Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam naar aanleiding van evaluatie van de regeling

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 10 maart 2025;

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet,

 

besluit:

Artikel I  

A

 

Artikel 1 komt te luiden;

 

Artikel 1: Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    actielijst: overzicht van aangenomen moties, nog niet afgedane ingekomen stukken, openstaande schriftelijke vragen, alsmede door de burgemeester of het college aan de raad of commissie gedane toezeggingen;

  • -

    actualiteit: een onderwerp met een spoedeisend karakter, geagendeerd op verzoek van één of meer leden van de raad, het college of de burgemeester;

  • -

    amendement: een voorstel tot wijziging als bedoeld in art 147b van de Gemeentewet;

  • -

    burgerinitiatief: een voorstel van een kiesgerechtigde ter plaatsing op de agenda van de vergadering van de raad;

  • -

    commissie: raadscommissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

  • -

    discussienota: stuk dat is opgesteld om in een commissie een discussie over een bepaald probleem te voeren of de standpunten van de leden van de commissie in te winnen, eventueel ter voorbereiding op een initiatiefvoorstel;

  • -

    fractievertegenwoordiger: een lid van een commissie, niet zijnde een lid van de raad;

  • -

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet of diens plaatsvervanger;

  • -

    ingekomen stuk: een stuk van een burger, een instantie, een raadslid, de burgemeester of het college dat aan de raad is toegezonden;

  • -

    initiatiefvoorstel: een voorstel als bedoeld in art 147a van de Gemeentewet;

  • -

    interpellatie: het vragen van inlichtingen als bedoeld in art 155, tweede lid van de Gemeentewet;

  • -

    kiesgerechtigd: stemrecht hebben voor de verkiezing van de leden van de raad van Amsterdam;

  • -

    lange termijnagenda: overzicht van onderwerpen voorzien van termijn waarbinnen inhoudelijke behandeling in commissie en/of raad kan worden verwacht;

  • -

    motie: een voorstel tot een korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;

  • -

    subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement waarop het betrekking heeft;

  • -

    terkennisnamelijst: overzicht van de stukken die ter kennisname door de burgemeester, het college of een instantie aan de commissie zijn toegezonden;

  • -

    voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

  • -

    vragenuur: onderdeel van een vergadering van de raad waarin leden van de raad mondelinge vragen kunnen stellen aan de burgemeester of het college.

B

 

Artikel 4, derde lid, komt te luiden:

  • 3.

    Het fractievoorzittersoverleg is belast met het doen van voorstellen met betrekking tot de agenda van de raadsvergadering.

 

C

 

Artikel 8, eerste lid, komt te luiden:

  • 1.

    Bij elk voorstel aan de raad om een nieuwe wethouder te benoemen onderzoekt de commissie als bedoeld in artikel 6 of de kandidaat-wethouder voldoet aan de eisen uit artikel 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid en 41c, eerste lid van de Gemeentewet.

D

 

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het derde en vierde lid komen als volgt te luiden:

    • 3.

      De commissies zijn onder andere bevoegd tot het houden van hoorzittingen, expertmeetings, inspreekavonden, het afleggen van werkbezoeken, het organiseren van presentaties, rondetafelgesprekken, en het inschakelen van externe deskundigen.

    • 4.

      De commissie organiseert een in het derde lid bedoelde activiteit alleen als tenminste vier van de in de raad vertegenwoordigde fracties een door de griffie voorgestelde datum daarvoor binnen een week accepteren.

  • 2.

    Er wordt een zesde lid toegevoegd:

    • 6.

      Voor technische sessies die het college organiseert geldt 0ok het in het vierde lid gestelde vereiste aantal fracties.

E

 

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het derde lid komt te luiden:

    • 3.

      Op fractievertegenwoordigers zijn de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet en de artikelen 7 en 77 van dit reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Het vierde lid komt te vervallen.

F

 

Artikel 14 (Plaatsvervanging leden raadscommissie) vervalt.

 

G

 

Artikel 15, vierde lid, komt te luiden:

  • 4.

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de commissievoorzitter vervangen door een door de commissie uit zijn midden benoemde plaatsvervangend voorzitter of door een ander raadslid.

H

 

In artikel 17 wordt onder vernummering van het derde tot vierde lid een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  • 3.

    De commissie kan afwijken van hetgeen in het eerste en tweede lid is bepaald.

I

 

In artikel 18 worden twee nieuwe leden toegevoegd, luidende:

  • 5.

    In geval van verhindering kan een lid van een commissie zich laten vervangen door een lid van diens fractie of door een fractievertegenwoordiger namens dezelfde fractie.

  • 6.

    De vervanger meldt de vervanging voorafgaand aan de vergadering aan de commissievoorzitter

J

 

Artikel 19 komt te luiden:

 

Artikel 19: Aanwezigheid burgemeester, collegeleden, stadsdeelbestuurders en ambtenaren

 

  • 1.

    De burgemeester en de andere leden van het college worden geacht bij de vergaderingen van de commissie aanwezig te zijn voor zover die op hun portefeuille betrekking hebben. Als de burgemeester of een lid van het college de vergadering of een deel daarvan niet kan bijwonen, stelt hij de commissiegriffier daar schriftelijk van in kennis. Dit doet hij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk vijf werkdagen voor de vergadering, onder opgave van redenen.

  • 2.

    Als de burgemeester of een lid van het college aan de beraadslaging wil deelnemen terwijl hij niet uitgenodigd is of een stadsdeelbestuurder of een ambtenaar aan de beraadslaging wil laten deelnemen, dient hij daartoe ten minste achtenveertig uur vóór de vergadering, schriftelijk een verzoek in bij de commissievoorzitter.

K

 

Aan artikel 21 worden twee nieuwe leden toegevoegd, luidende:

  • 5.

    In afwijking van het eerste lid kan de commissievoorzitter in spoedeisende gevallen een oproep tot een vergadering verzenden, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Tegelijkertijd wordt een kennisgeving van dag, tijdstip en plaats van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst. In afwijking van het tweede lid worden de agenda en de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

  • 6.

    De commissievoorzitter kan in bijzondere gevallen de vergadering annuleren.

L

 

Artikel 22 komt te luiden:

Artikel 22: Wijziging agenda

 

  • 1.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter, na het verzenden van de agenda, punten aan de agenda toevoegen. De commissievoorzitter deelt dit, zo veel mogelijk één weekend voor de vergadering, aan de leden van de commissie mee en zendt daarbij ook de bijbehorende stukken aan de leden van de commissie toe.

  • 2.

    Elk lid van de commissie kan voorstellen doen tot behandeling van onderwerpen die niet op de agenda staan. Deze voorstellen worden tot vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk ingediend bij de commissiegriffier en aan de agenda toegevoegd.

  • 3.

    Leden kunnen vanaf vier werkdagen voor de vergadering voorstellen doen om onderwerpen te bespreken als actualiteit.

  • 4.

    Een actualiteit moet uiterlijk achtenveertig uur voor de vergadering van de commissie schriftelijk bij de commissiegriffier zijn ingediend en een omschrijving van het onderwerp en de reden van spoed bevatten. De commissie beslist bij de vaststelling van de agenda of de actualiteit behandeld wordt.

  • 5.

    Als er aanvragen voor actualiteiten zijn ingediend, wordt dit zo spoedig mogelijk aan de leden van de commissie meegedeeld.

  • 6.

    Een actualiteit wordt niet toegestaan wanneer het onderwerp van de actualiteit al op de agenda van de vergadering staat.

M

 

In artikel 26, zevende lid, wordt “termijnagenda” vervangen door “actielijst”

 

N

 

Artikel 27 komt te luiden:

 

Artikel 27: Actielijst

 

  • 1.

    Alle leden van de commissie hebben het recht voorstellen in te dienen voor de actielijst.

  • 2.

    Voorstellen tot wijziging van de actielijst worden gemotiveerd en schriftelijk bij de commissiegriffier ingediend. De commissie beslist tijdens de eerstvolgende vergadering over het voorstel.

O

 

Artikel 29, eerste lid komt te luiden:

  • 1.

    Een stadsdeelcommissie kan op grond van artikel 36, tweede lid, van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 een advies over een onderwerp aandragen voor de agenda van de commissie. De stadsdeelcommissie dient daartoe minstens vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij de commissiegriffier in. Het presidium kan nadere instructies vaststellen voor het verzoek.

P

 

In artikel 34, derde lid, vervalt “De commissievoorzitter waarschuwt de spreker, de fractie, de burgemeester of het lid van het college wanneer de toegestane spreektijd ten einde loopt.”

 

Q

 

Aan artikel 35, eerste lid wordt onder vernummering van onderdeel e tot f en f tot g een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

  • e.

    namen van ambtenaren of tot persoon herleidbare functies noemt;

R

 

Artikel 37 komt te luiden:

 

Artikel 37: Inspreekverzoek

 

  • 1.

    Bij het agendapunt Inspreekmoment Publiek kan de commissievoorzitter maximaal 3 insprekers op verzoek de gelegenheid geven het woord te voeren.

  • 2.

    Het verzoek om in te spreken wordt schriftelijk bij de raadsgriffie ingediend, voorzien van:

    • a.

      de naam van de inspreker en indien van toepassing namens welke organisatie er wordt gesproken;

    • b.

      het agendapunt indien van toepassing waarop de inspraak betrekking heeft;

    • c.

      kennisgeving over het gebruik van een vreemde taal of gebarentaal;

  • 3.

    Het verzoek wordt alleen in behandeling genomen als het verzoek is ingediend tussen de periode na publicatie van de definitieve agenda voor de betreffende vergadering en uiterlijk 48 uur voor aanvang van die vergadering. Schriftelijke bijdragen kunnen tot 24 uur voor de vergadering worden aangeleverd.

  • 4.

    De commissievoorzitter wijst het verzoek in ieder geval af als:

    • a.

      er voor het agendapunt waar het inspreekverzoek zich op richt of een niet geagendeerd onderwerp zich al drie insprekers of organisaties hebben aangemeld;

    • b.

      de inspreker of organisatie in de vergaderingen van de commissies voorafgaand aan de raadsvergadering al in de vergadering van een andere commissie een ander inspreekverzoek gehonoreerd heeft gekregen;

    • c.

      voor dezelfde organisatie een andere persoon het woord zal voeren als inspreker;

    • d.

      de inspreker op persoonlijke titel of namens een organisatie wil inspreken over een onderwerp dat al op een agenda van de commissievergadering heeft gestaan en waarbij het agendapunt niet inhoudelijk is behandeld en is doorgeschoven naar een volgende vergadering, maar de inspreker wel al van de mogelijkheid om in te spreken gebruik heeft gemaakt.

  • 5.

    Als zich meer dan drie insprekers aanmelden voor dezelfde commissievergadering, worden de drie beschikbare plekken door de commissievoorzitter toegekend op basis van het aantal keer dat een inspreker in de afgelopen zes maanden voorafgaand aan de vergadering bij commissievergaderingen heeft ingesproken, waarbij de insprekers die het minst hebben ingesproken voorrang krijgen.

S

 

Artikel 37A komt te luiden:

 

Artikel 37a: Inspreken

 

  • 1.

    Insprekers spreken in de Nederlandse taal of in de gebarentaal in. Bij inspreken in gebarentaal wordt voorzien in een tolk. Alleen onder bijzondere omstandigheden kunnen insprekers in een vreemde taal inspreken, mits zij zelf zorgen voor een tolk. Als dit niet mogelijk is, spant de gemeente zich in om voor een tolk te zorgen.

  • 2.

    De insprekers krijgen maximaal drie minuten spreektijd. De commissievoorzitter bepaalt aan de hand van het aantal insprekers en de agendapunten per vergadering de uiteindelijke spreektijd.

  • 3.

    Op degenen die op grond van artikel 37 zijn toegelaten het woord te voeren, zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Inbreng is in aanvulling op artikel 37 ook mogelijk door een schriftelijke bijdrage of een video-opname bij de commissiegriffier aan te leveren.

  • 5.

    Schriftelijke bijdragen of video-opnamen worden na beoordeling door de commissiegriffier in het raadsinformatiesysteem geplaatst als de bijdrage:

    • a.

      niet strijdig is met het bepaalde in artikel 35, eerste lid, van dit regelement.

    • b.

      niet langer dan drie minuten duurt en het bestand niet groter is dan maximaal 200MB.

  • 6.

    De raadscommissies kunnen aanvullende inspreekmomenten organiseren, bijvoorbeeld door middel van inspreekavonden, tafeltjesavonden of inloopmomenten.

T

 

Artikel 38, tweede lid, komt te luiden:

  • 2.

    Bij de behandeling van rapporten van de ombudsman, de Rekenkamer Amsterdam, de accountant of adviesorganen van de raad verleent de commissievoorzitter respectievelijk de ombudsman, de directeur van de Rekenkamer, de accountant of een medewerker van het adviesorgaan het woord.

U

 

Artikel 40, eerste lid, komt te luiden:

  • 1.

    Van een besloten vergadering worden afzonderlijke notulen gemaakt. De notulen worden niet openbaar gemaakt, maar in een beveiligde omgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst. De leden van de commissie en de overige personen die het woord hebben gevoerd worden daarvan op de hoogte gesteld.

V

 

Artikel 41, derde lid, komt te luiden:

  • 3.

    Ieder lid van de commissie kan een onderwerp dat in de commissie is besproken, met uitzondering van antwoorden op schriftelijke vragen, doorgeleiden naar de agenda van de raad. Het presidium beslist voor welke raadsvergadering het onderwerp wordt geagendeerd.

W

 

In artikel 46, tweede lid, wordt “termijnagenda” vervangen door “actielijst”

 

X

 

Artikel 47, derde lid, komt te luiden:

  • 3.

    De stukken waarop op grond van Hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden tegelijkertijd met de oproep voor de leden in een beveiligde omgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

Y

 

Artikel 54 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het tweede lid komt te luiden:

    • 2.

      Op voorstel van de voorzitter, één of meerdere leden van de raad, het presidium, de burgemeester of het college kunnen bij de vaststelling van de agenda onderwerpen van de agenda worden afgevoerd.

  • 2.

    Het derde lid komt te luiden:

    • 3.

      Na de vaststelling van de agenda, vindt het mondelinge vragenuur plaats, komen de interpellaties en actualiteiten aan de orde, wordt beraadslaagd over de raadsvoordrachten, de stukken die ter kennisname aan de raad zijn voorgelegd en de afronding van de commissieactualiteiten.

Z

 

Aan artikel 60, eerste lid wordt onder vernummering van onderdeel e tot f en f tot g een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

  • e.

    namen van ambtenaren of tot persoon herleidbare functies noemt;

AA

 

Artikel 77, eerste lid komt te luiden:

  • 1.

    Leden van de raad en leden van het college kunnen een discussienota indienen.

AB

 

Artikel 79, tweede lid komt te luiden:

  • 2.

    Een motie wordt alleen in behandeling genomen als deze schriftelijk is ingediend. Bij het indienen wordt gebruik gemaakt van een door het presidium vastgesteld model.

AC

 

Aan artikel 82, vierde lid, wordt een onderdeel toegevoegd:

 

  • d.

    het onderwerp al op de agenda staat van de vergadering waar de actualiteit voor is aangemeld.

 

AD

 

In artikel 83, vijfde lid, onder a wordt “onderwerpv oor” vervangen door “onderwerp voor”.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 3 april 2025.

De plaatsvervangend voorzitter

Kune Burgers

De plaatsvervangend raadsgriffier

Daphne Struijk

Toelichting  

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

 

A (artikel 1)

 

Aan de begripsomschrijvingen is de lange termijnagenda toegevoegd.

 

B (artikel 4)

 

In het derde lid is verduidelijkt dat het fractievoorzittersoverleg voorstellen doet met betrekking tot de agenda van de raadsvergadering.

 

C (artikel 8)

 

De formulering van het artikel is zodanig aangepast dat geen onduidelijkheid kan ontstaan welke commissie onderzoek doet naar de geschiktheid van kandidaat-wethouders. Het is de commissie voor toelating van nieuwe leden en benoeming van wethouders zoals genoemd in artikel 6 van het Reglement van Orde die het onderzoek doet naar de geloofsbrieven en niet een commissie ex artikel 82 gemeentewet

 

D (artikel 11)

 

Op grond van de uitkomsten van de evaluatie van de vier wekelijkse cyclus is het aantal fracties aangepast dat een initiatief moet ondersteunen om een hoorzitting, expertmeeting o.i.d. te organiseren.

 

E (artikel 12)

 

De wijzigingen van dit artikel maakt het voor fractievertegenwoordigers mogelijk om een discussienota in te dienen. Het vierde lid is verwijderd omdat in de praktijk geen schriftelijke bevestiging van de benoeming van fractievertegenwoordigers werd verstrekt.

 

F (artikel 14)

 

Ter voorkoming van onduidelijkheid zijn alle bepalingen die betrekking hebben op deelname aan de beraadslaging, waaronder plaatsvervanging, samengevoegd in artikel 18.

 

G (artikel 15)

 

De wijziging van het vierde lid zorgt ervoor dat niet alleen voorzitters van andere commissies maar alle raadsleden een voorzitter van een commissie kunnen vervangen.

 

H (artikel 17)

 

Het toevoegen van lid 3 aan artikel 17 geeft ook de raadscommissies de mogelijkheid om op locatie te vergaderen.

 

I (artikel 18)

 

De eerder in artikel 14 geregelde vervanging van leden van een commissie is nu verwerkt in de leden 5 en 6

 

J (artikel 19)

 

Aan de titel van artikel 19 is in de opsomming toegevoegd dat ook stadsdeelbestuurders aanwezig kunnen zijn bij de beraadslaging. Het tweede lid is daarmee in overeenstemming gebracht. Verder is in het eerste en tweede lid de termijn verduidelijkt waarbinnen eventuele afwezigheid dan wel aanwezigheid aan de griffier moet worden gemeld

 

K (artikel 21)

 

Aan artikel 21 zijn twee leden toegevoegd die het de voorzitter mogelijk maken om in spoedeisende gevallen binnen 48 uur een vergadering uit te schrijven (lid 5) en om in bijzondere gevallen een vergadering te annuleren (lid 6)

 

L (artikel 22)

 

Leden kunnen voorstellen doen voor de behandeling van onderwerpen die niet op de agenda staan. Voorstellen die tot vijf werkdagen voor de vergadering worden ingediend, worden aan de agenda toegevoegd. Voorstellen die worden gedaan binnen vier werkdagen en 48 uur voor de vergadering komen als actualiteit op de agenda. Een onderwerp wordt niet als actualiteit aan de agenda toegevoegd als het onderwerp al op de agenda staat

 

M en N (artikel 26 en 27)

 

O (artikel 29)

 

Aan het eerste lid is toegevoegd dat de stadsdeelcommissies “een advies over een onderwerp” kunnen aandragen. Daarmee is het artikel in overeenstemming gebracht met de praktijk.

 

P (artikel 34)

 

Nu de spreektijden voor de leden duidelijk worden vermeld op de microfoons is het derde lid overbodig geworden.

 

Q (artikel 35)

 

Het presidium vindt het uit privacyoverwegingen belangrijk dat sprekers in de vergadering geen namen van ambtenaren gebruiken of tot personen herleidbare functies benoemen. Het eerste lid wordt daarom uitgebreid met twee onderdelen.

 

R en S (artikel 37 en 37a)

 

De artikelen 37 en 37A zijn aangepast om het onderscheid tussen de voorwaarden voor het inspreken en het woordvoeren tijdens het inspreken te verhelderen.

 

T (artikel 38)

 

Bij het tweede lid is aan de opsomming van personen die het woord krijgen de accountant toegevoegd

 

U (artikel 40)

 

Het eerste lid is in overeenstemming gebracht met de staande praktijk dat van de besloten vergadering geen afzonderlijke uitslagenlijst wordt gemaakt

 

V (artikel 41)

 

In het derde lid van artikel 41 is “geagendeerd” gewijzigd in “besproken” om te voorkomen dat wordt verzocht om onderwerpen van de commissieagenda te agenderen in de raad zonder de voorbereidende inhoudelijke behandeling in de commissie.

 

W en X (artikel 46 en 47)

 

Met deze wijziging wordt het reglement in overeenstemming gebracht met de staande praktijk dat geheime stukken niet meer bij de griffie ter inzage worden gelegd

 

Y (artikel 54)

 

Met de wijziging van het tweede lid wordt een fout in de opsomming hersteld, namelijk de burgemeester ontbrak ten onrechte. Met de wijziging van het derde lid wordt het reglement in overeenstemming gebracht met de volgorde van de agenda zoals die staande praktijk is.

 

Z (artikel 60)

 

Het presidium vindt het uit privacyoverwegingen belangrijk dat sprekers in de vergadering geen namen van ambtenaren gebruiken of tot personen herleidbare functies benoemen. Het eerste lid wordt daarom uitgebreid met twee onderdelen.

 

AA (artikel 77)

 

De wijziging van het eerste lid maakt het mogelijk voor zowel leden als fractievertegenwoordigers en collegeleden om een discussienota aan de commissie voor te leggen. Een discussienota die door collegeleden wordt ingediend moet worden gezien als een voorloper op een raadsvoordracht.

 

AB (artikel 79)

 

Met deze wijziging wordt een taalkundige fout hersteld

 

AC (artikel 82)

 

Aan het vierde lid is toegevoegd dat een actualiteit niet aan de orde komt wanneer het onderwerp van de actualiteit al op de agenda van de raad staat.

 

AD (artikel 83)

 

Met deze wijziging wordt een drukfout hersteld.

Naar boven