De gemeente Noardeast-Fryslân heeft op 8 april 2025 de lijst van monumentale bomen en waardevolle houtopstanden vastgesteld.
Waarom publiceert de gemeente Noardeast-Fryslân dit bericht?
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft op 21 maart 2024 de Bomenverordening Noardeast-Fryslân-2024 vastgesteld. In artikel 10 van deze verordening is opgenomen dat de gemeente Noardeast-Fryslân een gemeentelijke bomenlijst vaststelt. Hierin staan de waardevolle bomen, monumentale bomen en bomen die voorkomen in het landelijk Register van Monumentale Bomen van de Bomenstichting staan vermeld.
Concept Bomenlijst ter inzage
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft de concept Bomenlijst vanaf 9 december 2024 tot en met 17 januari 2025 ter inzage gelegd. Tijdens deze periode kon u de documenten met informatie over het ontwerpbesluit zowel fysiek als digitaal inzien.
Definitief besluit
We hebben diverse zienswijzen gekregen. De zienswijzen hebben we verwerkt en dat heeft geleid tot de definitieve Bomenlijst.
Het maken van bezwaar
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u ons een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het indienen van een bezwaarschrift is kosteloos.
Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken vanaf de dag na de verzenddatum van dit besluit opsturen. U moet dit sturen naar het college van burgemeester en wethouders [de burgemeester] van de gemeente Noardeast-Fryslân, Postbus 1, 9100 AA Dokkum.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Dat kan via de gemeentelijke website (www.noardeast-fryslan.nl), via Diversen – Bezwaar en beroep - Bezwaar indienen. Hiervoor hebt u uw DigiD-code nodig. Als u nog geen DigiD-code hebt, kunt u deze hier ook aanvragen.
Inhoud bezwaarschrift
Wat moet er in uw bezwaarschrift staan?
uw naam
uw adres
uw (elektronische DigiD-) handtekening
de datum van het bezwaarschrift
een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (evt. in afschrift meezenden)
de reden waarom u bezwaar maakt
Vragen over de procedure
Hebt u nog vragen over de bezwaarprocedure? Dan kunt u contact opnemen met het team Juridyske Saken, telefoonnummer 0519 298888.
Voorlopige voorziening
Als er een bezwaarschrift wordt ingediend, dan blijft het besluit geldig. Wilt u voorkomen dat het besluit ingaat, dan kunt u de rechter vragen om een voorlopige voorziening. Dit mag alleen als er een bezwaarschrift bij ons is ingediend.
De Voorzieningenrechter kan besluiten om dit besluit helemaal of gedeeltelijk te schorsen. Hij moet dan wel vinden dat er sprake is van een spoedeisend belang.
Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Nederland, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
U kunt uw voorlopige voorziening ook digitaal aanvragen. Dat kan via website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht (Beroep instellen bestuursrecht particulieren – Rechtbanken – Indienen verzoekschrift voorlopige voorziening). Ook hiervoor hebt u uw DigiD-code nodig. Als u nog geen DigiD-code hebt, kunt u deze hier ook aanvragen.
Kosten voorlopige voorziening
Het aanvragen van een voorlopige voorziening kost geld. U moet griffierecht betalen. De afdeling Bestuursrecht van de rechtbank Noord-Nederland kan u hierover meer informatie geven.