Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden,
Gelet op:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Overwegende dat:
op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
dit verkeersbesluit wordt genomen met als doel het beschermen van weggebruikers, het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer;
En dat;
de Elbe een straat is binnen de bebouwde kom;
de Elbe een erftoegangsweg is in de kern van Drunen;
op de Elbe een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt;
de Elbe gebruikt wordt als sluiproute naar de achter gelegen wijk;
in de Elbe de verkeersintensiteit erg hoog is;
de Elbe niet ingericht is voor deze hoge verkeersintensiteit;
de rijbaan aan de Elbe 5 meter breed is;
in de Elbe aan beide zijden van de weg geparkeerd wordt;
tijdens de spitsuren het druk is met gemotoriseerd verkeer in de Elbe;
door de haakse bochten in de Elbe doorgang regelmatig op stropt;
er regelmatig gevaarlijke situaties voor (brom-)fietsers ontstaan als het gemotoriseerd verkeer op stropt;
de kinderen uit de omgeving de Elbe gebruiken als toegangsweg naar het speelterrein dat er ligt;
Voordeuren van de woningen dichtbij de rijbaan uitkomen, (max.2 meter). de bewoners aan de Elbe gezamenlijk gevraagd hebben om deze maatregel vanwege de veiligheid in de straat.
Belangenafweging:Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.
Gehoord:Over deze maatregelen is overleg gepleegd met de politie-eenheid Oost-Brabant basisteam Meierij conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Mede gelet op
Artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekend gemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de bekenmakingswet bepaalde wijze.