Gemeenteblad van Rotterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 160588 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 160588 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een onderneming die eigenaar of anderszins rechthebbende is op een parkeerterrein in Rotterdam.
De subsidieaanvraag wordt ingediend via www.rotterdam.nl/subsidies met behulp van het daar beschikbaar gestelde aanvraagformulier.
De aanvrager legt in ieder geval de volgende gegevens over:
indien de aanvrager niet de eigenaar van het parkeerterrein is, een getekende instemmingsverklaring van de eigenaar van het parkeerterrein beschikbaar op www.rotterdam.nl/subsidies;
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Subsidie wordt geweigerd indien de subsidieverstrekking niet in overeenstemming is met enige bepaling uit de Algemene Groepsvrijstellingsverordening of de de-minimisverordening.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 april 2025.
De secretaris,
G.J.D. Wigmans
De burgemeester,
C.J. Schouten
Toelichting op de Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam
Het college heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Eén stad’ de doelstelling opgenomen dat er eind 2026 een totaal van 3,2 km2 aan zonnepanelen is gerealiseerd in Rotterdam. Om deze ambitieuze doelstelling te halen, zet de gemeente Rotterdam in op meerdere vormen van zonne-opwek. Zo ook zon op parkeerplaatsen, ook wel solar carports genoemd. Hoewel solar carports een goed voorbeeld zijn van meervoudig ruimtegebruik, is een positieve businesscase vaak een grote uitdaging. Om meer solar carport initiatieven van de grond te krijgen, draagt het college graag bij in de vorm van een subsidieregeling. De verwachting is dat door de Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam meerdere solar carports gerealiseerd kunnen worden.
De subsidie voor de activiteit genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, als de activiteit genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, is een eenmalige subsidie als bedoeld in artikel 1 van de SVR 2014. Het blijft mogelijk voor de aanvrager om een subsidie aan te vragen voor onderdeel b (de realisatie van een solar carport), indien er eerder al een subsidie is aangevraagd voor onderdeel a (een haalbaarheidsstudie).
Het is niet verplicht om eerst subsidie aangevraagd te hebben voor onderdeel a, indien er een aanvraag wordt ingediend voor onderdeel b. De haalbaarheidsstudie kan op eigen kosten uitgevoerd worden alvorens een subsidieaanvraag te doen volgens onderdeel b.
De subsidie voor het realiseren van een solar carport richt zich op de gehele installatie voor de productie van hernieuwbare elektriciteit uit zonlicht door middel van fotovoltaïsche panelen. De subsidie wordt vastgesteld op basis van het nominale vermogen, oftewel het totale vermogen in kWp van de solar carport.
Het is belangrijk dat aan de realisatie van de solar carport een haalbaarheidsstudie vooraf is gegaan, zodat er vastgesteld kan worden dat er van tevoren goed is nagedacht over de technische en financiële haalbaarheid van de solar carport, evenals de ruimtelijke inpasbaarheid en de inpassing in het net. Dit acht het college belangrijk, omdat het college de slagingskans van de realisatie wil vergroten, evenals de bijdrage die de solar carport ruimtelijk en energetisch gezien kan leveren aan de projectlocatie.
Deze subsidie richt zich daarnaast op solar carports met een minimaal nominaal vermogen van 15 kWp. De reden hiervoor is dat de subsidie niet gericht is op de realisatie van solar carports op individuele parkeerplaatsen. Het college beoogt met deze subsidie een impuls te geven aan solar carports van enige omvang, ook om nog significant te kunnen bijdragen aan de collegedoelstelling.
Een eigenaar of anderszins rechthebbende op een parkeerterrein, zoals een exploitant, kan een aanvraag om subsidie indienen. Indien de aanvrager van de subsidie geen eigenaar is van het parkeerterrein, moet het formulier ‘toestemming locatie-eigenaar’ worden ingediend als onderdeel van de subsidieaanvraag.
Subsidieverstrekking aan ondernemingen is onderhevig aan staatssteunregels. Staatssteun is verboden, maar er zijn uitzonderingen waardoor het geven ervan toch niet aan de orde is of dat het geoorloofd wordt gemaakt.
Voor de haalbaarheidsstudie uit artikel 3, eerste lid, onderdeel a, zijn twee oplossingen denkbaar:
een onderneming tekent een de-minimisverklaring en voldoet daarmee aan de voorwaarden van de de-minimisverordening die stelt dat een onderneming maximaal 3 ton over een periode van 3 jaar kan ontvangen (berekend over het moment van subsidieverlening naar voorgaande periode van 3 jaar) en daarmee geen staatsteun wordt verleend. De subsidiebijdrage kan 100% zijn.
een andere oplossing is toepassing van artikel 25 van de Algemene Groepsvrijstellingverordening, waarmee bepaalde activiteiten (waaronder ook innovatie, ontwikkeling en energietransitie) voor 50% kunnen worden gesubsidieerd zonder dat dit verboden is. En voor MKB-bedrijven is vaak ook een toeslag mogelijk.
Voor de realisatie van de solar-carport uit artikel 3, eerste lid, onderdeel b, kan artikel 41 van AGVV worden toegepast voor een subsidie van maximaal 25% van de kosten, met eventuele toeslag voor MKB-bedrijven. Berekend is dat met de maximale subsidie van € 150 per kilowattpiek die grens niet zal worden overschreden.
Een toets op toelaatbare staatsteun wordt gedaan bij de beoordeling van de aanvraag tot verlening van de subsidie. Een aanvrager wordt geacht andere overheidsbijdragen te vermelden in de begroting voor het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel wordt aangegeven welke kosten in een project mogen worden opgevoerd om het gevraagde subsidiebedrag te bepalen. Uitgangspunt is altijd dat geen buitensporige of onnodige kosten worden opgenomen in de begroting.
Voor de activiteit, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. Kosten zijn redelijk als ze noodzakelijk zijn voor de subsidiabele activiteit, gebaseerd zijn op marktconforme prijzen en tarieven en als de specificaties van aangeschafte goederen of diensten (en daarmee de kosten) niet hoger zijn dan nodig is voor de subsidiabele activiteit. Subsidie is niet mogelijk voor dat deel van de kosten dat het college niet als redelijk beschouwt. Het is belangrijk dat wordt onderbouwd dat de kosten die voor subsidie worden opgevoerd redelijk zijn. Onderbouw voor elke opgevoerde kostenpost, waarom deze kosten nodig zijn voor de investering. Leg ook uit waarom bijvoorbeeld niet wordt volstaan met een eenvoudiger, goedkoper product of dienst, met een lager ingeschaalde arbeidskracht, een minder dure expert of met minder uren.
Zie ook toelichting bij artikel 3, eerste lid, onderdeel b.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Dit artikel bepaalt de maximaal te verkrijgen subsidiebijdrage. De maximale subsidie hangt mede af van de staatssteunoplossing die wordt toegepast zoals toegelicht bij artikel 5 van deze subsidieregeling, zodat wordt voorkomen dat ongeoorloofde staatssteun wordt verleend.
In z’n algemeenheid biedt de website www.zonnedakje.nl handige tools om een eerste indicatie te krijgen van de (financiële) haalbaarheid van een solar carport. Zie ter inspiratie voor de uitwerking van de ruimtelijke inpasbaarheid de Leidraad solar carports.
Er kan worden aangetoond dat de partij die de haalbaarheidsstudie gaat uitvoeren hier ervaring mee heeft. Dit kan door middel van het geven van voorbeelden van eerdere haalbaarheidsstudies naar solar carports of zonnestroominstallaties, of door middel van een toelichting op het beschikken over de benodigde kennis om de haalbaarheidsstudie uit te voeren.
De Leidraad solar carports geeft handvatten om vooraf de ruimtelijke inpasbaarheid van de solar carport te beoordelen. Het volgen van de Leidraad solar carports bij het indienen van het conceptverzoek omgevingsvergunning vergroot de slagingskans van (maar geeft geen garantie op) het verkrijgen van een omgevingsvergunning.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Belangrijk bij een aanvraag waarbij als staatssteunoplossing gebruik wordt gemaakt van de AGVV is dat er sprake moet zijn van stimulerend effect. Dat houdt in dat een project niet gestart mag zijn voordat een volledige aanvraag is ontvangen.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-160588.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.