Gemeenteblad van Assen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 156486 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 156486 | gemeenschappelijke regeling |
Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Drenthe
De Colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden.
dat het voor een goede behartiging van de zorg voor de gezondheid en hulpverlening aan burgers in hun werkgebied van belang is samen te werken;
dat artikel 14 van de Wet publieke gezondheid verplicht tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling tussen de colleges in Drenthe, waarbij een Gemeentelijke Gezondheidsdienst wordt ingesteld;
dat via de tweeledige verantwoordelijkheid van de Directeur publieke gezondheid op basis van de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s samengewerkt zal moeten worden met de Veiligheidsregio Drenthe;
dat het bestuur en het beheer van het openbaar lichaam zo moet zijn ingericht dat de gemeentebesturen zoveel mogelijk betrokken blijven bij de Gemeentelijke Gezondheidsdienst;
dat het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur daarbij binnen hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden het beleid van GGD Drenthe gestalte geven en de uitvoering ervan controleren, waarbij de verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering bij de Directeur publieke gezondheid ligt;
dat de Wet gemeenschappelijke regelingen om de democratische legitimiteit van gemeenschappelijke regelingen te versterken is aangepast (Stb. 2022, nr. 18) en deze gemeenschappelijke regeling daarmee in overeenstemming moet worden gebracht;
de bepalingen in de Wet publieke gezondheid, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
de toestemming van de gemeenteraden van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden;
de Gemeenschappelijke Regeling GGD Drenthe te wijzigen waardoor deze als volgt komt te luiden:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' achtereenvolgens gelezen: 'GGD Drenthe', 'het Algemeen bestuur', 'het Dagelijks bestuur' en 'de Voorzitter'.
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
GGD Drenthe is ingesteld voor de gezamenlijke behartiging van de belangen van de Gemeenten op het gebied van onder andere de publieke gezondheid en sociale veiligheid, de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en lijkbezorging. Een en ander met inachtneming van wat in deze regeling is bepaald met betrekking tot de taken en bevoegdheden van GGD Drenthe.
Artikel 5 Algemene taken van GGD Drenthe
Ter behartiging van de in artikel 4 genoemde belangen voert GGD Drenthe meer algemeen de volgende taken uit:
Artikel 6 Specifieke taken van GGD Drenthe
De basistaken vloeien voort uit de taken als bedoeld in lid 1 en de keuzes van het Algemeen bestuur. De basistaken vormen naar omvang een verplicht pakket voor de Gemeenten. Het Algemeen bestuur stelt de inhoud van de basistaken vast bij de vaststelling van de begroting als bedoeld in artikel 26 van deze regeling.
De wijze van uitvoering van additionele taken voor gemeenten en derden wordt in een overeenkomst tussen GGD Drenthe en de betreffende gemeente(n) of derde(n) vastgelegd. Dit op basis van een vooraf uitgebrachte offerte. Op de uitvoering van deze additionele taken zijn de algemene leveringsvoorwaarden van GGD Drenthe van toepassing. Het Algemeen bestuur stelt jaarlijks de tarieven vast waarvoor de additionele taken geleverd worden.
Artikel 8 Samenstelling Algemeen bestuur
De leden van het Algemeen bestuur worden aangewezen voor een periode gelijk aan de zittingsperiode van de Raad. Het lidmaatschap van het Algemeen bestuur eindigt op de dag waarop het lidmaatschap van het College van de Gemeente waarvan de Raad hem als lid van het Algemeen bestuur heeft aangewezen, eindigt.
De leden van het Algemeen bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter van het Algemeen bestuur alsmede de Raad die hen heeft benoemd, schriftelijk op de hoogte. Leden van het Algemeen bestuur, die ontslag hebben genomen blijven lid van het Algemeen bestuur totdat in hun opvolging is voorzien.
Artikel 9 Bevoegdheden Algemeen bestuur
Artikel 10 Werkwijze Algemeen bestuur
Het Algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste viermaal. Daarnaast vergadert het Algemeen bestuur zo vaak als de Voorzitter of het Dagelijks bestuur dit nodig acht of tenminste drie leden van het Algemeen bestuur dit schriftelijk verzoeken, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, in welk geval de vergadering binnen veertien dagen plaatsvindt.
Artikel 14 Werkwijze Dagelijks bestuur
Het Dagelijks bestuur vergadert jaarlijks minimaal acht keer. Daarnaast vergadert het Dagelijks bestuur zo vaak als de Voorzitter dit nodig acht of tenminste twee leden van het Dagelijks bestuur dit schriftelijk verzoeken, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, in welk geval de vergadering binnen veertien dagen plaatsvindt.
Hoofdstuk 6 Zienswijzen en inspraak
Artikel 19 Inspraak door ingezetenen en belanghebbenden
Het bestuur kan besluiten ten aanzien van de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid inspraak te verlenen aan ingezetenen van de Gemeenten en belanghebbenden. Op inspraak is in beginsel de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, tenzij het Algemeen bestuur een andere inspraakprocedure vaststelt.
Hoofdstuk 7 Ambtelijke organisatie
Artikel 20 Directeur publieke gezondheid
De Directeur publieke gezondheid is tevens secretaris van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur, heeft een adviserende stem in de vergaderingen, ondertekent mede de stukken van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur en zorgt, voor zover nodig, voor bekendmaking van de genomen besluiten.
Hoofdstuk 8 Inlichtingen en verantwoording
Artikel 22 Inlichtingen en verantwoording Algemeen bestuur
Het Algemeen bestuur geeft de Raden alle inlichtingen die de Raden voor de uitoefening van hun taak nodig hebben. Aan deze informatieplicht geeft het Algemeen bestuur invulling via de afspraken ‘Samenwerken voor Drenthe’, dan wel de afspraken die daarvoor in de plaats komen. Ook zal het Algemeen bestuur de Raden verwijzen naar de documenten die GGD Drenthe op basis van de Wet open overheid openbaar maakt.
Artikel 23 Inlichtingen en verantwoording Dagelijks bestuur
Het Dagelijks bestuur geeft de Raden alle inlichtingen die de Raden voor uitoefening van hun taak nodig hebben. Aan deze informatieplicht geeft het Dagelijks bestuur invulling via de afspraken ‘Samenwerken voor Drenthe’, dan wel de afspraken die daarvoor in de plaats komen. Ook zal het Dagelijks bestuur de Raden verwijzen naar de documenten die GGD Drenthe op basis van de Wet open overheid openbaar maakt.
Hoofdstuk 9 Financiële bepalingen
Artikel 25 Financiële voorschriften
Het Algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen, met inachtneming van de artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet, voor zover daarvan bij of krachtens de Wet niet is afgeweken.
Artikel 26 Kaders en begroting
De ontwerpbegroting vermeldt de door elke gemeente verschuldigde bijdragen voor het begrotingsjaar. Voor zover de bijdragen opgenomen in de ontwerpbegroting worden berekend aan de hand van de inwoneraantallen van de gemeenten, wordt uitgegaan van het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is. De Gemeenten betalen de verschuldigde bijdrage in vier gelijke termen vooraf. Bij te late betaling zijn de Gemeenten wettelijke rente verschuldigd.
De Raden van de Gemeenten kunnen bij het Dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden. Het Dagelijks bestuur stelt de Raden van de Gemeenten voorafgaande aan het vaststellen van de begroting in kennis van zijn oordeel over de zienwijze, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats beheert de overgebrachte archieven en oefent overeenkomstig de in lid 1 bedoelde regeling toezicht uit op het beheer van de documenten van GGD Drenthe en haar organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Toetreding tot deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio's als bedoeld in artikel 8 Wet veiligheidsregio’s.
Na ontvangst van de in lid 2 bedoelde besluiten, maar uiterlijk zes maanden voor de datum van uittreding, komen de uittredende Gemeente en het Dagelijks bestuur een conceptuittredingsregeling overeen waarbij de belangen van de uittredende Gemeente en die van de achterblijvende Gemeenten op reële en evenwichtige wijze worden afgewogen. De conceptuittredingsregeling wordt vervolgens binnen uiterlijk zes weken door het Algemeen bestuur vastgesteld.
In de concept-uittredingsregeling worden de personele, juridische, organisatorische en financiële gevolgen, waaronder de gevolgen voor het vermogen van de uittreding geïnventariseerd, de wijze waarop met deze gevolgen kan of moet worden omgegaan, de voorwaarden voor uittreding, de hoogte van de uittreedsom en de overname van personeel en/of overige verplichtingen door de uittredende Gemeente. Indien blijkt dat, als gevolg van een mogelijk verlies aan arbeidsplaatsen, een overleg met de bij de sector betrokken vakbonden noodzakelijk is ten behoeve van het opstellen van een sociaal plan, wordt de conclusie van dit overleg opgenomen in de concept-uittredingsregeling.
Bij het vaststellen van de hoogte van de uittreedsom is het uitgangspunt dat de uittredende Gemeente de reële schade van GGD Drenthe en de achterblijvende Gemeenten vergoedt die rechtstreeks gevolg is van het uittreden uit de gemeenschappelijke regeling. Bij het bepalen van de hoogte van de schade wordt in beginsel een afbouwperiode van 5 jaar gehanteerd, te rekenen vanaf de datum van uittreding.
De uittreedsom bestaat uit de zakelijke gerechtvaardigde kosten, te weten de kosten die rechtstreeks ontstaan uit de uittreding (frictiekosten) en de bijdragen aan de overtollige kosten (desintegratiekosten) in de in lid 6 genoemde afbouwperiode, waarbij geen verrekening van het vermogen plaatsvindt.
De hoogte van de uittreedsom als bedoeld in lid 6 wordt alleen verhoogd als er sprake is van substantiële langlopende en niet te mitigeren financiële verplichtingen, indien vast staat dat deze zich zullen voor doen én in die becijferde omvang, waarbij de bijdrage in de kosten door de uittredende Gemeente naar rato wordt vastgesteld.
Op de uittreedsom wordt het aandeel van de uittredende Gemeente in de algemene reserve van GGD Drenthe op de datum van uittreding in mindering gebracht, voor zover deze algemene reserve het benodigde weerstandsvermogen overschrijdt. Het aandeel in de algemene reserve wordt berekend naar rato van het inwoneraantal van de uittredende Gemeente. Indien er sprake is van een tekort in de algemene reserve ten opzichte van het benodigde weerstandsvermogen wordt de uittreedsom met dit tekort verhoogd overeenkomstig de hiervoor benoemde berekeningswijze.
Onder frictiekosten wordt verstaan alle incidentele kosten in verband met de uittreding van de Gemeente, zoals de kosten van inhuur externe dienstverlening, kosten onderzoek accountant, kosten boventallig primair personeel, kosten opstellen sociaal plan, kosten boventallig decentrale personele overhead, kosten afwaardering activa.
De desintegratiekosten die direct aan de uittredende Gemeente kunnen worden toegerekend, komen integraal voor rekening van de uittredende Gemeente voor de duur van maximaal 5 jaar. Desintegratiekosten die niet direct aan de uittredende Gemeente kunnen worden toegerekend, zoals investeringskosten, afschrijvingskosten, kantoorhuur, salariskosten en inhuur van personeel etc. komen naar rato van de kostenverdeelsleutel als bedoeld in artikel 26 lid 3 van deze regeling, voor rekening van de uittredende Gemeente.
De kosten als bedoeld in lid 10 en lid 12 worden door de accountant van GGD Drenthe bepaald aan de hand van de jaarrekeningen over de afgelopen 3 jaar voorafgaand aan de datum van uittreding. De beoordeling van de kosten van uittreden wordt gebaseerd op de feiten en omstandigheden die bekend zijn op het moment van de daadwerkelijke uittreding.
Met het oog op het vaststellen van de hoogte van de uittreedsom, als bedoeld in lid 8 en lid 10, vragen de uittredende Gemeente en het Dagelijks bestuur gezamenlijk om een bindend advies aan een onafhankelijke externe deskundige. De kosten voor het inschakelen van de externe deskundige zijn, als onderdeel van de frictiekosten, voor rekening van de uittredende Gemeente.
Deze regeling kan alleen worden opgeheven, als dit door een wijziging van artikel 8 Wet veiligheidsregio’s in combinatie met artikel 14 van de Wpg mogelijk wordt. Opheffing vindt in dat geval plaats via daartoe strekkende besluiten van tenminste twee derde van de Gemeenten, die samen tenminste twee derde van het aantal inwoners van de Gemeenten vertegenwoordigen.
Het gemeentebestuur van de gemeente Assen draagt zorg voor bekendmaking van het besluit tot vaststelling van deze regeling, van de besluiten tot wijziging en opheffing van deze regeling en van besluiten tot toetreding en uittreding in het door dat gemeentebestuur uitgeven gemeenteblad.
Aldus vastgesteld, met in achtneming van artikel 33 tweede lid (oud) van deze regeling (nieuw artikel 30 eerste lid), door de Colleges van burgemeester en wethouders van de Gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden en bevestigd door het Algemeen bestuur in zijn vergadering van 11 september 2024.
de Voorzitter de Secretaris
R. Wanders N. Vedelaar
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-156486.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.