Verkeersbesluit – Instellen verplichte rijrichting voor vrachtwagens Hoge Vonderstraat, Sint-Oedenrode, gemeente Meierijstad

Instellen verplichte rijrichting voor vrachtwagens vanuit de Hoge Vonderstraat richting Hertog Hendrikstraat, Sint-Oedenrode, gemeente Meierijstad.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meierijstad:

 

Nummer besluit: 2809980

Gelet op:

  • de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994);

  • de bepalingen van artikelen 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW);

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Meierijstad dat de bevoegdheid voor het nemen van dit verkeersbesluit op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

  •  

Overwegende dat:

  • De Hoge Vonderstraat, Kofferen en de Hertog Hendrikstraat, zoals afgebeeld op bijgevoegde situatieschets binnen de bebouwde kom van Sint-Oedenrode ligt en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Meierijstad;

  • de gemeente meldingen heeft ontvangen dat de voorgevel gelegen tegenover de Hoge Vonderstraat regelmatig beschadigd wordt doordat vrachtwagenchauffeurs die vanuit de Hoge Vonderstraat de bocht naar rechts onvoldoende inschatten en tegen de gevel botsen;

  • dit mogelijk wordt veroorzaakt doordat de Hoge Vonderstraat niet haaks op de Kofferen uitkomt en een vrachtauto eerst naar links zal uitwijken om de krappe bocht naar rechts te kunnen nemen, waardoor tijdens het indraaien het zicht vermindert in de spiegels omdat de cabine verdraait ten opzichte van de oplegger of aanhanger;

  • vrachtwachtenchauffeurs die vanuit de Hoge Vonderstraat naar links afdraaien veel meer zicht en manoeuvreerruimte hebben, waardoor de kans op schade afneemt;

  • het daarom wenselijk is om een verplichte rijrichting naar links in te stellen voor vrachtwagens die vanuit de Hoge Vonderstraat het kruispunt Kofferen naderen;

  • een verplichte rijrichting tevens onnodige schade voorkomt aan het wegdek, straatmeubilair en andere objecten;

  • daarnaast een verplichte rijrichting naar links voor vrachtwagens ervoor zorgt dat vrachtwagens op het kruispunt beter kunnen manoeuvreren, wat keren, achteruit rijden en opstoppingen vermindert;

  • hierdoor de infrastructuur efficiënter wordt gebruikt en het verkeer soepeler kan doorstromen;

  • bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van de weggebruikers en passagiers

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • hoewel een verplichte rijrichting kan resulteren in omrijden en extra brandstofgebruik worden deze nadelige gevolgen echter als ondergeschikt beschouwd ten opzichte van doelstellingen als het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, het waarborgen van de verkeersveiligheid en de bruikbaarheid van de weg. Het college heeft daarom besloten dat bovengenoemde belangen op grond van artikel 2 van de WVW 1994 zwaarder wegen dan het belang van een mogelijke korte route voor vrachtwagens;

  • het treffen van een verkeersmaatregel bovendien een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan eventuele nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit zijn deze niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

  •  

  • nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N:

  • het plaatsen van bord D05L (verplichte rijrichting) met onderbord OB11 (vrachtwagen) van bijlage 1 van het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zoals aangegeven op bijgevoegde situatieschets.

  •  

Bijlagen:

  • Situatieschets

  •  

Veghel, 3 april 2025

Namens burgemeester en wethouders,

W. van de Schans

Medewerker verkeer

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunt u en kunnen andere belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders , Postbus 10.001, 5460 DA te Veghel.

Het bezwaarschrift moet zijn gemotiveerd en ondertekend.

Als u het besluit wilt laten schorsen kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Bij dit verzoek dient een afschrift van het ingediende bezwaarschrift te worden overgelegd. Voor het instellen van genoemd verzoek is een griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven