Overwegende dat:
- •
de Stevenshofdreef, Vinkweg, Haagweg en het noordelijke gedeelte van de Leidseweg gelegen zijn in de bebouwde kom van Leiden;
- •
de Griffioenlaan, Burgemeester Staatsenlaan en zuidelijk gedeelte van de Leidsweg gelegen zijn in de bebouwde kom van Voorschoten;
- •
het huidige kruispunt tussen de Stevenshofdreef, Vinkweg, Haagweg en Leidseweg als kruispunt de naam Groote Vink heeft;
- •
op de Leidseweg de gemeentegrens tussen Leiden en Voorschoten ligt;
- •
er in de gemeente Voorschoten het woningbouwproject ‘Het Fortuyn van Voorschoten’ is aangelegd;
- •
de ontsluiting van deze nieuwe woningen voorzien is via een nieuwe weg, de Griffioenlaan;
- •
in het bestemmingsplan, vastgesteld door de gemeenteraad van Voorschoten, is vastgelegd dat de Griffioenlaan de doorgaande weg (GOW50) wordt;
- •
de gemeenten Voorschoten en Leiden zijn overeengekomen om deze ontsluitende weg aan te sluiten op het Leidse wegennet ter hoogte van de Groote Vink;
- •
de nieuwe woningen langs de Griffioenlaan zo zijn gebouwd dat zowel lucht- als geluidskwaliteit zijn getoetst door de Omgevingsdienst en dat de woningen hierop door de ontwikkelaar zijn aangepast;
- •
de verkeersintensiteit van de Leidseweg in Voorschoten zal afnemen doordat deze voor auto’s doodlopend wordt, waardoor de verkeersintensiteit op de Griffioenlaan toeneemt ten opzichte van de huidige situatie;
- •
in de regionale verkeersmodellen de verkeersintensiteiten op de verschillende wegen voor zowel de huidige als toekomstige situatie zijn berekend en passen bij de regels in het bestemmingsplan;
- •
de fietsoversteek over de Leidseweg, van en naar de Stevenshofdreef, bekend staat als verkeersonveilige locatie;
- •
deze oversteek tevens onderdeel is van een regionale fietsroute;
- •
de gemeente Leiden de verkeersveiligheid op dit punt en de herinrichting van het kruispunt als speerpunt heeft opgenomen in het Beleidsprogramma Fiets 2020-2030;
- •
het voor de verkeersveiligheid gewenst is langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te scheiden;
- •
dit gerealiseerd kan worden door gemotoriseerd verkeer vanaf de nieuwe Griffioenlaan door de tunnelbak naast de Waddingerbrug te laten rijden;
- •
de Leidseweg daarmee geen doorgaande functie meer hoeft te hebben;
- •
daarom de Leidseweg ter hoogte van de Groote Vink wordt heringericht als fietspad;
- •
op de Leidseweg, tussen de gemeentegrens met Voorschoten en de aansluiting naar de Vinkweg, panden gelegen zijn die bereikbaar moeten blijven;
- •
daarom de Leidseweg op dit stuk wordt ingericht als fietsstraat binnen een 30-zone;
- •
het gewenst is het huidige kruispunt tussen de Stevenshofdreef, Vinkweg en Haagweg overzichtelijker en verkeersveiliger te maken;
- •
het daarnaast gewenst is de doorstroming tussen het westen en oosten op peil te houden, ook bij een eventuele opening van de Waddingerbrug;
- •
het kruispunt daarom wordt heringericht als rotonde;
- •
voor de doorstroming een bypass wordt gerealiseerd naast de rotonde aan de zuidzijde;
- •
de herinrichting van de Leidseweg en het kruispunt leidt tot het wijzigen en instellen van een aantal verkeersmaatregelen;
- •
deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;
- •
overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;
- •
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden of Voorschoten;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
Besluiten:
- 1.
het opheffen van het verplichte fietspad langs de Korte Vliet ter hoogte van de Leidseweg door het verwijderen van borden G11 zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de Leidseweg;
- 2.
het instellen van een verplicht fietspad langs de Korte Vliet vanaf de Leidseweg ter hoogte van de gemeentegrens naar de Korte Vliet door het plaatsen van borden G11 zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de Leidseweg en Griffioenlaan;
- 3.
het opheffen van het verplichte fietspad naast de Leidseweg, tussen de gemeentegrens en de aansluiting met de Vinkweg, door het verwijderen van bord G11 zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 op de Leidseweg ter hoogte van de gemeentegrens;
- 4.
het instellen van een voorrangsregeling op de Griffioenlaan ter hoogte van het kruisende fietspad ten noorden van de gemeentegrens, waarbij (fiets)verkeer op het fietspad voorrang moet verlenen aan verkeer op de Griffioenlaan, door het plaatsen van 2 borden B06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Griffioenlaan en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV1990;
- 5.
het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te rijden aan de rechterzijde ter hoogte van het middeneiland op de kruising van de Griffioenlaan en het kruisende fietspad ten noorden van de gemeentegrens, door het plaatsen van twee borden D02-ro als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- 6.
het instellen van een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Leidseweg tussen de gemeentegrens en de aansluiting met de Vinkweg door het plaatsen van borden A01-30-ZB en A02-30-ZE op de Leidseweg ter hoogte van de gemeentegrens;
- 7.
het opheffen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te rijden aan de rechterzijde ter hoogte van het middeneiland op de Leidseweg bij de gemeentegrens, door het verwijderen van een bord D02-ro als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- 8.
het opheffen van een verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting op de Leidseweg ter hoogte van de gemeentegrens door het verwijderen van een bord F05 en F06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- 9.
het opheffen van de voorrangsregelingen op de Leidseweg ter hoogte van de aansluiting met de Vinkweg door het verwijderen van de borden B01, B06 en B05 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de kruising van de Leidseweg met de Vinkweg;
- 10.
het opheffen van de voetgangersoversteekplaatsen op de kruising van de Leidseweg en Vinkweg door het verwijderen van borden L2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de bijbehorende zebramarkering;
- 11.
het opheffen van het eenrichtingsverkeer in oostelijke richting voor verkeer vanaf de Leidseweg richting de Haagweg door het verwijderen van bord C04 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 op de Leidseweg ter hoogte van de Haagweg;
- 12.
het opheffen van de voorrangsregeling op de kruising tussen de Leidseweg en de Haagweg door het verwijderen van de borden B06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;
- 13.
het opheffen van de adviessnelheid van 30 kilometer per uur op de Vinkweg ter hoogte van de Leidseweg door het verwijderen van bord A04-30 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- 14.
het opheffen van de voorrangsregeling op de Vinkweg, waarbij verkeer vanaf de Vinkweg voorrang moet verlenen aan verkeer richting de Stevenshofdreef, door het verwijderen van bord B06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 bij de Vinkweg ter hoogte van de aansluiting met de Stevenshofdreef;
- 15.
het instellen van een rotonde met een verplichte rijrichting op het kruispunt van de Stevenshofdreef, Vinkweg en Haagweg door het plaatsen van borden D01 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 op de rotonde van de Stevenshofdreef, Vinkweg en Haagweg;
- 16.
het instellen van gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te rijden aan de rechterzijde op de Vinkweg en Stevenshofdreef ter hoogte van de aansluiting met de rotonde, door het plaatsen van twee borden D02-ro als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- 17.
het instellen van voorrangsregelingen op de Stevenshofdreef, Vinkweg en Haagweg ter hoogte van de rotonde, waarbij verkeer op deze straten voorrang moet verlenen aan verkeer op de rotonde, door het plaatsen van borden B06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de Stevenshofdreef, Vinkweg en Haagweg ter hoogte van de rotonde;
- 18.
het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de Vinkweg, ter hoogte van de rotonde met de Stevenshofdreef en Haagweg, door het plaatsen van borden L2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van de bijbehorende zebramarkering op de Vinkweg ter hoogte van de rotonde;
- 19.
de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;
- 20.
dat de openbare uniforme voorbereidingsprocedure van toepassing is verklaard;
- 21.
de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.
Leiden, 28 maart 2025
burgemeester en wethouders van Leiden
Namens dezen,
F.J.H. Douglas
Afdelingsmanager Mobiliteit
Voorschoten, 8 april 2025
burgemeester en wethouders van Voorschoten
Namens dezen,
E.A. van Wattingena
Gemeentesecretaris
N. Stemerdink
Burgemeester
Ontwerp
verkeersbesluit
Het ontwerp verkeersbesluit is vanaf vrijdag te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Een papieren versie van het ontwerp verkeersbesluit ligt van 18 april 2025 tot en met 30 mei 2025 in het Leidse Stadskantoor (Bargelaan 190 te Leiden).
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden of de burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten.
Een zienswijze indienen bij de gemeente Leiden kan dit via www.overheid.nl. Ook is het mogelijk een schriftelijke zienswijze in te dienen door te schrijven naar postbus 9100, 2300 PC Leiden. Een mondeling zienswijze indienen kan op afspraak, hiervoor kan een afspraak gemaakt worden via tel 14 071.
Een zienswijze indienen bij de gemeente Voorschoten kan schriftelijk door te schrijven naar postbus 393, 2250 AJ Voorschoten.
Bij het indienen van een zienswijze kan onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit Groote Vink’.