Verkeersbesluit voor aanpassingen aan Prinses Julianalaan te Maassluis

910377

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

Gelet op:

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, en de Algemene Wet Bestuursrecht.

Overwegende:

  • Dat de Prinses Julianalaan in Maassluis ligt en in beheer is van de gemeente;

  • Dat er in de Prinses Julianalaan een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt;

  • Dat er meerdere erftoegangen zijn aan de Prinses Julianalaan;

  • Dat in het coalitieakkoord 2022-2026 van de gemeente Maassluis is vastgesteld dat de snelheid op de Prinses Julianalaan vanuit het oogpunt verkeersveiligheid, luchtkwaliteit e.d. moet worden teruggebracht naar 30 kilometer per uur;

  • Dat er aanpassingen worden gemaakt in de uitstraling van de Prinses Julianalaan om de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geloofwaardig ten opzichte van de weginrichting te maken;

  • Dat een gebiedsontsluitingsweg met erftoegangen, voorheen ook wel grijze weg genoemd, mag worden ingericht als gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30);

  • Dat er vrachtverkeer op de Prinses Julianalaan plaatsvindt richting het industrieterrein De Dijk;

  • Dat de Prinses Julianalaan een calamiteitenroute voor hulpdiensten is.

Overeenkomstig artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is bij opmaak van dit verkeersbesluit de overweging gemaakt tussen de belangen zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 en artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Op de bovengenoemde weg dienen maatregelen te worden genomen met als doel:

Art. 2 lid 1:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Art. 2 lid 2:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overeenkomstig hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teammanager Ruimtelijk Beleid en Beheer van het cluster Stad in Mandaatregeling 2023, 27 juli 2023 gepubliceerd in gemeenteblad 2023, 330798.

Op grond van artikel 24 BABW heeft overleg plaats gevonden met de korpschef van het landelijk politiekorps, namens de korpschef met de vertegenwoordiger van de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. De betreffende vertegenwoordiger heeft niet ingestemd met de voorgestelde maatregel met de onderbouwing dat de snelheid van 30 km/u niet geloofwaardig is ten opzichte van de inrichting van de weg, dat het smalle gedeelte waar de auto achter de fiets moet blijven niet veilig wordt geacht voor fietsers, dat de verharding volledig in asfalt is uitgevoerd in plaats van gedeeltelijk afwijkende verharding, de aanwezigheid van een rijrichtingscheiding, dat de onderlinge afstand van de voetgangersoversteekplaatsen te klein is en dat de ligging van de nieuwe voetgangersoversteekplaatsen zich niet op een hoofdroute voor voetgangers bevinden.

Besluiten:

  • 1.

    Het uitbreiden van de bestaande zone 30 zoals aangegeven in de bijlage behorende bij dit besluit door middel van het aanbrengen van borden A1 ‘Maximumsnelheid 30 kilometer per uur’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 in de zone 30-uitvoering, Zone 30-herhaling-uitvoering en zone 30-einde-uitvoering;

  • 2.

    Het tweemaal aanbrengen van een nieuwe voetgangersoversteekplaats (zebra) zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990 middels markering zoals beschreven in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW en bord L2 ‘Voetgangersoversteekplaats’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de locaties als aangegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 3.

    Dit besluit te publiceren op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

 

Aldus besloten te Maassluis, 17 april 2025

Namens het college van Burgemeester en wethouders van Maassluis,

P.W.M. Tol

Teammanager Ruimtelijk Beleid & Beheer,

cluster Stad

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum publicatie tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Maassluis.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende:

  • 1.

    Naam en adres van de indiener;

  • 2.

    De dagtekening;

  • 3.

    Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 4.

    Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan verenigen.

Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

Bijlage bij verkeersbesluit 910377

 

Naar boven