Verzamelverkeersbesluit reserveren parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen in Apeldoorn

Nr. 5671594

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn

Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegende:

 

Dat de straatnamen (zie bijlage) gelegen zijn binnen de bebouwde kommen van gemeente Apeldoorn;

dat de bovengenoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Apeldoorn;

dat de bovengenoemde wegen, wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het mandaat- en volmachtregister van de afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie van de gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;

dat als gevolg van Europese wet- en regelgeving Nederland dient te voldoen aan luchtkwaliteitsdoelstellingen, te weten het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide;

dat naar aanleiding van de Europese wet- en regelgeving landelijk en lokaal maatregelen zijn genomen om te voldoen aan de luchtkwaliteitsdoelstellingen. Om minder CO2 uit te stoten en per 2050 energieneutraal te zijn, is een mix van maatregelen nodig. Het faciliteren van elektrisch rijden is daar één van;

dat het gebruik van elektrische voertuigen ieder jaar steeds meer groeit in de gemeente Apeldoorn en dat dit een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;

dat bestuurders van elektrische voertuigen niet altijd de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar dat zij zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

dat het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische voertuigen op te laden en dus voldoende oplaadlocaties in de openbare ruimte gerealiseerd worden;

dat de noodzaak om elektrische voertuigen op te kunnen laden op voor dat doel specifiek aangewezen openbare parkeerplaatsen zwaarder weegt dan het gebruik van die parkeerplaatsen door fossiele brandstofvoertuigen;

dat in een regionaal samenwerkingsverband een openbare aanbesteding heeft plaatsgevonden waarbij een marktpartij is gevonden die wil investeren in laadinfrastructuur met lage kosten voor overheden en gebruikers (concessie);

dat binnen deze concessie onderscheid wordt gemaakt in de volgende vier categorieën voor de plaatsing van laadpalen:

-Proactieve laadpalen.

-Paal-volgt-auto laadpalen

-Laadpalen op basis van gebruikscijfers

-Laadpaal op aanvraag van gemeente

dat om de uitrol van elektrische laadinfrastructuur te versnellen, de gemeente Apeldoorn 30% van de prognose van het totale aantal te plaatsen laadpalen proactief gaat plaatsen, dus vooruitlopend op een specifieke aanvraag van een bestuurder van een elektrisch voertuig;

dat proactief plaatsen van 30% van de prognose van het totale aantal te plaatsen openbare laadpalen een contractuele afspraak is binnen de huidige concessie;

dat als onderdeel van bovenstaande in 2022 een plankaart is opgesteld met hierop de locaties van de laadpalen aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2035) en een analyse van ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaar van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein) en aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

dat deze plankaart begin 2022 en eind 2024 tijdelijk voor bewoners is opengesteld voor reacties op alle voorgenomen laadlocaties;

dat de proactieve laadlocaties zijn gekozen op basis van de ingekomen reacties op de plankaart, concrete verzoeken van belanghebbenden of concessiehouder, en op basis van een door de gemeente Apeldoorn te verwachten laadbehoefte bij voorzieningen en attracties;

dat de proactieve laadlocaties tevens zijn gekozen ten behoeve van een goede spreiding van de laadlocaties teneinde een zo dekkend mogelijk netwerk van laadinfrastructuur te realiseren;

dat derhalve de volgende pro-actieve laadlocaties in 2025 gepland zijn ter hoogte van:

1. Antilopestraat 60, 7315 EJ Apeldoorn

2. Einsteinlaan 42, 7316 GC Apeldoorn

3. J C Wilslaan 1A, 7313 HK Apeldoorn

4. Paslaan 18, 7311 AL Apeldoorn

5. Loenenseweg 41S, 7361 GB Apeldoorn

6. Juffrouw Oosterweg 23, 7361 GX Beekbergen

7. Ruigenhoek 16, 7381CP Klarenbeek

8. Oude Arnhemseweg 285, 7361 TV Beekbergen

9. Sprenkelaarsdijk 120, 7323 XH Apeldoorn

10. Bronsgietersdonk 608, 7326 JP Apeldoorn

11. Augustinuslaan 18, 7323 JM Apeldoorn

12. Eekhoorn 5, 7325 CE Apeldoorn

13. Zuster Meyboomlaan 5, 7334 DX Apeldoorn

14. Westerlaan 30, 7322 HA Apeldoorn

15. De Groene Voorwaarts 431, 7325 AT Apeldoorn

16. Kanaalstraat 254, 7311 MV Apeldoorn

17. Oranjelaan 7, 7316 AL Apeldoorn

18. Stadhoudersmolenweg 51, 7317 AW Apeldoorn

19. De Boomgaard 41, 7325 GS Apeldoorn

20. Lippe-Biestserfeldstraat 53, 7315 JL Apeldoorn

21. Plaggenstekersweg 22, 7351 CC Hoenderloo

22. Plaggenstekersweg 23, 7351 CA Hoenderloo

23. Hoog Soeren 20, 7346 AB Hoog Soeren

24. Beekbergerweg 8, 7371 ET Loenen

25. De Zweep 61, 7381 CG Klarenbeek

26. Eerbeekseweg 54C, 7371 CJ Loenen

27. De korrelhoed 89, 7324 CW Apeldoorn

28. De zomereik 45, 7325 HP Apeldoorn

29. Maduralaan 47, 7314 CH Apeldoorn

30. Musicalstraat 90, 7323 RN Apeldoorn

31. Middenweg 1, 7351 BA Apeldoorn

32. Don Carlosstraat 24, 7323 TC Apeldoorn

33. De Zandsteeg 1A, 3888 LX Uddel

34. Zwolseweg 376, 7345 AL Wenum Wiesel

35. Beeldhouwershoeve 201, 7326 SK Apeldoorn

36. Viltmakersdonk 137, 7326 LK Apeldoorn

37. Engelenweg 40, 7371 AM Loenen

38. Kruisvoorde 24, 7339 KT Ugchelen

39. Operaplein 225, 7323 EJ Apeldoorn

 

dat aan het besluit tot proactieve plaatsing van een laadpaal tevens de volgende redenen ten grondslag kunnen liggen;

- een verwachte en/of actuele vraag vanuit de wijk door bewoners, ondernemers en bezoekers;

- de per buurt vastgestelde prognose door ELaad waarmee geanticipeerd wordt op de te verwachten laadbehoefte;

- voldoende parkeergelegenheid in de omgeving;

- veilige verkeerssituatie.

dat de laadpaal is voorzien van twee laadpunten, waardoor het mogelijk is dat twee voertuigen gelijktijdig kunnen opladen;

dat om het gebruik van de laadpaal te optimaliseren het wenselijk is om bij deze laadpaal maximaal twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrisch voertuigen;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregel uitgevoerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met een pijl naar links en rechts;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een dergelijk onderbord een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie, eenheid Oost Nederland;

dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van besluiten aangaande het reserveren van parkeerplaatsen voor voorzieningen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Het besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn besluit:

  • 1.

    door middel van het plaatsen van een verkeersbord E4 van bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst 'opladen elektrisch voertuig' een parkeerplaats gelegen op het Boomblauwtje in Apeldoorn te reserveren in de parkeerhavens grenzend aan de achterzijde van de percelen Boomblauwtje 4 tot en met 12 ten behoeve van het opladen van een elektrisch voeruig.

Situatieschets langsparkeren

Situatieschets haaks parkeren:

Apeldoorn, 2 april 2025

Namens de Burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

Bezwaarclausule:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift. Indien u uw bezwaarschrift per post verstuurt, raden wij u aan een kopie van dit besluit mee te sturen.

 

Naar boven