Gemeenteblad van Groningen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 171242 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 171242 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het instellen van een tijdsvenster voor een deel van de parkeerplaatsen aan de Reviusstraat, Camphuysenstraat en Spieghelstraat te Groningen
Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft negatief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
De Spieghelstraat, Camphuysenstraat en Reviusstraat, worden heringericht door de gemeente. Dit gebeurt in samenhang met sloop-nieuwbouw van de aangelegen woningen door woningcorporatie De Huismeesters. Als onderdeel van de Mobiliteitsvisie en het aanpakken van de straten wil de gemeente meer ruimte geven aan voetgangers en (spelende) kinderen. Aan beide kanten van de weg komen parkeervakken op trottoirhoogte te liggen. Aan de oostzijde gaat het om permanente parkeervakken die duidelijk als parkeervakken zijn ingericht. Aan de westzijde gaat het om parkeervakken met een beperkt gebruik en deze zijn daarom subtieler ingericht. Overdag mag er op deze beperkt te gebruiken parkeervakken niet geparkeerd worden (tussen 9:00 en 17:00) en ’s avonds wel (17:00 tot 9:00). Dit is in lijn met het betalen voor het parkeren omdat de gemeente Groningen de parkeerplaatsen beter wil benutten voor andere functies, zoals ontmoeten, ruimte voor kinderen om te spelen, extra beweegruimte voor voetgangers op het trottoir. ’s Avonds en op zon- en feestdagen mag er wel geparkeerd worden om te voorkomen dat er mogelijk parkeeroverlast ontstaat in de wijk. Overdag is er voldoende ruimte om te parkeren op de permanente parkeervakken.
Het gaat hierbij om een pilot waarbij er doormiddel van meldingen en evaluatiemomenten wordt gekeken hoe de parkeervakken worden gebruikt.
Samengevat; op de verhoogde parkeervakken met bord E4 en onderbord “parkeren verboden 09 – 17 h uitgezonderd zon- en feestdagen” mag niet geparkeerd worden tussen 9 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags. Op zon- en feestdagen mag men hier wél parkeren. Dit om ruimte te geven aan de voetganger waarbij extra ruimte vrij komt voor spelen, bewegen en ontmoeten.
Er wordt besloten af te wijken van het negatieve advies dat is uitgebracht door de politie. Het negatieve advies is gebaseerd op de volgende overweging:
De motivering van de maatregel dat conform de Mobiliteitsvisie die stelt dat dit project de ruimte in de wijk voor voetgangers en spelende kinderen zal vergroten wordt niet overtuigend geacht, mede omdat de meerderheid van de kinderen overdag onderwijs volgt en zij tijdens de desbetreffende uren weinig gebruik zal maken van deze extra ruimte.
Na zorgvuldige afweging van de situatie en de diverse belangen, wordt er besloten om dit negatieve advies niet over te nemen om de volgende reden:
Multifunctioneel ruimtegebruik gaat verder dan alleen spelen: De politie wijst erop dat kinderen tijdens de maatregel (tussen 09:00 en 17:00 uur) vaak op school zitten. Echter, de maatregel creëert niet alleen speelruimte, maar biedt ook essentiële ruimte voor voetgangers, ontmoeting, sociale interactie en verbetering van de algemene leefbaarheid in de wijk. Dit sluit direct aan bij de gemeentelijke ambitie uit de Mobiliteitsvisie, namelijk het stimuleren van ontmoeting en sociale cohesie in buurten. De maatregel heeft daarmee ook effect op andere groepen bewoners, zoals ouderen, ouders met kleine kinderen, thuiswerkers en buurtbewoners die van de openbare ruimte gebruik maken om te ontmoeten of wandelen.
Alternatieve oplossingen: waar mogelijk, zijn er aanvullende maatregelen getroffen om aan de bezwaren van de politie tegemoet te komen, zoals het aanpassen van de venstertijden van maandag tot en met zaterdag 09:00 tot 17:00. Dan is de parkeerdruk vaak ook lager. Op zon- en feestdagen én in de avond mag men wél parkeren.
Beschikbaarheid van alternatieve parkeerplaatsen vermindert risico op parkeeroverlast: Ondanks het benoemde risico dat voertuigen na de nacht blijven staan, beschikt het gebied over voldoende permanente parkeervakken aan de overzijde (oostzijde) om het parkeren tijdens de daguren op te vangen. Hierdoor is het verwachte risico op ernstige parkeeroverlast of een sterk negatief waterbedeffect kleiner dan de politie stelt. De gemeente verwacht dat bewoners na een korte gewenningsperiode goed gebruik zullen maken van de permanente parkeervakken. Daarmee wegen de positieve effecten op leefbaarheid en ruimtegebruik zwaarder dan eventuele nadelen voor parkeren, vrijheid van verkeer of tijdelijke onduidelijkheid.
Pilotkarakter met mogelijkheid tot aanpassing: Omdat het hier gaat om een pilot, is het mogelijk om tijdens het verloop van het project via monitoring, evaluaties en bewonersmeldingen gericht te kijken naar daadwerkelijke effecten en eventuele knelpunten rondom handhaving of onduidelijkheid. Problemen die de politie verwacht, zoals handhavingsvraagstukken of geparkeerde voertuigen die langer blijven staan, kunnen op basis van concrete ervaringen effectief worden aangepakt en zo nodig kan de maatregel tijdens of na de pilot worden aangepast. Hierdoor ontstaat ruimte om de maatregel toch een kans te geven en te leren van praktijkervaringen.
Concluderend wordt er op basis van de bovengenoemde overwegingen besloten om het negatieve advies van de politie niet te volgen en door te gaan met de uitvoering van het verkeersbesluit zoals voorgesteld.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en sub b (het beschermen van weggebruikers en passagiers).
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding omdat het parkeren niet op elk moment van de dag toegankelijk is. Gezien de eerdergenoemde motivering achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen van borden E4 met onderbord “parkeren verboden 09 – 17 h uitgezonderd zon- en feestdagen” en een onderbord met pijl(en) die het betreffende gebied aanwijzen uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 aan de Reviusstraat, Camphuysenstraat en Spieghelstraat.
Wij besluiten dat de werking van dit besluit een permanent karakter heeft, tenzij uit de pilot nieuwe inzichten over overwegingen komen die om een aanpassing vragen. Daarvoor zal het besluit niet worden uitgevoerd en wordt de huidige situatie behouden.
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.
Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer
- de datum waarop u het bezwaar indient
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)
- waarom u het niet eens bent met het besluit
Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.
Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.
In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.
Het college van burgemeester en wethouders
burgemeester en wethouders van Groningen,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-171242.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.