Gedoogbeschikking tijdelijke gemeentelijke opvanglocatie De Hoof 24 te Someren

Aanleiding

Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) kampt met enorme tekorten aan opvangplekken. Er komen veel vluchtelingen ons land binnen. En voor vluchtelingen die in ons land mogen blijven, is lang niet altijd direct een woning beschikbaar. De asielzoekerscentra zitten daardoor te vol. Het COA zoekt overal in het land naar extra opvangcapaciteit. Het college vindt dat zij uitvoering moet geven aan haar wettelijke taak (Spreidingswet) en voelt zich maatschappelijk verantwoordelijk. Daarom opent zij in overleg met de gemeenteraad en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een tijdelijke gemeentelijke opvanglocatie voor maximaal 180 asielzoekers van 1 mei 2025 tot 1 februari 2026 aan de Hoof 24 te Someren, kadastraal bekend gemeente Someren, sectie S, nummer 2765;

 

Tijdelijke gemeentelijke opvanglocatie

Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente

Someren bereid een bijdrage te leveren aan de tijdelijke gemeentelijke opvang van

asielzoekers. In de gemeente Someren wordt deze tijdelijke gemeentelijke opvang gerealiseerd aan de Hoof 24 te Someren (hierna verder te noemen: "de tijdelijke opvanglocatie"). Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf.

 

In de periode van 1 mei 2025 tot 1 februari 2026 vangt de gemeente aan de Hoof 24 te Someren maximaal 180 asielzoekers in de tijdelijke opvanglocatie op. Deze locatie kan niet zonder een nieuw besluit verlengd worden en is daarom op 1 februari 2026 eindig. Na afloop van deze (verlengde) termijn dient de gedoogsituatie

beëindigd te worden.

 

Planologisch kader

Voor de tijdelijke opvanglocatie geldt op grond van het geldende bestemmingsplan 'Partiële herziening Buitengebied, bestemmingsplan De Hoof 2009', zoals opgenomen in het omgevingsplan gemeente Someren, de bestemming 'Recreatie'.

 

Het gebruik van het perceel, de daarop aanwezige accommodatie en de overige op het perceel aanwezige gebouwen als tijdelijke opvanglocatie voor asielzoekers is in strijd met deze bestemming. Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van het terrein en de daarop aanwezige accommodatie en de overige op het perceel aanwezige gebouwen als tijdelijke opvanglocatie een omgevingsvergunning vereist.

 

Het vigerende bestemmingsplan kent geen mogelijkheid tot het volgen van een binnenplanse omgevingsplanactiviteit voor de tijdelijke opvanglocatie. Dit betekent dat een procedure tot het verlenen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit gevolgd zal moeten worden om ter plaatse het gebruik voor tijdelijke opvang van asielzoekers toe te staan. Het doorlopen van deze procedure zal minimaal 8 weken in beslag nemen.

 

Gelet op de korte termijn waarbinnen de gemeente Someren in overleg en samenspraak met alle betrokken partijen en de eigenaar de tijdelijke gemeentelijke opvang dient te realiseren en de relatief korte opvangtermijn van de asielzoekers, is het niet mogelijk om een dergelijke procedure, tot het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning, te doorlopen voorafgaande aan de periode dat de tijdelijke opvanglocatie operationeel en in gebruik is.

 

Beginselplicht tot handhaving

Ingevolge vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zal gelet op het algemeen belang dat gediend is met handhaving in geval van een overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is met bestuursdwang of een last onder dwangsom op te treden, in de regel van deze bevoegdheid gebruik moeten maken. Met andere woorden: de gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving.

 

Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan gevergd worden, dit niet te doen en kan een in beginsel strijdige situatie tijdelijk worden gedoogd.

 

Gedogen betekent dat een bestuursorgaan kan en mag handhaven tegen een overtreding van een wettelijk voorschrift, maar daarvan bewust afziet. Ingevolge vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is gedogen aanvaardbaar indien:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in tijd en omvang;

  • 2.

    het gedogen expliciet bij besluit plaatsvindt;

  • 3.

    er sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging;

  • 4.

    er duidelijke voorwaarden aan de gedoogsituatie worden gesteld;

  • 5.

    er regelmatig wordt beoordeeld of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

 

Tenslotte dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, namelijk overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

 

Belangenafweging

Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) kampt met enorme tekorten aan opvangplekken. Er komen veel vluchtelingen ons land binnen. En voor vluchtelingen die in ons land mogen blijven, is lang niet altijd direct een woning beschikbaar. De asielzoekerscentra zitten daardoor te vol. Het COA zoekt overal in het land naar extra opvangcapaciteit. Het college vindt dat zij uitvoering moet geven aan haar wettelijke taak (Spreidingswet) en voelt zich maatschappelijk verantwoordelijk.

 

Burgemeester en wethouders zijn van mening dat er sprake is van een zwaarwegend humanitair en maatschappelijk belang dat noopt tot het verlenen van medewerking aan deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang prevaleert naar het oordeel van burgemeester en wethouders boven het belang van strikte handhaving van de van toepassing zijnde regels van het ter plaatse geldende ruimtelijk kader.

 

Burgemeester en wethouders hebben ook oog voor de maatschappelijke onrust die is ontstaan als gevolg van het voornemen om asielzoekers op te vangen. In dat verband zijn ook diverse maatregelen genomen om overlast, voor zover daarvan al sprake is, te voorkomen en tegen te

gaan. Daarmee zijn burgemeester en wethouders van mening dat het belang van een (tijdelijke) opvang zwaarder weegt dan de zorgen over de veiligheid in de plaatselijke gemeenschap.

 

Besluit burgemeester en wethouders

In het licht van hetgeen wij hiervoor hebben overwogen hebben wij op 8 april 2025 besloten om de tijdelijke opvanglocatie voor asielzoekers aan de Hoof 24 te Someren, kadastraal bekend als SME022765, onder voorwaarden te gedogen.

 

De tijdelijke opvanglocatie loopt van 1 mei 2025 tot 1 februari 2026 en kan niet zonder nieuwe besluitvorming verlengd worden. Indien er sprake is van een verlenging wordt hiervoor een omgevingsvergunning aangevraagd. Na afloop van deze (verlengde) termijn dient de gedoogsituatie te worden beëindigd.

 

 

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

  • 1.

    dit gedoogbesluit heeft betrekking op de Hoof 24 te Someren, kadastraal bekend gemeente Someren, sectie S, nummer 2765;

  • 2.

    de asielopvangvoorziening wordt gebruikt ten behoeve van tijdelijke gemeentelijke opvang. Dit betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit maximaal 180 asielzoekers in de opvanglocatie zullen verblijven;

  • 3.

    de asielopvangvoorziening 24/7 bereikbaar moet zijn en 24/7 beveiligd moet zijn door de inzet van minimaal 2 beveiligers 24/7;

  • 4.

    dit gedoogbesluit geldt vanaf de periode van 15 april 2025 tot en met 1 februari 2026 en vervalt na het verstrijken van deze (verlengde) termijn van rechtswege.

  • 5.

    na het verstrijken van de termijn van dit gedoogbesluit, wordt het strijdige gebruik van de tijdelijke opvanglocatie met onmiddellijke ingang gestaakt;

  • 6.

    het college van burgemeester en wethouders behoudt zich nadrukkelijk alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden daar naar haar oordeel om vragen, in te trekken;

  • 7.

    het gedoogbesluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

 

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van het bepaalde in artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, eerste lid, van de Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. Het gedoogbesluit wordt ambtshalve genomen. Dat betekent dat artikel 3:41, tweede lid, van de Awb van toepassing is, inhoudende dat wanneer de bekenmaking van een besluit niet kan geschieden op de wijze als bedoeld in het eerste lid van artikel 3:41 van de Awb, de bekendmaking plaatsvindt op andere geschikte wijze.

 

In deze situatie betreft het de bekendmaking van het gedoogbesluit door plaatsing daarvan in het plaatselijke huis-aan-huisblad 't Contact, de website van de gemeente Someren en op www.officielebekendmakinqen.nl. Het voorliggende besluit treedt aldus direct in werking op het moment van bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Bij uitspraak van 24 april 2019, ECLI:NL:RVS:2019:1356, heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bepaald dat een verleende gedoogbeslissing geen besluit is. Een verleende gedoogbeslissing kan ook niet gelijkgesteld worden met een besluit. Nu er geen sprake is van een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Awb is het niet mogelijk tegen deze gedoogbeslissing bezwaar en/of beroep in te stellen.

 

Nadere informatie

Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, telefoonnummer 0493494888. Met het zaaknummer 200712171 bij de hand kunnen wij u beter van dienst zijn.

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren,

de secretaris,

J. Weekers

wnd. burgemeester,

P.J.M.G. Blanksma

Naar boven