Gemeenteblad van Hengelo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hengelo | Gemeenteblad 2025, 155654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hengelo | Gemeenteblad 2025, 155654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Budgethoudersregeling gemeente Hengelo
In deze regeling wordt verstaan onder:
Gemeentesecretaris: algemeen directeur van de gemeente Hengelo en tevens hoofdbudgethouder. De gemeentesecretaris heeft van het college de opdracht ontvangen tot uitvoering van de ramingen op taakvelden en de realisatie van de daarin beschreven output en dient daarover aan het college verantwoording af te leggen.
Budgethouder: de functionaris (afdelingsmanager, ambtelijk opdrachtgever of griffier) van de gemeente die eindverantwoordelijk is voor de middelen die aan zijn afdeling / team zijn toegekend in de vorm van exploitatie- of investeringsbudgetten. De budgethouder oefent zijn bevoegdheden uit onder de ambtelijke eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris.
Hoofdstuk 2 Aanwijzingen budgethouders
De budgethouder blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de uitvoering van de overgedragen taken, alsmede voor de inkomsten en uitgaven daaromtrent, en is daarop door de gemeentesecretaris en het college aanspreekbaar. Overdracht als bedoeld in lid 1, 2 en 3 van dit artikel wordt schriftelijk vastgelegd.
Hoofdstuk 3 Verantwoordelijkheden
Artikel 3. Verantwoordelijkheden budgethouders
De budgethouder is ambtelijk verantwoordelijk voor:
Artikel 5. Verantwoordelijkheden afdelingsmanager Financiën, Advies en Control
Aan deze functie is tevens opgedragen de algemene registratie van budgetten en de signalering van afwijkingen van hetgeen onder meer op grond van deze regeling ten aanzien van de budgetten is vastgesteld. Afwijkingen worden toegelicht in de Beleidsrapportage/Jaarstukken. Deze worden aangeboden aan het college van B en W en de gemeenteraad.
Hoofdstuk 4 Bevoegdheden en daarbij behorende verplichtingen
Artikel 7. Onzekerheid over aangaan verplichtingen
Indien er onvoldoende zekerheid bestaat over de bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen krachtens deze regeling of het geldende mandaatbesluit, wordt geen toepassing gegeven aan de bevoegdheid en wordt de zaak ter beslissing voorgelegd aan de gemeentesecretaris en/of het college.
Artikel 9. Bevoegdheden in geval van budgetsubstitutie en niet-begrote inkomsten
De budgethouder is bij een vastgesteld investeringsbudget bevoegd meevallers aan te wenden voor het opvangen van overschrijdingen binnen hetzelfde budget, met inachtneming van de afgesproken prestatie en uitvoeringsniveau en indien eventueel van toepassing zijnde subsidiebepalingen of overeenkomsten met derden daar ruimte toe bieden. Tegenvallers dienen in beginsel tevens binnen hetzelfde investeringsbudget/krediet opgevangen te worden.
Artikel 11. Fiattering, betalingen
De besteller dan wel de als besteller fungerende budgethouder controleert de op zijn budgetten betrekking hebbende facturen en inkomsten op juistheid en volledigheid qua prestatie, activiteit, berekening, bedrag en andere van toepassing zijnde voorwaarden. Bij gebleken juistheid en volledigheid parafeert deze het document (digitaal) voor akkoord nadat hij (in de financiële applicatie) door codering heeft aangegeven ten laste/gunste van welk budget de uitgave/inkomst moet worden geboekt. Indien de budgethouder zelf de bestelling heeft geplaatst parafeert er altijd nog een andere (deel)budgethouder voor akkoord.
Verplichtingen, anders dan die ten laste van budgetten die bestaan op basis van een vastgesteld investeringsbudget, worden ten behoeve van het dienstjaar aangegaan en ten laste van de betreffende jaarrekening gebracht indien de activiteit in het dienstjaar heeft plaatsgevonden of de beoogde prestatie in dat jaar is geleverd.
Een incidenteel uitgavenbudget dat in een begrotingsjaar niet geheel is besteed, kan alleen bij besluit van de raad worden overgeheveld naar het volgende begrotingsjaar. De voorwaarden hiervoor zijn opgenomen in de Verordening op het financiële beleid en beheer van de gemeente Hengelo. Indien het budget niet wordt overgeheveld komt dit budget ten gunste van het jaarrekeningsaldo. In het bestemmingsvoorstel van de Jaarstukken wordt aangegeven hoe het jaarrekeningsaldo wordt besteed.
Toelichting op de Budgethoudersregeling gemeente Hengelo
De ‘Budgethoudersregeling gemeente Hengelo’ bevat ten opzichte van het Mandaatbesluit 2025 aanvullende regels omtrent het financiële mandaat en is gebaseerd op de Verordening op het financiële beleid en beheer en de uitwerking daarbinnen van het dualisme in de gemeente. De Budgethoudersregeling spitst zich toe op de uitvoering van de ramingen op taakvelden. Aangezien de budgetten binnen de taakvelden toegekend worden aan budgethouders dient op dit niveau (exploitatiebudgetten) duidelijkheid te worden verschaft over onder meer de bevoegdheden en verplichtingen. De kern van de beheersstructuur in voorliggende regeling is dat er buiten de gemeentesecretaris – als ‘hoofdbudgethouder’ - nog slechts budgethouders, deelbudgethouders en bestellers bestaan. Verdere doormandatering is niet toegestaan. Deze uitgangspunten leveren een eenvoudige beheersstructuur op. De directie is altijd eindverantwoordelijk. De voorgestelde opzet is helder, eenduidig, eenvoudig en leidt tot "korte lijnen" in de organisatie.
De in artikel 2 vermelde aanwijzing van deelbudgethouders en bestellers is een bevoegdheid en geen verplichting. Dus: de (deel)budgethouders kunnen overgaan tot aanwijzing. Een afdelingsmanager kan ook kiezen de budgetten of een gedeelte daarvan zelf te beheren. Het is niet mogelijk voor (deel)budgethouders om nota’s te (laten) boeken op andere dan de aan hem toegewezen budgetten.
In artikel 6 zijn de bevoegdheden van de budgethouder vastgelegd. Deze bevoegdheden gelden vanzelfsprekend (lid 3) voor zover ze worden uitgeoefend in overeenstemming met de begroting. Daarnaast legt artikel 6 de grens van de bestedingsmogelijkheden vast. In het algemeen is het maximum het beschikbaar gestelde budget. Voor investeringskredieten kan dat anders liggen; het college wordt vooraf geïnformeerd over de inhoudelijke invulling en definitieve raming van investeringen. Mocht het bedrag dat nodig is om de geplande investering te realiseren lager zijn dan de raming, ligt het voor de hand dat het college het maximum vaststelt op het lagere bedrag.
In artikel 9 zijn de bevoegdheden inzake budgetsubstitutie en niet-begrote inkomsten vastgelegd. Indien voorzienbare wijzigingen tussen taakvelden binnen een programma gewenst zijn, ligt de bevoegdheid bij het College. Voorzienbare wijzigingen over de programma’s heen is de bevoegdheid van de Raad. Niet voorzienbare wijzigingen in budgetten dienen in de jaarstukken nader te worden gemotiveerd. De richtlijnen van de rechtmatigheidsverantwoording zijn verwoord in de Financiële verordening.
In artikel 11 staat beschreven de fiattering van betalingen plaatsvindt. In het kader van de interne controle is het zaak dat de personen die een factuur kunnen beoordelen qua geleverde prestatie of dienst, deze ook voor akkoord tekenen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-155654.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.