Gemeenteblad van Hollands Kroon
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hollands Kroon | Gemeenteblad 2025, 156193 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hollands Kroon | Gemeenteblad 2025, 156193 | beleidsregel |
Beleidsregels premantelzorg- en tijdelijke generatiewoningen
We zien een grote vergrijzing in Hollands Kroon. We proberen op verschillende manieren te zorgen voor voldoende personeel voor verzorging en begeleiding, maar men zal ook steeds zelfredzamer moeten worden. Een manier om die zelfredzaamheid te vergroten en efficiënt om te gaan met de fysieke leefomgeving is het toestaan van pre-mantelzorgwoningen. Zo kunnen inwoners al vroegtijdig inspelen op een toekomstige (zorg)behoefte. We merken dat de behoefte aan deze woonvorm steeds groter wordt. We kijken bij grote nieuwbouwprojecten of we (pre)mantelzorgwoningen kunnen mee-ontwerpen. Het bouwen van mantelzorgwoningen (waarbij er sprake is van een acute zorgvraag) is al mogelijk volgens de huidige regelingen.
Tijdens de gesprekken met inwoners is duidelijk geworden dat er behoefte is aan een soepeler beleid. Veel inwoners willen graag een generatiewoning. Hoewel dit niet specifiek in onze woonvisie staat, past dit wel bij het uitgangspunt om ruimte te geven aan nieuwe woonzorgvormen. In onze woonvisie staat dat we het beleid willen verruimen voor innovatieve woonvormen, zoals bijvoorbeeld de tijdelijke generatiewoning. Zo creëren we mogelijkheden om extra woonruimte te maken onder bepaalde voorwaarden. Dit helpt inwoners ook om zich voor te bereiden op de toekomst.
Het is niet altijd toegestaan om een pré-mantelzorgwoning of een tijdelijke generatiewoning te bouwen volgens het tijdelijk omgevingsplan. Maar de Omgevingswet geeft het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheid om toch een vergunning af te geven die afwijkt van het tijdelijk omgevingsplan. Dit staat in artikel 5.18 lid 1 en artikel 5.21 lid 2 onder b van de Omgevingswet, samen met artikel 8.0a lid 2 van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Dit heet een Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit (BOPA). Aanvragen voor een pré-mantelzorgwoning of een tijdelijke generatiewoning die niet in het omgevingsplan passen, worden beoordeeld volgens deze regels.
In dit beleidskader wordt verstaan onder:
Artikel 5 Voorwaarden bouwactiviteiten pré-mantelzorgwoningen en generatiewoningen
Als de woning in een nieuw bouwwerk wordt gemaakt, kan dit bouwwerk tijdelijk of permanent zijn. De bouwactiviteiten kunnen soms vergunningsvrij zijn:
Voor een tijdelijk bouwwerk binnen de bebouwde kom is altijd een vergunning nodig. Deze vergunning heeft dezelfde termijn als de persoonsgebonden vergunning voor de pré-mantelzorgwoning of generatiewoning. De bouwactiviteiten moeten passen binnen het omgevingsplan en/of de beleidsregels behorende bij de Verordening Fysieke Leefomgeving.
Artikel 9 Leges, anterieure overeenkomst en nadeelcompensatie
Aan het indienen van een aanvraag zijn leges verbonden. Deze leges staan in de meest actuele legesverordening van de gemeente Hollands Kroon. De leges kunnen bestaan uit de activiteit bouwen (omgevingsplan) en afwijken van regels uit het omgevingsplan (bijvoorbeeld een kleine buitenplanse afwijking).
Als de gemeente toestemming geeft om af te wijken van het omgevingsplan of de beheersverordening voor een tijdelijke woning, kan de gemeente specifieke afspraken maken en vastleggen in een anterieure overeenkomst. Deze afspraken kunnen gaan over financiële bijdragen aan ruimtelijke ontwikkelingen, zoals groen, waterberging, infrastructuur, plankosten en nadeelcompensatie. Als de aanvrager weigert een dergelijke overeenkomst te sluiten of niet op tijd sluit, wordt de vergunning geweigerd.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden/hardheidsclausule
Op basis van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college afwijken van deze beleidsregels als het toepassen ervan voor één of meer belanghebbenden onevenredige gevolgen zou hebben door bijzondere omstandigheden. Bijzondere omstandigheden kunnen onder andere zijn: ernstige gezondheidsproblemen, plotselinge veranderingen in de gezinssituatie, of andere onvoorziene persoonlijke omstandigheden.
Onevenredige gevolgen zijn situaties waarin de toepassing van de beleidsregels leidt tot disproportionele nadelen voor de belanghebbende(n) in verhouding tot de doelen van de beleidsregels.
Het college kan afwijken in ruimere of beperkende zin, met een goede motivering. Belanghebbenden kunnen een verzoek tot afwijking indienen door een schriftelijk verzoek in te dienen bij het college, waarin de bijzondere omstandigheden en de onevenredige gevolgen duidelijk worden beschreven. Het college beoordeelt elk verzoek op individuele basis en volgt daarbij een zorgvuldige afwegingsprocedure.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-156193.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.