Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes heeft op 6 februari 2025 een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning. Deze aanvraag gaat over het plaatsen van twee additieventanks en het gebruik van de additieven zodat asfalt op lagere temperatuur kan worden geproduceerd op de locatie Eemweg 82 in Eemnes.
Voorbereidingsprocedure
De aanvraag heeft zaakkenmerk: Z/25/1143468. Op deze aanvraag is de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing.
Verlenging beslistermijn
De wettelijke beslistermijn om een besluit te nemen over de aanvraag is 8 weken. Wij hebben besloten om de beslistermijn te verlengen. Dit betekent dat wij uiterlijk op 15 mei 2025 een besluit zullen nemen over de aanvraag.
Bezwaar
Als een belanghebbende het niet eens is met het besluit, dan kan diegene per post een bezwaarschrift indienen bij: Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes, t.a.v. secretariaat commissie voor de bezwaarschriften, postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Het is niet mogelijk om digitaal of per e-mail bezwaar te maken. Wie belanghebbende is, leggen wij hieronder uit. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is 6 weken. Deze termijn begint op de dag nadat het besluit is verzonden.
Het besluit is op 16 april 2025 verzonden. Dit betekent dat uiterlijk op 29 mei 2025 een bezwaarschrift kan worden ingediend. Aan de behandeling van het bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden.
Bezwaarschrift
In het bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:
- 1.
- de naam en het adres van de indiener
- 2.
- de datum waarop het bezwaar wordt ingediend
- 3.
- een omschrijving van (het gedeelte van) het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt
- 4.
- de gronden van het bezwaar (de motivering)
- 5.
- een handtekening van de indiener
Belanghebbende
Bezwaar tegen het besluit kan alleen worden ingesteld door een belanghebbende. Een persoon of rechtspersoon is belanghebbende als diegene, als gevolg van het besluit, rechtsreeks in een eigen belang wordt geraakt. Dit belang moet voldoende persoonlijk, objectief en actueel zijn. Een rechtspersoon kan ook belanghebbende zijn als uit de doelstellingen en feitelijke werkzaamheden van die rechtspersoon blijkt dat deze in het bijzonder het belang behartigt dat door het besluit wordt geraakt. Dit staat in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht, en volgt uit vaste rechtspraak.
Pro forma bezwaarschrift
Als het niet lukt om uiterlijk op 29 mei 2025 een volledig gemotiveerd en onderbouwd bezwaarschrift te schrijven, dan kan binnen deze termijn een pro forma bezwaarschrift worden ingediend. In een pro forma bezwaarschrift geeft de indiener van het bezwaar aan tegen dit besluit in bezwaar te gaan, maar meer tijd nodig te hebben voor de motivering en onderbouwing. Vervolgens ontvangt de indiener van het bezwaar bericht over hoeveel tijd de indiener daarvoor heeft.
Voorlopige voorziening
Het besluit is direct van kracht. Dit geldt ook als er een bezwaarschrift wordt ingediend. Het indienen van bezwaar schorst het besluit namelijk niet. Als de indiener van het bezwaar niet langer kan of wil wachten tot er inhoudelijk over het bezwaarschrift is beslist, dan kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de rechtbank Midden-Nederland. De voorzieningenrechter kan een verzoek om een voorlopige voorziening alleen toewijzen als er sprake is van onverwijlde spoed en/of bij beslissingen met onomkeerbare gevolgen.
Een verzoek om een voorlopige voorziening kan worden ingediend bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling Bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorziening’. Een verzoek om voorlopige voorziening kan ook digitaal ingediend worden via het digitale loket van de rechtspraak: loket.rechtspraak.nl. Aan een verzoek om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. De indiener van het verzoek moet namelijk griffierecht betalen aan de rechtbank. Er kan pas om een voorlopige voorziening worden verzocht nadat het bezwaarschrift is ingediend.
Meer informatie?
Heeft u vragen? Neemt u dan contact op met de RUD Utrecht via telefoonnummer 030-7023300 of info@rudutrecht.nl. Vermeldt u hierbij het hierboven genoemde zaakkenmerk. Wilt u op de hoogte blijven van publicaties van de overheid over uw omgeving? Abonneert u zich dan via overheid.nl op de e-mailservice. U krijgt dan bericht als er een melding of besluit wordt gepubliceerd over een locatie in uw buurt.