Wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland

de colleges van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen, Uitgeest en Zandvoort, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft

 

Overwegende dat:

 

  • de Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022 is gewijzigd;

  • deze wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Kennemerland moeten worden verwerkt;

  • de uitvoering van Veilig Thuis taken in 2020 bij de Veiligheidsregio Kennemerland is ondergebracht

  • de wens bestaat tot een andere invulling van stemverhoudingen in het Algemeen Bestuur

  • een aantal teksten van de gemeenschappelijke regeling actualisering behoeven

Gelet op:

 

  • de wet Gemeenschappelijke regelingen

Besluiten vast te stellen de volgende wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 7 Taken

  • 1.

    De veiligheidsregio is belast met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de wet aan de veiligheidsregio worden opgedragen.

  • 2.

    De veiligheidsregio stelt de GGD in en houdt deze in stand

  • 3.

    De GGD is belast met

    • a.

      Taken als bedoeld in de artikelen 2,5 en 6 van de Wet publieke gezondheid, met uitzondering van artikel 5, lid 2 sub a tot en met d voor zover het betreft 0-4 jarigen.

    • b.

      Taken op het gebied van ambulancezorg

    • c.

      Andere taken die bij of krachtens de wet aan de GGD worden opgedragen.

  • 4.

    De veiligheidsregio stimuleert en faciliteert de samenwerking tussen de verschillende veiligheids- en gezondheidspartners

Artikel 7 Taken

  • 1.

    De veiligheidsregio is belast met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de wet aan de veiligheidsregio worden opgedragen.

  • 2.

    De veiligheidsregio stelt de GGD in en houdt deze in stand.

  • 3.

    De GGD is belast met

    • a.

      Taken als bedoeld in de artikelen 2,5 en 6 van de Wet publieke gezondheid, met uitzondering van artikel 5, lid 2 sub a tot en met d voor zover het betreft 0-4 jarigen;

    • b.

      Taken op het gebied van ambulancezorg;

    • c.

      Gemeentelijke lijkschouw

    • d.

      Hygiënisch woningtoezicht

    • e.

      Andere taken die bij of krachtens de wet aan de GGD worden opgedragen.

  • 4.

    De veiligheidsregio is belast met de taak Veilig Thuis, zoals benoemd in hoofdstuk 4 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, met uitzondering voor de gemeente Uitgeest.

  • 5.

    De veiligheidsregio stimuleert en faciliteert de samenwerking tussen de verschillende veiligheids- , maatschappelijke en gezondheidspartners

 

Toelichting

Om ervoor te zorgen dat er geen discussie ontstaat over de vraag waar de bestuurlijke verantwoordelijkheden rond Veilig Thuis belegd zijn, wordt Veilig Thuis in de gemeenschappelijke regeling expliciet als taak van de VRK benoemd. Veilig Thuis is een organisatie-eenheid binnen de VRK, met een maatschappelijk gevoelige taak. Onduidelijkheden over verantwoordelijkheden zijn daarom ongewenst. Met de invoering van een aparte bestuurscommissie (zie artikel 20) voor deze taak kunnen de betrokken portefeuillehouders gezamenlijk in regionaal verband goede sturing geven aan de uitvoering van de taak.

De gemeente Uitgeest heeft de VT-taak belegd bij de regio Noord-Holland Noord.

 

Verder voert de VRK al heel lange tijd ook andere taken uit in opdracht van de gemeenten die niet in de regeling zijn benoemd.

Bij de vorige wijziging GR VRK was er breed draagvlak om in ieder geval de taken hygiënisch woningtoezicht en gemeentelijke lijkschouw in de GR te benoemen. Dat een andere organisatie hiervoor opdracht zou krijgen werd op afzienbare termijn toen al niet voorzien en dit heeft zich in de laatste vijf jaar ook niet aangediend. Voor de wijze van financiering heeft het benoemen geen consequenties, maar de benoeming in de GR voorkomt discussie over fiscale aspecten en bevoegdheden.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 8: Bevoegdheden

De veiligheidsregio heeft alle bevoegdheden tot regeling, bestuur en beheer die nodig zijn voor de uitvoering van de aan de veiligheidsregio opgedragen taken.

Artikel 8: Bevoegdheden

De veiligheidsregio heeft alle bevoegdheden tot regeling, bestuur en beheer die nodig zijn voor de uitvoering van de aan de veiligheidsregio opgedragen taken op basis van artikel 7 en artikel 9.

 

Toelichting

Het feit dat artikel 8 tussen artikel 7 en 9 in staat, is gebaseerd op oude nummeringen. Hierdoor kan er een misverstand ontstaan over de betekenis van dit artikel. Het is de intentie dat het bestuur van de VRK ook over alle noodzakelijke bevoegdheden kan beschikken die nodig zijn om taken op basis van artikel 9 goed uit te kunnen voeren. Door nu expliciet naar beide artikelen te verwijzen, worden misverstanden hierover voorkomen.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 10

Vervallen

Artikel 10 Zienswijze gemeenteraden

  • 1.

    Aan gemeenteraden wordt een zienswijze gevraagd wanneer

    • a.

      de VRK overweegt een opdracht van een of meer gemeenten of derden te aanvaarden, die leidt tot een belangrijke wijziging van het takenpakket of belangrijke uitbreiding van de formatie van de organisatie.

    • b.

      de VRK anderszins plannen maakt die de strategische koers van de organisatie wijzigen

  • 2.

    In andere dan al in deze regeling of in wettelijke regelingen genoemde gevallen, besluit het Algemeen Bestuur tot het vragen van een zienswijze van gemeenteraden op zijn voorgenomen besluiten, wanneer drie gemeenteraden of drie leden van het Algemeen Bestuur daar schriftelijk om verzoeken.

  • 3.

    Een verzoek tot vragen van een zienswijze wordt niet gehonoreerd wanneer zwaarwegende bestuurlijke overwegingen zich tegen een zienswijzeprocedure verzetten.

 

Toelichting

De gewijzigde Wgr geeft aan dat de GR moet regelen in welke gevallen de gemeenteraden om een zienswijze wordt gevraagd. Artikel 10 en 49 van deze regeling noemen al een aantal situaties. Ook de Wet veiligheidsregio’s en de Wet gemeenschappelijke regelingen noemen een aantal gevallen waarin een zienswijze of inbreng van de gemeenteraden verplicht is. In dit artikel is aangesloten bij de wens van gemeenteraden om te worden betrokken bij belangrijke uitbreiding van de VRK. Ook is verwerkt de wens dat drie gemeenteraden of drie AB-leden een zienswijzeproces moeten kunnen initiëren . Er is door raden ook geopperd een zienswijze te vragen bij strategische of meerjarenplannen van de VRK. Gezien het feit dat de VRK een uitvoeringsorganisatie is, hebben dergelijke plannen echter ook altijd een uitvoerend karakter. De plannen hebben daarmee meestal geen relatie met bevoegdheden van de raden. Daarom is gekozen voor een meer algemene formulering in lid 1 onder b., waarbij de kern is dat de raden betrokken worden bij wijziging van de strategische koers van de organisatie.

 

Overigens biedt het feit dat altijd een zienswijze op de meerjarenprogrammabegroting wordt gevraagd, de gemeenteraden ook een mogelijkheid een zienswijze te geven op de (meerjaren)plannen van de VRK.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 11

Vervallen

Artikel 11 Burgerparticipatie

Het Algemeen Bestuur regelt de wijze waarop burgers worden betrokken bij de taken van de VRK.

 

Toelichting

De grote diversiteit van taken en de verschillen in daarbij passende participatievormen bij onderwerpen, leidt tot het voorstel de invulling hiervan aan het bestuur van de VRK over te laten. Door de raden is dit ook zo onderkend. Daar hebben raden ook bij aangegeven dat raadsleden de vertegenwoordigers van hun gemeente in het bestuur kunnen aanspreken als het bestuur onvoldoende invulling geeft aan de betrokkenheid van burgers. Bij het bespreken van de zienswijzen en andere VRK-gerelateerde onderwerpen kunnen de raden er daarnaast zelf voor kiezen om lokaal inspraak en participatie te organiseren, ten behoeve van de inbreng die de gemeente aan de VRK wil geven.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 12:

Vervallen

Artikel 12 Evaluatie

  • 1.

    De doeltreffendheid van de gemeenschappelijke regeling wordt eenmaal per vier jaar door het Algemeen Bestuur geëvalueerd.

  • 2.

    De gemeenteraden worden in staat gesteld onderwerpen aan te dragen die bij de evaluatie worden betrokken.

  • 3.

    De gemeenteraden worden geïnformeerd over de uitkomst van de evaluatie.

 

Toelichting

De Wgr verplicht tot het opnemen van regels over evaluatie. Aangezien de VRK een verplichte gemeenschappelijke regeling is, is het voorstel de evaluatie te richten op de doeltreffendheid. Vanuit de kring van gemeenteraden zijn suggesties gedaan voor de planning van de evaluatie (3e jaar van een collegeperiode). Het Algemeen Bestuur neemt dit als uitgangspunt. Omdat in de loop van de tijd behoeften en wensen van de gemeenteraden ook kunnen veranderen is de precieze inrichting van het proces niet in detail in de GR geregeld.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 16 Besluitvorming

  • 1.

    Het algemeen bestuur vergadert ten minste tweemaal per jaar.

  • 2.

    Het algemeen bestuur besluit bij meerderheid van stemmen. Bij het staken der stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. De voorzitter oefent zijn doorslaggevende stem alleen uit in een volgende vergadering wanneer in deze vergadering de stemmen over hetzelfde onderwerp opnieuw staken.

  • 3.

    De verdeling van de stemmen is als volgt:

    Uitgeest 1

    Zandvoort 1

    Bloemendaal 2

    Heemstede 2

    Beverwijk 3

    Heemskerk 3

    Velsen 4

    Haarlem 8

    Haarlemmermeer 8

  • 4.

    De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer een vijfde van het aantal aanwezige leden dit verzoekt of de voorzitter dit nodig oordeelt. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 16 Besluitvorming

  • 1.

    Het algemeen bestuur vergadert ten minste tweemaal per jaar.

  • 2.

    Het algemeen bestuur besluit bij meerderheid van stemmen. Bij het staken der stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. De voorzitter oefent zijn doorslaggevende stem alleen uit in een volgende vergadering wanneer in deze vergadering de stemmen over hetzelfde onderwerp opnieuw staken.

  • 3.

    De leden van het algemeen bestuur hebben in de vergadering van het algemeen bestuur ieder één stem.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede en derde lid geldt voor het vaststellen en wijzigen van de begroting en begrotingswijzigingen en het vaststellen van de jaarrekening dat als twee van de leden namens de gemeente Haarlem, Haarlemmermeer of Velsen overwegende bezwaren hebben tegen een besluit en met het oog daarop deze twee leden tegenstemmen, die gezamenlijke tegenstemmen leiden tot verwerping van het besluit.

  • 5.

    In het Reglement van Orde conform artikel 19 regelt het algemeen bestuur de stemprocedures.

  • 6.

    De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer een vijfde van het aantal aanwezige leden dit verzoekt of de voorzitter dit nodig oordeelt. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

 

Toelichting

Het oude lid 3 is vervangen door lid 3 t/m 5. Met de wijziging hebben de drie AB-leden die ook lid zijn van het DB samen geen meerderheid (qua aantal stemmen) meer in het algemeen bestuur. Hiermee wordt de positie van het algemeen bestuur versterkt.

 

Wel wordt onderkend dat de financiële inbreng van de drie grotere gemeenten zeer groot is (samen ca ¾ van de begroting). Dit vraagt om een speciale regeling voor besluiten met een financieel karakter. Daarom wordt gekozen te voorzien in een ‘veiligheidsklep’ voor die drie gemeenten. Om daarbij niet te veel af te wijken van de huidige verdeling van belangen, geldt de begroting pas als verworpen als twee van de vertegenwoordigers van de gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer en Velsen tegenstemmen.

 

Een zorgvuldige invulling van de stemprocedure zal worden geregeld bij reglement. Het algemeen bestuur zal uiteindelijk toch met een meerderheid van stemmen een sluitende programmabegroting vast moeten stellen. Voor een uitwerking van zo’n procedure is een GR echter niet geschikt, dit zal daarom worden geregeld in het reglement van het AB.

 

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 17: Verantwoording

  • 1.

    Een lid van het algemeen bestuur geeft het college waar hij deel van uitmaakt alle inlichtingen die door een of meer leden van het college worden gevraagd.

  • 2.

    Een lid van het algemeen bestuur kan door het college waar hij deel van uitmaakt ter verantwoording worden geroepen voor het door hem in het algemeen bestuur gevoerde beleid.

  • 3.

    Het bepaalde in het eerste en tweede lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 4.

    Het algemeen bestuur verschaft de colleges, de raden en gedeputeerde staten desgevraagd alle informatie over alle zaken de veiligheidsregio betreffende.

Artikel 17: Verantwoording

  • 1.

    Een lid van het algemeen bestuur of bestuurscommissie geeft het college waar hij deel van uitmaakt alle inlichtingen die door een of meer leden van het college worden gevraagd.

  • 2.

    Een lid van het algemeen bestuur of bestuurscommissie kan door het college waar hij deel van uitmaakt ter verantwoording worden geroepen voor het door hem in het algemeen bestuur respectievelijk bestuurscommissie gevoerde beleid.

  • 3.

    Het bepaalde in het eerste en tweede lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 4.

    Het algemeen bestuur en de bestuurscommissies verschaffen de raden, de colleges en gedeputeerde staten desgevraagd alle informatie over alle zaken de veiligheidsregio betreffende.

  • 5.

    Het dagelijks en algemeen bestuur respectievelijk de bestuurscommissies informeren de raden actief over vergaderingen, over genomen besluiten en uitvoering daarvan en over andere zaken die van belang zijn voor de raden .

 

Toelichting

Aan dit artikel is lid 5 toegevoegd, in vervolg op de wijziging van de Wgr op het vlak van de actieve informatieplicht.

Vanuit gemeenteraden zijn suggesties gedaan voor een periodieke nieuwsbrief met diverse rubrieken. Voorgesteld wordt in de gemeenschappelijke regeling tot een wat algemene formulering te komen, zodat in verloop van tijd de actieve informatie zich steeds kan aanpassen aan de eisen van de tijd, de (digitale) mogelijkheden en de wensen van de gemeenteraden. Tijdens een regionale raadsledenavond op 15 november bleek al dat andere vormen van informatievoorziening, bijv. raadsbrieven over specifieke actuele onderwerpen, door raadsleden als een alternatief wordt gezien, mede gezien de vele informatie de gemeenteraadsleden al te verwerken krijgen.

 

Verder is in alle artikelen toegevoegd dat ook leden van de bestuurscommissies verantwoording afleggen en inlichtingen verschaffen. De bestuurscommissies hebben een eigenstandige bestuurlijke rol, waarbij past dat de leden ook aanspreekbaar zijn op besluiten en ook hun adviezen aan het AB (zie verder artikel 20).

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 18: Advies en informatie

  • 1.

    Het algemeen bestuur is bevoegd ongevraagd aan een of meer colleges advies te geven of voorstellen te doen, die in verband met deze regeling nodig worden geacht.

  • 2.

    De desbetreffende colleges delen op zo kort mogelijke termijn aan het algemeen bestuur mee of een advies of voorstel aanleiding is geweest tot het treffen van maatregelen.

  • 3.

    Het algemeen bestuur belegt ten minste eenmaal per jaar een informatieve bijeenkomst voor de raden.

Artikel 18: Advies en informatie

  • 1.

    Het algemeen bestuur is bevoegd ongevraagd aan een of meer colleges advies te geven of voorstellen te doen, die in verband met deze regeling nodig worden geacht.

  • 2.

    De desbetreffende colleges delen op zo kort mogelijke termijn aan het algemeen bestuur mee of een advies of voorstel aanleiding is geweest tot het treffen van maatregelen.

  • 3.

    Vervalt

 

Toelichting

Het derde lid is geschrapt. De organisatie van ‘verplichte’ jaarlijkse informatieve bijeenkomsten blijkt niet goed te voldoen aan de informatiebehoefte van gemeenteraden. Uiteraard zullen er nog steeds bijeenkomsten worden georganiseerd, bijv. om nieuwe raadsleden te introduceren, over een actueel onderzoek of gericht op één specifieke gemeente. Maar de frequentie daarvan kan afhangen van wat op enig moment door raadsleden en VRK-organisatie gewenst wordt.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 20: Bestuurscommissies

Het algemeen bestuur stelt in ieder geval in

  • een bestuurscommissie openbare veiligheid

  • een bestuurscommissie publieke gezondheid en maatschappelijke zorg

Artikel 20 Bestuurscommissies

Het algemeen bestuur stelt in ieder geval in

  • een bestuurscommissie ten behoeve van de taken op het gebied van (fysieke) veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing

  • een bestuurscommissie ten behoeve van de taken op het gebied van publieke gezondheid

  • een bestuurscommissie ten behoeve van de taken op het gebied van maatschappelijke zorg en veiligheid.

 

Toelichting

Aan een bestuurscommissie worden bevoegdheden van het AB overgedragen, dit past in het feit dat in twee van de bestuurscommissies onderwerpen aan de orde zijn die binnen de politiek-bestuurlijke verantwoordelijkheden vallen van wethouders en niet die van burgemeesters.

Voor de construct van bestuurscommissies is gekozen om ervoor te zorgen dat de wethouders in positie blijven. Om formeel-juridische redenen bestaat het AB alleen uit burgemeesters.

De bevoegdheid van het VRK-bestuur tot het instellen van bestuurscommissies is op zich al geregeld in artikel 15a van deze regeling.

Gezien het bovengenoemde belang van de bestuurscommissies binnen de VRK, is het echter wenselijk drie vaste commissies door de colleges in de GR vast te laten leggen. De naamgeving van de commissies wordt overgelaten aan het bestuur van de VRK.

In de reglementen van de bestuurscommissies zal onder andere geregeld worden dat de overdracht van bevoegdheden aan een bestuurscommissie meebrengt dat de leden van de bestuurscommissie ook verantwoording dienen af te leggen over de besluiten van de commissie en over de wijze waarop het Algemeen Bestuur is geadviseerd en geïnformeerd.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 30: Samenstelling

  • 1.

    Het dagelijks bestuur bestaat uit de burgemeester van Haarlem, Haarlemmermeer en Velsen en twee leden van de bestuurscommissie publieke gezondheid en maatschappelijke zorg, aan te wijzen door het algemeen bestuur, binnen twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen.

  • 2.

    De voorzitter wordt benoemd bij Koninklijk Besluit, zoals geregeld in de Wet Veiligheidsregio’s. Een voordracht van het AB zal bestaan uit een van de drie in lid 1 genoemde burgemeesters.

  • 3.

    De leden van het dagelijks bestuur zijn afkomstig uit vijf verschillende gemeenten

Artikel 30: Samenstelling

  • 1.

    Het dagelijks bestuur bestaat uit de burgemeester van Haarlem, Haarlemmermeer en Velsen en twee leden met de functie van wethouder vanuit de bestuurscommissies, aan te wijzen door het algemeen bestuur.

  • 2.

    De voorzitter wordt benoemd bij Koninklijk Besluit, zoals geregeld in de Wet veiligheidsregio’s. Een voordracht van het AB zal bestaan uit een van de drie in lid 1 genoemde burgemeesters.

  • 3.

    De leden van het dagelijks bestuur zijn afkomstig uit vijf verschillende gemeenten.

 

Toelichting

De gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer en Velsen kennen een zwaar risicoprofiel en dragen financieel sterk bij aan de VRK, mede door de aanwezigheid van beroepsbrandweer in deze gemeenten. Een vaste positie in het DB past daarbij. Ook het taakgebied van publieke gezondheid en maatschappelijke zorg moeten vertegenwoordigd zijn in het DB, en ook de inbreng vanuit kleinere gemeenten moet daar worden gehoord. Dit wordt bewerkstelligd door de formulering in het derde lid, en door de twee bestuurscommissies met wethouders een voordracht te laten doen voor twee DB-leden. De precieze werkwijze wordt verder geregeld in de interne reglementen van de VRK. De regel uit het oude lid 1 dat de aanwijzing binnen twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen gerealiseerd moet zijn, blijkt onhaalbaar gezien de lengte van college-onderhandelingen. Bovendien blijken er geregeld ook tussentijds vacatures te ontstaan waarin moet worden voorzien.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 31: Benoeming

Voor de leden van het dagelijks bestuur die afkomstig zijn uit de bestuurscommissie publieke gezondheid geldt:

  • a.

    zij worden aangewezen voor een periode van maximaal vier jaar. Een lid dat ophoudt deel uit te maken van de bestuurscommissie publieke gezondheid en maatschappelijke zorg, houdt tevens op lid te zijn van het dagelijks bestuur.

  • b.

    zij kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter terstond in kennis.

  • c.

    In vacatures wordt in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur voorzien.

  • d.

    Een lid dat het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit, kan te allen tijde het lidmaatschap van het dagelijks bestuur worden ontzegd.

Artikel 31: Benoeming

Voor de leden van het dagelijks bestuur die wethouder zijn in een van de gemeenten, geldt:

  • a.

    zij worden aangewezen voor een periode van maximaal vier jaar. Een lid dat ophoudt deel uit te maken van een bestuurscommissie, houdt tevens op lid te zijn van het dagelijks bestuur.

  • b.

    zij kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter terstond in kennis.

  • c.

    in vacatures wordt in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur voorzien.

  • d.

    een lid dat het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit, kan te allen tijde het lidmaatschap van het dagelijks bestuur worden ontzegd.

 

Toelichting

De tekst is gewijzigd vanwege het feit dat er meerdere bestuurscommissies zijn die een lid van het DB kunnen voordragen.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 32: Taken

Het dagelijks bestuur heeft tot taak:

  • a.

    De voorbereiding en uitvoering van de besluitvorming in het algemeen bestuur;

  • b.

    de coördinatie van de agendering van de bestuurscommissie openbare veiligheid en de bestuurscommissie publieke gezondheid en maatschappelijke zorg;

  • c.

    De externe representatie van de veiligheidsregio;

  • d.

    Het beheer van de organisatie. In het kader hiervan is het dagelijks bestuur bevoegd alle beslissingen te nemen op het gebied van personeel en organisatie.

Artikel 32: Taken

Het dagelijks bestuur heeft tot taak:

  • a.

    De voorbereiding en uitvoering van de besluitvorming in het algemeen bestuur;

  • b.

    De coördinatie van de agendering van de bestuurscommissies;

  • c.

    De externe representatie van de veiligheidsregio;

  • d.

    Het beheer van de organisatie. In het kader hiervan is het dagelijks bestuur bevoegd alle beslissingen te nemen op het gebied van personeel en organisatie

Artikel 34: Aanwezigheid 

Het dagelijks bestuur nodigt de leden van het algemeen bestuur, de leden van de bestuurscommissie openbare veiligheid en de bestuurscommissie publieke gezondheid en maatschappelijke zorg uit om aanwezig te zijn bij de vergaderingen van het dagelijks bestuur.

Artikel 34: Aanwezigheid

Het dagelijks bestuur nodigt de leden van het algemeen bestuur en de bestuurscommissies uit om aanwezig te zijn bij de vergaderingen van het dagelijks bestuur.

 

Toelichting

Tekstuele wijzigingen vanwege de nieuwe extra bestuurscommissie die is voorzien.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 40: Directie en overige medewerkers 

  • 1.

    Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat leden van de directie.

  • 2.

    De taken en bevoegdheden van de directie worden geregeld in de organisatieverordening.

  • 3.

    Vervallen

  • 4.

    Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat alle overige medewerkers van de veiligheidsregio.

Artikel 40: Directie en overige medewerkers

  • 1.

    Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat leden van de directie, tenzij een wettelijke bepaling het algemeen bestuur aanwijst.

  • 2.

    De taken en bevoegdheden van de directie worden geregeld in de organisatieverordening.

  • 3.

    Vervallen

  • 4.

    Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat alle overige medewerkers van de veiligheidsregio.

 

Toelichting

In 2016 is dit artikel geformuleerd in verband met de introductie van dualisering van de gemeenschappelijke regelingen in de Wgr destijds. Daarbij is per abuis voorbijgegaan aan de tekst van de Wet publieke gezondheid (Wpg), die regelt dat het algemeen bestuur van de GGD de Directeur Publieke Gezondheid benoemt, vandaar de wijziging van lid 1.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 42: Begroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur zendt, gehoord de bestuurscommissies, de ontwerpbegroting vóór 15 april van het jaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft, toe aan de raden van de gemeenten. De ontwerpbegroting is voorzien van een behoorlijke toelichting.

  • 2.

    De raden van de gemeenten kunnen binnen twee maanden na toezending hun zienswijzen op de ontwerpbegroting naar voren brengen bij het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting en biedt de ontwerpbegroting en de zienswijzen aan aan het algemeen bestuur.

  • 4.

    Het algemeen bestuur stelt de begroting vast vóór 25 juli van het jaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft.

  • 5.

    Terstond na de vaststelling zendt het algemeen bestuur de begroting ter kennisneming aan de raden van de gemeenten.

  • 6.

    Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan gedeputeerde staten.

Artikel 42: Begroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur zendt de ontwerpbegroting twaalf weken voordat zij aan het algemeen bestuur wordt aangeboden, toe aan de raden van de deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting is voorzien van een behoorlijke toelichting.

  • 2.

    De raden van de deelnemende gemeenten kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat, samen met zijn reactie daarop, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.

  • 4.

    vervalt

  • 5.

    Terstond na de vaststelling zendt het algemeen bestuur de begroting ter kennisneming aan de raden van de gemeenten.

  • 6.

    Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan gedeputeerde staten.

 

Toelichting

Bij de wijziging is aangesloten bij de tekst van de wet. Feitelijk zijn daarmee de artikelen in de GR ten overvloede. Voor de vindbaarheid van de regels zijn de artikelen toch in de GR opgenomen.

Uiterlijk 15 september moet een vastgestelde begroting aan GS worden aangeboden. Het is echter in het belang van VRK én de gemeenten om de begroting eerder in het jaar vast te stellen en daartoe ook tijdig aan te bieden aan de gemeenteraden. Het streven is erop gericht de programmabegroting, net als het jaarverslag, voor 15 juli vast te stellen, en dat is tot nu toe ook nooit een probleem gebleken. Mocht dat door omstandigheden niet mogelijk zijn, dan zal in ieder geval ervoor gezorgd worden dat de zienswijzetermijn van de gemeenteraden niet (grotendeels) in het reces valt.

Het wordt niet wenselijk geacht dit streven formeel vast te leggen in de GR, omdat daarmee de tekst c.q. termijnen in de GR zouden afwijken van een recente wetswijziging, die door de wetgever juist is geïntroduceerd met het oog op het democratische gehalte van de wet.

De tekstuele wijziging van lid 3 volgt ook uit de Wgr, die een reactie van het DB op de zienswijzen verplicht stelt. Geven van zo’n reactie was bij de VRK al praktijk.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 43: Wijziging van de begroting

Het bepaalde in artikel 42 is -met uitzondering van de genoemde data- van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting indien een dergelijke wijziging van invloed is op de omvang van de inwonerbijdrage van de gemeenten.

Artikel 43: Wijziging van de begroting

Het bepaalde in artikel 42 is-met uitzondering van de genoemde data- van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de bijdrage aan de begroting door gemeenten,

  • a.

    indien een dergelijke wijziging van invloed is op de omvang van de bijdragen van de gemeenten,

  • b.

    en indien die wijziging niet het gevolg is van een opdracht aan de VRK door een of meer regiogemeenten.

 

Toelichting

Voorgesteld wordt een extra regel toe te voegen (onder b.). Deze regel is nu al verwerkt in de Nota Financieel Beleid.

Als een of meer colleges binnen hun mandaat of met toestemming van hun raad opdrachten hebben gegeven aan de VRK, leidt het vervolgens starten van een zienswijzetraject door het VRK-bestuur bij de gemeenteraden tot bestuurlijke stroperigheid.

Let wel: als het gaat om een omvangrijke opdracht die leidt tot wezenlijke uitbreiding van het takenpakket van de VRK, dan is artikel 10 van toepassing (dus een zienswijzetraject op basis van dat artikel).

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 44 Bijdragen van de gemeenten

  • 1.

    In de begroting kan worden aangegeven welke inwonerbijdrage de gemeenten verschuldigd zijn in het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft. De omvang van de inwonerbijdrage wordt vastgesteld aan de hand van het aantal inwoners per gemeente, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek per 1 januari van het jaar dat vooraf gaat aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft.

  • 2.

    De gemeenten betalen in het kalenderjaar waarop de inwonerbijdrage betrekking heeft, bij wijze van voorschot viermaal 25% van deze bijdrage. Betaling vindt plaats voor 15 februari, 15 mei, 15 augustus en 15 november van dat jaar.

Artikel 44 Bijdragen van de gemeenten

  • 1.

    In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage de gemeenten verschuldigd zijn in het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft. De omvang van bijdragen per inwoner wordt vastgesteld aan de hand van het aantal inwoners per gemeente, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek per 1 januari van het jaar dat vooraf gaat aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft.

  • 2.

    De gemeenten betalen in het kalenderjaar waarop de bijdrage betrekking heeft, bij wijze van voorschot maandelijks een twaalfde deel van deze bijdrage.

 

Toelichting

In het eerste lid is het woord ‘inwonerbijdrage’ vervangen door ‘bijdrage’. Het artikel is namelijk ook van toepassing op bijdragen van gemeenten die een andere basis kennen dan een berekening per inwoner. Betaling per maand in plaats van per kwartaal sluit aan bij de praktijk.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 45: Jaarverslag

  • 1.

    Het dagelijks bestuur zendt, gehoord de bestuurscommissies, het ontwerpjaarverslag over het afgelopen kalenderjaar voor 15 april van het daaropvolgende jaar aan het algemeen bestuur en de raden van de gemeenten. Het jaarverslag is vergezeld van een accountantsverklaring en een verslag van bevindingen, zoals bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet.

  • 2.

    Bij het ontwerpjaarverslag is gevoegd een specificatie van de door elk van de gemeenten verschuldigde inwonerbijdrage.

  • 3.

    De raden van de gemeenten kunnen binnen twee maanden na toezending hun zienswijzen op het ontwerpjaarverslag kenbaar maken bij het algemeen bestuur.

  • 4.

    Het algemeen bestuur stelt het jaarverslag vast voor 10 juli van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft.

  • 5.

    Vaststelling van het jaarverslag strekt het dagelijks bestuur tot décharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in geschrift of andere omstandigheden.

  • 6.

    Terstond na de vaststelling zendt het algemeen bestuur het jaarverslag ter kennisneming aan de raden van de gemeenten.

  • 7.

    Het dagelijks bestuur zendt het jaarverslag binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli van het jaar volgend op het jaar waarop het jaarverslag betrekking heeft, aan gedeputeerde staten.

Artikel 45: Jaarverslag

  • 1.

    Het dagelijks bestuur zendt, gehoord de bestuurscommissies, het ontwerpjaarverslag over het afgelopen kalenderjaar voor 15 april van het daaropvolgende jaar aan het algemeen bestuur. Het jaarverslag is vergezeld van een accountantsverklaring en een verslag van bevindingen, zoals bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet.

  • 2.

    Bij het ontwerpjaarverslag is gevoegd een specificatie van de door elk van de gemeenten verschuldigde bijdrage.

  • 3.

    De gemeenteraden ontvangen het ontwerpjaarverslag ter informatie

  • 4.

    vervallen

  • 5.

    Vaststelling van het jaarverslag strekt het dagelijks bestuur tot décharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in geschrift of andere omstandigheden.

  • 6.

    Terstond na de vaststelling zendt het algemeen bestuur het jaarverslag ter kennisneming aan de raden van de gemeenten.

  • 7.

    Het dagelijks bestuur zendt het jaarverslag binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli van het jaar volgend op het jaar waarop het jaarverslag betrekking heeft, aan gedeputeerde staten.

 

Toelichting

In lid 2 wordt het woord ‘inwonerbijdrage’ vervangen door ‘bijdrage’. De gemeenten betalen de VRK niet alleen op basis van een bijdrage per inwoner.

Lid 4 is overbodig, lid 7 regelt al dat het jaarverslag in ieder geval vóór 15 juli moet worden vastgesteld. Is ook de wettelijke termijn.

De zienswijze bij het jaarverslag wordt vervangen door aanbieding ter informatie van het ontwerpjaarverslag. De gemeenteraden ontvangen het (ontwerp)jaarverslag op tijd om dit te betrekken bij de meer belangrijke zienswijze op de programmabegroting. Wanneer op beide documenten een zienswijze van de raad nodig zou blijven, leidt dit ertoe dat niet in alle gevallengoed gebruik gemaakt kan worden van de verlengde termijn voor de zienswijze op de programmabegroting. Het jaarverslag moet namelijk voor 15 juli bij gedeputeerde staten worden ingeleverd.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 47: Bestuursrapportages

Het dagelijks bestuur stelt tweemaal per jaar een bestuursrapportage vast en biedt deze aan de bestuurscommissies en de gemeenten aan ter informatie.

Artikel 47: Bestuursrapportages

Het dagelijks bestuur stelt tweemaal per jaar een bestuursrapportage vast en biedt deze ter informatie aan de bestuurscommissies, de colleges en de gemeenteraden aan.

 

Toelichting

De gemeenteraden zijn toegevoegd als ontvangers van de bestuursrapportages.

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 48: Archivering

  • 1.

    Ten aanzien van de zorg en het beheer van de archiefbescheiden van de veiligheidsregio alsmede ten aanzien van het toezicht op het beheer, zijn de voorschriften van de gemeente Haarlem van overeenkomstige toepassing, tenzij het algemeen bestuur anders besluit.

  • 2.

    De aan de uitvoering van het eerste lid verbonden kosten komen ten laste van de veiligheidsregio.

Artikel 48: Archief

  • 1.

    Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de archiefbescheiden overeenkomstig en volgens een door het algemeen bestuur vast te stellen regeling ingevolge artikel 40 van de Archiefwet 1995.

  • 2.

    2.De directie is belast met de bewaring en het beheer van deze archiefbescheiden.

 

Toelichting

De VRK heeft een eigen archiefverordening vastgesteld. Daardoor is het niet langer nodig te verwijzen naar de regeling van de gemeente Haarlem.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 49: Toetreding

  • 1.

    Gemeenten die willen toetreden tot de regeling kunnen hiertoe een verzoek indienen.

  • 2.

    Daarbij worden in elk geval overgelegd de daartoe strekkende besluiten van de bestuursorganen van de desbetreffende gemeente(n).

  • 3.

    Het algemeen bestuur beslist over de toetreding, gehoord hebbende de raden van alle gemeenten.

  • 4.

    Aan de inwilliging van een verzoek tot toetreding kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 5.

    Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van toetreding, de financiële gevolgen daaronder begrepen.

De toetreding treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand volgend op die waarin het besluit tot toetreding door de gemeente Haarlem bekend is gemaakt.

Vervalt

Artikel 50: Uittreding

  • 1.

    Gemeenten die willen uittreden tot de regeling kunnen hiertoe een verzoek indienen. Daarbij worden in elk geval overhandigd de daartoe strekkende besluiten van de bestuursorganen van de desbetreffende gemeente(n).

  • 2.

    Het algemeen bestuur regelt ten minste zes maanden voor het tijdstip van uittreding de gevolgen daarvan, waaronder de financiële gevolgen, gehoord hebbende de raden van alle gemeenten.

  • 3.

    Indien in de genoemde periode geen overeenstemming kan worden bereikt, wordt er geacht een geschil te bestaan als bedoeld in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 4.

    De uittreding treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand volgend op die waarin het besluit tot uittreden door de gemeente Haarlem bekend is gemaakt.

Artikel 50: Toe- en uittreding

  • 1.

    Toe- en uittreding van colleges van burgemeester en wethouders tot de gemeenschappelijke regeling is slechts mogelijk na wijziging van de verdeling van gemeenten in regio’s, als bedoeld in artikel 8 van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 2.

    Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van de toetreding of de uittreding en kan hieraan voorwaarden verbinden.

  • 3.

    De voorwaarden voor uittreding zien in ieder geval op de gevolgen voor personeel, contracten, huisvesting en investeringen

  • 4.

    De uittredende gemeente draagt de kosten die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en de overige gemeenten ondervinden geen financieel nadeel van de uittreding.

 

Toelichting

Er is sprake van een verplichte gemeenschappelijke regeling waarbij de wetgever de regio-indeling bepaalt. De oude tekst van artikel 49 maakt dat onvoldoende duidelijk. In artikel 50 is een regeling getroffen voor toe- en uittreding.

Toe- of uittreding uit de VRK is alleen mogelijk als de wetgever daarvoor de mogelijkheid biedt, er is sprake van een verplichte gemeenschappelijke regeling. De nieuwe tekst geeft hier beter uitdrukking aan.

De Wgr stelt verplicht een regeling op te nemen de gevolgen van uittreding ven een gemeente voor het vermogen voor de rechtspersoon. Er is aangesloten bij teksten van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 54: Bekendmaking

  • 1.

    Het college van de gemeente Haarlem draagt zorg voor de toezending van deze regeling en van de besluiten tot toe-en uittreding, wijziging of opheffing aan gedeputeerde staten en is belast met de bekendmaking in alle deelnemende gemeenten.

  • 2.

    Binnen een maand na vaststelling van de regeling dragen de colleges van de gemeenten zorg voor de opname van de regeling in het register als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3.

    Het college van de gemeente Haarlem zendt de regeling aan gedeputeerde staten.

  • 4.

    Het bepaalde in het eerste tot en met het derde lid is ook van toepassing op besluiten tot toetreding en uittreding tot de regeling alsmede tot wijziging en opheffing van de regeling.

Artikel 54: Bekendmaking

  • 1.

    Het college van de gemeente Haarlem draagt zorg voor de toezending van deze regeling en van de besluiten tot toe-en uittreding, wijziging of opheffing aan gedeputeerde staten en is belast met de bekendmaking in alle deelnemende gemeenten.

  • 2.

    Vervalt

  • 3.

    Vervalt

  • 4.

    Vervalt

 

Toelichting

Lid 2 vervalt, omdat het artikel 27 niet meer bestaat in de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Het bepaalde in de lid 3 is al geregeld in lid 1. En ook dat wat geregeld wordt in lid 4, staat al in lid 1. Daarmee kunnen deze twee bepalingen ook vervallen.

 

GR Veiligheidsregio Kennemerland versie 2019

Voorstel nieuwe tekst

Artikel 55 Inwerkingtreding en duur

1. De regeling treedt in werking nadat het besluit tot wijziging door de gemeente Haarlem bekend is gemaakt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019

2. De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 55: Inwerkingtreding en duur

  • 1.

    De regeling treedt in werking op de eerste dag van de maand volgend op die waarin het besluit tot wijziging door de gemeente Haarlem bekend is gemaakt.

  • 2.

    De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 56: Titel

De regeling wordt aangehaald als: gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland 2019.

Artikel 56: Titel

De regeling wordt aangehaald als: gemeenschappelijke regeling

Veiligheidsregio Kennemerland 2024

Naar boven