Verordening van de raad van de gemeente Leiden houdende wijziging op het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leiden

De raad van de gemeente Leiden;

 

Gezien het voorstel van het Presidium (Raadsvoorstel RV 25.0007 van 20 februari 2025), mede gezien het advies van de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid, gelet op artikel 16 van de Gemeentewet:

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    Vast te stellen de navolgende Verordening van de raad van de gemeente Leiden houdende wijziging op het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leiden:

Artikel I Het Reglement van Orde wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Toegevoegd worden:

  • -

    Bespreekstuk: een voorstel op de agenda van de besluitvormende raadsvergadering waarbij de bespreking zich zal richten op de inhoud van de moties en/of amendementen;

  • -

    Hamerstuk: een voorstel op de agenda van de besluitvormende raadsvergadering waarover geen debat hoeft te worden gevoerd;

  • -

    Coalitie: fracties die het beleidsakkoord hebben ondertekend;

  • -

    Oppositie: de fracties die geen deel uitmaken van de coalitie;

  • -

    Duo-lid: lid van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet, niet zijnde een raadslid, die als zodanig door de raad is benoemd overeenkomstig artikel 7 van de verordening op de raadscommissies Leiden;

  • -

    Gemeentesecretaris: de door het college aangewezen secretaris als bedoeld in artikelen 102-106 van de Gemeentewet;

Gewijzigd wordt:

  • -

    Motie vreemd aan de orde van de dag (VOD): korte, gemotiveerde verklaring over een onderwerp, dat niet op de agenda van de raad staat, waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;

  • -

    Secretaris: degene die optreedt als secretaris van de vergadering;

Het begrip Coalitiepartij komt te vervallen.

 

B

Artikel 6 Fractievoorzittersoverleg, het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

  • 3.

    Het fractievoorzittersoverleg komt in beginsel eenmaal per kwartaal bij elkaar indien hiertoe aanleiding bestaat.

Toegevoegd wordt een vijfde lid luidende:

  • 5.

    Het fractievoorzittersoverleg kan besluiten om personen of groepen van personen uit te nodigen om deel te nemen aan het overleg.

C

Artikel 7 Presidium, komen het vijfde en zesde lid als volgt te luiden:

  • 5.

    Het Presidium beoordeelt voor de commissievergaderingen op welke wijze een voorstel wordt geagendeerd, te weten: informatief, horen insprekers, bespreekstuk (debat), hamerstuk of directe besluitvorming in de raad.

  • 6.

    De griffier verstuurt de agenda en de adviezen van de griffie op de te agenderen voorstellen minimaal 48 uur voor de vergadering aan de Presidiumleden. Alle leden en duo-leden kunnen de vergadering van het Presidium bijwonen. De griffier draagt zorg voor het vastleggen van de besluiten van het Presidium in een besluitenlijst. Alle leden, duo-leden en collegeleden ontvangen zo spoedig mogelijk deze besluitenlijst.

D

Artikel 8 Vergaderfrequentie en aanvangstijd, het zesde en zevende lid komen als volgt te luiden:

  • 6.

    De voorzitter kan de raad bij de schriftelijke oproep voor de vergadering (art. 9 lid 1) voorstellen de aanvangstijd te wijzingen.

  • 7.

    De voorzitter bepaalt in overleg met het Presidium tijdstip en plaats van de extra vergadering bedoeld in het vijfde lid, met dien verstande dat de raadsvergadering moet plaatvinden binnen 7 dagen gerekend vanaf de dag, dat het verzoek is gedaan. De termijn genoemd in artikel 9 eerste lid is niet van toepassing.

E

Artikel 10 Agenda, in lid 3 wordt de gemeentelijke website vervangen door het raadsinformatiesysteem.

 

F

Artikel 14 Zitplaatsen, in lid 3 secretaris te vervangen door gemeentesecretaris.

 

G

Artikel 17 Regeling van Werkzaamheden, in lid 1 wordt een verschrijving hersteld, men dient te lezen vergadercycli.

 

H

Artikel 20 Besluitenlijst, in lid 1 wordt de gemeentelijke website vervangen door het raadsinformatiesysteem. Tevens wordt in lid 3 onder a) secretaris vervangen door gemeentesecretaris.

Daarnaast wordt ‘het tweede lid 3’ gewijzigd naar 4 met vernummering van de overige lidnummers.

 

I

Artikel 21 Ingekomen stukken, in lid 1 wordt de gemeentelijke website vervangen door het raadsinformatiesysteem.

 

Verder komt lid 2 als volgt te luiden:

  • 2.

    Op de lijst wordt aangegeven wie de afzender van het bericht is, een korte omschrijving van de inhoud van de mededelingen en de door het Presidium voorgestelde wijze van afdoening van het ingekomen stuk. Er worden geen ingekomen stukken zonder afzender geplaatst op de Lijst ingekomen stukken. Het Presidium bepaalt vervolgens of deze brieven op de LIS komen.

J

Artikel 27 Advisering aan raad, komt te luiden:

Een voorstel kan op twee verschillende wijzen door de raadscommissie aan de raad worden gezonden ter besluitvorming. Voorstellen kunnen worden besproken als hamerstuk of inhoudelijk bespreekstuk. Bij een bespreekstuk wordt vermeld welke amendementen en moties zijn aangekondigd.

 

K

Artikel 55 Richtlijnen gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen komt als volgt te luiden:

Het is in de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune en perstribune, niet toegestaan om tijdens de vergadering mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen zodanig te gebruiken dat zij inbreuk maken op de orde van de vergadering (of de orde van de vergadering verstoren).

 

L

Artikel 58 Inwerkingtreding en citeertitel, het tweede lid komt te luiden:

  • 2.

    Reglement van orde voor de gemeenteraad Leiden.

M

Consequent de volgende schrijfwijzen te hanteren voor de volgende begrippen (inclusief gebruik van hoofdletters):

  • -

    Presidium

  • -

    Reglement van Orde

  • -

    Regeling van Werkzaamheden

N

Artikel 45 Schriftelijke vragen

Toegevoegd wordt:

  • 12.

    Ook duo-leden kunnen schriftelijke vragen stellen aan het college of aan de burgemeester. Het tweede tot en met het zevende lid zijn hierop van overeenkomstige toepassing. Als het duo-lid nadere inlichtingen wenst als bedoeld in het achtste tot en met het elfde lid, kan het duo-lid een lid van de raad verzoeken om in de raadsvergadering de nadere inlichtingen te vragen.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij bekend gemaakt is.

Gedaan in de openbare vergadering van 27 maart 2025,

de plaatsvervangend griffier,

A.M. Slink

de voorzitter,

P.J. Heijkoop

Naar boven