Besluit tot wijziging van de Nadere regel evenementen gemeente Utrecht, darkroom bij evenementen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

Overwegende de wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 hoofdstuk 3 Seksbedrijven e.d. 2024;

Besluit de Nadere regel evenementen gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:

Artikel I

De Nadere regel evenementen gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    In artikel 1 Definities wordt in alfabetische volgorde ingevoegd:

    Darkroom op een evenement: een besloten, donkere ruimte op een evenement waarin gelegenheid wordt geboden voor het uitvoeren en ontvangen van seksuele handelingen, zonder een vorm van vergoeding voor die handelingen. Een darkroom op een evenement is altijd ondergeschikt en aanvullend aan de hoofdactiviteit van het evenement.

  • B.

    Na hoofdstuk 4 wordt een nieuw hoofdstuk 5 ingevoegd, luidende: Hoofdstuk 5 Darkroom op een evenement.

  • C.

    Er wordt een nieuw artikel 19 ingevoegd, waardoor de bestaande artikelen 19 tot en met 23 worden vernummerd naar artikel 20 tot en met 24. Het nieuwe artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19 Eisen aan een darkroom

  • 1.

    Voor een darkroom op een evenement gelden de volgende eisen:

    • a.

      per evenement is maximaal één darkroom toegestaan, die niet groter mag zijn dan 25 m2;

    • b.

      de organisator zorgt voor een persoon die direct toezicht houdt op de darkroom. Die persoon is minimaal 21 jaar oud; en

    • c.

      voor de toegang van een darkroom geldt een minimale leeftijd van 18 jaar oud.

  • 2.

    Een organisator kan maximaal vier keer per jaar een darkroom aanvragen voor hetzelfde evenement en/of dezelfde locatie.

  • 3.

    Bij een aanvraag voor een darkroom wordt een gezondheids- en veiligheidsplan ingediend waarin is opgenomen hoe:

    • a.

      wordt toegezien op de gezondheid en veiligheid van bezoekers en het personeel in de darkroom;

    • b.

      wordt toegezien dat er geen seksuele handelingen in de darkroom plaatsvinden tegen een vorm van vergoeding; en

    • c.

      personeel wordt getraind op het gebied van sociale veiligheid, signalering van grensoverschrijdend gedrag en het ingrijpen bij onveilige situaties.

  • D.

    Het huidige Hoofdstuk 5 wordt vernummerd naar Hoofdstuk 6, luidende: Hoofdstuk 6 Slotbepalingen.

  • E.

    Aan de toelichting wordt na Algemene toelichting hoofdstuk 4 Locatieprofielen de volgende tekst toegevoegd:

Algemene toelichting hoofdstuk 5 Darkroom op een evenement

Organisatoren van evenementen hebben de wens om op hun evenement ook een darkroom aan te bieden aan bezoekers. Een darkroom is een besloten, donkere ruimte waar seksuele handelingen kunnen plaatsvinden op vrijwillige basis, zonder dat hiervoor een vergoeding tegenover staat. Er is dus geen sprake van sekswerk in een darkroom, waarbij wel sprake is van een vergoeding.

Door de aard van een darkroom zijn er hogere risico's voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers en personeel. Omdat het een donkere ruimte is waar men niet veel in ziet, kunnen er onwenselijke situaties voorkomen. Denk hierbij aan dat de ruimte niet hygiënisch kan zijn of dat personen zich onveilig voelen. Om deze situaties te voorkomen zijn er voorwaarden gesteld aan de darkroom.

Een darkroom op een evenement moet een ondergeschikte activiteit zijn. De bezoekers van het evenement komen voor de hoofdactiviteit; het eten of drinken, het luisteren naar en/of dansen op muziek. Een darkroom is een aanvulling op de hoofdactiviteit. Het adverteren over en aanprijzen van een darkroom op een evenement is daarom niet toegestaan. Met het adverteren over een darkroom op een evenement wordt er namelijk extra aandacht gevestigd op de darkroom. Hierdoor kan dit voor bezoekers als een hoofdactiviteit worden gezien. Voor een darkroom op een evenement mag geen aparte bezoekersstroom ontstaan bij de ingang van het evenement. Tot slot wordt er een maximum afmeting van darkroom gesteld om bij te dragen aan het ondergeschikte karakter.

Toelichting Artikel 19 Eisen aan een darkroom

Door het karakter van een darkroom zijn er hogere risico's voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers van en het personeel in de darkroom. In de donkere ruimte kunnen er, door het gebrek aan zicht wat hoort bij een darkroom, onwenselijke situaties voorkomen. In het geval dat een ruimte niet hygiënisch is of dat personen zich onveilig voelen. Om deze onwenselijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen zijn er eisen aan een darkroom gesteld en aan de aanvraag om een vergunning voor een evenement met een darkroom.

 

Eerste lid, onder a

Doordat de gezondheid en veiligheid van bezoekers en personeel van de organisator voorop staat is per evenement maximaal één darkroom toegestaan. Bij meerdere darkrooms op een evenement is het lastiger om direct toezicht te houden op wat rondom en in de darkroom gebeurt. Vandaar dat ook een maximummaat is gesteld aan de darkroom, wat het toezicht ten goede komt.

Eerste lid, onder b

Om de veiligheid en gezondheid van bezoekers en personeel te waarborgen is direct toezicht nodig op de darkroom. Hierdoor is er bijvoorbeeld controle of minderjarigen een darkroom willen betreden, wat niet is toegestaan en wordt toezicht gehouden op de gezondheid en veiligheid van bezoekers van en personeel in de darkroom.

Een darkroom op een evenement waar ook alcoholhoudende drank wordt verstrekt of waar personen komen die wat gedronken hebben brengt het risico met zich mee dat personen in beschonken toestand de darkroom kunnen betreden. Een persoon die direct toezicht houdt kan onwenselijke situaties die hierdoor ontstaan voorkomen en kan ook optreden als dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer om hulp wordt gevraagd. Voor de leeftijd van de persoon die toezicht houdt is daarom aangesloten bij hetzelfde uitgangspunt als een leidinggevende in een horecabedrijf waar alcoholhoudende drank mag worden geschonken met een vergunning op grond van de Alcoholwet.

Eerste lid, onder c

Voor het betreden van een darkroom is gekozen voor een leeftijdsgrens van 18 jaar of ouder. Dit is gelijkgetrokken met de leeftijd van het drinken van alcoholhoudende drank. Er is hierdoor altijd sprake van meerderjarigheid voor de bezoekers van een darkroom.

Tweede lid

Een darkroom op een evenement heeft een tijdelijk karakter, net als het evenement en is een aanvullende activiteit op het totaal van activiteiten op het hele evenement. De darkroom zelf mag geen hoofdactiviteit zijn; er is een duidelijk onderscheid. Om die reden kan niet los een darkroom worden aangevraagd als evenement. Ook is daarom een maximum gesteld aan de grootte van een darkroom in lid 1, onder a, en is er een maximum gesteld aan het aantal keren dat een darkroom mogelijk is op een evenement.

 

Derde lid

Doordat de darkroom een donkere, besloten ruimte is waar seksuele handelingen kunnen plaatsvinden, zijn er hoger risico's voor de gezondheid en veiligheid van bezoekers en personeel in de darkroom. De organisator wordt daarom om extra uitleg gevraagd bij de aanvraag voor een evenementenvergunning.

Er moet uit het communicatie- en veiligheidsplan blijken hoe de darkroom gezond veilig wordt gehouden bezoekers en personeel, hoe het toezicht is geregeld op de darkroom en hoe wordt opgetreden bij incidenten.

In het communicatie- en veiligheidsplan moet toegelicht worden hoe de darkroom schoon (hygiënisch) blijft zodat besmettelijke ziekten worden voorkomen. Voor de hygiëne worden de richtlijnen die zijn opgesteld door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voor seks- en relaxbedrijven gehanteerd. Deze richtlijnen worden getoetst door GGD regio Utrecht.

Er moet uit het communicatie- en veiligheidsplan blijken hoe wordt toegezien dat er geen seksuele handelingen en seks tegen een vorm van vergoeding plaatsvinden, hoe dat wordt voorkomen en hoe gehandeld wordt als – het vermoeden bestaat dat – hier wel sprake van is.

Tot slot moet in het communicatie- en veiligheidsplan opgenomen worden hoe het personeel is getraind op het gebied van sociale veiligheid, signalering van grensoverschrijdend gedrag en ingrijpen bij onveilige situaties. Hieronder worden bijvoorbeeld trainingen verstaan die gericht zijn op sociale veiligheid, de-escaleren van situaties, seksualiteit en inclusie bij horecabedrijven, uitgaan en festivals.

Artikel II

Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in werking.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 9 april 2025.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis

Naar boven