Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden,
Gelet op:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Overwegende dat:
op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
dit verkeersbesluit wordt genomen met als doel het beschermen van weggebruikers, het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer;
de Heidijk een slecht wegdek hebben en een aangepaste snelheid zeker bijdraagt aan de verkeersveiligheid;
de Heidijk een doodlopende straat is voor autoverkeer en hiermee de veiligheid van de fietser en voetganger aanzienlijk verbeterd wordt. de Heidijk straten zijn binnen de bebouwde kom;
de Heidijk een toegangsweg is naar de kern Vlijmen;
op de omliggende straten van de Heidijk een geldende maximumsnelheid van 30 km/uur is ingesteld;
de Heidijk een gelijkwaardig ingerichte straat is binnen de bebouwde kom;aan de Heidijk veel opritten voor privé-percelen gesitueerd zijn;
het verlagen van de snelheidslimiet een wens is van omwonenden om geluidoverlast te beperken en de verkeersveiligheid te vergroten;
de verlaging van de maximum snelheid past binnen de uitstraling c.q. inrichting van de Heidijkde verlaging van de snelheidslimiet een voorloper is op de te plannen werkzaamheden van groot onderhoud aan de Heidijk;
de bewoners uit de directe omgeving deze maatregel hebben verzocht ten aanzien van de verkeersveiligheid in de straten.
Belangenafweging:Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer.
Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.
Gehoord:Over deze maatregelen is overleg gepleegd met de politie-eenheid Oost-Brabant basisteam Meierij conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Mede gelet op
Artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekend gemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de bekenmakingswet bepaalde wijze.