Verkeersbesluit – verplaatsen van een laadpaal ter hoogte van de Kerkweg 3 in IJhorst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst,

Gelet op:

Artikel 15, eerste lid Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), waarin is bepaald dat door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 15, tweede lid van de WVW 1994, waarin is bepaald dat er een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW), waarin is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is;

Het mandaatbesluit Gemeente Staphorst van 27 november 2012 en de Mandatenlijst Afdeling Ontwikkeling & Beheer van 2021, waarin de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten, zoals bedoeld in artikel 18, lid 1, sub d WVW 1994 aan het team Beheer, medewerkers Beleid en Ontwerp B en C staat omschreven.

Overwegende dat:

Ter uitvoering van de gemeentelijke laadvisie van de gemeente Staphorst om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente Staphorst vervoer zonder emissies stimuleren. Elektrisch vervoer maakt hier onderdeel van uit;

De gemeente Staphorst in haar Integrale Laadvisie heeft uitgesproken verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen voor een basisnetwerk van publieke laadpunten voor de gebruikersgroepen, inwoners, bezoekers en deelauto’s waarbij rekening gehouden wordt met de spreiding van laadpunten over de gemeente;

In het kader van de Integrale Laadvisie en het Plaatsingsbeleid van de gemeente Staphorst het elektrisch rijden wordt gefaciliteerd, onder meer door voldoende laadpunten te realiseren;

Het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een netwerk van elektrische laadpunten kan worden beschikt;

De provincies Overijssel en Gelderland elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Oost – Nederland vormen;

Elektrisch vervoer bijdraagt aan een beter klimaat, het verminderen van geluidshinder en een verbeterde luchtkwaliteit;

Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van elektrische voertuigen een gebiedsdekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen essentieel is;

Om dit mogelijk te maken parkeervakken middels een verkeersbesluit worden aangewezen voor het laden van elektrische voertuigen;

Een openbare laadvoorziening voorziet in twee laadpunten voor elektrische voertuigen;

Om een optimale benutting van de openbare laadvoorziening te waarborgen, alsmede als gevolg van de verwachte toename van elektrische voertuigen, de verwachte toename aan laadbehoefte aan laadbehoefte te faciliteren het wenselijk is om nabij elke laadvoorziening twee parkeervakken te reserveren waar elektrische voertuigen kunnen laden;

Dit kan door het aanwijzen van parkeervakken die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen middels het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording conform zoals afgebeeld op de situatieschets;

Het aanwijzen van parkeervakken uitsluitend bestemd voor het laden van elektrische voertuien dient om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de door verkeer overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te beperken en een doelmatig en zuinig energiegebruik te bevorderen;

De gemeente, het alles overwegende, aanvaardbaar vindt om twee parkeervakken voor de herplaatsing conform bijgevoegde situatieschets te reserveren voor het laden van elektrische voertuigen;

De betreffende wegen in beheer zijn bij de gemeente Staphorst;

Het openbaar gebied in eigendom is van de gemeente Staphorst;

Herplaatsing geschiedt omdat bij nader inzien de locatie ongeschikt is gebleken;

Bij de genoemde afwegingen voor de locatiekeuze rekening is gehouden met de verkeersbelang conform artikel 2, lid 1, sub a tot en met d; lid 2 sub a; lid 3 sub a van het WVW 1994 en artikel 21 BABW. Deze afweging maakt integraal onderdeel uit van deze motivering;

Voorts artikel 2, lid 1 sub a tot en met d van de WVW 1994:

  • a.

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

  • d.

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Voorts artikel 2, lid 2, sub a van de WVW 1994:

  • a.

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer.

Voorts artikel 2, lid 3, sub a van de WVW 1994:

  • a.

    Het bevorderen van een doelmatig en zuinig energiegebruik.

De verkeersadviseur van politie eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef middels een machtiging heeft aangegeven akkoord te zijn met de plaatsing van de laadpaal. Er heeft dan ook, zoals bedoeld in artikel 24 BABW, geen overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur;

Overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit bekend wordt gemaakt door de op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit:

Op de in de situatieschets aangegeven locatie worden twee parkeervakken reserveert als parkeergelegenheid voor uitsluitend elektrische voertuigen. In het midden van beide reserveerde parkeervakken wordt boven de laadpaal het verkeersbord E8C, zoals beschreven in Bijlage I van het RVV 1990 geplaatst. Dit gebeurt in combinatie met het onderbord OB504, dat voorzien is van twee pijlen. Met deze pijlen wordt aangegeven voor welke parkeervakken de aanwijzing geldt;

Dit besluit en de daarbij gaande locatie voor herplaatsing van de laadpaal wordt bekendgemaakt door middel van publicatie in het digitale Gemeenteblad en het weekblad De Staphorster.

Gemeente Staphorst, 8 april 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst,

Namens dezen,

Beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer

M. Boertien

Situatieschets

Mededelingen

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het digitale Gemeenteblad. Belanghebbenden hebben, zoals bepaald in de Algemene wet bestuursrecht, zes weken om bezwaar te maken tegen een genomen besluit. Met betrekking tot dit besluit kunnen belanghebbenden in de periode van 1 april tot en met 14 mei 2025 bezwaar maken tegen dit besluit. Let op: het maken van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op.

  • 1.

    U kunt een brief schrijven, ondertekenen en aan het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Staphorst richten. Het adres van de gemeente Staphorst is:

Gemeente Staphorst

Postbus 2

7950 AA Staphorst

Een voorbeeldbrief vindt u op de website van de gemeente Staphorst: https://cuatro.sim-cdn.nl/staphorst/uploads/Voorbeeld%20bezwaarschrift%20gemeente%20Staphorst_5.odt?cb=rGEtiN1T

 

In beide gevallen vermeld u uw naam; adres en de reden waarom u bezwaar maakt. Noteer daarnaast het zaaknummer: en vermeld daarnaast uw telefoonnummer en uw emailadres, zodat de gemeente Staphorst met u in contact kan komen.

 

Bij een spoedeisend belang kunnen belanghebbenden ervoor kiezen om een verzoek tot opschorting van het besluit te doen. Dit kunt u doen door na het indienen van een bezwaarschrift om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter te vragen. Het adres van de rechtbank is:

 

Postbus 10067

8000 GB Zwolle

 

Naar boven