Ontwerp verkeersbesluit Veluwetransferium Nunspeet

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;

Gelet op:

  • Artikel 4, lid 3 van reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), ingevolge voetgangers gebruik mogen maken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien geen trottoir of fiets/bromfietspad aanwezig is;

  • Artikel 12 van het Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

  • Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van Nunspeet van 25 oktober 2004, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende dat:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit genomen moet worden op grond van het in bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

     

Uit het oogpunt van:

  • De in artikel 2, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, genoemde doelstellingen:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; en

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • De regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van deze wet.

     

Is het gewenst om:

Om een aantal verkeersmaatregelen te nemen in relatie tot de aanpassingen van het Veluwetransferium te Nunspeet.

 

Op grond van de volgende motivering:

Herinrichting stationsomgeving Nunspeet

De Elspeterweg is een belangrijke uitvalsweg voor Nunspeet met de A28. Vlakbij NS-station Nunspeet kruist deze het spoor gelijkvloers met een overweg. Dat levert problemen op, op het gebied van verkeersveiligheid en doorstroming.

Gemeente Nunspeet en ProRail hebben gezamenlijk besloten om de gelijkvloerse spoorwegovergang bij de Elspeterweg in Nunspeet op te heffen en te vervangen door twee onderdoorgangen: één voor autoverkeer en één voor fietsers en voetgangers. Fietsers en voetgangers zijn kwetsbaar in het verkeer door het grote verschil in massa en snelheid ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer. Door een aparte onderdoorgang voor langzaam verkeer te realiseren worden de verkeersstromen van elkaar gescheiden, wat de verkeersveiligheid van het langzame verkeer verbeterd. De onderdoorgang voor het langzame verkeer wordt meteen de nieuwe toegang tot het treinstation, zodat je niet alleen vanaf het centrum (noordzijde) naar de trein kan, maar ook vanaf het Veluwetransferium (zuidzijde).

De realisatie van de onderdoorgangen hebben invloed op het omliggende stationsgebied. Door de hoogteverschillen die door de onderdoorgang ontstaan is een volledige herinrichting van de omgeving, met daarbij een gewijzigde verkeersstructuur, het gevolg.

De fietspaden onderdeel van de hoofdfietsstructuur hebben voorrang, behoudens als deze een gebiedsontsluitingsweg kruisen. Hierbij is zowel rekening gehouden het comfort voor de fietser als de verkeersveiligheid

Herinrichting omgeving parkeerplaats Veluwetransferium

In-/uitrit parkeersituatie Veluwetransferium

In de bestaande situatie is niet goed zichtbaar waar de toegang tot het parkeerterrein Veluwetransferium is. Door de in-/uitgang van het parkeerterrein te combineren is die onduidelijkheid komen te vervallen.

Voetgangersoversteekplaats parkeerplaats Veluwetransferium

Een zebrapad wordt niet verwacht in een 30km/h zone. Omdat de oversteeklocatie door fietsers gebruikt kan worden is ervoor gekozen de oversteeklocatie alleen met kanalisatiestrepen te markeren.

Voetgangersoversteekplaats inrit Vennenpad 5

Omdat op deze locatie de fietsoversteek in de voorrang zit, zou deze gecombineerd kunnen worden met een zebrapad Een zebrapad dat incidenteel gebruikt wordt en geplaatst wordt in een 30km/h zone kan schijnveiligheid creëren. In verband met de lage intensiteit overstekende voetgangers is ervoor gekozen om geen zebrapad te realiseren nabij inrit Vennenpad 5.

Belangenafweging:

Op grond van artikel 3:4 lid 1 Awb, zijn de rechtstreeks bij het voorgenomen besluit betrokken belangen afgewogen en de nadelige gevolgen van het besluit zijn voor één of meer belanghebbenden niet onevenredig, in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Op voorhand is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel onduidelijke verkeerssituaties zouden ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over het verkeersbesluit. De politie heeft op 11-03-2025 advies afgegeven en ingestemd met de voorgestelde verkeermaatregelen.

Met inachtneming van de volgende openbare voorbereidingsprocedure:

Mede gelet op de omvangrijke c.q. verstrekkende gevolgen van het verkeersbesluit voor inwoners en ondernemers, wordt de openbare voorbereidingsprocedure ex afdeling 3:4 Awb gevolgd. Het ontwerp verkeersbesluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant en op de gemeentepagina. Na de zes weken van terinzagelegging worden de zienswijzen beoordeeld en zal een definitief verkeersbesluit gemaakt zal worden. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit in de Staatscourant kunnen de verkeersborden geplaatst en verwijderd worden. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden rechtstreeks in beroep gaan bij de rechtbank.

neemt, gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

  • Tot plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de westzijde van de gecombineerde in-/uitrit parkeerplaats Veluwetransferium;

  • Tot plaatsing van bord E04 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de oostzijde van de gecombineerde in-/uitrit parkeerplaats Veluwetransferium;

     

Situatieschets 01:

 

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

  • Tot plaatsing van bord G07 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de noordzijde van de Plesmanlaan, nabij kruispunt Plesmanlaan-Vennenpad;

  • Tot plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de noordzijde van de fietsvoorziening, ter plaatse van het fietskruispunt noordelijk van parkeerplaats Veluwetransferium;

     

Situatieschets 02:

 

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

  • Tot plaatsing van bord G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de oostzijde van het fietspad, nabij inrit Vennenpad 5;

  • Tot plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB02 + OB503 aan de oostzijde van het Vennenpad, nabij inrit Vennenpad 5;

  • Tot plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB02 + OB503 aan de westzijde van het Vennenpad, nabij inrit Vennenpad 5;

  • Tot plaatsing van bord G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de westzijde van het fietspad, tegenover inrit Vennenpad 5;

 

Situatieschets 03:

 

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

  • Tot plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de westzijde van de fietsvoorziening, nabij kruispunt Vennenpad-Plesmanlaan;

  • Tot plaatsing van bord G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de oostzijde van de fietsvoorziening, nabij kruispunt Vennenpad-Plesmanlaan;

  • Tot plaatsing van bord G12 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de westzijde van de fietsvoorziening, nabij kruispunt Vennenpad-Plesmanlaan;

  • Tot plaatsing van bord L51E uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de noordzijde van het Vennenpad, nabij kruispunt Vennenpad-Plesmanlaan;

  • Tot plaatsing van bord L51B uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan de zuidzijde van het Vennenpad, nabij kruispunt Vennenpad-Plesmanlaan.

 

Situatieschets 04:

 

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

  • Tot plaatsing van 4 maal bord E06 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op parkeerplaats Veluwetransferium;

  • Tot plaatsing van bord E07 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op parkeerplaats Veluwetransferium;

  • Tot plaatsing van 3 maal bord L52 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op parkeerplaats Veluwetransferium;

  • Tot plaatsing van 3 maal bord E08o uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 op parkeerplaats Veluwetransferium.

 

Situatieschets 05:

 

Burgemeester en wethouders van Nunspeet,

Namens deze,

A. Heijkamp, secretaris,

C.W.J. Blom, burgemeester

 

Bekendmaking besluit: 8 april 2025

Bijlagen: Situatietekening, MAR01-D04-31153213-avs- markering- en bebordingstekening-A0

 

Mededelingen

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Bezwaarclausule

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u schriftelijk of elektronisch (via formulier op de website www.nunspeet.nl) doen. Het bezwaarschrift moet in ieder geval uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar bevatten. Het indienen van een bezwaar schorst niet automatisch de werking van een besluit.

Als u of een derde belanghebbende bezwaar heeft gemaakt en u kunt niet wachten op de beslissing hierop, kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, telefoonnummer 088 3612000. Hiervoor zijn griffierechten verschuldigd.

 

Naar boven