Gemeenteblad van Weert
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Weert | Gemeenteblad 2025, 170557 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Weert | Gemeenteblad 2025, 170557 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Weert
Burgemeester en wethouders van Weert;
Gezien de door de raad aangenomen motie dd. 4 juli 2024 met betrekking tot de invoering van een regeling leefbaarheidsfonds;
Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels te stellen voor het toekennen van incidentele en/of projectsubsidie ten behoeve van activiteiten op het terrein van maatschappelijke ondersteuning en het terrein van initiatieven ter verbetering van de leefbaarheid in wijken, dorpen, buurten en straten.
Gelet op het bepaalde in hoofdstuk 2 van de Algemene subsidieverordening Weert 2017;
vast te stellen de Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Weert:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties, natuurlijke personen, of samenwerkingsverbanden, die woonachtig of statutair gevestigd zijn in de gemeente Weert.
Artikel 5. Doel van de regeling
Het college wil inwoners die uit eigen initiatief een positieve bijdrage willen leveren aan de woonomgeving, leefbaarheid en sociale cohesie binnen de gemeente Weert, op een toegankelijke manier breed ondersteunen, waaronder ook het leveren van een financiële bijdrage voor zover passend binnen deze regeling.
Hoofdstuk 2 Aanvraag, verlening en vaststelling
Artikel 8. Beoordeling subsidieaanvraag
Het college beoordeelt de aanvraag op basis van de verstrekte informatie, de regeling Leefbaarheidsfonds en de beschikbare financiële middelen.
Het college kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken wanneer de toepassing van deze artikelen leidt tot onredelijk nadelige gevolgen gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger.
Toelichting subsidieregeling Leefbaarheidsfonds gemeente Weert
Weert is een bruisende gemeente met inwoners die graag samen leuke dingen bedenken, doen en organiseren. De gemeente kan inwoners hierbij inhoudelijk en financieel ondersteunen. Met een lokaal leefbaarheidsfonds kan de gemeente deze initiatieven sneller mogelijk maken. Het gaat hierbij om evenementen en activiteiten die de leefbaarheid en sociale cohesie in wijken en dorpen versterken.
Deze subsidieregeling is bedoeld om deze initiatieven aan te jagen. Deze regeling kan worden aangevraagd door natuurlijke personen, samenwerkingsverbanden, verenigingen, stichtingen en ook wijk- en dorpsraden.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In artikel 1 worden een aantal begrippen uitgelegd, die in de tekst van de regeling worden gebruikt, om interpretatieverschillen te voorkomen.
In artikel 2 lid 1 wordt vastgelegd dat deze regeling volgt uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen uit de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling wordt afgeweken.
Artikel 3. Bevoegdheden college
Het college van Burgemeester en Wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college bevoegd is om:
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie in aanmerking kan komen.
Artikel 5. Doel van de regeling
In dit artikel wordt de bedoeling van de regeling uitgelegd. Het college wil inwoners die door het organiseren van activiteiten een positieve bijdrage willen leveren aan de woonomgeving, leefbaarheid en sociale cohesie binnen de gemeente Weert, op een toegankelijke manier breed ondersteunen, waaronder ook het leveren van een financiële bijdrage voor zover passend binnen deze regeling.
Artikel 6. Subsidiabele activiteiten
In dit artikel wordt aangegeven aan welke criteria een activiteit moet voldoen om subsidie te kunnen krijgen.
Bij het initiatief moeten meerdere inwoners actief betrokken zijn. Zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering. Het is dus niet mogelijk om als individu een activiteit in te dienen als daar geen andere mensen bij betrokken zijn. De activiteit moet voor inwoners dan wel ingezetenen van de gemeente Weert zijn.
Het is van belang dat er draagvlak is voor de activiteit. Dit kan bijvoorbeeld aangetoond worden met een steunverklaring van een wijk- of dorpsraad, maar bijvoorbeeld ook met een lijst van handtekeningen die het initiatief (onder)steunen.
De activiteit moet bijdragen aan minimaal één van de doelen zoals beschreven in artikel 6.
Als de activiteit ook uitgevoerd kan worden zonder subsidie, dan wordt geen subsidie verleend. Met andere woorden; subsidie moet noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de activiteit. Bij het beoordelen van de hoogte van de subsidie wordt gekeken naar dat deel van het bedrag dat ook daadwerkelijk noodzakelijk is om de activiteit uit te kunnen voeren.
Hoofdstuk 2 Aanvraag, verlening en vaststelling
Het idee voor een voorgenomen activiteit of initiatief of de wens voor een gesprek kan gemeld worden via de gemeentelijke website. De contactgegevens staan op de gemeentelijke website. Na de melding dan wel aanvraag wordt tijdens een gesprek gezamenlijk bekeken welke ondersteuning van de gemeente wordt gevraagd.
Voor een financiële bijdrage uit het Leefbaarheidsfonds is het indienen van een subsidieaanvraag nodig. Een aanvraag om subsidie moet uiterlijk 6 weken voorafgaand aan de startdatum van de activiteit worden ingediend. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier dat op de website kan worden ingevuld of worden gedownload. Een aanvraag kan ook per e-mail of per brief worden ingediend.
Het is mogelijk om in bijzondere gevallen (via toepassing van de hardheidsclausule) af te wijken van de termijn van 6 weken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen als een initiatief zich pas aan dient kort voor een activiteit en het college van mening is dat de activiteit toch in aanmerking moet komen voor subsidie.
Artikel 8. Beoordeling subsidieaanvraag
Het college beoordeelt de aanvraag op basis van de bij de aanvraag verstrekte informatie, de vastgestelde beleidskaders en de beschikbare financiële middelen.
In lid 1 is de subsidiegrondslag opgenomen waarop aanvragers maximaal aanspraak kunnen maken.
In lid 2 is vastgelegd dat bij de berekening van de subsidie alleen de kosten betrokken worden die rechtstreeks verband houden met het doel van deze regeling. Hiermee wordt beoogd te voorkomen dat er subsidie verleend wordt voor kosten die naar het oordeel van het college niet noodzakelijk zijn om het initiatief uit te kunnen voeren of kosten waarvoor geen subsidie verleend wordt (zie artikel 10).
Artikel 10. Niet subsidiabele kosten
In dit artikel worden kosten opgesomd waarvoor geen subsidie verleend wordt. Dit om zo verantwoord mogelijk om te gaan met de inzet van beperkte maatschappelijke middelen.
Dit zijn bijvoorbeeld loonkosten of kosten voor investeringen in gebouwen etc.
Artikel 11. Beschikking en vaststelling
In artikel 12 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie worden subsidies direct of achteraf vastgesteld. In artikel 12 lid 6 ASV 2017 staat echter opgenomen dat het college categorieën van subsidies of subsidieontvangers kan aanwijzen, waarvoor de subsidie altijd direct wordt vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger in die gevallen geen aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.
Ten aanzien van de subsidie op grond van deze regeling, heeft het college bepaald dat deze in het geval van een bedrag lager of gelijk aan € 2.500,00 direct wordt vastgesteld. Dit voorkomt onnodige administratieve lasten voor zowel subsidieontvanger als de gemeente.
Bij alle andere beschikkingen dient binnen 4 weken na afronding een verzoek tot vaststelling te worden ingediend. Bij dit verzoek zijn ten minste gevoegd de bewijsmiddelen zoals opgenomen in artikel 14, een financieel en een tekstueel verslag. Binnen 6 weken na een volledige en juiste aanvraag volgt een vaststelling, waarbij een kortere servicenorm wordt nagestreefd.
In lid 1 is het subsidieplafond voor deze regeling vastgelegd. Het plafond is €75.000,00 per kalenderjaar voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
In lid 2 is bepaald dat de beschikbare subsidie wordt verdeeld op basis van volgorde van binnenkomst. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag helemaal volledig is.
Artikel 13. Weigeringsgronden voor subsidie
In de ASV staan weigeringsgronden. In deze regeling staan nog extra weigeringsgronden. Je kunt geen subsidie krijgen als er al reeds voor hetzelfde initiatief subsidie is verstrekt uit een andere gemeentelijke subsidieregeling.
Ook wordt de subsidie geweigerd als er met de activiteit een commercieel belang gediend wordt of de activiteit in strijd is met wet- regelgeving.
Het is wenselijk en wordt gestimuleerd dat ook naar andere financieringsbronnen wordt gekeken. Andere financieringsbronnen kunnen bijvoorbeeld zijn subsidies op grond van andere lokale, provinciale of landelijk regelingen, giften, sponsoring, cofinanciering, eigen bijdrage etc.
In sub a zijn de termijnen opgenomen waarbinnen de activiteit ten minste moet plaatsvinden. Hiermee beoogt het college te voorkomen dat het initiatief waarvoor subsidie is verleend niet of pas op een laat moment plaatsvinden.
In sub b is opgenomen dat de subsidieaanvrager binnen 4 weken nadat het initiatief is gestart een inhoudelijk en financieel verslag aan de gemeente overlegt. Dit verslag biedt inzicht in het verloop van de activiteit, de gerealiseerde doelstellingen en de kosten/baten. Onder een doelmatige besteding van gelden wordt een besteding zoals in de projectbegroting bedoeld.
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 16. Inwerkingtreding en duur en Artikel 17. Citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-170557.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.