Zevende Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering, gericht op recycling en materiaalhergebruik van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening gemeente Haarlem 2019;

 

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening gemeente Haarlem 2019;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de Zevende Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019.

Artikel I  

Het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 wordt gewijzigd als volgt:

 

A

Artikel 12 komt te luiden als volgt:

 

Artikel 12. Ter inzameling aanbieden van andere categorieën van afvalstoffen dan huishoudelijke afvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

 

Het college stelt op grond van artikel 13, eerste lid, van de verordening de volgende regels over het aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan anderen dan de inzameldienst:

 

  • 1.

    Het bedrijfsafval moet uitsluitend via een inzamelmiddel worden aangeboden aan de inzamelaar. Uitzonderingen zijn papier en karton en grofvuil, die mits gebundeld zonder inzamelmiddel mogen worden aangeboden.

  • 2.

    Het bedrijfsafval mag uitsluitend op de met de inzamelaar contractueel afgesproken dag(en) en tijd(en) op/aan de weg worden aangeboden. Het inzamelmiddel dient na lediging zo snel mogelijk weer op het eigen terrein te worden geplaatst.

  • 3.

    Het aanbieden dient ordelijk te gebeuren. De plaatsing van het inzamelmiddel dient zodanig te gebeuren dat het verkeer – voetgangers daaronder begrepen – daar zo min mogelijk hinder van ondervindt. Het inzamelmiddel dient gesloten te zijn; er mogen geen losse afvalstoffen naast of op worden aangeboden.

  • 4.

    Het is met uitzondering van de onder lid 6 bedoelde dag(en) en tijd(en) verboden inzamelmiddelen voor bedrijfsafval buiten het eigen terrein aanwezig te hebben.

  • 5.

    Het bedrijfsafval mag maximaal twee uren voor de afgesproken inzameltijd aan de inzameldienst of andere contractueel vastgelegde inzamelaars worden aangeboden. Hierbij geldt tevens dat het afval niet voor zes uur in de ochtend (06.00u) ter inzameling op of aan de weg mag worden geplaatst.

  • 6.

    Kleppen/deksels van rolemmers en containers dienen gesloten te zijn, er mag niets naast de containers worden aangeboden, met als enige uitzondering dat karton mits in een bundel samengebonden en geplet, wél naast de rolemmer of container mag worden aangeboden.

  • 7.

    Het bedrijfsafval mag uitsluitend vóór het eigen perceel, of vóór het eigen terrein ter inzameling op de afgesproken inzameldag worden geplaatst.

  • 8.

    Het aanbieden/plaatsen van bedrijfsafval mag in geen geval overlast veroorzaken voor het verkeer, de omwonenden en de directe omgeving.

  • 9.

    Ondernemers in voetgangersgebied die voor het aanbieden van hun bedrijfsafval gebruik maken van een rolcontainer mogen deze aanbieden voor het eigen perceel tussen 07.00u en 11.00u.

  • 10.

    Ondernemers gevestigd in voetgangersgebied dat onbereikbaar is voor het inzamelvoertuig kunnen het inzamelmiddel of gebundeld los papier en karton of gebundeld los grofvuil aanbieden in de dichtstbijzijnde straat waar het inzamelvoertuig passeert.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2025.

Artikel III  

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Zevende Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 1 april 2025,

de secretaris,

mr. C.M. Lenstra

de burgemeester,

drs. J. Wienen

Naar boven