Gemeenteblad van Goeree-Overflakkee
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2025, 14720 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2025, 14720 | beleidsregel |
Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Goeree-Overflakkee, elk voor zover het hun/zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het gewenst is te komen tot een beleidsregel met betrekking tot de verlening van vergunningen voor evenementen;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 1:6 tot en met 1:8, 2:24, 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Goeree-Overflakkee 2020 en artikel 5.1, eerste lid, onder a, van de Omgevingswet;
besluiten vast te stellen de navolgende: Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
evenemententerrein: ruimtelijk begrensde oppervlakte, bestaande uit ten minste een gebied of bouwsel of een samenstelling daarvan waarbinnen een gebeurtenis plaatsvindt en waarbij muziek, kunst, cultuur, sport, wetenschap of een combinatie van deze centraal staat, over het algemeen ten behoeve van vermaak;
Deze beleidsregel regelt diverse zaken omtrent evenementen. Beschreven wordt welke faciliteiten worden geboden en hoe het proces verloopt van vergunningaanvraag, -verlening en evaluatie. Bovendien biedt het een kader voor het beoordelen van vergunningsplichtige en vergunningsvrije evenementen.
Degene die voornemens is een categorie B-evenement of een categorie C-evenementen te organiseren waarvoor een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Apv vereist is, verzoekt de burgemeester bij voorkeur vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar wanneer het evenement moet plaatsvinden te verzoeken het betreffende evenement te plaatsen op de evenementenkalender voor het volgende jaar.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en beoordeling
De aanvrager overlegt een veiligheidsplan (conform het format uit de handreiking publieksevenementen) en verkeersplan in het geval van een categorie B- of C- evenement. Incidenteel kan de aanvrager ook in het geval van een A-evenement worden gevraagd een veiligheidsplan te overleggen. Dit kan het geval zijn wanneer er sprake is van specifieke risicoverhogende factoren.
Hoofdstuk 3 Kaders evenementenvergunning
Artikel 14 Gebruik van grond van derden/grond van gemeente
Na afloop van het evenement moet het gebruikte gebied en de directe omgeving schoon, vrij van afval en in ongeschonden staat achtergelaten worden. Het schoon opleveren geldt niet voor de organisatoren van de herdenkingen van de Watersnoodramp, de nationale dodenherdenking en de nationale Nederlands-Indië herdenking. Hierbij wordt de buitendienst van de gemeente ingezet.
Artikel 15 Omgevingsvergunning
Past het evenement niet binnen de gebruiksregels die het omgevingsplan voor de betreffende locatie geeft, en kent het omgevingsplan geen eigen vergunningstelsel om dit mogelijk te maken, dan is op grond van de Omgevingswet een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) vereist voor dit afwijkende gebruik.
Een aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in het eerste lid wordt getoetst aan de criteria gesteld in paragraaf 8.1.1 van het Besluit kwaliteit leefomgeving. Bij het criterium van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties (artikel 8.0a Bkl) wordt in ieder geval getoetst aan de onderstaande aandachtspunten:
de organisator van een open evenement maakt geen gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Een circulair systeem, waarbij bekers en bakjes retour komen voor hergebruik is verplicht. Als uitzondering op deze regel geldt dat plastic wegwerpbekers en -bakjes wel gebruikt mogen worden wanneer deze worden ingezameld voor hoogwaardige recycling.
Artikel 17 Gemeentelijke faciliteiten
De gemeentelijke faciliteiten ten aanzien van evenementen worden uitgevoerd conform de hand- en spandienstenregeling van de gemeente Goeree-Overflakkee zoals opgenomen in bijlage 1. In deze regeling wordt ingegaan op het uitvoeren van verkeersmaatregelen, veegwerkzaamheden, nutsvoorzieningen en afvalverwijdering.
Hoofdstuk 5 Controle en evaluatie
Artikel 18 Toezicht en handhaving
In de vergunning wordt als voorwaarde opgenomen dat het voorkomen van problemen behoort tot de primaire verantwoordelijkheid van de organisatie. De organisator is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het evenement en treft daartoe alle nodige maatregelen, zowel voorafgaand aan als tijdens het evenement.
Wanneer er sprake is van een onveilige situatie of gevaar voor de openbare orde of veiligheid kunnen er tijdens de schouw of gedurende een controle aanvullende aanwijzingen worden opgelegd aan de organisator door de gemeente. Indien deze aanwijzingen niet of niet voldoende worden opgevolgd wordt er handhavend opgetreden.
Categorie A-evenementen worden niet standaard geëvalueerd. Wel is het mogelijk om incidenteel A-evenementen te evalueren indien de burgemeester van oordeel is dat dit nodig is. Dit kan zowel op basis van de inschatting vooraf dat het evenement belangrijke leerpunten zal opleveren of de behoefte achteraf op basis van wat er tijdens het evenement is voorgevallen.
Aldus vastgesteld op 17 december 2024 door
burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,
drs. S. van Heeren mr. A. Grootenboer-Dubbelman
secretaris burgemeester
Aldus vastgesteld op ######### door
de burgemeester van Goeree-Overflakkee,
mr. A. Grootenboer Dubbelman
burgemeester
Toelichting Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee
Als achtergrondinformatie op de beleidsregel staat hieronder per artikel een toelichting gegeven. Enkele artikelen worden niet nader toegelicht omdat de tekst vanzelfsprekend is. Het doel van deze toelichting is een zo volledig mogelijke beschrijving te geven van het toetsingskader voor de beoordeling van meldingen en aanvragen voor evenementvergunningen binnen de gemeente Goeree-Overflakkee. Bestuurlijke vaststelling van deze beleidsregel en publicatie daarvan bieden rechtszekerheid en verduidelijking van de vergunningverlening en handhaving.
Op Goeree-Overflakkee worden al jarenlang succesvolle, sfeervolle, goedbezochte en veilige evenementen georganiseerd. Door het gevarieerde aanbod (voor ieder wat wils) en het goede verloop van evenementen heeft Goeree-Overflakkee een goede naam opgebouwd. Evenementen leveren een positieve bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven binnen de gemeente, maar brengen ook de nodige risico's met zich mee voor de fysieke (veiligheidsrisico’s met een niet menselijke oorsprong zoals natuurrampen) en sociale (veiligheidsrisico’s veroorzaakt door menselijk handelen in de openbare ruimte) veiligheid. Maar hoe ga je nu om met deze risico’s zonder de uitgangspunten van het betreffende evenement te veel geweld aan te doen. Welke procedures zijn wanneer het meest effectief, dragen bij aan de veiligheid en geven de meeste waarborgen voor een succesvol verloop. Primair is de organisatie van een evenement verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement. De burgemeester heeft als verantwoordelijk persoon voor de openbare orde en veiligheid echter ook een erg belangrijke rol en vult die in door overleg te voeren, beleid vast te stellen en per situatie te kijken welke voorschriften aan vergunningen verbonden moeten worden. Met deze beleidsregel wil de gemeente zorgen voor een goede balans voor alle betrokkenen; organisator, bezoeker, deelnemer en omwonenden. Een evenement moet voor iedereen als prettig kunnen worden ervaren en veilig zijn om te bezoeken. Dit beleid geeft duidelijkheid aan wat de verwachtingen, rechten en plichten zijn van organisatoren van evenementen. Daarnaast zijn de procedures afgestemd op de lokale behoefte en de praktijk.
Artikel 3 Onderverdeling categorieën evenementen
De Handreiking evenementenveiligheid 2018 is een procesmodel evenementenveiligheid welk een landelijk kader biedt, dat veiligheidsregio’s, politie, gemeenten en samenwerkingspartners kunnen gebruiken bij de vergunningverlening, voorbereiding, uitvoering en nazorg van veilige evenementen. De Handreiking evenementenveiligheid 2018 beschrijft het gehele proces voor de evenementenveiligheid. Dit proces start met het aanvragen van een evenement en eindigt met het evalueren van het evenement naafloop. Door acht processtappen te doorlopen, houden de verschillende samenwerkende partijen grip op de veiligheid bij evenementen en kunnen zij, als dat nodig is, op tijd maatregelen nemen om de veiligheid te bevorderen.
De Evenementenkalender draagt bij aan een goede programmering van verschillende evenementen. Deze programmering is om een aantal redenen van essentieel belang: het voorkomen van wildgroei van evenementen in kwantitatieve zin, het waarborgen van een goede kwaliteit en het spreiden van evenementen op het eiland en over het gehele jaar. Wanneer een organisator tijdig zijn voornemens voor het houden van een evenement in het komende jaar bekend maakt, dan kan zijn plan bij de vaststelling van de Evenementenkalender meegewogen worden. Vermelding van een evenement op de kalender houdt niet automatisch in dat een vergunning wordt verleend, maar geeft de aanvrager wel in beginsel toestemming voor een datum waar, bij ongewijzigde omstandigheden, de beoordeling van zijn aanvraag op gebaseerd kan worden. Concrete invulling van de aanvraag kan uiteraard alsnog leiden tot een afwijzing. Immers het verzoek om een evenement op de kalender te plaatsen is geen aanvraag om vergunning. De aanvraag om vergunning dient apart op het daartoe vastgestelde formulier te geschieden. Wel is het zo dat niet-vermelding op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn en dat een ‘gereserveerde’ plek op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn voor een ander evenement. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de locatie: ook aanvragen in de nabijheid van een reeds via de Evenementenkalender ‘gereserveerde’ locatie kunnen geweigerd worden om te voorkomen dat evenementen elkaar ‘in de weg zitten’(hierbij valt o.a. te denken aan geluid, zichtbaarheid, trek van publiek). Ook nadat de evenementenkalender is vastgesteld zullen nog aanvragen binnenkomen. Deze aanvragen zullen per geval en in relatie tot de reeds vastgestelde evenementenkalender bekeken worden. Dit betekent niet dat deze aangevraagde evenementen op voorhand worden uitgesloten van een vergunning. Bij de behandeling van deze aanvragen worden de criteria van de evenementenbepalingen afgewogen en “strijd met de Evenementenkalender” is één van die criteria.
Er is gekozen voor een indieningstermijn van uiterlijk 8 weken voor een A-evenement en 16 weken voor een B- en C-evenement. Door de werkwijze die er gehanteerd wordt is er tijd nodig om een zorgvuldige afweging te maken. Er wordt o.a. advies ingewonnen bij politie, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en andere medewerkers van de gemeente. Tevens kan een vooroverleg met een organisatie worden gehouden voordat er overgegaan wordt tot besluitvorming.
De burgemeester zal vervolgens de vergunningaanvraag beoordelen en toetsen in hoeverre het evenement invloed heeft op de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu. Naar aanleiding van deze beoordeling kan de burgemeester de vergunning verlenen, weigeren of nadere voorschriften stellen.
Bij een te houden evenement dient elke deelnemende exploitant, die zwakalcoholhoudende dranken buiten de inrichting verstrekt, afzonderlijk een ontheffing voor artikel 35 van de Alcoholwet aan te vragen. De ontheffing dient ter plaatse aanwezig te zijn ten behoeve van de daartoe bevoegde controlerende instanties. De leidinggevende die de aanvrager aanstelt op de ontheffing moet in het bezit zijn van de verklaring sociale hygiëne. Ontheffingen worden alleen verleend aan organisaties die enige kennis en ervaring hebben van het verstrekken van alcoholhoudende dranken.
Artikel 9 Geldigheid vergunning
Meerjarige evenementenvergunningen kunnen alleen worden verleend mits deze vallen onder de door de burgemeester aangewezen categorieën conform artikel 2:25, lid 3, Apv.
Artikel 10 Voorschriften aan vergunning
Naast de opgenomen voorschriften in artikel 12 kunnen bij evenementen ook gebruik worden gemaakt van bouwsels/ constructies, zoals podia, tribunes, tenten en decorschermen. Eisen waaraan deze bouwsels/constructies moeten voldoen zijn opgenomen in het besluit bouwwerken leefomgeving. Dit beleid voorziet in indieningsvereisten, een toetsingskader en aan een vergunning te verbinden voorschriften voor alle vormen van bouwsels die bij evenementen en andere festiviteiten kunnen voorkomen, voor zover dit uit oogpunt van constructieve veiligheid relevant is. Van bouwsels, waarbij de constructieve veiligheid minderrelevant is en minimale risico’s op persoonlijk letsel bij falen te verwachten is, hoeft geen constructieve verantwoording te worden afgelegd, e.e.a. in overleg met het bevoegd gezag. Voor de toepassing van deze beleidsregel is de omvang van het bouwsel bepalend en wordt in principe geen onderscheid gemaakt naar type evenement, tenzij de overgangsbepaling van toepassing is.
Om overlast zoveel mogelijk te beperken zijn er eindtijden vastgesteld waarop een evenement afgelopen moet zijn. De eindtijd van muziek ligt 15 minuten voor de vastgestelde eindtijd van het evenement. Er geldt geen andere eindtijd voor de doordeweekse dagen dan voor de weekenden.
We spreken van impact als bij het organiseren van evenementen buiten gebouwde voorzieningen noodzakelijk is tot het afzetten van een weg of een terrein. Dit dient in ieder geval goed geregeld te worden (meestal in de vergunning). Bijvoorbeeld omdat een stuk straat is afgezet ontstaat er ook meestal een parkeerprobleem voor zowel bewoners als bezoekers. De parkeerplaatsen ter plekke kunnen niet meer benut worden. Het probleem wordt groter als veel publiek wordt verwacht en geparkeerde auto’s de leefbaarheid in de omliggende wijkengaan aantasten. Als een evenement echt omvangrijk wordt heeft het vrijhouden van calamiteitenroutes prioriteit zodat hulpdiensten in geval nood altijd ongestoord het gebied kunnen bereiken. Een maatregel die bij evenementen van enige omvang al snel noodzakelijk wordt is het plaatsen van extra bewegwijzering.
Artikel 15 Omgevingsvergunning
Past het evenement niet binnen de regels van het Omgevingsplan op de betreffende locatie, en heeft het evenement een dusdanig effect op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, dan dient er een omgevingsvergunning voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) aangevraagd te worden. Een aanvraag omgevingsvergunning voor een evenement wordt getoetst aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Een BOPA activiteit is een activiteit die niet voldoet aan de regels van het omgevingsplan. De gemeente mag een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit verlenen met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties; Bij ‘een evenwichtige toedeling van functies aan locatie’ gaat het om het vinden van een balans tussen ‘beschermen en benutten’. Onder ‘functie’ kan worden verstaan het gebruiksdoel of de status (bijzondere eigenschap) die een onderdeel van de fysieke leefomgeving op een bepaalde locatie heeft. De legesverordening Goeree-Overflakkee is van toepassing op een dergelijke aanvraag.
In lid 2 wordt meermaals verwezen naar de normen in de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond. Deze handreiking is te vinden op de website van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (https://vr-rr.nl/over/cijfers-publicaties/) en direct te downloaden via de link: file:///H:/Downloads/regionale_handreiking_publiekevenementen_rotterdam-rijnmond%20(4).pdf
Artikel 16 Overige verplichtingen
Uitgangspunt voor het thema energie moet zijn de Trias Energetica, waarbij in de eerste plaats gekeken wordt naar het voorkomen van het gebruik van energie. Neem dit al mee bij de invulling van het programma en de infrastructuur van het evenement - is het nodig overal energie voor te gebruiken of zijn er andere opties? Vervolgens wordt voor de niet te voorkomen energievraag gebruik gemaakt van duurzaam opgewekte stroom. Ten derde wordt, als 100% duurzame stroom niet mogelijk is, als laatste optie gekeken naar het minst ‘on-duurzame’ alternatief.
Artikel 18 Toezicht en handhaving
Bij B- en C-evenementen worden voor het evenement afspraken gemaakt over de invulling van toezicht en handhaving en eventueel afgestemd met de organisator. Op basis van een risico-inschatting en prioritering worden in dit overleg de toezicht- en handhavingsprioriteiten vastgesteld. Per evenement worden afspraken gemaakt over:
• Inzet van de verschillende diensten;
• Prioritering in de controle;
• Toezicht- en handhavingsstrategie (o.a. inzet instrumenten);
• Rol van de organisator en samenwerking met de organisator.
Deze afspraken worden opgenomen in de op het evenement toegesneden Handhavingsmatrix (zie bijlage 1). Vooral bij complexe B en C evenementen of evenementen met specifieke aandachtspunten is het noodzakelijk om te werken met een multidisciplinaire handhavingsmatrix en coördinatie door toezicht en handhaving. In de handhavingsmatrix wordt dan vastgesteld op welke elementen toezicht noodzakelijk is en wie dit toezicht uitgaat voeren; het gaat daarbij om de werkafspraken tussen alle toezichthoudende partijen. Er kunnen corrigerende instructies worden gegeven indien er overtredingen zijn in de voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld op- en afbouwtijden, verstrekking van alcoholhoudende drank aan minderjarigen, geluidsovertredingen, opruimen van afval e.d.
De uitkomst van deze evaluatie kan gevolgen hebben zoals:
Bijlage 1 – Hand- en spandiensten, inzet gemeente voor-, tijdens en na evenementen (artikel 17)
Dranghekken met en zonder verkeersborden (zolang de voorraad strekt)
De gemeente stelt dranghekken ter beschikking, zolang de voorraad strekt. Bij Koningsdag en bij de hieronder vermelde herdenkingen worden dranghekken gratis gebracht en opgehaald:
• Nationale Nederland-Indie herdenking.
Voor alle overige evenementen en activiteiten worden kosten in rekening gebracht.
De hekken worden dan op een afgesproken locatie neergezet. Verdere verspreiding doet de organisator zelf. Alle gebruikte artikelen moeten na afloop van het evenement weer op dezelfde plaats verzameld worden. De dranghekken met borden apart houden. Voor het zelf ophalen van dranghekken op een van de gemeentelijk werven worden geen kosten in rekening gebracht.
In de vergunning staan eventuele verkeersmaatregelen. Voor het plaatsen van de wegafzetting moet de organisator zelf zorgdragen. Zo ook, waar nodig, voor het aangeven van de omleiding. De organisator controleert zelf of de wegafzettingen en/ of omleidingen goed zijn uitgevoerd. De gemeente (Team handhaving) en de Politie zijn verantwoordelijk voor de controle op de naleving van de verkeersmaatregelen.
De gemeente verwijdert afval voor en na de volgende herdenkingen: Watersnoodramp, Dodenherdenking en de Nationale Indië herdenking.
Bij alle overige evenementen en activiteiten (ook op Koningsdag) is de organisator zelf verantwoordelijk voor het afval dat ontstaat door en tijdens het evenement. De organisator zal zelf zorg moeten dragen voor het verkrijgen van afvalcontainers.
De E-marktkasten staan veelal op een centrale plaats. De gemeente kan de stroom leveren.
De commerciële organisator moet hiervoor contact opnemen met het team gebouwenbeheer. De gemeente zal de kosten voor het gebruik in rekening brengen.
De veegdienst van de gemeente wordt alleen ingezet bij de volgende herdenkingen: Watersnoodramp, Dodenherdenking en de Nationale Indië herdenking. Bij alle andere evenementen verzorgt de organisator zelf de veegwerkzaamheden
Wanneer de gemeente ingezet wordt bij commerciële evenementen, worden er kosten gehanteerd, die bepaald worden in overleg met afdeling financiën.
Bijlage 2 – Handhavingsmatrix evenementen (artikel 18, lid 2)
Op basis van de handhavingsmatrix houden de diensten met toezichthoudende taken toezicht tijdens het evenement. Wanneer overtredingen van vergunningsvoorschriften worden geconstateerd, vindt er juridische afstemming plaats en wordt een bestuurlijke rapportage opgemaakt waarmee de burgemeester kan handhaven en de handhavingsjurist de benodigde vervolgstappen kan ondernemen. In sommige gevallen zullen diensten op basis van de eigen bevoegdheden direct optreden. De functionaris toezicht en handhaving die vanuit de gemeente voor het betreffende evenement is aangewezen bewaakt het overzicht over alle toezichthoudende taken en heeft hiertoe contact met alle betrokken toezichthoudende diensten. Indien er handhavend opgetreden moet worden, neemt de functionaris toezicht en handhaving hier het initiatief voor. Indien er de noodzaak toe is dan vindt er nader overleg plaats met de evenementencoördinator en de ambtenaar openbare orde en veiligheid van de gemeente. In dit driehoeksoverleg worden de verder te nemen vervolgstappen afgesproken. De onderstaande handhavingsmatrix geldt hiervoor als leidraad.
Door de betrokken interne- en externe afdelingen/partijen is de handhavingsmatrix uitgewerkt voor de wijze van toezicht op- en handhaving van aan de vergunning verbonden voorschriften tijdens evenement. De handhavingsmatrix reikt verder dan enkel de vergunningsvoorschriften. In de handhavingsmatrix worden tolerantiegrenzen en handelingsperspectief omschreven voor toezichthouders, (buitengewoon) opsporingsambtenaren en ambtenaren betrokken bij mogelijke bestuursrechtelijke handhaving.
Bij een overtreding van een van de hieronder genoemde punten spreek je als toezichthouder die persoon aan die een bepaalde overtreding pleegt. Je kunt de overtreding ook stoppen of geeft de persoon de gelegenheid de overtreding onverwijld te stoppen. Constateringen op punten waarover afspraken zijn gemaakt worden vastgelegd in een rapport dat je als toezichthouder opmaakt (conform een proces-verbaal, geconcretiseerd met hoedanigheid ambtenaar, dag-datum-tijdstip, plaats, gedraging ect.). In de onderstaande matrix staan ook overtredingen die ook door de organisatie kunnen worden gepleegd, of waarin de organisatie de overtreding kan doen stoppen. Dit kan betekenen dat ook na afloop, bestuursrechtelijke maatregelen worden genomen. Bijvoorbeeld een waarschuwing of een last onder dwangsom bij een volgende editie van dat evenement.
Handhaving en Toezicht overige conform Apv/wegenverkeerswet 1994/RVV 1990:
Het gebruik van de terreinen zoals gemeld in het kader van de Waterwet. |
Toezichthouder Rijkswaterstaat Constatering door overige betrokkenen, melding meteen doorgeven aan Rijkswaterstaat |
|||
Signaleren/ constateren door beveiliging. Overdragen aan politie. |
||||
Signaleren/ constateren door beveiliging. Overdragen aan politie. |
Veiligheid, gezondheid en mobiliteit:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-14720.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.