Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het laden van voertuigen op verschillende locaties te Gooise Meren

  • 1.

    Juridisch kader

Gelet op artikel 18 lid 1 onder d Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is namens het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren een verkeersbesluit genomen.

 

  • 2.

    Bestuurlijk kader

  • 2.1

    Coalitieakkoord 2022 - 2026

In het Coalitieakkoord 2022 – 2026 staat dat de gemeente duurzaam, leefbaar en toekomstgericht wil zijn. In het coalitieakkoord onderschrijft de gemeente de landelijke klimaatdoelstellingen. Dit sluit aan bij de inspanningen die op nationaal en internationaal niveau worden gedaan om onze leefwereld duurzamer, leefbaarder en toekomstgericht te maken.

 

  • 2.2

    College-uitvoeringsprogramma 2023 - 2026

In het college-uitvoeringsprogramma is opgenomen dat de gemeente de landelijke klimaatdoelstellingen om in 2050 volledig duurzaam te zijn, onderschrijft.

 

  • 2.3

    Uitgangspunten en werkwijze laadpalen gemeente Gooise Meren 2024 (UWL)

Op 1 mei 2024 is de door het college vastgestelde UWL gepubliceerd. De UWL leggen de uitgangspunten en werkwijze vast die door de gemeente worden gehanteerd om laadpalen te kunnen plaatsen.

 

  • 3.

    Aanleiding verkeersbesluit

De gemeente Gooise Meren heeft naar aanleiding van verzoeken van (toekomstige) e-rijders en op basis van het gebruik van bestaande laadpalen besloten om voor het laden van voertuigen op een aantal locaties parkeerplaatsen te reserveren. Per beoogde locatie worden twee parkeerplaatsen voor het laden gereserveerd. Het laden vindt plaats door middel van een laadpaal.

Auto’s die niet op kunnen worden geladen mogen niet op de twee voor het laden gereserveerde parkeerplaatsen parkeren. Om het niet mogen parkeren in juridische zin mogelijk te maken is dit verkeersbesluit genomen.

 

  • 4.

    Doelstelling verkeersbesluit

Dit verkeersbesluit dient het volgende doel zoals omschreven in de Wegenverkeerswet:

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

Voorts is de volgende doelstelling op dit verkeersbesluit van toepassing zoals omschreven in de Wegenverkeerswet:

Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

  • 5.

    Overwegingen

  • 5.1

    Bestuurlijk kader

Er is een bestuurlijk kader zoals omschreven in hoofdstuk 2 van dit verkeersbesluit beschikbaar voor het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van voertuigen met laadpalen.

 

  • 5.2

    Duurzaam, leefbaar en toekomstgericht

Elektrische auto’s leveren een bijdrage aan de vermindering van de uitstoot van CO2 (duurzaam) en fijnstof (leefbaarheid) en zijn in het stadsverkeer stil (leefbaarheid). In de nabije toekomst worden geen auto’s meer verkocht met een verbrandingsmotor (toekomstgericht).

 

  • 5.3

    Beschikbaarheid laadpalen

Een belangrijke randvoorwaarde voor een verdere stimulering van het elektrisch rijden is de beschikbaarheid van voldoende publieke laadpalen. Dan is alleen het plaatsen van laadpalen niet voldoende. Ook de twee bij de laadpaal horende parkeerplaatsen moeten voor het laden beschikbaar zijn. Daarom worden per laadpaal twee parkeerplaatsen voor het laden gereserveerd.

 

  • 5.4

    Vraaggestuurd laden

Aan het reserveren van parkeerplaatsen voor het laden liggen deels verzoeken van (toekomstige) e-rijders ten grondslag. Er is dan sprake van vraaggestuurd laden. Niet ieder verzoek leidt tot het reserveren van parkeerplaatsen. Het verzoek moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en voor zover van toepassing wordt naar het gebruik van bestaande laadpalen gekeken.

Een verzoek voldoet aan de voorwaarden als de verzoeker binnen de gemeente woont, niet op eigen terrein kan laden en aantoonbaar een auto heeft of krijgt die kan worden geladen.

 

  • 5.5

    Datagestuurd laden

Naast verzoeken is ook naar het gebruik van bestaande laadpalen gekeken. Als het gebruik van een laadpaal hoger is dan de daarvoor gestelde norm, wordt een laadpaal bijgeplaatst. Er is dan sprake van datagestuurd laden.

 

  • 5.6

    Locatievoorstel

Een laadpaal wordt niet op elke willekeurige locatie geplaatst. Een locatie moet voldoen aan de voorwaarden (voor zover van toepassing) zoals in de UWL staan opgenomen.

 

  • 5.7

    Loopafstand, parkeerdruk en duurzaamheid

Op de twee voor het laden gereserveerde parkeerplaatsen mogen geen voertuigen worden geparkeerd die niet kunnen worden geladen. Dit kan betekenen dat de afstand tussen de woning van een eigenaar of gebruiker van een niet oplaadbare auto en de dichtstbijzijnde beschikbare parkeerplaats groter wordt. Hoe hoger de parkeerdruk is, hoe groter de kans is dat dit gebeurt. Om deze reden worden vaak bezwaren tegen de verkeersbesluiten gemaakt.

Voor het college van B&W weegt het algemeen belang om onze wereld duurzamer, leefbaarder en toekomstbestendiger te maken zwaarder dan het individuele belang van direct omwonenden om hun auto op korte afstand van de woning te kunnen parkeren. Daarom wordt bij het bepalen van de locaties voor de laadpalen niet naar de parkeerdruk gekeken.

 

  • 5.8

    Overleg politie

Op grond van artikel 24 BABW is advies gevraagd aan de politie. De politie heeft positief op het verkeersbesluit geadviseerd.

 

  • 5.9

    Onjuiste of onevenredige overwegingen

Voor zover bij het college bekend is er door het nemen van dit verkeersbesluit geen sprake van onjuiste of onevenredige overwegingen.

 

  • 6.

    Bekendmaking

Dit verkeersbesluit inclusief de afbeeldingen van de locaties wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. De direct omwonenden worden met een brief geïnformeerd dat dit verkeersbesluit is genomen en gepubliceerd en dat er een mogelijkheid is om bezwaar te maken conform de Algemene wet Bestuursrecht. In de brief staat vermeld waar het verkeersbesluit en de afbeeldingen van de beoogde locaties kunnen worden gevonden.

  • 7.

    Besluit

Op grond van de overwegingen zoals in dit verkeersbesluit zijn geformuleerd is namens het college van burgemeester en wethouders besloten om twee parkeerplaatsen voor het laden van voertuigen te reserveren door het plaatsen van bord E8c zoals opgenomen in bijlage I van het RVV1990 in de directe nabijheid van de woningen of panden met de volgende adressen:

Bussum

straatnaam huisnummer locatienummer

Randweg 201 01

Doctor Abraham Kuyperlaan 62 02

Zwaluwlaan 54 03

Iepenlaan 51 04

Bisonstraat 23 05

Graaf Florislaan 66 06

Prinses Irenelaan 21 07

Potgieterlaan 6 08

Claudiagaarde 1 09

Constantijn Huijgenslaan 2 10

Brediusweg 35 11

Naarden

straatnaam huisnummer locatienummer

Adriaan Dortsmanplein 16A 12

Van Ostadelaan 55 13

Kolonel Michaelstraat 67 14

Generaal Kraijenhoffstraat 1 15

Drossaard 1 16

Kuyperlaan 65 17

Zwarteweg 12 18

Sophialaan 2 19

Muiden

straatnaam huisnummer locatienummer

Hellingstraat 8 20

Muiderberg

straatnaam huisnummer locatienummer

Eikenlaan 10 21

Bussum, 17 april 2025

namens Burgemeester en wethouders van Gooise Meren,

R. Stuurman

Manager afdeling Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen

Bezwaar

U kunt tegen dit verkeersbesluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden gericht aan het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren, postbus 6000, 1400 HA Bussum.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Voorlopige voorziening

Een bezwaar heeft geen opschortende werking van het besluit. Echter, de gemeente Gooise Meren plaatst geen laadpalen zo lang de bezwaarprocedure loopt. De (voorbereiding van de) uitvoering start pas als het college het besluit op bezwaar heeft genomen o.b.v. het advies van de Bezwarencommissie én als het bezwaar in dit besluit ongegrond wordt verklaard.

Het voorgaande neemt niet weg dat u altijd de mogelijkheid heeft om toch een verzoek in te dienen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt dit verzoek indienen bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin u uw woonplaats heeft. Voor het verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven