Gemeenteblad van Harderwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harderwijk | Gemeenteblad 2025, 153518 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harderwijk | Gemeenteblad 2025, 153518 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling Openbaar water en waterstaatswerken Harderwijk 2024
Naast de in de Verordening fysieke leefomgeving en Algemene verordening Harderwijk genoemde definities wordt in deze regeling verstaan onder:
Artikel 1.4 Indieningsvereisten aanvraag vergunning voor een ligplaats
De aanvraag om een vergunning voor een ligplaats vindt plaats door middel van een door burgemeester en wethouders vastgesteld (digitaal) formulier. Aanvragen waarvoor geen gebruik is gemaakt van het vastgestelde formulier worden niet in behandeling genomen. Dit geldt ook voor aanvragers die niet tot de doelgroep en deelgebied horen waarop het aanvraagformulier betrekking heeft.
Artikel 1.5 Weigeringsgronden vergunning voor een ligplaats
De vergunning voor een ligplaats, zoals bedoeld in artikel 13.15 van de Verordening Fysieke Leefomgeving wordt geweigerd als:
de aanvrager een melding doet dan wel een vergunning aanvraagt waarvoor conform artikel 3.2 derde lid van deze regeling een loting plaats moet vinden en de aanvrager niet is ingeloot voor een vergunning dan wel een mededeling heeft ontvangen dat hij op de wachtlijst staat en een uitnodiging heeft ontvangen dat hij een aanvraag kan indienen.
Artikel 1.6 Intrekking en wijzigingsvergunning voor een ligplaats
Onder de termijn zoals bedoeld in artikel 1.7, lid 1, sub d Verordening Fysieke Leefomgeving en artikel 1.5, lid 1, sub d Algemene Verordening Harderwijk wordt verstaan: één jaar nadat de vergunning in werking is getreden.
Uitsluitend voor kleinere rondvaart- en passagiersschepen die de haven kortstondig aandoen voor het onmiddellijk in en uit laten stappen van passagiers en de haven daarna direct verlaten is in afwijking van artikel 4.1 eerste lid onder de volgende voorwaarden één op de ligplaatsenkaart aangegeven aantikligplaats beschikbaar in de Strandhaven:
Voor het winterseizoen zijn uitsluitend de ligplaatsen beschikbaar die op de ligplaatsenkaart zijn aangegeven met “winterligplaatsen”.
Artikel 5.2 Toewijzing en verdeling winterligplaatsen
Burgemeester en wethouders wijzen op basis van de reserveringsverzoeken binnen een maand na sluiting van het tijdslot de winterligplaatsen toe. Indien de gevraagde kadelengte op basis van de ingediende reserveringsverzoeken is groter dan de beschikbare kadelengte, vindt toewijzing van een ligplaats plaats na loting.
Artikel 6.2 Gebruik ankers en spudpalen
Het is verboden om ankers en spudpalen te gebruiken en met ankers, kabels en kettingen e.d. te slepen, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitoefening van beheers- en onderhoudswerkzaamheden door bedrijfsvaartuigen en het gebruik ervan geen schade toebrengt aan de waterbodem en in de waterbodem aangebrachte leidingen, kabels, duikers of oever- of kadeverdedigingswerken
Artikel 6.4 Bijboten en vlotten
Het tweede lid is niet van toepassing op vlotten, pontons en drijvende steigers e.d., die in gebruik zijn om aan kunstwerkenreparatie- of onderhoudswerkzaamheden te verrichten, mits de afmeting niet groter is dan 4,0 meter lang en 1,5 meter breed of vlotten, pontons en drijvende steigers e.d. die gebruikt worden bij wedstrijden of evenementen die in de havens plaatsvinden op het moment van die wedstijden of evenementen.
Artikel 6.7 Verhuren en verhandelen vaartuig
Het is verboden met één of meer vaartuigen een ligplaats in te nemen met het oogmerk deze te verhuren of te verhandelen.
Artikel 6.8 Gebruik drinkwater
Het is verboden om drinkwater afkomstig van de innamepunten voor drinkwater te gebruiken voor het reinigen of afspoelen van vaartuigen.
Artikel 7.2 Overgangsregel ‘recreatievaartuigen bewoners Waterfront’
Voor de bewoners van de buurt De Eilanden zoals weergeven op de kaart in bijlage 2 die vóór de inwerkingtreding van deze regeling al een ligplaats ‘recreatievaartuigen bewoners Waterfront’ zoals bedoeld in artikel 3.1 en 3.2 gebruikten - op basis van een bij gemeentewege verleende toestemming die feitelijk gelijk te stellen is aan een vergunning voor een ligplaats - geldt na inwerkingtreding van deze regeling een overgangstermijn van 6 maanden. Zij zullen binnen deze overgangstermijn alsnog een vergunning voor de huidige ligplaats moeten aanvragen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 1.4. De weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 1.5 zijn onverkort van toepassing.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk op 1 april 2025
de secretaris,
de burgemeester,
Toelichting op de Regeling Openbaar water en waterstaatswerken Harderwijk 2024
De huidige havenverordening Harderwijk stamt uit 1994. Het havengebied anno 2023 komt niet meer overeen met het havengebied zoals dat in 1994 aanwezig was. De realisatie van Waterfront heeft het oude havengebied volledig getransformeerd met nieuwe havens, waterwegen en woongebieden. De aantrekkelijkheid van het havengebied is fors toegenomen met als gevolg hogere bezoekersaantallen en meerdere nieuwe doelgroepen.
Het getransformeerde havengebied en daarmee gepaard gaande gewijzigde dynamiek in het havengebied zijn reden om de oude havenverordening uit 1994 te actualiseren. De basis is vastgelegd in de Verordening fysieke leefomgeving die aansluit op de Omgevingswet. Voor de verordening is de modelverordening van de VNG gebruikt. In deze regeling zijn bepalingen opgenomen waarmee het gebruik van het havengebied wordt gereguleerd.
Het havengebied zuid voor realisatie van Waterfront bestond uit een aantal gemeentelijke en commerciële havens:
Het havengebied noord bestond uit twee havens:
Havengebied noord en havengebied zuid voor de realisatie van Waterfront
Met de realisatie van Waterfront is het havengebied zuid rondom de binnenstad van Harderwijk drastisch getransformeerd. Het bedrijventerrein Haven heeft een woonfunctie met havens gekregen, het gebied tussen de binnenstad en het Dolfinarium is getransformeerd naar een havengebied voor passanten, de Boulevard ligt zoals het een boulevard betaamd aan het water. Van de twee commerciële havens is een haven gesloten en de tweede haven heeft binnen havengebied zuid een locatie gekregen.
Het havengebied noord is uitgebreid met bedrijventerrein Lorentzhaven en uitgebreid met een nieuwe haven, de Pasteurhaven. De Lorentzhaven is bedoeld voor watergebonden bedrijven, de Pasteurhaven voornamelijk voor watersport- en visserijbedrijven.
Havengebied noord en havengebied zuid na realisatie van Waterfront
De verschillende nieuwe havens zijn ook aangelegd met een specifiek doel inclusief de daarbij behorende voorzieningen. De Pasteurhaven en de uitbreiding van de Lorentzhaven zijn aangelegd als vervangende vestigingslocatie voor watersportbedrijven respectievelijk watergebonden bedrijven. In de vrijgekomen ruimte zijn de havens in de buurten De Eilanden, De Kades en Stadswerven aangelegd. Deze havens hebben als specifiek doel bewoners van deze buurten de mogelijkheid te bieden van een ligplaats in de nabijheid van hun woning. Twee in het oog springende havens zijn de Stadshaven en Strandhaven met de specifieke functie passantenhaven. Aanvullend op deze ontwikkeling is de Vissershaven opgewaardeerd naar hetzelfde niveau als de Stadshaven en Strandhaven met de functie passantenhaven. Tot slot zijn twee kades ingericht voor rondvaart- en passagiersschepen. Tegen deze achtergrond is de Regeling openbaar water en waterstaatswerken mede tot stand gekomen.
Het doel is duidelijkheid over het gebruik en functie van de havens of delen van havens. Ook zijn bepalingen opgenomen over het veilig gebruik van de havens en bescherming van gemeentelijke belangen. De bepalingen zijn aanvullend op landelijk wet- en regelgeving zoals bijvoorbeeld het Binnenvaartpolitiereglement. Op deze manier liggen de rechten en plichten van zowel de scheepvaart als de havenbeheerders vast.
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
In dit artikel is een aantal begrippen gedefinieerd die in de regeling worden gehanteerd. De definities spreken voor zich en behoeven geen verdere toelichting.
De vaarwegen, vaargeulen en havens in Harderwijk zijn onderdeel van de openbare ruimte. Bewoners, gasten en ondernemers kunnen daar gebruik van maken, bijvoorbeeld door met een vaartuig af te meren.
Niet alle kades en oevers zijn voor elke doelgroep geschikt. Kades zijn ingericht met een bepaald doel. De plannen voor Waterfront vormen daarvoor een belangrijke basis. De kades van de passantenhavens zijn bijvoorbeeld niet ingericht voor en berekend op het afmeren van grotere vaartuigen zoals passagiers- en vrachtschepen. Rietkragen hebben een bufferfunctie voor Natura 2000-gebieden, afmeren in rietkragen is daarom niet toegestaan. Kades in woongebieden zijn niet ingericht om passanten te faciliteren met bijvoorbeeld sanitaire voorzieningen en stroompunten. De ligplaatsenkaart geeft aan voor welke doelgroep of functie een kade geschikt of bedoeld is. Op die manier is het mogelijk om het gebruik te reguleren en ongewenste effecten te voorkomen.
Artikel 1.3 Ontheffingen en vergunningen voor een ligplaats
Ligplaatsen zijn schaars. Over het algemeen is er meer vraag naar ligplaatsen dan het aantal ligplaatsen dat beschikbaar is. Dat geldt met name voor woonboten, de ligplaatsen voor de bewoners van Waterfront en rondvaart- en passagiersschepen. Ook voor historische schepen zijn waarschijnlijk minder ligplaatsen beschikbaar dan geïnteresseerden. Voor historische schepen zijn de kaders vastgelegd in de op 18 juli 2019 vastgestelde Verordening Historische schepen Harderwijk en niet in deze regeling. De Verordening Historische schepen Harderwijk is inmiddels opgenomen in de Verordening fysieke leefomgeving Harderwijk.
Een vergunningenstelsel voor ligplaatsen reguleert het gebruik in de havens. In de regeling is een vergunningplicht opgenomen voor vaste ligplaatsen. Een vergunning voor een ligplaats geeft de vergunninghouder duidelijkheid, zekerheid en het recht om een specifieke in de vergunning aangegeven ligplaats in gebruik te nemen. Andere gebruikers kunnen geen gebruik maken van deze ligplaats.
Aan de vergunning kunnen voorwaarden worden verbonden, bijvoorbeeld over het type en de afmeting van het vaartuig of het gebruik van het vaartuig.
Voor tijdelijk afmeren, bijvoorbeeld door passanten en winterligplaatsen, is geen vergunning of ontheffing nodig. Het afmeren is beperkt in tijd, voor passanten een beperkt aantal dagen, voor winterligplaatsen maximaal de duur van het winterseizoen.
Artikel 1.4 Indieningsvereisten aanvraag vergunning voor een ligplaats
Een vergunningenstelsel moet duidelijkheid geven waarvoor een vergunningplicht geldt en aan welke voorwaarden een aanvraag moet voldoen. Zonder die informatie kan het bevoegd gezag geen besluit nemen. Om die reden gelden indieningsvereisten over de aanvrager en het vaartuig waarvoor een ligplaats wordt aangevraagd. Om dezelfde reden wordt een aanvraag niet in behandeling genomen als de aanvraag niet voldoet aan de indieningsvereisten. De informatie die nodig is, is opgenomen in het aanvraagformulier, zoals naam, adresgegevens en informatie over het vaartuig waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
Het aantal beschikbare ligplaatsen in Harderwijk is beperkt, ligplaatsen zijn schaars. Om die reden kan voor maximaal één vaartuig een aanvraag per belanghebbende en per adres worden ingediend.
Artikel 1.5 Weigeringsgronden vergunning voor een ligplaats
Net als bij de indieningsvereisten moet een vergunningenstelsel ook duidelijkheid geven over weigeringsgronden. De weigeringsgronden die in dit artikel zijn opgenomen zijn er op gericht om gebruik in strijd met de regeling te voorkomen.
Artikel 1.6 Intrekking en wijziging vergunning voor een ligplaats
Voor de duidelijkheid is de redelijke termijn zoals genoemd in de Verordening fysieke leefomgeving Harderwijk en Algemene verordening Harderwijk in de regeling nader bepaald op 1 jaar.
Artikel 2.1 Ligplaatsen voor woonboten
In de Havenverordening Harderwijk 1994 was ruimte gereserveerd voor maximaal 8 ligplaatsen voor woonboten. Extra ligplaatsen voor woonboten zijn geen onderdeel van de ontwikkeling van Waterfront. Dat betekent ook dat in het nieuwe havengebied geen ligplaatsen voor woonboten beschikbaar zijn. In de nieuwe regeling is het maximum aantal van acht ligplaatsen voor woonboten overgenomen.
Een aantal onderdelen uit de oude havenverordening zijn niet overgenomen zoals de vergunningplicht voor het verbouwen en vergroten van een woonboot. In de Wet verduidelijking voorschriften woonboten is vastgelegd dat een woonboot een drijvend bouwwerk is. Dat betekent dat voor het bouwen en verbouwen van een woonboot en -arken een vergunning nodig is. Een vergunningplicht voor het bouwen en verbouwen van een woonboot en -arken in een lokale regeling is in strijd met landelijke wetgeving en daarom niet meer opgenomen in deze regeling.
Artikel 2.2 Vergunning ligplaats woonboten
Voor het innemen van een ligplaats met een woonboot, dus niet voor het bouwen of verbouwen, geldt wel een vergunningplicht op grond van deze regeling. De vergunningplicht voor een ligplaats is in de Havenverordening Harderwijk 1994 niet vastgelegd.
Voor alle acht ligplaatsen voor woonboten zijn op grond van de Havenverordening Harderwijk 1994 wel vergunningen verleend. Daarom is in deze regeling opgenomen dat alleen de bestaande woonboten een vergunning voor een ligplaats kunnen krijgen. Een nieuwe vergunning voor een ligplaats is alleen mogelijk door overschrijving van de vergunning voor een ligplaats op een nieuwe eigenaar of na intrekking van de vergunning voor een ligplaats en een aanvraag voor een nieuwe woonboot die voldoet aan de indieningsvereisten voor een woonboot.
Paragraaf 3. Recreatievaartuigen
Artikel 3.1 Ligplaatsen recreatievaartuigen
Op de ligplaatsenkaart is aangegeven welke ligplaatsen beschikbaar zijn voor recreatievaartuigen. De ligplaatsen voor recreatievaartuigen zijn verdeeld in twee categorieën: passanten en bewoners van Waterfront.
De mogelijkheid van een ligplaats voor een recreatievaartuig voor of dicht bij huis is één van de uitgangspunten voor de ontwikkeling van Waterfront. Uitgeven van ligplaatsen voor recreatievaartuigen aan uitsluitend bewoners van Waterfront is een direct gevolg van dat uitgangspunt. Het aantal ligplaatsen voor bewoners is beperkt, niet iedere bewoner kan een ligplaats krijgen. Om zoveel als mogelijk ligplaatsen te creëren, is voor de recreatievaartuigen in Waterfront een maximum lengte over alles van 8,5 meter vastgesteld. Voor de ligplaatsen langs de Waterstadboulevard geldt door de maatvoering van de hier aangebrachte korte steigers een maximum lengte over alles van 6 meter.
Voor passanten zijn de ligplaatsen in de Vissershaven, Stadshaven en Strandhaven beschikbaar. Hiervoor geldt geen vergunningplicht of ontheffingsplicht.
Artikel 3.2 Toewijzing en verdeling ligplaatsen recreatievaartuigen
Het aantal ligplaatsen voor recreatie vaartuigen voor de bewoners van Waterfront is beperkt. Voor het toewijzen en verdelen van de ligplaatsen is daarom een verdeelsysteem noodzakelijk. Met een verdeelsysteem hebben alle geïnteresseerden een gelijke kans op een vergunning voor een ligplaats. In bijlage 3 is het verdeelsysteem uitgewerkt
Met een nieuw uit te geven ligplaats bedoelen we een ligplaats in een deelgebied waar nog nooit eerder een ligplaatsen is uitgegeven
Na de eerste uitgifte of loting worden de mensen die wel voldoen aan de vergunningvereisten op een wachtlijst geplaatst. Zij kunnen in aanmerking komen op een ligplaats onder de gestelde voorwaarden.
Paragraaf 4. Rondvaart- en passagiersschepen
Artikel 4.1 Ligplaatsen rondvaart- en passagiersschepen
Op de ligplaatsenkaart is aangegeven welke ligplaatsen beschikbaar zijn voor rondvaart- en passagiersschepen. Voor deze categorie zijn twee kades beschikbaar.
Een deel van de kade aan het Waterfrontpark is ingericht voor de rondvaart- en passagiersschepen die in Harderwijk hun activiteiten aanbieden. Voor deze categorie is een beperkt aantal vaste ligplaatsen beschikbaar aan het noordelijke deel van de kade aan het Waterfrontpark over een lengte van ongeveer 100 meter.
De kade aan de Strekdam is gereserveerd voor passagiersschepen die Harderwijk aandoen op hun route en een beperkt aantal nachten in Harderwijk verblijven, bijvoorbeeld de schepen van fiets-/vaarvakanties.
De keus voor deze kade is gemaakt vanwege de uitvoering van de afmeervoorzieningen (damwand en bolders) die geschikt zijn voor grotere schepen. Voor een deel van deze schepen die worden ingezet voor rondvaarten zijn de voorzieningen aan de kade van het Waterfrontpark onvoldoende. De kade aan de Strekdam is daarom niet beschikbaar voor vaste ligplaatsen voor rondvaart- en passagiersschepen.
Het is niet uit te sluiten dat meer ondernemers gebruik willen maken van een vaste ligplaats dan aan kadelengte beschikbaar is. Analoog aan de systematiek voor recreatievaartuigen geldt voor rondvaart- en passagiersschepen dat elke potentiële gebruiker een gelijke kans moet krijgen om een ligplaats te bemachtigen. In bijlage 3 is het verdeelsysteem uitgewerkt.
Niet alle bedrijven die rondvaarten aanbieden, hebben een vaste ligplaats of een ligplaats voor bijvoorbeeld één of meerdere overnachtingen nodig. Zij kunnen volstaan met kortdurend gebruik van een ligplaats voor het in- of ontschepen van hun passagiers. Voor de kleinere rondvaart- en passagiersschepen is een aparte aantikligplaats beschikbaar in de Strandhaven.
Voor het gebruik van de aantikligplaats is een aantal voorwaarden opgenomen om schade te voorkomen.
Paragraaf 5. Winterligplaatsen
De vraag naar winterligplaatsen in de havens van Harderwijk neemt toe. Het beschikbaar stellen van ligplaatsen dient twee doelen. Ondernemers die tijdens het winterseizoen hun vaartuig niet inzetten of in kunnen zetten voor hun activiteiten kunnen overwinteren in de havens van Harderwijk. Het tweede doel is de aantrekkelijkheid van het havengebied. Een (deels) gevulde haven biedt een aantrekkelijker beeld en verhoogt de sfeer in de haven vergeleken met een lege haven.
Deze regeling voorziet niet in bedrijfsmatige activiteiten op het schip. Voor bedrijfsmatige activiteiten is het omgevingsplan maatgevend. Ook andere werkzaamheden zoals onderhoud, verbouwing, restauratie en slopen van een vaartuig in het havengebied zuid met uitzondering van noodreparaties en dagelijks klein onderhoud zijn niet toegestaan. Op grond van artikel 6.6 zijn deze activiteiten niet toegestaan.
Artikel 5.2 Toewijzing en verdeling winterligplaatsen
De verwachting is niet dat een tekort aan winterplaatsen zelf ontstaat. Voor specifieke type schepen, met name de grotere schepen kan wel een te kort aan kadelengte optreden. Voor de grotere schepen zijn in de havens van Harderwijk minder geschikte voorzieningen aanwezig.
Om het gebruik van winterligplaatsen te reguleren, is in dit artikel een eenvoudig en transparant reserveringssysteem opgenomen. Voor een winterligplaats geldt geen vergunningplicht. Ook voor de winterligplaatsen is omwille van het gelijkheidsbeginsel een eenvoudig reserveringssysteem opgenomen in de regeling. Om langdurige claim op een winterligplaats te voorkomen, worden winterligplaatsen uitsluitend voor één winterseizoen toegewezen. Het winterseizoen is begrensd van 1 januari tot en met 31 maart of van 1 oktober tot en met 31 december om te voorkomen dat ligplaatsen buiten het winterseizoen niet ingezet kunnen worden voor de doelgroepen waarvoor de ligplaatsen in het zomerseizoen zijn bedoeld. De begrenzing sluit aan bij de Verordening havengelden waarvoor een kalenderjaar maatgevend is.
Paragraaf 6. Verbodsbepalingen en overige bepalingen
Voor het veilig gebruik van de havens en havenvoorzieningen kan het noodzakelijk zijn om aanvullende voorwaarden te stellen. Het doel van aanvullende voorwaarden is niet om het gebruik van de havens te beperken maar om schade aan de havens, havenvoorzieningen, eigendommen van derden en het Natura 2000-gebied Veluwerandmeren te voorkomen. Dit artikel biedt de mogelijkheid om, op een later tijdstip en indien nodig, voorwaarden zoals beperkingen vast te stellen voor het gebruik van de havens en het havengebied.
Artikel 6.2 Gebruik ankers en spudpalen
In de waterbodem van de haven bevinden zich infrastructurele voorzieningen, zoals bescherming van de waterbodem, leidingen en kabels. Het is niet mogelijk om boven water de locatie van de ondergrondse infrastructurele voorzieningen exact aan te geven. Bij gebruik van ankers en spudpalen bestaat ook de kans op verstoring van (de sliblaag van) de waterbodem met een negatieve invloed op de waterkwaliteit. Daarom is om schade te voorkomen in de verordening een algemeen verbod voor het hele havengebied opgenomen voor het gebruik van ankers en spudpalen.
Een uitzondering is het gebruik van ankers of spudpalen voor de uitoefening van beheers- en onderhoudswerkzaamheden met bedrijfsvaartuigen. Zonder vooraf kennis te nemen van de locaties van ondergrondse infrastructurele voorzieningen bestaat de kans op beschadiging. Met een melding vooraf kan schade worden voorkomen.
Een algeheel verbod kan, bijvoorbeeld bij gereguleerde activiteiten zoals een evenement, beperkend werken. Burgemeester en wethouders kunnen daarom in specifieke gevallen een ontheffing verlenen en om schade te voorkomen daaraan beperkingen en voorschriften verbinden.
Artikel 6.2 Deugdelijk afmeren
Voor het afmeren van grotere, en dus zwaardere, schepen is een bepaling opgenomen voor het deugdelijk afmeren om daarmee schade aan afmeervoorzieningen te voorkomen. Over het algemeen voorziet een verticale troshoek van maximaal 45 graden in deugdelijk afmeren. Bij een grotere troshoek neemt kans op schade aan afmeervoorzieningen toe.
Artikel 6.4 Bijboten en vlotten
Een langszij afgemeerde bijboot belemmert potentiële langsliggers. Om de capaciteit in de havens optimaal te benutten is langszij afmeren en een bijboot voor en achter een vaartuig afmeren niet toegestaan. Voor (langszij) afgemeerde vlotten, uitgezonderd de benoemde tijdelijke activiteiten (reparatie- en onderhoudswerkzaamheden en evenementen en wedstrijden) geldt hetzelfde verbod.
Artikel 6.5 Verblijfsduur in de haven
De Strandhaven, Stadshaven en Vissershaven zijn als onderdeel van Waterfront specifiek voor passanten gerealiseerd. Om het karakter van een passantenhaven zoveel als mogelijk in stand te houden is de ligduur in deze havens gelimiteerd.
Met de verbodsbepalingen kan gevaar in de havens, schade aan de havens en havenvoorzieningen en hinder voor gasten die verblijven in de havens worden voorkomen. De verbodsbepalingen spreken voor zich, een toelichting is niet noodzakelijk.
Artikel 6.7 Verhuren en verhandelen vaartuig
De openbare havens van Harderwijk zijn ingericht met een specifiek doel zoals een passantenhaven en havens voor bewoners. In die doelen is niet voorzien in een (commerciële) verkoop- of verhuurhaven. Deze functies passen niet in openbare havens en doen afbreuk aan het doel van de openbare havens. Het te koop of te huur aanbieden van vaartuigen is daarom niet toegestaan.
Artikel 6.8 Gebruik drinkwater
Schoon drinkwater is mede als gevolg van de klimaatverandering en warmere zomers een steeds schaarser wordend goed. Het is daarom niet toegestaan om drinkwater te gebruiken voor het reinigen en afspoelen van vaartuigen.
Paragraaf 7. Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 7.1. Overgangsregeling
Dit artikel spreekt voor zich, een toelichting is niet nodig.
Artikel 7.2. Overgangsregel ‘recreatievaartuigen bewoners Waterfront’
Een deel van de ligplaatsen zijn op basis van volgorde van een verzoek om een ligplaats in gebruik genomen. De ligplaatsen voor bewoners van Waterfront zijn vaste ligplaatsen waarvoor op grond van deze regeling een vergunning geldt. Een vergunningenstelsel reguleert op basis van een verdeelsysteem op een transparante manier de vaste ligplaatsen. Voor de inmiddels in gebruik genomen ligplaatsen moet alsnog een vergunning voor een ligplaats worden aangevraagd. De overgangsregeling voorziet in de continuering van het gebruik door de huidige gebruikers.
Dit artikel spreekt voor zich, een toelichting is niet nodig.
Dit artikel spreekt voor zich, een toelichting is niet nodig.
Havenregeling bijlage 1 – Ligplaatsenkaart
Gebaseerd op de artikelen 13.1a, eerste lid en 13.15, vierde lid van de Verordening Fysieke leefomgeving Harderwijk
Havenregeling Bijlage 3 - Verdeelsysteem ligplaatsen en melding deelname aan loting
Het in deze bijlage opgenomen verdeelsysteem is alleen van toepassing op ligplaatsen voor:
De locaties waarvoor een vergunning voor een ligplaats voor deze vaartuigen kan worden verkregen, zijn vastgelegd op de ligplaatsenkaart. Het verkrijgen van een vergunning voor een ligplaats voor een andere locatie en/of voor een ander type vaartuig(en) is niet mogelijk.
Bij de bekendmaking van het selectie- en gunningstraject wordt het tijdslot (de termijn waarbinnen het meldingsformulier moet worden ingediend) bekendgemaakt. De Algemene termijnenwet wordt hier gevolgd.
3 - Bekendmaking selectie- en gunningstraject
Indien het aantal meldingen groter is dan het aantal ligplaatsen en er meerdere gegadigden voor een vergunning voor een ligplaats voldoen aan de hierboven aangegeven voorwaarden voor deelname aan loting, dan zal er binnen een maand na de sluiting van het tijdslot een loting plaatsvinden. De loting is openbaar, gegadigden en andere geïnteresseerden mogen bij de loting aanwezig zijn.
6 - Vergunning voor een ligplaats ‘recreatievaartuigen bewoners Waterfront’ en ‘ligboxen Lelyhaven’
7 - Vergunning voor een ligplaats ‘rondvaart- en passagiersschepen’
Zodra het maximaal aantal te verlenen vergunningen voor een ligplaats op grond van de ‘Regeling Openbaar water en waterstaatswerken Harderwijk’ is bereikt en de hiervoor afgegeven vergunningen voor een ligplaats onherroepelijk zijn, worden de overige gegadigden op de lijst schriftelijk meegedeeld dat er geen aanvragen meer in behandeling worden genomen i.v.m. het bereiken van het maximum aantal beschikbare ligplaatsen dan wel de nog beschikbare kadelengte onvoldoende is voor een rondvaart- of passagiersschip.
8 - Gevolgen weigering aanvraag
Havenregeling bijlage 4 - Toegang havens
De in deze bijlage opgenomen afmetingen zijn een richtlijn met uitzondering van de diameter van de zwaaikom in tabel 1 en de minimale doorvaartbreedte in tabel 4. De havenmeester kan van de in tabel 2 en tabel 3 genoemde afmetingen afwijken indien naar oordeel van de havenmeester een afwijkende afmeting niet leidt tot nadelige gevolgen voor het gebruik van de havens en de havenvoorzieningen.
Tabel 1. Zwaaikom Waterstadhaven en Pasteurhaven
Tabel 2. Doorvaartbreedte bruggen
Tabel 3. Maximale lengte over alles vaartuigen
|
LOA 1 [m] |
||
|
kade Waterstadboulevard (korte houten steigers): |
||
|
|
||
Tabel 4. Minimale doorvaartbreedte
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-153518.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.