Gemeente Rijswijk - Verkeersbesluit aanduiden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen – Heemraadstraat 86 te Rijswijk

25.029333

 

Bevoegdheidsgrondslag

De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

En

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:

de Algemene wet bestuursrecht (AWB);de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);het bordenboek (VNVF);uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Overwegende

- dat de gemeente Rijswijk naar een beter leefklimaat streeft en dit ook in haar beleid (de Structuurvisie Mobiliteit en het Duurzaamheidsbeleid) heeft vastgelegd;

- dat de gemeente Rijswijk doelmatig en zuinig energiegebruik wil bevorderen;

- dat de gemeente Rijswijk de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, wil voorkomen of beperken;

- dat ten opzichte van conventionele voertuigen, elektrische voertuigen minder geluid produceren en geen CO2, NO2 en fijnstof uitstoten;

- dat elektrische voertuigen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan een beter leefklimaat;

- dat elektrische voertuigen door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet milieubeheer beperken;

- dat het, voor het stimuleren van elektrische mobiliteit, wenselijk is om een netwerk van openbare oplaadpunten te realiseren;

- dat er per elektrisch laadpaal twee elektrische voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen; dat het aandeel elektrische voertuigen toeneemt;

- dat de gemeente Rijswijk mede op basis van binnengekomen verzoeken, verspreid door Rijswijk, alleen openbare oplaadpunten realiseert;

- dat de gemeente Rijswijk plaatsing van oplaadpunten toetst op criteria voor afstand, (parkeer)hinder en (potentieel) gebruik;

- dat de gemeente Rijswijk de vrijheid van het verkeer wil waarborgen;

- dat het aanwijzen van een parkeerplaats voor het laden van elektrische voertuigen gevolgen heeft voor het parkeren van niet-elektrische voertuigen;

- dat daarom alleen plaatsen worden aangewezen en gerealiseerd wanneer voldoende (potentiële) vraag en gebruik geconstateerd is;

- dat een elektrische auto normaal gesproken vervanging is voor een andere auto, die nu elders in een parkeervak bezet, waardoor de parkeerdruk niet verder toeneemt;

- dat in eerste instantie, vanwege ervaringen uit het verleden, met name in gebieden met een hoge parkeerdruk eerst de laadpalen zijn geplaatst zonder daarbij parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van een elektrische auto;

- dat uit verzoeken en recente analyse van het gebruik blijkt dat het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van een elektrische auto bij deze laadpaal gewenst is;

- dat met dit besluit geen andere belangen in het geding zijn.

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gevoerd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad Rijswijk.

 

Besluiten

  • 1.

    om ter hoogte van Heemraadstraat 86 twee parkeerplaatsen aan te wijzen, waarvan één bestemd is voor het laden van elektrische voertuigen bij de aanwezige laadpaal. De tweede parkeerplaats zal, afhankelijk van de daadwerkelijke gebruiksbehoefte, eveneens als laadparkeerplaats worden ingericht;

  • 2.

     

  • 3.

    tot het plaatsen van bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord OB504 (geldt voor twee parkeervakken), ter hoogte van Heemraadstraat 86, conform de bij dit besluit horende tekening.

Rijswijk, 7 april 2025

College van burgemeester en wethouders van Rijswijk

Namens deze,

Teammanager Mobiliteit en Parkeren

R. den Dulk

 

Mededelingen

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990. Over de maatregel is overleg gevoerd met de politie.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl/ en gepubliceerd in het Gemeenteblad.

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de stad aan de Generaal Spoorlaan 2.

De openingstijden zijn:

 

  • 1.

    maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;

  • 2.

    dinsdag, woensdag en donderdag van 09:00 uur tot 17:00 uur.

Bezwaar- of beroepsclausule

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.

Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/inwoners/producten/bezwaarschrift-indienen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Situatietekening

Naar boven