Gemeenteblad van Simpelveld
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Simpelveld | Gemeenteblad 2025, 165931 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Simpelveld | Gemeenteblad 2025, 165931 | ander besluit van algemene strekking |
Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand
Burgemeester en wethouders van de gemeente Simpelveld;
Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand.
De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag wordt aangewezen onder de voorwaarde dat de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand in een andere Nederlandse gemeente in dienst, aangewezen én beëdigd is. Het gaat hierbij om de dag waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie zal plaatsvinden. Het verzoek moet minimaal 4 maanden voor de huwelijksvoltrekking zijn ingediend. De Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand mag gebruik maken van een eigen toga mits er geen logo van andere organisaties c.q. gemeenten zichtbaar is;
De burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Simpelveld op 25 maart 2025
de secretaris,
G.G.H. Hollands
de burgemeester,
S.C.J. Scheepers
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand 2025 van de gemeente Simpelveld
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. In de gemeente Simpelveld zijn er Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, behorende tot de ambtenaren van de afdeling Burgerzaken.
Artikel 2. Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
Voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand gelden de volgende bepalingen:
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor een bepaalde periode dient te worden aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanwijzingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaald bureau of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het aanwijzingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
De werkzaamheden moeten in het Huis van de stad (of een daartoe door het college van burgermeester en wethouders aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
De (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand verricht de werkzaamheden in principe in het gemeentehuis. Op 27 januari 2005 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen/partnerschappen in Simpelveld in principe mogelijk is op alle locaties, indien er wordt voldaan aan de randvoorwaarden.
De bevoegdheid tot het aanwijzen van een trouw-partnerschapslocatie is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Artikel 1 Besluit burgerlijke stand en artikel 1:64 BW biedt de (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand de mogelijkheid, indien er zwaarwichtige redenen zijn, de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente te verrichten. Hierbij denkende aan de sluiting van een huwelijk/registreren partnerschap in een ziekenhuis of in een huis van bewaring op voorwaarde dat zes getuigen hierbij aanwezig zijn.
Artikel 5. Leiding taakveld burgerlijke stand
De afdelingsmanager Dienstverlening of diens plaatsvervanger geeft algehele leiding aan de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand. Daarnaast is elke Ambtenaar van de Burgerlijke Stand op persoonlijke titel zowel burgerrechtelijk als strafrechtelijk voor zijn/haar handelen of nalaten aansprakelijk.
De bureau-uren van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn afgestemd op de reguliere openingstijden van het gemeentehuis. Daarnaast kunnen andere afspraken worden gemaakt. De Buitengewone Ambtenaar van de burgerlijke stand is in principe van maandag t/m zondag op elke willekeurig tijdstip beschikbaar.
Artikel 7. Kosteloze ambtshandelingen
Op grond van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand worden de kosteloze huwelijken/partnerschapsregistratie/omzetting op twee momenten aangeboden: woensdagmorgen om 09:00 uur en om 09:30 uur. Gemeente Simpelveld heeft meer dan 10.000 inwoners, waardoor er twee momenten moeten worden aangeboden.
In het Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2024 zijn nadere bepalingen opgenomen voor de randvoorwaarden van een kosteloze voltrekking/registratie/omzetting.
De aanduiding van het reglement is: Reglement Burgerlijke Stand 2025 en treedt in werking op de achtste dag na publicatie in het gemeenteblad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-165931.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.