Verkeersbesluit voor het instellen van een wijkontsluitingsweg aan Wilderszijde te Lansingerland

T25.01481

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

De gemeente Lansingerland ontwikkelt de wijk Wilderszijde, waar ruim 2500 woningen moeten komen. Om deze woningen te ontsluiten, is gekozen voor de aanleg van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50km/h, die twee rotondes aan de Boterdorpseweg met elkaar verbindt. De verschillende wijken worden via deze weg ontsloten. In de hoofdstructuur speelt ook de fiets een centrale rol. De hoofdfietsstructuur wordt daarom tegelijk met de gebiedsontsluitingsweg ontwikkeld.

Dit besluit heeft betrekking op de gebiedsontsluitingsweg, de kruisingen op deze weg en de fietsstructuur.

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het waarborgen van de bruikbaarheid van de wegen is het gewenst een aantal verkeersmaatregelen te treffen. Voor het instellen van deze verkeersmaatregelen moet een verkeersbesluit genomen worden.

Wettelijk kader

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor het plaatsen van verkeerstekens en onderborden wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat.

Verkeersmaatregel en argumentatie

Hieronder wordt de in te stellen verkeersmaatregelen toegelicht. Daarbij is tevens de onderbouwing van de maatregelen uitgewerkt. De verkeersmaatregelen zijn besproken in het VAG (verkeersadviesgroep) en zijn positief beoordeeld.

Gebiedsontsluitingsweg

Op de gebiedsontsluitingsweg geldt een maximumsnelheid van 50km/h. Dat betekent dat op kruisingen voorrang verleend moet worden op bestuurders van de gebiedsontsluitingsweg. Voor het instellen van voorrang en de maximumsnelheid is een verkeersbesluit vereist.

De straatnamen van de zijstraten zijn nog niet bekend. Daarom hebben we de kruisingen genummerd, geredeneerd vanaf de rotonde Boterdorpseweg/Randweg West. De nummers staan in de situatietekening.

Fietsstructuur

Op de op de fietsstructuur zijn geen bromfietsen toegestaan. Dat maken we duidelijk door de plaatsing van borden G11. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.

Waar de hoofdfietsroute de gebiedsontsluitingsweg kruist, heeft de fiets voorrang. Ter plekke is de maximumsnelheid voor motorvoertuigen 30km/h. Ter plekke leggen we ook voetgangersoversteekplaatsen aan, die we aanduiden met bord L02. Ook hiervoor is een verkeersbesluit vereist.

Situatietekening

In de bijlage van dit besluit is de ontwerptekening opgenomen. We hebben de alle kruisingen

genummerd, zodat duidelijk is over welke kruising het gaat in de beslispunten.

Situering en beheer van de weggedeelten

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen binnen de gemeentegrens van de gemeente Lansingerland en zijn door de gemeente Lansingerland in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. De programmaleider Verkeer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit.

Besluiten:

Gebiedsontsluitingsweg

  • I.

    Een maximumsnelheid instellen van 50km/h op de gebiedsontsluitingsweg. Omdat deze weg in de bebouwde kom valt, is het niet nodig dit extra met bebording aan te duiden.

Fietsstructuur

  • II.

    Instellen van een fietspad door het plaatsen van borden G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • III.

    Instellen van een voetpad door plaatsing van bord G07 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 1:

IV. Instellen van een voetgangersoversteekplaats door het plaatsen van bord L02 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 2:

V. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 3:

VI. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 4:

VII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

VIII. Instellen van een voetgangersoversteekplaats door het plaatsen van bord L02 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

IX. Instellen van voorrang voor de fietser, door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

X. Instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h door het plaatsen van verkeersborden A0130 en A0230 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 5:

XI. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XII. Instellen van een verplichte rijrichting, uitsluitend geldend voor vrachtwagens, door het plaatsen van verkeersborden D04 en OB11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Kruising 6:

XIII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B05 en B06 B4 niet? Zo ja, dan ook bij andere beslispunten van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XIV. Instellen van een verplichte rijrichting, door het plaatsen van verkeersborden D04 en C04r van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Kruising 7:

XV. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; aan de zuidzijde door het plaatsen van inritblokken;

Kruising 8:

XVI. Instellen van een voetgangersoversteekplaats door het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van bord L02 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XVII. Instellen van voorrang voor de fietser, door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XVIII. Instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h door het plaatsen van verkeersborden A0130 en A0230 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 9:

XIX. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 10:

XX. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 11:

XXI. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 12:

XXII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XXIII. Instellen van een verplichte rijrichting, door het plaatsen van verkeersborden D04 en C04r van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Kruising 13:

XXIV. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 14:

XXV. Instellen van een voetgangersoversteekplaats door het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van bord L02 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XXVI. Instellen van voorrang voor de fietser, door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XXVII. Instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h door het plaatsen van verkeersborden A0130 en A0230 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 15:

XXVIII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 16:

XXIX. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 17:

XXX. Instellen van voorrang voor de fietser, door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

XXXI. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

 Kruising 18:

XXXII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; aan de noordzijde door het plaatsen van inritblokken;

Kruising 19:

XXXIII. Een voorrangsregeling op het kruispunt instellen door het plaatsen van verkeersborden B06 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising 20:

XXXIV. Instellen van een voetgangersoversteekplaats door het plaatsen van bord L02 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Eric Korteland

Programmaleider Verkeer

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift. Verstuur uw bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie van dit verkeersbesluit. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de gemeente Lansingerland www.lansingerland.nl/bezwaarenberoep

Naar boven