Gemeenteblad van Amsterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2025, 160171 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2025, 160171 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam naar aanleiding van evaluatie van de regeling
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 4, derde lid, komt te luiden:
Artikel 8, eerste lid, komt te luiden:
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 14 (Plaatsvervanging leden raadscommissie) vervalt.
Artikel 15, vierde lid, komt te luiden:
In artikel 17 wordt onder vernummering van het derde tot vierde lid een nieuw lid ingevoegd, luidende:
In artikel 18 worden twee nieuwe leden toegevoegd, luidende:
Artikel 19: Aanwezigheid burgemeester, collegeleden, stadsdeelbestuurders en ambtenaren
De burgemeester en de andere leden van het college worden geacht bij de vergaderingen van de commissie aanwezig te zijn voor zover die op hun portefeuille betrekking hebben. Als de burgemeester of een lid van het college de vergadering of een deel daarvan niet kan bijwonen, stelt hij de commissiegriffier daar schriftelijk van in kennis. Dit doet hij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk vijf werkdagen voor de vergadering, onder opgave van redenen.
Als de burgemeester of een lid van het college aan de beraadslaging wil deelnemen terwijl hij niet uitgenodigd is of een stadsdeelbestuurder of een ambtenaar aan de beraadslaging wil laten deelnemen, dient hij daartoe ten minste achtenveertig uur vóór de vergadering, schriftelijk een verzoek in bij de commissievoorzitter.
Aan artikel 21 worden twee nieuwe leden toegevoegd, luidende:
In afwijking van het eerste lid kan de commissievoorzitter in spoedeisende gevallen een oproep tot een vergadering verzenden, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Tegelijkertijd wordt een kennisgeving van dag, tijdstip en plaats van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst. In afwijking van het tweede lid worden de agenda en de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter, na het verzenden van de agenda, punten aan de agenda toevoegen. De commissievoorzitter deelt dit, zo veel mogelijk één weekend voor de vergadering, aan de leden van de commissie mee en zendt daarbij ook de bijbehorende stukken aan de leden van de commissie toe.
In artikel 26, zevende lid, wordt “termijnagenda” vervangen door “actielijst”
Artikel 29, eerste lid komt te luiden:
Een stadsdeelcommissie kan op grond van artikel 36, tweede lid, van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 een advies over een onderwerp aandragen voor de agenda van de commissie. De stadsdeelcommissie dient daartoe minstens vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij de commissiegriffier in. Het presidium kan nadere instructies vaststellen voor het verzoek.
In artikel 34, derde lid, vervalt “De commissievoorzitter waarschuwt de spreker, de fractie, de burgemeester of het lid van het college wanneer de toegestane spreektijd ten einde loopt.”
Aan artikel 35, eerste lid wordt onder vernummering van onderdeel e tot f en f tot g een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Het verzoek wordt alleen in behandeling genomen als het verzoek is ingediend tussen de periode na publicatie van de definitieve agenda voor de betreffende vergadering en uiterlijk 48 uur voor aanvang van die vergadering. Schriftelijke bijdragen kunnen tot 24 uur voor de vergadering worden aangeleverd.
De commissievoorzitter wijst het verzoek in ieder geval af als:
de inspreker op persoonlijke titel of namens een organisatie wil inspreken over een onderwerp dat al op een agenda van de commissievergadering heeft gestaan en waarbij het agendapunt niet inhoudelijk is behandeld en is doorgeschoven naar een volgende vergadering, maar de inspreker wel al van de mogelijkheid om in te spreken gebruik heeft gemaakt.
Als zich meer dan drie insprekers aanmelden voor dezelfde commissievergadering, worden de drie beschikbare plekken door de commissievoorzitter toegekend op basis van het aantal keer dat een inspreker in de afgelopen zes maanden voorafgaand aan de vergadering bij commissievergaderingen heeft ingesproken, waarbij de insprekers die het minst hebben ingesproken voorrang krijgen.
Insprekers spreken in de Nederlandse taal of in de gebarentaal in. Bij inspreken in gebarentaal wordt voorzien in een tolk. Alleen onder bijzondere omstandigheden kunnen insprekers in een vreemde taal inspreken, mits zij zelf zorgen voor een tolk. Als dit niet mogelijk is, spant de gemeente zich in om voor een tolk te zorgen.
Artikel 38, tweede lid, komt te luiden:
Artikel 40, eerste lid, komt te luiden:
Artikel 41, derde lid, komt te luiden:
In artikel 46, tweede lid, wordt “termijnagenda” vervangen door “actielijst”
Artikel 47, derde lid, komt te luiden:
Artikel 54 wordt als volgt gewijzigd:
Aan artikel 60, eerste lid wordt onder vernummering van onderdeel e tot f en f tot g een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Artikel 77, eerste lid komt te luiden:
Artikel 79, tweede lid komt te luiden:
Aan artikel 82, vierde lid, wordt een onderdeel toegevoegd:
In artikel 83, vijfde lid, onder a wordt “onderwerpv oor” vervangen door “onderwerp voor”.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 3 april 2025.
De plaatsvervangend voorzitter
Kune Burgers
De plaatsvervangend raadsgriffier
Daphne Struijk
Aan de begripsomschrijvingen is de lange termijnagenda toegevoegd.
In het derde lid is verduidelijkt dat het fractievoorzittersoverleg voorstellen doet met betrekking tot de agenda van de raadsvergadering.
De formulering van het artikel is zodanig aangepast dat geen onduidelijkheid kan ontstaan welke commissie onderzoek doet naar de geschiktheid van kandidaat-wethouders. Het is de commissie voor toelating van nieuwe leden en benoeming van wethouders zoals genoemd in artikel 6 van het Reglement van Orde die het onderzoek doet naar de geloofsbrieven en niet een commissie ex artikel 82 gemeentewet
Op grond van de uitkomsten van de evaluatie van de vier wekelijkse cyclus is het aantal fracties aangepast dat een initiatief moet ondersteunen om een hoorzitting, expertmeeting o.i.d. te organiseren.
De wijzigingen van dit artikel maakt het voor fractievertegenwoordigers mogelijk om een discussienota in te dienen. Het vierde lid is verwijderd omdat in de praktijk geen schriftelijke bevestiging van de benoeming van fractievertegenwoordigers werd verstrekt.
Ter voorkoming van onduidelijkheid zijn alle bepalingen die betrekking hebben op deelname aan de beraadslaging, waaronder plaatsvervanging, samengevoegd in artikel 18.
De wijziging van het vierde lid zorgt ervoor dat niet alleen voorzitters van andere commissies maar alle raadsleden een voorzitter van een commissie kunnen vervangen.
Het toevoegen van lid 3 aan artikel 17 geeft ook de raadscommissies de mogelijkheid om op locatie te vergaderen.
De eerder in artikel 14 geregelde vervanging van leden van een commissie is nu verwerkt in de leden 5 en 6
Aan de titel van artikel 19 is in de opsomming toegevoegd dat ook stadsdeelbestuurders aanwezig kunnen zijn bij de beraadslaging. Het tweede lid is daarmee in overeenstemming gebracht. Verder is in het eerste en tweede lid de termijn verduidelijkt waarbinnen eventuele afwezigheid dan wel aanwezigheid aan de griffier moet worden gemeld
Aan artikel 21 zijn twee leden toegevoegd die het de voorzitter mogelijk maken om in spoedeisende gevallen binnen 48 uur een vergadering uit te schrijven (lid 5) en om in bijzondere gevallen een vergadering te annuleren (lid 6)
Leden kunnen voorstellen doen voor de behandeling van onderwerpen die niet op de agenda staan. Voorstellen die tot vijf werkdagen voor de vergadering worden ingediend, worden aan de agenda toegevoegd. Voorstellen die worden gedaan binnen vier werkdagen en 48 uur voor de vergadering komen als actualiteit op de agenda. Een onderwerp wordt niet als actualiteit aan de agenda toegevoegd als het onderwerp al op de agenda staat
Aan het eerste lid is toegevoegd dat de stadsdeelcommissies “een advies over een onderwerp” kunnen aandragen. Daarmee is het artikel in overeenstemming gebracht met de praktijk.
Nu de spreektijden voor de leden duidelijk worden vermeld op de microfoons is het derde lid overbodig geworden.
Het presidium vindt het uit privacyoverwegingen belangrijk dat sprekers in de vergadering geen namen van ambtenaren gebruiken of tot personen herleidbare functies benoemen. Het eerste lid wordt daarom uitgebreid met twee onderdelen.
De artikelen 37 en 37A zijn aangepast om het onderscheid tussen de voorwaarden voor het inspreken en het woordvoeren tijdens het inspreken te verhelderen.
Bij het tweede lid is aan de opsomming van personen die het woord krijgen de accountant toegevoegd
Het eerste lid is in overeenstemming gebracht met de staande praktijk dat van de besloten vergadering geen afzonderlijke uitslagenlijst wordt gemaakt
In het derde lid van artikel 41 is “geagendeerd” gewijzigd in “besproken” om te voorkomen dat wordt verzocht om onderwerpen van de commissieagenda te agenderen in de raad zonder de voorbereidende inhoudelijke behandeling in de commissie.
Met deze wijziging wordt het reglement in overeenstemming gebracht met de staande praktijk dat geheime stukken niet meer bij de griffie ter inzage worden gelegd
Met de wijziging van het tweede lid wordt een fout in de opsomming hersteld, namelijk de burgemeester ontbrak ten onrechte. Met de wijziging van het derde lid wordt het reglement in overeenstemming gebracht met de volgorde van de agenda zoals die staande praktijk is.
Het presidium vindt het uit privacyoverwegingen belangrijk dat sprekers in de vergadering geen namen van ambtenaren gebruiken of tot personen herleidbare functies benoemen. Het eerste lid wordt daarom uitgebreid met twee onderdelen.
De wijziging van het eerste lid maakt het mogelijk voor zowel leden als fractievertegenwoordigers en collegeleden om een discussienota aan de commissie voor te leggen. Een discussienota die door collegeleden wordt ingediend moet worden gezien als een voorloper op een raadsvoordracht.
Met deze wijziging wordt een taalkundige fout hersteld
Aan het vierde lid is toegevoegd dat een actualiteit niet aan de orde komt wanneer het onderwerp van de actualiteit al op de agenda van de raad staat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-160171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.