinentiemateriaal nodig is.

 

5.4

Voor de toepassing van de vermindering, bedoeld in de leden 2.3.1., 2.3.2. en 5.2.2. van deze tarieventabel is vereist dat de belastingplichtige een aanvraagformulier indient bij de heffingsambtenaar, waaruit blijkt dat binnen het huishouden sprake is van een chronische ziekte of een handicap waardoor extra huishoudelijk restafval ontstaat. Een medische verklaring (niet ouder dan 3 maanden) van de behandelend arts of van de apotheker moet bij de aanvraag worden gevoegd.

 

5.5

De kosten voor de vervanging van een milieupas voor een ondergrondse container bedraagt

€ 11,10

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2: Tarieven reinigingsrechten

 

2

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar

€ 177,00

2.1

Onverminderd het bepaalde in lid 1 van dit artikel, bedraagt de belasting per lediging van

 

2.2

een container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen

€ 13,43

2.3

een container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen

€ 10,84

 

 

 

 

Hoofdstuk 3: Diversen

 

3

Wisseling van een mini-container per container

€ 17,50

 

Hoofdstuk 4: Tarieven en acceptatiecriteria Afvalbrengstation (Arnhem- Noord) Westervoort 2025

Gratis afvalsoorten

Acceptatiecriteria

Tarief

Opmerkingen

Papier en karton

Gratis

-

Geen plastics, sanitair papier, behang, foto's, koffiefilters e.d.

Glas

Gratis

-

Flessen en ander verpakkingsglas

Vlakglas (schoon)

Gratis

-

Venster-,dubbel-,draad-, gekleurd of gefigureerd glas

Spiegelglas (schoon)

Gratis

-

Spiegels, geen lijsten of andere materialen

Afgedankte elektrische en elektronische apparaten

Gratis

-

Complete apparaten

Textiel

Gratis

-

In gesloten zakken aanleveren

Klein chemisch afval

Gratis

-

 

Luier- en incontinentiemateriaal

Gratis

-

 

Grof tuinafval

Gratis

-

Takken en overig groenafval, geen graszoden

Metaal

Gratis

-

Geen autowrakken, vaten (mits leeg en schoon)

Gasflessen

Gratis

-

Max. kniehoogte

Brandblussers

Gratis

-

CO2, Poeder, Halon e.d.

Asbest

 

€ 2,50 per strekkende meter inpakfolie

Aanlevering met asbestformulier gemeente Westervoort, in daarvoor bestemde verpakkingsmaterialen

Frituurvet

Gratis

-

In de originele (plastic) verpakking, geen glazen verpakkingen

PMD (Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen(blik) en drinkpakken)

Gratis

-

 

Autobanden zonder velg

Gratis

-

Betreft standaard autoband

Piepschuim/EPS

Gratis

-

 

Harde kunststoffen

Gratis

-

 

Matrassen

Gratis

-

 

Gelimiteerde afvalsoorten

Acceptatiecriteria € 6 per bezoek (max. 6 keer per jaar) plús:

Tarief boven gratis hoeveelheid/ Vanaf het 7e bezoek *

Opmerkingen

Autobanden met velg

Per band € 2,60

Per band € 2,60

 

Overige banden

Per band € 62,30

per band € 62,30

vrachtwagenband, tractorband

Geïmpregneerd hout

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 18,20

Tuinhekken, speeltoestellen, tuinmeubelen

Bielzen

2 stuks gratis

Per biels € 9,85

 

Dakgrind

Per ¼ m³ € 42,55

Per ¼ m³ € 42,55

Schoon dakgrind, geen resten van dakleer e.d.

Dakbedekking mix.

Per ¼ m³ € 72,65

Per ¼ m³ € 72,65

Teerhoudende dakbedekking, dakgrind, bitumen

Gasbeton

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 42,55

 

Gips

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 42,55

 

Grond

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 18,20

Niet verontreinigd, maximaal 10% puin

Isolatiemateriaal

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 18,20

 Steenwol

Puin (schoon)

2 emmers

Per ¼ m³ € 6,--

Maximaal 5% vervuild, geen asbest, dakbedekkingsmaterialen e.d.

Puin (vervuild)

2 emmers

Per ¼ m³ € 18,20

Vervuiling groter dan 5%, geen asbest, dakbedekkingsmaterialen e.d.

Grof restafval (brandbaar)

Gratis tot 1 m³

Per ¼ m³ € 18,20

Wat niet in de restafval container past of hoort

Hout-, bouw- en sloopafval

Gratis tot ¼ m³

Per ¼ m³ € 6,--

Sloophout, houten kozijnen, pallets e.d.

Hout huishoudelijk

Gratis tot 1 m³

Per ¼ m³ € 18,20

Houten meubels (geen rotan), kasten e.d.

Vloerbedekking

Gratis tot 1 m³

Per ¼ m³ € 6,--

 

Kunstgras

Gratis tot 1 m³

Per ¼ m³ € 18,20

 

Zak met restafval

Per zak € 3,60

Per zak € 3,60

 

* Vanaf het 7e bezoek per jaar betaalt u meteen de standaardtarieven, dus geen starttarief van € 6,-.

Artikel II.  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is gelijk aan de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 april 2025.

de griffier,

Marte Smits-Jansen

de voorzitter,

drs. A.J. (Arend) van Hout

Naar boven