Gemeenteblad van Tilburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tilburg | Gemeenteblad 2025, 164097 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tilburg | Gemeenteblad 2025, 164097 | beleidsregel |
Beleid experimenteerfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg
1.1 Experiment gesloten coffeeshopketen
Op 10 oktober 2017 werd door het kabinet het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ gepresenteerd. Hierin werd het voornemen gemeld tot wetgeving te komen die experimenten met cannabisteelt voor recreatief gebruik mogelijk moest maken in zes tot tien middelgrote gemeenten. Daarmee zou de wettelijke ruimte komen om de hele coffeeshopketen te reguleren. Nadat Tilburg zich kandidaat had gesteld voor deelname aan dit experiment is onze gemeente ook geselecteerd als deelnemende gemeente.
Het Experiment gesloten coffeeshopketen moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van hennep en hasjiesj mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze hennep en hasjiesj gecontroleerd. Uit het experiment zal blijken wat de effecten zijn op gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid.
Het experiment heeft meerdere vertragingen gehad. Vanwege alle vertragingen hebben Tilburg en Breda in 2023 de toenmalige ministers het voorstel gedaan om eerder, maar kleinschalig met de verkoop van gereguleerde hennep en hasjiesj te starten in onze gemeenten. Dit nog naast de gedoogde producten.
Op 15 december 2023 is daarop het experiment gestart in Tilburg en Breda.
Deze kleinschalige start was bedoeld om te testen en te leren. Dit bleek achteraf een goede zet te zijn. Veel kinderziektes konden worden opgelost voordat op 17 juni 2024 de verkoop van gereguleerde cannabis ook startte in de andere acht experimentgemeenten. Nog steeds naast de verkoop van gedoogde producten.
Na ervaringen opgedaan te hebben tijdens de aanloop- en overgangsfase zal op 7 april 2025 de laatste fase van het Experiment gesloten coffeeshopketen starten; de experimenteerfase. In deze fase mogen coffeeshops in de deelnemende gemeenten alleen nog maar gereguleerde cannabis verkopen. Deze fase zal 4 jaar duren met een mogelijkheid tot verlenging van 1.5 jaar.
1.2 Beleid tijdens de experimenteerfase experiment
Deze beleidsregel ‘Beleid experimenteerfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’, is een tijdelijke beleidsregel voor de periode van de experimenteerfase van het experiment.
In deze beleidsregel zijn de eisen aan het verkopend personeel van de coffeeshops (artikel 6), het handhavingsbeleid, regels omtrent de handelsvoorraad (artikel 5.1) vastgesteld. Het beleid ziet toe op de gereguleerde producten, omdat de coffeeshops tijdens deze fase alleen nog maar gereguleerde producten mogen verkopen.
Tijdens de experimenteerfase blijft ook het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ van kracht, met uitzondering van hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1.
Om gereguleerd hennep en hasjiesj aan coffeeshops te kunnen leveren, is wet- en regelgeving opgesteld:
De wet maakt het experiment mogelijk, bepaalt dat de teelt en verkoop van hennep en hasjiesj binnen het experiment niet strafbaar is en bepaalt tevens de duur van het experiment.
In het besluit is geregeld hoe het experiment nader wordt vormgegeven. In het besluit staat bijvoorbeeld aan welke voorwaarden gemeenten, coffeeshops en telers zich moeten houden. In de ministeriële regeling zijn regels over de verpakking en de kwaliteit van de hennep en hasjiesj opgenomen.
Het besluit en de ministeriële regeling treden op hetzelfde moment als de wet in werking.
Daarnaast zijn in relatie tot het experiment de volgende besluiten vastgesteld, waarvan de titels voor zichzelf spreken:
3.2 Handelsvoorraad: grondslag en beleid
Tijdens experimenteerfase mogen de coffeeshops alleen gereguleerd geteelde producten aanbieden. Hiervoor geldt een maximale handelsvoorraad.
Handelsvoorraad gereguleerde producten
Op grond van artikel 39, artikel 12, aanhef en onder b, en artikel 5 tweede lid van het Besluit EGC, heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor de duur van de fase van voorbereiding nadere regels te stellen over de maximaal toegestane handelsvoorraad hennep of hasjiesj die wordt afgenomen van de aangewezen telers, met dien verstande dat deze voorraad niet meer mag bedragen dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
De burgemeester stelt de maximaal toegestane voorraad vast op de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten. In de experimentregelgeving is niet uitgewerkt hoe het maximum moet worden vastgesteld. In Tilburg zal dit op basis van administratie vanuit de coffeeshophouder worden bepaald / geverifieerd. De coffeeshophouders geven de burgemeester per 4 weken inzage in de verkoopcijfers van de gereguleerde producten. Bij vragen over de omvang van de aanwezige handelsvoorraad dient de coffeeshophouder gemotiveerd aan te tonen dat het een handelsvoorraad betreft.
Verder is daarbij van belang dat er geen aanleiding is om een beperkter voorraad toe te staan dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
Tot de handelsvoorraad worden niet gerekend de hennep en hasjiesj als bedoeld in artikel 7, tweede lid van het Besluit en de hennep en hasjiesj die geregistreerd staan om teruggestuurd te worden naar de teler als bedoeld in artikel 6a van de regeling.
3.3 Eisen aan verkopend personeel: grondslag en beleid
Op grond van artikel 12 aanhef en onder h van het Besluit EGC heeft de burgemeester de bevoegdheid om nadere regels te stellen over de opleiding van het personeel van de coffeeshop. Op grond van artikel 6, eerste lid, onder a en b van het Besluit EGC moet het verkopend personeel van de coffeeshop een cursus hebben gevolgd gericht op preventie en het geven van voorlichting.
3.4 Handhaving: grondslag en beleid
De burgemeester is naast de IJenV en de NVWA belast met het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving van het experiment gesloten coffeeshopketen.
Op grond van artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen heeft de burgemeester de bevoegdheid om bestuursrechtelijk op te treden tegen een coffeeshop die wet en/of regels overtreedt.
Deze ‘Beleidsregel experimenteerfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ (hierna: het beleid) is gebaseerd op de regelgeving EGC en beschrijft hoe de burgemeester, behoudens gemotiveerde afwijkingen, optreedt bij de constatering van overtredingen door coffeeshops tijdens de experimenteerfase, met als doel de geconstateerde overtredingen te doen opheffen en herhaling ervan te doen voorkomen.
4.1 Gemeentelijk toezichthouders
De toezichthouders voeren namens de burgemeester toezicht uit door middel van fysieke controles bij de coffeeshops. Daarnaast voeren de toezichthouders digitaal toezicht uit middels het door de overheid beschikbaar gestelde elektronische systeem (hierna: track-and-tracesysteem). Bevindingen uit een digitale controle kunnen aanleiding vormen voor een (nadere) fysieke controle. De burgemeester is bevoegd tot toezicht en handhaving van de in de bijlage bij dit beleid uitgewerkte normen, voor zover deze zien op de coffeeshops.
4.2 Samenwerking met andere toezichthoudende en handhavende instanties
Naast de burgemeesters van de deelnemende gemeenten zullen de IJenV en de NVWA toezicht houden op de normen die voortvloeien uit de regelgeving EGC en deze normen handhaven. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. De bevoegdheden van, en samenwerking tussen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten, de IJenV, NVWA en politie/OM zijn uitgewerkt in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
In voornoemd arrangement is eveneens uitgewerkt welke informatie tussen de handhavende instanties zal worden gedeeld, en welke informatie zal worden gedeeld met politie en OM.
Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke traject, door politie en OM, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
5. Handelsvoorraad experimenteerfase
5.1 Handelsvoorraad gereguleerde producten
De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
De maximaal toegestane handelsvoorraad als bedoeld onder 1 wordt als volgt berekend: het gemiddelde van de verkochte hoeveelheid hennep of hasjiesj van de vier voorgaande weken, vermeerderd met de producten die nodig zijn om te kunnen blijven voorzien in de levering van de producten. Dit moet administratief onderbouwd kunnen worden.
Het verkopend personeel van de coffeeshophouder heeft een cursus gevolgd waardoor de volgende kennis en vaardigheden zijn verkregen:
Kennis over hennep en hasjiesj, effecten en gezondheidsrisico’s
Adviseren over (wijze van) gebruik
Problematisch gedrag en wijzen op informatie
(Basis) kennis van wet- en regelgeving
De burgemeester beoordeelt of een cursus voldoet aan de daaraan gestelde eisen. De coffeeshophouder legt, voorafgaand aan het volgen van een cursus, een gekozen cursus ter beoordeling voor aan de burgemeester. De burgemeester vraagt de cursusaanbieder om daartoe een beschrijving van de cursusmethode en het cursusmateriaal over te leggen.
7. Handhavingsbeleid experimenteerfase
7.1 ‘Handhavingsbeleid’ van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ buiten werking
Tijdens de experimenteerfase mogen er geen gedoogde producten meer worden verkocht. Het handhavingsbeleid in deze beleidsregel ziet daar op toe.
Hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1 van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ is gedurende de experimenteerfase buiten werking.
De burgemeester treedt, behoudens gemotiveerde afwijkingen, bij de constatering van overtredingen door coffeeshops op zoals vastgelegd in de bijgaande tabel met maatregelen.
Bij constatering van een herhaalde overtreding, binnen 2 jaar na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de volgende overtreding.
Bij constatering van een herhaalde overtreding 2 jaar of langer na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de eerste overtreding.
10. Bijlage bij het beleid: tabel met maatregelen
10.1 Verkoop hennep of hasjiesj
10.3 Eisen aan verkopend personeel en voorlichting
|
In een coffeeshop wordt geen alcohol geschonken of verkocht en is alcohol ook anderszins niet aanwezig. |
10.8 Retourzending en vernietiging
|
Zoals hiervoor aangegeven dient een coffeeshophouder op grond van artikel 11, lid 1 en 2, Besluit EGC respectievelijk een sluitende en transparante administratie te voeren én deze – los van de UID en het track-and-tracesysteem, als genoemd in artikel 33 Besluit EGC – beschikbaar te houden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving. Artikel 11, lid 1, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 4, lid 1 en 2, artikel 5, lid 1, 2 en 3, artikel 6, lid 1, artikel 10a en artikel 12 Besluit EGC én artikel 11, lid 3, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 14 Regeling EGC bepalen dat met de genoemde administratie in ieder geval wordt aangetoond dat:
|
10.11 UID en track- and - tracesysteem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-164097.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.