Gemeenteblad van Tubbergen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tubbergen | Gemeenteblad 2025, 166323 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tubbergen | Gemeenteblad 2025, 166323 | beleidsregel |
Reglement Burgerlijke Stand 2025
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit burgerlijke stand 1994;
Besluiten vast te stellen Reglement Burgerlijke Stand 2025;
Het reglement bevat bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand.
Artikel 2 Leiding burgerlijke stand
De manager van het organisatieonderdeel Publieke Dienstverlening, team Burgerzaken of bij diens afwezigheid zijn vervangende manager, is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
Artikel 4 Benoeming (aanwijzingsperiode)
De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) vindt plaats onder de volgende voorwaarde;
Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders, is de aanwijstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode in het college.
Artikel 6 Kosteloze huwelijken – partnerschap of een omzetting partnerschap in een formaliteitenhuwelijk
Voor de huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels;
Voor de administratieve omzetting van een partnerschap in een huwelijk aan de balie in het gemeentehuis, worden leges berekend. Er zijn geen getuigen aanwezig. De omzetting kan plaats vinden tijdens openingstijden van de balie burgerzaken. Voor het overige zijn bovenstaande artikelen van toepassing.
Artikel 7 Budget huwelijk - Budget partnerschap of een omzetting van partnerschap in een huwelijk
Artikel 8 Huwelijk - partnerschap- omzetting van een partnerschap in een huwelijk in de raadzaal Tubbergen
Artikel 9 Huwelijk – partnerschap - omzetting van een partnerschap in een huwelijk op een locatie naar keuze
Artikel 10 Openstelling burgerlijke stand
De burgerlijke stand is geopend voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.
Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op maandag en dinsdag om 09.30 uur, mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft;
Op algemeen erkende feestdagen, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, is de balie van de burgerlijke stand gesloten. Op dagen die tevens als vrije dag zijn aangewezen voor het gemeentepersoneel is het ook niet mogelijk om een ceremonie te houden in het gemeentehuis te Tubbergen of om gebruik te maken van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor één dag.
Artikel 11 Reservering huwelijk
De datum voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan maximaal één jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd via de website van de gemeente Tubbergen.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen d.d. 8 april 2025
De secretaris,
ing. J.L.M Scholten
de voorzitter
drs. A.H. Postma
Toelichting op het reglement burgerlijke stand gemeente Tubbergen 2025.
De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2 Leiding burgerlijke stand
De manager Publieke Dienstverlening heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdiging procedure heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem/haar wettelijke opgelegde verplichtingen. Hij/zij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn werkgever en dus ook niet tot de manager Publieke Dienstverlening. Alleen de rechter kan hem/haar bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.
Artikel 3 Ambtenaar burgerlijke stand (ABS) / buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)
In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Tubbergen wordt benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt artikel 3 lid 1 van dit reglement dat alle personen die werkzaam zijn binnen het team Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Op verzoek van de (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag tot BABS aan te wijzen, mits werkzaam in een andere gemeente als BABS en beëdigd door de rechtbank. Dit is niet mogelijk bij een formaliteiten huwelijk of partnerschap en bij een budget huwelijk/partnerschap.
Artikel 4 Aanwijzen, schorsen, ontslaan
In artikel 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden aangewezen. De aanwijzing van een ABS is gekoppeld aan de periode waarin de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het team Burgerzaken. Dit betekent dat als de abs niet meer werkzaam is bij het team Burgerzaken, de aanwijzing van rechtswege vervalt. De aanwijzing tot BABS vindt plaats in tijdelijke of vaste dienst.
Artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een huwelijk of partnerschap in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Tubbergen ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd, een voorwaarde is dat het een adres heeft. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken worden gesloten zijn een aantal voorwaarden verbonden.
Artikel 6 Formaliteitenhuwelijk
De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden onder ceremonie door een ABS gesloten in een spreekkamer in het gemeentehuis te Tubbergen. De wetgever heeft dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor de (bruids)paar maar de kosten voor de gemeenten lopen gewoon door. In de loop van jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een zeer sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er (bruids)paren die geen enkele binding hebben met de gemeente Tubbergen maar hier wel kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente Dinkelland of Tubbergen moet zijn.
Omdat (bruids)paren het kosteloze huwelijk te sober vinden is het wenselijk een ceremonie in het leven te roepen met een iets minder sober karakter. Voor deze (bruids)paren is in de vorm van de budget ceremonie een oplossing gevonden. Dit is ook voor (bruids)paren die niet als ingezetene zijn ingeschreven in de gemeente Tubbergen.
Artikel 8 Ceremonie in de Raadzaal te Tubbergen
Voor de (bruids)paren die een uitgebreidere ceremonie willen is er een mogelijkheid om in de raadzaal van het gemeentehuis te Tubbergen te kiezen.
Artikel 9 Ceremonie op een locatie naar keuze
Voor de (bruids)paren die een uitgebreidere ceremonie willen is er een mogelijkheid om een locatie naar keuze te kiezen.
In dit artikel is de verplichting van het college opgenomen om op grond van artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek een regeling voor de openstelling van de burgerlijke stand te treffen. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van de afdeling Burgerzaken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-166323.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.