Verkeersbesluit voor het instellen van venstertijden voor het laden en lossen in het Stadshart te Maassluis

887773

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

Gelet op:

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, en de Algemene Wet Bestuursrecht.

Overwegende:

    • Dat de Markt, Doctor Kuyperkade, Zuidvliet, Wip, Nieuwstraat, Bloemhof en Boogertstraat in Maassluis liggen en in beheer zijn van de gemeente;

    • Dat in 2017 het laden en lossen in de binnenstad verboden werd vanwege een instabiele kadewand aan de Wip, en dat deze kadewand inmiddels volledig hersteld is;

    • Dat het in de huidige situatie formeel niet is toegestaan het voetgangersgebied in te rijden om te laden en lossen;

    • Dat er door werkzaamheden in de omgeving van het Stadshart weinig parkeergelegenheden zijn, en het opnieuw toestaan van laden en lossen tijdens venstertijden in het voetgangersgebied verlichting kan geven op de anders gebruikte parkeerplaatsen rondom het aangegeven gebied;

    • Dat de breedte van het berijdbare gedeelte van de Markt slechts 3,5 meter is en daarom eenrichtingsverkeer benodigd is;

    • Dat door het laden en lossen te beperken tot venstertijden wanneer het rustig is de veiligheid van de voetgangers op de drukke momenten verbetert;

    • Dat door de afstand tussen het voertuig van de leverancier en het bedrijf waar geleverd wordt kort te houden er minder lang wordt gedaan over het laden en lossen, en hiermee de impact van de draaiende motor op het milieu wordt verkleind;

    • Dat de Wip en de Markt een veel wordt gebruikt door fietsers.

Overeenkomstig artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is bij opmaak van dit verkeersbesluit de overweging gemaakt tussen de belangen zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 en artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Op de bovengenoemde weg dienen maatregelen te worden genomen met als doel:

Art. 2 lid 1:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Art. 2 lid 2:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overeenkomstig hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teammanager Ruimtelijk Beleid en Beheer van het cluster Stad in Mandaatregeling 2023, 27 juli 2023 gepubliceerd in gemeenteblad 2023, 330798.

Op grond van artikel 24 BABW heeft overleg plaats gevonden met de korpschef van het landelijk politiekorps, namens de korpschef met de vertegenwoordiger van de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. De betreffende vertegenwoordiger heeft ingestemd met de voorgestelde maatregel.

Besluiten:

    • 1.

      Het toestaan van verkeer voor laden en lossen in het gebied bestaande uit de Markt, Doctor Kuyperkade 2 t/m 26, Zuidvliet 1 t/m 13, de Nieuwstraat, Boogertstraat 1 en 3, Bloemhof en Wip zoals aangegeven in de kaart in de bijlage 1 van dit besluit, door middel van het plaatsen van een onderbord voorzien van de tekst “Laden en lossen toegestaan tussen 07:00u en 12:00u” onder de bestaande borden G7 ‘Voetpad’ in de zone-uitvoering conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de Markt en Wip zoals aangegeven in bijlage 2 bij dit besluit;

    • 2.

      Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Markt en Wip door middel van het plaatsen van borden C2 ‘Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee’ voorzien van OB52 “Uitgezonderd fietsers” en C3 ‘Eenrichtingsweg’ voorzien van OB52 “Uitgezonderd fietsers” conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de locaties zoals aangegeven in bijlage 2 bij dit besluit;

    • 3.

      Dit besluit te publiceren op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

Aldus besloten te Maassluis, 10 april 2025,

Namens het college van Burgemeester en wethouders van Maassluis,

P.W.M. Tol

Teammanager Ruimtelijk Beleid & Beheer,

cluster Stad

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum publicatie tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Maassluis.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende:

    • 1.

      Naam en adres van de indiener;

    • 2.

      De dagtekening;

    • 3.

      Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

    • 4.

      Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan verenigen.

Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

Bijlage 1 bij verkeersbesluit 887773

Bijlage 2 bij verkeersbesluit 887773

Naar boven