Verkeersbesluit tot het instellen van een verplicht fietspad aan de Midscheeps en het wijzigen van de voorrangsregeling op verscheidene (on)verplichte fietspaden kruisend aan de Noorddijkerweg – Groningen

Kenmerk: 10192706

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft negatief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

Motivering

De gemeente Groningen stimuleert het fietsgebruik en investeert in hoogwaardige doorfietsroutes binnen de stad en regio. In lijn met dit beleid wordt de doorfietsroute tussen Ten Boer en Groningen verder verbeterd. Onderdeel hiervan is de verlenging van het verplichte fietspad Midscheeps, waarmee een extra fietsverbinding wordt gecreëerd.

De Noorddijkerweg vormt een erftoegangsweg tussen de Bakboordswal in Lewenborg en Kardinge. De maximale snelheid op dit wegvak bedraagt 30 km/u. Het wegvak wordt huidig door twee (on)verplichte fietspaden gekruist. Met de aanleg van de nieuwe fietsverbinding tussen Groningen en Ten Boer komt hier een derde kruispunt bij. Op de bestaande doorgaande kruisende fietspaden ten opzichte van de Noorddijkerweg geldt huidig een gelijkwaardige voorrang. Op plekken waar (on)verplichte fietspaden uitkomen op de Noorddijkerweg die niet doorgaand zijn (T-splitsing), is er huidig geen evenredigheid in de voorrangsregeling. In het kader van het fietscomfort en de nieuwe doorfietsroute die in het verlengde komt te liggen van de Midscheeps, wordt voorgesteld om de voorrangssituatie op het kruispunt Noorddijkerweg - Midscheeps aan te passen ten gunste van de doorfietsroute die de Noorddijkerweg oversteekt.

Gezien het feit dat de twee bestaande (on)verplichte fietspaden Stadsweg en Elema's Pad de Noorddijkerweg kruisen met een gelijkwaardige voorrang, is de gemeente Groningen voornemens om deze kruispunten eveneens aan te passen ten gunste van de fietsers. Op deze manier wordt er eenduidigheid gecreëerd in de voorrangssituaties met betrekking tot de kruisende fietspaden op de Noorddijkerweg.

Daarnaast is geconstateerd dat het op de Noorddijkerweg aansluitende onverplichte fietspad Ruischerbrug huidig aansluiting vindt op de Noorddijkerweg middels een gelijkwaardige voorrang. Gezien het hier om een T-splitsing gaat is de gemeente Groningen omwille van de verkeersveiligheid hier voornemens de aansluiting van het onverplichte fietspad onderschikt te stellen aan de Noorddijkerweg. Op deze manier creëren wij de volgende consistentie: (on)verplichte fietspaden kruisend en doorgaand ten opzichte van de Noorddijkerweg komen in de voorrang te liggen. Het onverplichte fietspad Ruischerbrug dat uitkomt op de Noorddijkerweg in de vorm van een T-splitsing wordt ondergeschikt gemaakt aan de Noorddijkerweg. Dit leidt tot consistentie in de voorrangssituaties en draagt bij aan de verkeersveiligheid.

De komgrens ligt precies over de Noorddijkerweg, daarom plaatsen wij direct ten oosten van het kruispunt Noorddijkerweg – Midscheeps, op de nieuwe aansluiting Midscheeps een kombord.

Politieadvies:

Er wordt besloten af te wijken van het negatieve advies dat is uitgebracht door de politie. Het negatieve advies is gebaseerd op de volgende overweging:

De maatregel voor wat betreft de voorrang op de kruisingsvlakken lijken in strijd met artikel 2 WvW: Het waarborgen van de veiligheid en het beschermen van de gebruikers. Dit komt voornamelijk door de weginrichting, de lange rechtstanden, met als gevolg dat de v85 ruim boven de 30 km per uur ligt. Daarbij zijn de zichtlijnen op en vanaf de kruisende fietspaden (in het voorjaar en in de zomer) beperkt door aanwezige begroeiing en rijen bomen.

Na zorgvuldige afweging van de situatie en de diverse belangen, wordt er besloten om dit negatieve advies niet over te nemen om de volgende reden:

- Veiligheidsoverwegingen: de gemeente is van mening dat de te nemen maatregelen, in combinatie met de wegversmalling op de Noorddijkerweg inleidend aan de kruisende fietspaden de snelheid zal reduceren en daarmee bijdragen aan de veiligheid;

- Wettelijke en beleidsmatige grondslagen: de maatregel is in overeenstemming met het geldende verkeersbeleid en draagt bij aan de doorstroming van fietsers en de leefbaarheid in het gebied;

- Alternatieve oplossingen: waar mogelijk, worden er aanvullende maatregelen getroffen om aan de bezwaren van de politie tegemoet te komen, zoals wegversmallingen, (tijdelijk) instellen van aanvullende waarschuwingsborden voor de gebruikers op de Noorddijkerweg en het verzoek aan de beheerders tot onderhoud aan de bermen om de zichtlijnen te verbeteren.

Concluderend wordt er op basis van de bovengenoemde overwegingen besloten om het negatieve advies van de politie niet te volgen en door te gaan met de uitvoering van het verkeersbesluit zoals voorgesteld.

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg). Met het toevoegen van eenduidigheid in de voorragssituaties wordt de verkeersveiligheid verbeterd. Dit heeft weinig tot geen effect op het overige verkeer. Gezien de lage intensiteiten van het gemotoriseerde verkeer op de Noorddijkerweg (ca. 1.000 motorvoertuigen per etmaal) resulteert dit niet in opstoppingen op de Noorddijkerweg.

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. De voorgestelde maatregel heeft namelijk een regulerende werking. Gezien de eerdergenoemde motivering met betrekking tot de doorfietsroute voor fietsers, achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.

 

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het:

- Instellen van een nieuw verplicht fietspad in het verlengde van de Midscheeps ter hoogte van de Noorddijkerweg door het plaatsen van het verkeersbord G11 aan de oostzijde van het kruispunt van de Noorddijkerweg met de Midscheeps;

- Plaatsen van de verkeersbord B6 met bijhorend onderbord OB503OB02 aan de noord- en zuidzijden van de Noorddijkerweg ter hoogte van de kruispunten met de Midscheeps, Stadsweg en het Elema's Pad;

- Plaatsen van het verkeersbord B3 op de west- en oosttakken van de Midscheeps, Stadsweg, Kardingermaar en het Elema's Pad;

- Plaatsen van het verkeerbord B4 aan de zuidzijde van de Noorddijkerweg ter hoogte van het kruispunt met Ruischerbrug;

- Plaatsen van het verkeersbord B5 aan de noordzijde van de Noorddijkerweg ter hoogte van het kruispunt met Ruischerbrug;

- Plaatsen van het verkeersbord B6 aan Ruischerbrug ter hoogte van de Noorddijkerweg;

- Toevoegen van haaientanden aan weerszijden langs de rijrichting van de (on)verplichte fietspaden Midscheeps, Stadsweg en het Elema's Pad ter hoogte van de kruispunten met de Noorddijkerweg conform artikel 80 van RVV 1990;

- Toevoegen van haaientanden op Ruischerbrug ter hoogte van de Noorddijkerweg conform artikel 80 van het RVV 1990;

- Het plaatsen van het verkeersbord H1 ten oosten van het kruispunt Noorddijkerweg - Midscheeps.

 

Bovenvermelde bebording conform bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Bovenvermelde onderborden conform Artikel 8 van het BABW.

 

Situatieschetsen:

 

 

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven