Gemeenteblad van Opmeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opmeer | Gemeenteblad 2025, 14994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opmeer | Gemeenteblad 2025, 14994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Beschermd wonen en Beschermd thuis gemeente Opmeer 2025
In de verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Beschermd Thuis: Wonen in een (huur)woning met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Er is sprake van een woonruimte waar de cliënt, ook nadat de ondersteuning stopt, kan blijven wonen. Er is sprake van 24 uurs bereikbaarheid en aanwezigheid binnen 30 minuten.
Beschermd Wonen: wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Er is sprake van 24 uurs toezicht en nabijheid en aanwezigheid binnen 10 minuten.
Gebruikelijke hulp: hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de partner, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten die tot de leefeenheid van de inwoner behoren. Het college van gemeente Hoorn kan nadere regels stellen over gebruikelijke hulp door huisgenoten.
Perspectiefplan: ondersteuningsplan zoals bedoeld in de wet, dat wil zeggen een document waarin de ondersteuningsbehoeften van de inwoner zijn onderzocht en zijn vastgelegd samen met de resultaten en waarin op verschillende leefgebieden de situatie in kaart is gebracht om een effectieve ondersteuning van de inwoner mogelijk te maken.
PGB-budgetplan: een plan met daarin de motivatie van de inwoner waarom een pgb gewenst is. In dit plan maakt de inwoner inzichtelijk welke zorg deze wil inkopen voor het beschikbare budget, het bedrag dat per zorgverlener besteed gaat worden, welke resultaten cliënt wil bereiken en hoe de zorg die cliënt wil inkopen hieraan bijdraagt.
Toezichthouder: Er zijn twee verschillende toezichthouders. Er is een toezichthoudende ambtenaar bevoegd tot toezicht op de naleving van kwaliteitseisen op gebied van de Wmo zoals gesteld in artikel 6.1 van de Wmo2015. Daarnaast is er een toezichthoudende ambtenaar, die bevoegd is om toezicht te houden op de rechtmatigheid van zowel Wmo als Jeugd. In West-Friesland is het toezicht regionaal georganiseerd.
Wonen met Ondersteuning: Wonen met Ondersteuning zijn maatwerkvoorzieningen met ondersteuning voor inwoners met psychische kwetsbaarheden die 24 uurs toezicht en ondersteuning op geplande en ongeplande momenten nodig hebben. We onderscheiden vijf voorzieningen binnen Wonen met Ondersteuning: Kortdurende Opvang, Ondersteund Wonen, Beschermd Wonen, Beschermd Thuis en Overbruggingszorg. Binnen Wonen met Ondersteuning zijn de voorzieningen Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen ondergebracht.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, het Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning 2015, Regeling maatschappelijke ondersteuning en de Algemene wet bestuursrecht.
Het college kan om deskundigenadvies vragen als zij dat nodig vinden. Als de deskundige niet werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college is artikel 2.2 van de Awb van toepassing. Dit betekent dat het college moet controleren dat het advies zorgvuldig tot stand is gekomen. Deze zorgvuldigheid heeft zowel betrekking op de totstandkoming, de vorm en de inhoud van het advies. Hiervoor moet het college in ieder geval vaststellen:
Artikel 6. Regels voor een pgb en financiële tegemoetkoming binnen Beschermd Wonen en Beschermd Thuis
Het college kent een pgb toe als naar het oordeel van dat college is vastgesteld dat:
Inwoner -al dan niet met hulp uit zijn sociale netwerk dan wel een door inwoner schriftelijk aangewezen gemachtigde of een door de rechter aangewezen wettelijk vertegenwoordiger (curator, bewindvoerder, mentor, voogd)-, in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake en in staat is te achten om de aan een pgb verbonden taken op een verantwoorde wijze uit te voeren. Deze bestaan onder andere uit:
Artikel 10. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Zowel gecontracteerde aanbieders als aanbieders die vanuit een pgb zorg leveren doen altijd melding van calamiteiten en geweld bij de toezichthouder. De verantwoordelijkheid van de aanbieder blijft om passende maatregelen te treffen ten aanzien van de melding en van het voorkomen van meldingen in de toekomst.
Artikel 11. Voorkoming en bestrijding van ten onrechte ontvangen Beschermd Wonen / Beschermd Thuis, pgb’s en misbruik of oneigenlijk gebruik van de Wmo 2015
Artikel 12. Opschorting betaling uit het pgb
Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een gehele of gedeeltelijke opschorting van betalingen uit het pgb aan een zorgverlener. Voor maximaal dertien als er ten aanzien van een cliënt een ernstig vermoeden is gerezen dat sprake is van een omstandigheid als bedoeld in artikel 2.3.10, eerste lid, onder a, d of e, van de wet.
Als een cliënt langer dan 2 maanden in een instelling verblijft die bekostigd wordt uit de Wet Langdurige Zorg, Zorgverzekeringswet of ander wettelijk kader dan de Wmo dan kan het college de Sociale Verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een gehele of gedeeltelijke opschorting van betalingen uit het pgb aan een zorgverlener.
Artikel 14. Verhouding prijs en kwaliteit levering dienst door derden
Artikel 15. Klachtregeling en medezeggenschap bij aanbieders van Beschermd Wonen en Beschermd Thuis
Artikel 16. Betrekken van inwoners bij het beleid
Het college betrekt inwoners van de gemeente, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.
Het college kan, indien er zeer dringende redenen zijn, in het voordeel van de cliënt afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van deze verordening tot bijzondere en onvoorziene nadelige gevolgen leidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-14994.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.