Gemeenteblad van Edam-Volendam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Edam-Volendam | Gemeenteblad 2025, 154216 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Edam-Volendam | Gemeenteblad 2025, 154216 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam regelende de taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris en de inrichting van de ambtelijke organisatie (Organisatiebesluit Edam-Volendam)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam;
gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c, artikel 103, tweede lid, en artikel 106, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 29 van de Financiële verordening Edam-Volendam 2024;
gezien het advies van de Ondernemingsraad Edam-Volendam van 17 december 2024;
overwegende dat in een organisatiebesluit de organisatiestructuur en haar werkwijze worden verankerd;
dat bij de vorming van de nieuwe gemeente Edam-Volendam per 1 januari 2016 geen gebruik is gemaakt van het instrument ‘organisatiebesluit’ en ‘instructie voor de secretaris’ en dat in plaats daarvan voor de inrichting van de toenmalige organisatie en haar werkwijze afzonderlijke besluiten zijn genomen, die zijn opgenomen in de vastgestelde documenten: besturingsfilosofie, dienstverleningsconcept, hoofd- en fijnstructuur en een controlvisie;
dat de hiervoor genoemde documenten als gevolg van de sedert 2016 toegepaste organisatieveranderingen en wijzigingen in werkwijze zijn verouderd;
dat het daarom wenselijk is de beschrijving van de organisatiestructuur en haar werkwijze aan de hand van de actualiteit opnieuw vast te stellen;
vast te stellen het volgende Organisatiebesluit Edam-Volendam.
Artikel 5. Taken en teams van de afdeling Samenleving
De afdeling Samenleving houdt zich bezig met het bevorderen van welzijn, inclusie en participatie van alle inwoners. Dit omvat een breed scala aan taken, waaronder zorg en ondersteuning voor kwetsbare groepen, maar ook het stimuleren van sport, kunst en cultuur als essentiële onderdelen van een gezonde en dynamische samenleving. Ook richt de afdeling Samenleving zich met het team Publiek op het leveren van dienstverlening, zowel aan externen zoals inwoners, bedrijven en instellingen als aan interne collega’s. Team Publiek doet dit door het onderhouden van contact en het leveren van diensten en producten via de balie, telefonisch en digitaal. De afdeling Samenleving werkt nauw samen met verschillende partners, zoals zorginstellingen, welzijnsorganisaties, scholen, sportverenigingen en culturele instellingen, om integrale en maatgerichte oplossingen te bieden. Hierbij staat de (hulp)vraag van de inwoner centraal, met oog voor persoonlijke omstandigheden en behoeften. Als afdeling wordt ernaar gestreefd om een inclusieve en veerkrachtige samenleving te bevorderen, waar iedereen de kans krijgt om actief deel te nemen, zich te ontwikkelen en een gezond leven te leiden.
Artikel 6. Beschrijving afdeling Ruimtelijke ontwikkeling
Bij de afdeling Ruimtelijke ontwikkeling staat de omgeving centraal. Het gaat over de activiteiten van inwoners of ondernemers die betrekking hebben op de omgeving: woningen, werk en voorzieningen zoals winkels en zorg en de mogelijkheden om te recreëren. Hierbij speelt aandacht voor wat waardevol is in de ruimte om ons heen, zoals het landschap en de cultuurhistorie. Ook mobiliteit en duurzaamheid vragen continue aandacht bij de vraagstukken die voorliggen. Er wordt ruimte geboden aan inwoners, ondernemers en organisaties voor ontwikkeling. Met de ingrepen in de ruimte zoeken we steeds naar een duurzame samenleving en streven we maatschappelijke doelen na. Er bestaat een nadrukkelijke link met het sociaal domein, en daarmee de afdeling Samenleving. Binnen deze context worden ruimtelijk beleid en plannen gemaakt en uitgevoerd, worden omgevingsvergunningen verleend en is er toezicht op de omgeving. Ook vallen de taken op het gebied van monumentenzorg, toerisme en toeristische ontwikkeling, en huisvesting binnen deze afdeling.
Artikel 7. Beschrijving afdeling Openbare werken
De afdeling Openbare werken richt zich op het beleid (vanuit de beleidsafdelingen), beheer en onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen, zoals onder meer wegen, straten, pleinen, riolering, civieltechnische kunstwerken, watergangen, havens, bruggen, beschoeiingen, beheer en onderhoud vastgoed, sportaccommodaties en speelvoorzieningen. Daarnaast worden taken met betrekking tot verkeer, wegmeubilair, groenvoorzieningen, huisvuilinzameling, gladheidsbestrijding, afvalstromen en openbare verlichting binnen de afdeling voorbereid en uitgevoerd. Dit geldt zowel voor het dagelijks onderhoud als voor grootschalige vervanging en projecten. Op deze taakvelden wordt zo goed mogelijk samengewerkt met de gebruikers van de openbare ruimte en andere betrokken afdelingen binnen de organisatie.
Artikel 8. Beschrijving afdeling Bedrijfsvoering
De afdeling Bedrijfsvoering faciliteert, stelt kaders en geeft richting aan de primaire processen. Het omvat alle domeinen van Security, Organisatie, Personeel, Financiën (waaronder belastingen), Planning en Control, Informatievoorziening, Juridisch, Technologie/automatisering en Huisvesting. Binnen deze functies worden ook taken uitgevoerd in het kader van inkoop en aanbesteding en de Wet open overheid (Woo). De afdeling biedt organisatiebrede ondersteuning en diensten (eerstelijns ondersteunende, adviserende en controlerende taken) aan collega’s en het bestuur op de hiervoor benoemde domeinen, en is als afdeling tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de financiële administratie.
Artikel 9. Beschrijving concerncontrol
De concerncontroller heeft de volgende taken en bevoegdheden:
Hij adviseert op het gebied van managementcontrolsystemen in relatie tot de strategische doelen en organisatieontwikkeling (interne beheersing), risicomanagement en interne controle, en is verantwoordelijk voor het financieel management en een adequate inrichting van de planning-en-controlcyclus. Tevens toetst de concerncontroller de college- en raadsbesluiten op financiële deugdelijkheid.
Voor zaken die te maken hebben met het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie heeft de concerncontroller, met een meldingsplicht vooraf aan de gemeentesecretaris, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot het college te wenden en te verlangen dat de door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennis wordt gebracht aan de gemeenteraad.
De concerncontroller adviseert het college, na overleg met de gemeentesecretaris, gevraagd en ongevraagd over de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. In dit kader doet de concerncontroller voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits.
Artikel 10. Beschrijving stafteams
Het team Veiligheid houdt zich bezig met de beleidsvorming en bestuursondersteuning ten aanzien van de veiligheid en openbare orde in de gemeente. Binnen dit team is ook het taakonderdeel Handhaving ondergebracht. Dit taakonderdeel richt zich voornamelijk op de handhavingsrol binnen de openbare ruimte, naast een toezichthoudende rol, en zet zich in voor de verbetering van de leefbaarheid en veiligheid binnen de gemeente. Het team Veiligheid werkt vanuit haar rol veel samen met instellingen en organisaties binnen de gemeente, maar ook met andere dienstverleners in de samenleving, zoals politie, brandweer en ambulance.
Bestuursondersteuning en communicatie verricht als team uiteenlopende werkzaamheden voor bestuur en organisatie.
Zo verzorgt het team middels het bestuurs- en directiesecretariaat de organisatorische en secretariële ondersteuning aan de burgemeester, de wethouders, de gemeentesecretaris en het managementteam. Vanuit haar rol in de organisatie levert zij daarnaast een bijdrage aan promotie en representatie, het bestuurlijke besluitvormingsproces en het kabinet binnen de bestuursondersteuning.
Het taakonderdeel Communicatie ondersteunt de organisatie met communicatievraag-stukken die op de politiek-bestuurlijke agenda staan. Zij geeft advies over de profilering van het bestuur en beleid. Ook zorgt zij voor een actief mediabeleid en doet aan onderzoek en monitoring van issues. Deze taakeenheid stelt de kaders voor de organisatie om zelfstandig te communiceren. Ook organiseren en faciliteren zij de interne communicatie en heeft ze in de afdeling een rol bij de arbeidsmarktcommunicatie.
Het Projectbureau is een stafeenheid binnen de ambtelijke organisatie. Als stafeenheid is zij voor de gemeentelijke organisatie breed inzetbaar voor zowel ruimtelijke als sociale vraagstukken (projecten) met een fysieke component. Daarin adviseert en ondersteunt zij waar nodig de organisatie met onder andere haalbaarheidsanalyses, scenarioverkenningen of ruimtelijke visies, maar ook met administratieve dienstverlening en secretariële ondersteuning bij de projectuitvoering.
Niet als stafteam, maar als staffunctie, is een in te zetten Programmamanager de Purmer onder de aansturing gebracht van de gemeentesecretaris. De gemeenten Waterland, Purmerend en Edam-Volendam werken regionaal samen op thema’s als landschap, economie, bereikbaarheid en wonen. Op verschillende thema’s zoals woningbouw, duurzaamheid, verstedelijking en landschap hebben deze gemeenten belangen voor het gemeentegrens-overstijgende gebied de Purmer. Met een jarenlange geschiedenis van verschillende ambities, wensen en kernwaardes zijn de betrokken gemeenten een proces gestart om te inventariseren wat de huidige visie is op de Purmer en daar verder mee aan de slag te gaan. De betreffende functie is voor dit doel binnen de organisatie beschikbaar gekomen.
Artikel 20. Generieke functieprofielen
Alle medewerkers in dienst van de gemeente Edam-Volendam, en daarmee ook de in dit besluit bedoelde gemeentesecretaris, afdelingshoofd, teamleider en controller, zijn geplaatst in een generiek functieprofiel. Onverminderd wat in dit besluit daarover is bepaald, is ook het binnen de betreffende generieke functie opgenomen resultaat- en competentieprofiel van toepassing.
Binnen afdelingen en teams vindt periodiek werkoverleg plaats tussen medewerkers en leidinggevenden.
De documenten over de voorbereiding van en de besluiten worden geregistreerd in een documentmanagementsysteem.
Artikel 25. Afbakening reglement van orde, bevoegdhedenregister, budgethoudersregeling en financiële verordening
Artikel 26 Intrekking oude besluiten
Met de vaststelling van het Organisatiebesluit Edam-Volendam worden gelijktijdig de hierna genoemde besluiten ingetrokken, t.w.:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-154216.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.