Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| 's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2025, 157227 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| 's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2025, 157227 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening inrichting en werkwijze ambtelijke organisatie 2025
Het college van B&W van ’s-Hertogenbosch,
in zijn vergadering van 1 april 2025 met reg.nr. 17731672,
gelet op de Gemeentewet, artikelen 103, lid 2 en 160, lid 1, sub c
en gelet op de Bestuursvisie van het college van mei 2023 en het Bedrijfsconcept;
Vast te stellen de “Verordening inrichting en werkwijze ambtelijke organisatie gemeente ’s-Hertogenbosch 2025” en bepaalt dat deze in werking treedt op 1 april 2025 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. De Verordening Inrichting ambtelijke organisatie 2020 wordt op 1 april 2025 ingetrokken.
De sectoren zijn ingedeeld in eenheden, die worden aangeduid met de algemene benaming van ‘afdelingen’, ‘bureaus’ of ‘teams’.
De in artikel 1, lid 2 genoemde sectoren hebben de volgende doelstellingen en hoofdtaken:
Dienstverlening en Bedrijfsvoering (D&B)
Doelstelling: de voorbereiding en uitvoering van het concernbeleid op het terrein van financiën, informatievoorziening, publieke dienstverlening, belastingen, personeel en facilitair, organisatie, communicatie, onderzoek en statistiek en het zorgdragen voor een goede bedrijfsvoering.
Maatschappelijke ontwikkeling (MO)
Doelstelling: de voorbereiding en deels uitvoering van het beleid op het gebied van welzijn, zorg, onderwijs, educatie, sociale voorzieningen, arbeidsmarkt, jeugd en onderwijs en wijkgericht werken.
Doelstelling: de voorbereiding en de uitvoering van het beleid op het gebied van volkshuisvesting, leefomgeving, energie en ruimtelijke en economische ontwikkeling. Het beheren van archieven en collecties en de uitoefening van de taken archeologie, bouwhistorie, monumenten en vestingwerken.
Doelstelling: het zorgdragen voor de realisatie, het beheer en de exploitatie van de openbare ruimte en diverse gemeentelijke accommodaties. Het zorgdragen voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte en het bevorderen van de openbare orde en veiligheid alsmede het voorkomen en bestrijden van brand en rampen. Het uitvoeren van de gemeentelijke afvalstoffentaak
Het zorgdragen van de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van cultuur en voorzien in producten en diensten op het gebied van Sport en Recreatie.
Doelstelling: Weener XL, Werk & Inkomen is de gemeentelijke uitvoeringsinstantie voor ondersteuning bij werk en inkomen aan inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Doelstelling: Wij streven naar een daadkrachtig, transparant en invloedrijke organisatie én stadsbestuur. Door strategische samenwerking, scherpe advisering en sterke representatie versterken we de bestuurskracht. We investeren in expertise en ontwikkeling, zodat onze organisatie wendbaar blijft en effectief bijdraagt aan een toekomstbestendige stad
De in artikel 3 genoemde functies worden als volgt omschreven en waar nodig uitgewerkt in hoofdstuk 2:
De gemeentesecretaris/ Algemeen directeur is:
Een bureauhoofd of teamleider is:
Artikel 8 Instructie voor de gemeentesecretaris/ algemeen directeur
De gemeentesecretaris draagt, onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester, zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college, hetgeen zich onder meer vertaalt in de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de agenda van de collegevergaderingen. De kwaliteit van de agenda heeft betrekking op de omvang van de agenda in relatie tot de beschikbare bespreektijd en de tijdigheid van toezending van stukken. Bij het opmaken van de agenda betrekt de gemeentesecretaris ook de urgentie van stukken die voortvloeien uit wettelijke termijnen of andere proceduretermijnen.
Als algemeen directeur is de gemeentesecretaris ook eindverantwoordelijk voor de tijdige, adequate en efficiënte uitvoering van de genomen bestuursbesluiten. Indien zich bij de uitvoering van besluiten problemen voordoen, bijvoorbeeld als deze besluiten onuitvoerbaar blijken, dan wel afgeweken lijkt te moeten gaan worden, wordt dit voorgelegd aan het college.
De gemeentesecretaris rekent in de hoedanigheid als algemeen directeur/ hoofd van de ambtelijke organisatie de continue ontwikkelingen van de ambtelijke organisatie tot diens zorg en is hierop met de overige leden van het GMT aanspreekbaar. De gemeentesecretaris draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de professionaliteit van de adviezen van de ambtelijke medewerkers. De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat de ambtelijke medewerkers als professionals, vanuit hun eigen deskundigheid, het college adviseren waarbij zij de politiek-bestuurlijke context in acht nemen.
Omwille van de eenheid van de organisatie heeft de centrale leiding de eindverantwoordelijkheid voor de gehele organisatie. De rol van de centrale leiding wordt niet alleen door de gemeentesecretaris/ algemeen directeur vervuld, maar door het collectief van het GMT. De centrale leiding heeft een sturende rol in het bevorderen van de eenheid van de organisatie.
De sectordirecteur D&B, MO, SB, SO en WXL verantwoordt zich regelmatig aan de gemeentesecretaris en aan het gehele GMT via de daarvoor vastgestelde procedures over de voortgang en uitvoering van de opgedragen taken, de verstrekte mandaten, de aanwending van de middelen en andere aspecten die van belang zijn uit een oogpunt van bestuurlijke informatie en/of verantwoording.
De directeur kan een directie samenstellen die bestaat uit de sectordirecteur, de sector-controller, de personeelsmanager en de daartoe door de sectordirecteur aangewezen functionarissen. De directie van een sector is collegiaal verantwoordelijk voor de visieontwikkeling van de sector, het formuleren van de doelstellingen van de sector en afdelingen, de ontwikkeling en uitvoering van beleid en beheer van de eigen sector. De sectordirecteur vraagt voorafgaand aan het instellen van een directie toestemming van het college.
Artikel 12 De concerncontroller
De concerncontroller heeft een toetsende verantwoordelijkheid ten aanzien van doelmatigheidsontwikkeling en -beheer en de rechtmatigheid in de sectoren, onverlet de eigen verantwoordelijkheid daarin van de sector(en) en het GMT. Met betrekking tot de doelmatigheidsontwikkeling en -beheer en de rechtmatigheidstoets ondersteunt de concerncontroller de sectoren en het GMT middels methoden en technieken en bij (cyclische) doorlichtingen.
Artikel 13 De sectorcontroller en controllersoverleg
De relatie tussen de concerncontroller en de sectorcontrollers c.q. sectoren is van zodanige aard, dat de sectoren binnen de voor hun sector gestelde financiële kaders hun eigen verantwoordelijkheid uitoefenen. Daartoe worden op concernniveau door het GMT bindende richtlijnen op hoofdlijnen verstrekt. De afstemming vindt plaats in het overleg van concerncontroller, sectorcontrollers, het hoofd financiën en het hoofd ICT, het zogeheten controllersoverleg.
Artikel 14 De personeelsmanager en het P&O-overleg
De personeelsmanager draagt tezamen met de andere personeelsmanagers mede zorg voor de ontwikkeling van het personeels- en organisatiebeleid van de gehele organisatie en draagt vanuit de optiek van dit beleid mede zorg voor de taken van de sector. De afstemming hierover vindt plaats in overleg met de personeelsmanagers en het hoofd personele en facilitaire zaken, het zogeheten P&O-overleg. Hoofd personele en facilitaire zaken is voorzitter van het overleg.
Voor zover dat nodig is worden voor een bepaalde sector bij afzonderlijk collegebesluit afwijkende en/of aanvullende regels gesteld.
Op de werking van de organisatie, zoals in deze verordening omschreven, zijn eveneens van toepassing de bepalingen, opgenomen in de Controleverordening alsmede de Financiële verordening.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening inrichting en werkwijze ambtelijke organisatie gemeente ’s-Hertogenbosch 2025” en treedt per 1 april 2025 in werking onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening inrichting en werkwijze ambtelijke organisatie gemeente ’s-Hertogenbosch 2020” zoals vastgesteld op 29 september 2020.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-157227.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.