Gemeenteblad van Beekdaelen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beekdaelen | Gemeenteblad 2025, 152089 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beekdaelen | Gemeenteblad 2025, 152089 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit eenrichtingverkeer Kamp tussen de Slagboomweg en de Daelderweg in de kern Nuth in de gemeente Beekdaelen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van de WVW 1994, hoofdstuk 2, de bevoegdheid bestaat om maatregelen te treffen omtrent het wijzigen van de inrichting van de weg of tot het verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer;
Ingevolge het Mandaatbesluit Beekdaelen d.d. 19 december 2023 onder artikel 4 en 5 het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de ambtenaar die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn en overeenstemmen met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid Ruimte c.q. taakveld Verkeer waarbinnen de ambtenaar werkzaam is;
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1) en het verbeteren van de leefbaarheid, is het gewenst om eenrichtingsverkeer in te stellen voor het wegvak Kamp, tussen de Slagboomsweg en de Daelderweg, met uitzondering van (brom)fietsers.
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat de wegen Dorpstraat, Slagboomsweg en Kamp in een 30 km/u-zone liggen en onderdeel zijn van de Beekdaelen fietsroute;
Dat de Daelderweg op het industrieterrein De Horsel ligt en de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt;
Dat deze wegen de snelle verbinding, via de oude dorpskern van Nuth, vormen tussen de provinciale weg N298 en de autosnelweg A76 en Parkstad Buitenring N300;
Dat de bewoners van de Dorpstraat en Slagboomsweg dagelijks overlast ervaren van verkeer van en naar de A76 en de N300;
Dat uit onderzoek is gebleken, dat de hoeveelheid verkeer op de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg na de opening van de Parkstad Buitenring met 50% is toegenomen;
Dat uit onderzoek is gebleken dat 75% van dit verkeer sluipverkeer is en geen bestemming in het gebied heeft;
Dat de ondernemers van het industrieterrein De Horsel de Daelderweg als onveilig ervaren;
Dat er op de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg ongevallen zijn gebeurd;
Dat uit het onderzoek is gebleken dat de overlast bestaat uit de hoeveelheid verkeer dat dagelijks gebruik maakt van de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg;
Dat de bestaande wegenstructuur de hoeveelheid verkeer niet kan verwerken en de inrichting daar niet voor kan worden aangepast. De bestaande ruimte is onvoldoende om aan de landelijke richtlijnen van de CROW te voldoen;
Dat het beleid van de gemeente Beekdaelen is het voorkomen van ongevallen, het weren van sluipverkeer door de kernen en leefbaarheid gaat voor bereikbaarheid;
Dat uit de gesprekken met de bewoners en ondernemers uit de Dorpstraat, de gehuchten kamp, Nierhoven, Grijzegrubben, Tervoorst, Terstraten en Brand is gebleken dat maatregelen wenselijk zijn, maar dat er voor het afsluiten van de verbindingsweg Kamp geen draagvlak is. Tijdens de gesprekken zijn mogelijke alternatieve maatregelen aangereikt en deze zijn in het onderzoek verder beoordeeld. De maatregelen bestaan uit het volledig afsluiten van de verbinding Kamp, of alleen met verkeersborden, het gebruik van de verbindingsweg Kamp alleen toe te staan voor bewoners of bestemmingsverkeer, toegang met een slagboom of camera met kentekenherkenning, eenrichtingsverkeer wisselend in de ochtend- en avonduren, omdraaien van de rijrichting in de Dorpstraat of de Dorpstraat uitrijden via de verkeerslichten aan de Stationstraat. Al deze maatregelen blijken geen oplossing te genereren, juridische risico’s te hebben, financieel duur, storingsgevoelig te zijn of vragen administratief en beleidsmatig extra inspanningen. Verder zijn er tijdelijk remmende maatregelen aangelegd op de wegen Slagboomsweg en Kamp en metingen uitgevoerd om de effecten te bezien. Uit de metingen wordt geconcludeerd dat deze maatregelen geen effect hebben op de hoeveelheid verkeer;
Dat het totale onderzoek is opgenomen in het rapport “Sluipverkeer Dorpstraat Nuth”;
Dat uit de gesprekken met de Belangengroep Bedrijventerreinen Nuth is gebleken dat zij de Daelderweg druk en gevaarlijk vinden en dat de oversteekbaarheid slecht is. Verder geven zij aan dat de hoeveelheid verkeer op de Daelderweg moet verminderen. De belangengroep steunt maatregelen om op de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg de hoeveelheid verkeer te verminderen;
Dat Rijkswaterstaat voornemens is om de twee viaducten op de Daelderweg over de A76 te vervangen en de verbinding tijdens de werkzaamheden af te sluiten. Uit onderzoek is gebleken dat zonder maatregelen het verkeer in het gebied Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg zal vastlopen en het gebied onbereikbaar wordt;
Dat de gemeente is gestart met een ontwikkelplan voor de kern Nuth met ruimtelijke ontwikkelingen. De maatregel om het sluipverkeer van de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg te verminderen, biedt meer mogelijkheden voor dit ontwikkelplan;
Dat het college van Burgemeester en wethouders op 28 januari 2025 met de verkeersmaatregel hebben ingestemd;
Dat uit het onderzoek en gesprekken met de omgeving is gebleken dat het afsluiten van het wegvak Kamp tussen de Slagboomsweg en de Daelderweg, de beste verkeerskundige oplossing is, maar hiervoor geen draagvlak in de omgeving is gevonden;
Dat uit het onderzoek is gebleken dat het eenrichtingsverkeer voor het wegvak Kamp tussen de Slagboomsweg en de Daelderweg, met de richting naar de Daelderweg, voldoet om de verkeersoverlast significant te verminderen;
Dat de verkeersmaatregel bijdraagt aan een vermindering van het risico op ongevallen op de route Dorpstraat, Slagboomsweg, Kamp en Daelderweg;Dat de verkeersmaatregel bijdraagt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid;Dat de verkeersmaatregel bijdraagt aan het verminderen van het sluipverkeer door de kern Nuth;
Dat de route via de gebiedsontsluitingsweg, de N298, veel beter geschikt is om het verkeer van en naar de A76 en N300 te verwerken;Dat de extra rijtijd via deze weg niet meer als 1 á 2 minuten bedraagt;Dat de direct omwonenden geen hinder of overlast van de maatregel ondervinden;Dat de ingang van het volkstuinencomplex is gelegen aan het wegvak Kamp;
Dat de gebruikers van het volkstuincomplex aan Kamp geen hinder of overlast van de maatregel ondervinden en het complex altijd bereikbaar blijft;Dat het gemotoriseerde verkeer hier geen hinder van ondervindt;Dat alle betrokken bewoners en ondernemers van de informatiebijeenkomsten zijn geïnformeerd en de informatie op de gemeentelijke website is geplaatst.
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg en met deze is besproken. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.Verder is niet gebleken dat de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
Eenrichtingsverkeer in te stellen voor het wegvak Kamp tussen de Slagboomsweg en de Daelderweg, met uitzondering van (brom)fietsers door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 met onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) aan het begin en einde van het beoogde wegvak, conform Bijlage I van het RVV 1990 en bijlage 1;
Burgemeester en wethouders van Beekdaelen
Namens deze,
R Walraven
Medewerker beleidsuitvoering Verkeer en Vervoer, afdeling Ruimte
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na bekendmaking / verzending een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift kunt u sturen naar:
College van burgemeester en wethouders
Vermeld het volgende in uw bezwaarschrift:
- De datum van het bezwaar (dagtekening);
- Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht;
- De motivering van uw bezwaar (de gronden).
Uw bezwaarschrift zorgt er niet voor dat geen uitvoering mag worden gegeven aan het besluit. In juridische zin betekent dit dat uw bezwaarschrift geen schorsende werking heeft. Om dit te voorkomen kunt u de rechter om een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek kunt u richten aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-152089.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.