Verkeersbesluit instellen eenrichtingsverkeer op De Omloop te Beilen

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

 

Mede uit het oogpunt van:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg,

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Eenrichtingsverkeer in te stellen op De Omloop eenrichtingsverkeer vanaf de aansluiting op de Linthorst Homanweg tot en met perceel De Omloop 4. Tevens eenrichtingsverkeer in te stellen op de te realiseren parkeerstrook ter hoogte van perceel De Omloop 4. Ten slotte een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders komende vanuit de parkeerstrook bij De Omloop 4, voorrang dienen te verlenen aan bestuurder die zich bevinden op de Omloop.

 

Overwegende dat:

● de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

● deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

● De Omloop in het GVVP 2012-2020 gecategoriseerd is als erftoegangsweg en gelegen is binnen de bebouwde kom;

● op deze weg een maximumsnelheid van 30 km/u is ingesteld;

● de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

● aan De Omloop een instelling voor voortgezet onderwijs is gevestigd en daarnaast een locatie voor basisonderwijs wordt gerealiseerd;

● leerlingen van het voortgezet onderwijs voornamelijk per fiets naar de onderwijsinstelling gaan;

● leerlingen van basisscholen jonge kinderen zijn die we kenmerken als kwetsbare verkeersdeelnemers;

● de huidige onderwijsinstelling en de toekomstige onderwijsinstelling zorgen hebben geuit over de verkeersveiligheid door de toename in verkeersintensiteiten;

● de toename en menging van verkeersintensiteiten uit verschillende richtingen zorgt voor onoverzichtelijke situaties;

● er geen geschikte plek is om kinderen te halen en brengen;

● gemeente Midden-Drenthe deze problemen erkent en het noodzakelijk vindt om maatregelen te nemen om de verkeerssituatie overzichtelijker te maken;

● eenrichtingsverkeer het gemotoriseerd verkeer uit verschillende richtingen beperkt en de verkeerssituatie overzichtelijker wordt;

● het instellen van eenrichtingsverkeer gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, met een onderbord ‘uitgezonderd fiets’;

● deze vanuit het zuiden geldt richting het oosten;

● voor verkeer vanuit het oosten inrijden mogelijk is tot aan de parkeerstrook;

● er voor het overige verkeer een snellere route aanwezig is over de Linthorst Homanweg en voorliggende maatregel daarmee geen invloed heeft op het verkeersnetwerk;

● er naast zorgen over de intensiteiten ook zorgen zijn over het halen en brengen van kinderen;

● ter hoogte van perceel De Omloop 4 daarom een nieuwe parkeerstrook wordt gerealiseerd;

● deze haal is bedoeld om het halen en brengen van leerlingen bij het basisonderwijs zodanig te kunnen organiseren dat fietsers hier zo min mogelijk hinder door ervaren;

● een ontwerp is opgesteld voor de parkeerstrook waarbij tevens eenrichtingsverkeer wordt ingesteld, aansluitend op de richting die ook wordt ingesteld op De Omloop;

● op deze manier kinderen aan de passagierskant uit kunnen stappen en dan direct op het trottoir staan en zodoende geen rijbaan hoeven over te steken;

● de parkeerstrook aangewezen wordt door middel van een bord K+R, waardoor het doel van de parkeerstrook kenbaar wordt gemaakt;

● aan het einde van de parkeerstrook een voorrangsregeling wordt ingesteld;

● bestuurders komend vanuit de parkeerstrook voorrang moet verlenen voor bestuurders die zich bevinden op De Omloop;

● het instellen van een voorrangssituatie gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden op het wegdek;

● gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

● gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

● gelet op voorgaande overwegingen andere belangen van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord-Nederland, afdeling infrastructuur. Op 00-00-2025 heeft de politie laten weten positief te adviseren op voorgestelde maatregel;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

1. door het plaatsen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met haaientanden op het wegdek als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangssituatie aan te wijzen op de Omloop bij de uitgang van de parkeerstrook waarbij bestuurders vanuit de parkeerstrook voorrang moeten verlenen aan bestuurders op De Omloop;

2. door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord ‘uitgezonderd fiets’ eenrichtingsverkeer in te stellen op De Omloop tussen de Linthorst Homanweg en huisnummer 4;

3. Eenrichtingsverkeer op parkeerstrook toevoegen.

4. de borden te plaatsen conform onderstaande situatieschets.

 

 

Situatieschets:

 

 

 

 

Bekendmaking:

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

 

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,

Mark Koops,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven