Gemeenteblad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 161158 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 161158 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit tot wijziging van de Nadere regel evenementen gemeente Utrecht, darkroom bij evenementen
De Nadere regel evenementen gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1 Definities wordt in alfabetische volgorde ingevoegd:
Darkroom op een evenement: een besloten, donkere ruimte op een evenement waarin gelegenheid wordt geboden voor het uitvoeren en ontvangen van seksuele handelingen, zonder een vorm van vergoeding voor die handelingen. Een darkroom op een evenement is altijd ondergeschikt en aanvullend aan de hoofdactiviteit van het evenement.
Artikel 19 Eisen aan een darkroom
Algemene toelichting hoofdstuk 5 Darkroom op een evenement
Organisatoren van evenementen hebben de wens om op hun evenement ook een darkroom aan te bieden aan bezoekers. Een darkroom is een besloten, donkere ruimte waar seksuele handelingen kunnen plaatsvinden op vrijwillige basis, zonder dat hiervoor een vergoeding tegenover staat. Er is dus geen sprake van sekswerk in een darkroom, waarbij wel sprake is van een vergoeding.
Door de aard van een darkroom zijn er hogere risico's voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers en personeel. Omdat het een donkere ruimte is waar men niet veel in ziet, kunnen er onwenselijke situaties voorkomen. Denk hierbij aan dat de ruimte niet hygiënisch kan zijn of dat personen zich onveilig voelen. Om deze situaties te voorkomen zijn er voorwaarden gesteld aan de darkroom.
Een darkroom op een evenement moet een ondergeschikte activiteit zijn. De bezoekers van het evenement komen voor de hoofdactiviteit; het eten of drinken, het luisteren naar en/of dansen op muziek. Een darkroom is een aanvulling op de hoofdactiviteit. Het adverteren over en aanprijzen van een darkroom op een evenement is daarom niet toegestaan. Met het adverteren over een darkroom op een evenement wordt er namelijk extra aandacht gevestigd op de darkroom. Hierdoor kan dit voor bezoekers als een hoofdactiviteit worden gezien. Voor een darkroom op een evenement mag geen aparte bezoekersstroom ontstaan bij de ingang van het evenement. Tot slot wordt er een maximum afmeting van darkroom gesteld om bij te dragen aan het ondergeschikte karakter.
Toelichting Artikel 19 Eisen aan een darkroom
Door het karakter van een darkroom zijn er hogere risico's voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers van en het personeel in de darkroom. In de donkere ruimte kunnen er, door het gebrek aan zicht wat hoort bij een darkroom, onwenselijke situaties voorkomen. In het geval dat een ruimte niet hygiënisch is of dat personen zich onveilig voelen. Om deze onwenselijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen zijn er eisen aan een darkroom gesteld en aan de aanvraag om een vergunning voor een evenement met een darkroom.
Doordat de gezondheid en veiligheid van bezoekers en personeel van de organisator voorop staat is per evenement maximaal één darkroom toegestaan. Bij meerdere darkrooms op een evenement is het lastiger om direct toezicht te houden op wat rondom en in de darkroom gebeurt. Vandaar dat ook een maximummaat is gesteld aan de darkroom, wat het toezicht ten goede komt.
Om de veiligheid en gezondheid van bezoekers en personeel te waarborgen is direct toezicht nodig op de darkroom. Hierdoor is er bijvoorbeeld controle of minderjarigen een darkroom willen betreden, wat niet is toegestaan en wordt toezicht gehouden op de gezondheid en veiligheid van bezoekers van en personeel in de darkroom.
Een darkroom op een evenement waar ook alcoholhoudende drank wordt verstrekt of waar personen komen die wat gedronken hebben brengt het risico met zich mee dat personen in beschonken toestand de darkroom kunnen betreden. Een persoon die direct toezicht houdt kan onwenselijke situaties die hierdoor ontstaan voorkomen en kan ook optreden als dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer om hulp wordt gevraagd. Voor de leeftijd van de persoon die toezicht houdt is daarom aangesloten bij hetzelfde uitgangspunt als een leidinggevende in een horecabedrijf waar alcoholhoudende drank mag worden geschonken met een vergunning op grond van de Alcoholwet.
Voor het betreden van een darkroom is gekozen voor een leeftijdsgrens van 18 jaar of ouder. Dit is gelijkgetrokken met de leeftijd van het drinken van alcoholhoudende drank. Er is hierdoor altijd sprake van meerderjarigheid voor de bezoekers van een darkroom.
Een darkroom op een evenement heeft een tijdelijk karakter, net als het evenement en is een aanvullende activiteit op het totaal van activiteiten op het hele evenement. De darkroom zelf mag geen hoofdactiviteit zijn; er is een duidelijk onderscheid. Om die reden kan niet los een darkroom worden aangevraagd als evenement. Ook is daarom een maximum gesteld aan de grootte van een darkroom in lid 1, onder a, en is er een maximum gesteld aan het aantal keren dat een darkroom mogelijk is op een evenement.
Doordat de darkroom een donkere, besloten ruimte is waar seksuele handelingen kunnen plaatsvinden, zijn er hoger risico's voor de gezondheid en veiligheid van bezoekers en personeel in de darkroom. De organisator wordt daarom om extra uitleg gevraagd bij de aanvraag voor een evenementenvergunning.
Er moet uit het communicatie- en veiligheidsplan blijken hoe de darkroom gezond veilig wordt gehouden bezoekers en personeel, hoe het toezicht is geregeld op de darkroom en hoe wordt opgetreden bij incidenten.
In het communicatie- en veiligheidsplan moet toegelicht worden hoe de darkroom schoon (hygiënisch) blijft zodat besmettelijke ziekten worden voorkomen. Voor de hygiëne worden de richtlijnen die zijn opgesteld door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voor seks- en relaxbedrijven gehanteerd. Deze richtlijnen worden getoetst door GGD regio Utrecht.
Er moet uit het communicatie- en veiligheidsplan blijken hoe wordt toegezien dat er geen seksuele handelingen en seks tegen een vorm van vergoeding plaatsvinden, hoe dat wordt voorkomen en hoe gehandeld wordt als – het vermoeden bestaat dat – hier wel sprake van is.
Tot slot moet in het communicatie- en veiligheidsplan opgenomen worden hoe het personeel is getraind op het gebied van sociale veiligheid, signalering van grensoverschrijdend gedrag en ingrijpen bij onveilige situaties. Hieronder worden bijvoorbeeld trainingen verstaan die gericht zijn op sociale veiligheid, de-escaleren van situaties, seksualiteit en inclusie bij horecabedrijven, uitgaan en festivals.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-161158.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.