Verkeersbesluit voor het alleen uitzonderen van fietsverkeer bij eenrichtingsverkeer

Kenmerk 3896729

Gemeente Hengelo

Aanleiding

Sinds 1999 is de regelgeving voor bromfietsers binnen de bebouwde kom veranderd, waardoor zij niet langer gebruik mogen maken van het fietspad, maar de rijbaan moeten volgen. Hiermee worden bromfietsers juridisch en verkeerskundig meer gelijkgesteld aan gemotoriseerd verkeer, wat consequenties heeft voor de verkeersveiligheid en de inrichting van de openbare ruimte. Eenrichtingswegen zijn vaak smal en ontworpen om de verkeersdoorstroming en veiligheid te verbeteren. Het toestaan van bromfietsers om tegen de rijrichting in te rijden, kan leiden tot onverwachte en gevaarlijke situaties, vooral bij bochten en uitritten. Daarnaast ligt de snelheid van bromfietsers aanzienlijk hoger dan die van fietsers, waardoor de kans op ernstige ongevallen toeneemt wanneer zij tegen het overige verkeer in rijden.

Op dit moment is er sprake van een ongelijke situatie, waarbij in sommige straten bromfietsers wel worden uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer en in andere straten niet. Dit zorgt voor onduidelijkheid bij weggebruikers en kan leiden tot verwarring en onverwachte verkeerssituaties. Door bromfietsers niet langer uit te zonderen, wordt de verkeersstructuur logischer en eenduidiger, waardoor de voorspelbaarheid van verkeersgedrag toeneemt en de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Bovendien vergemakkelijkt deze maatregel de handhaving, omdat niet langer gecontroleerd hoeft te worden of een bromfietser terecht tegen de rijrichting in rijdt.

Daarnaast sluit deze aanpak aan bij het STOMP-principe zoals gehanteerd in het Mobiliteitsplan 2040. STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten en Privéauto, en geeft prioriteit aan actieve en duurzame vormen van mobiliteit. Dit verkeersbesluit draagt hieraan bij door de fiets een voorkeurspositie te geven boven de bromfiets, die meer uitstoot en geluidsoverlast veroorzaakt. Door in te zetten op veilige en duidelijke fietsvoorzieningen en het gemotoriseerde verkeer beter te reguleren, wordt bijgedragen aan een duurzame, gezonde en goed functionerende stedelijke omgeving.

Bovendien past deze maatregel binnen de doelstellingen van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030), waarin een veilige en voorspelbare verkeersomgeving centraal staat. Het verminderen van uitzonderingen voor gemotoriseerd verkeer draagt bij aan een logischere en herkenbare weginrichting, wat de kans op verkeersongevallen verkleint en de verkeersveiligheid verhoogt.

Om deze eenduidigheid te bereiken, moeten de bestaande onderborden OB54 (uitgezonderd bromfietsers en fietsers) worden vervangen door onderborden OB52 (uitgezonderd fietsers) op de locaties die in dit verkeersbesluit worden genoemd. Dit besluit betreft een verzamelbesluit waarin alle betrokken locaties worden meegenomen, zodat de wijzigingen op een gestructureerde en uniforme manier kunnen worden doorgevoerd.

BESLUIT

Het alleen uitzonderen van fietsverkeer bij eenrichtingsverkeer, door wijziging van onderborden OB54 in onderborden OB52 bij bestaande verkeersborden C02 en C03 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Locaties

Het verkeersbesluit heet betrekking op de volgende locaties:

  • 1.

    Moerbeistraat

  • 2.

    Meidoornstraat

  • 3.

    Binnenbeekstraat

  • 4.

    Berendinastraat

  • 5.

    Gezinastraat

  • 6.

    Agathaplein

  • 7.

    Spoelsterstraat

  • 8.

    Sterkerstraat

  • 9.

    Zonstraat

  • 10.

    Maanstraat

  • 11

    Lansinkweg

  • 12

    Nachtegaalspad

  • 13

    Marnixstraat

  • 14

    Reinierstraat

  • 15

    Hermanstraat

  • 16

    Waarbekenplein

  • 17

    Hegemansweg

  • 18

    Berflobeekweg

  • 19

    Frederikstraat

  • 20

    Albrechtsweg

  • 21

    Florence Nightingaleweg

  • 22

    Boerhavelaan

  • 23

    Schneiderstraat

  • 24

    Johannaweg

  • 25

    Bataviastraat

  • 26

    Haverweg

  • 27

    Gerststraat

  • 28

    Luxemburgstraat

  • 29

    Mechelenstraat

  • 30

    Aalststraat

  • 31

    Turnhoutstraat

  • 32

    Spastraat

  • 33

    Leuvenstraat

  • 34

    Waregemstraat

  • 35

    Wevelgemstraat

  • 36

    Mosweg

  • 37

    Vondelstraat

  • 38

    Jacob Catsstraat

  • 39

    Tollenstraat

  • 40

    Brugstraat

  • 41

    Bongertsweg

  • 42

    Elsbeekweg

  • 43

    Mussenstraat

  • 44

    Lijsterweg

  • 45

    Meeuwenweg

  • 46

    Ooievaarsweg

  • 47

    Lepelaarstraat

  • 48

    Ooievaarsweg

  • 49

    Steijnstraat

  • 50

    Paul Krugerstraat

  • 51

    Sweelinckstraat

  • 52

    Vivaldistraat

  • 53

    Palestinastraat

  • 54

    Valeriusstraat

  • 55

    Kotmansweg

  • 56

    Zwaluwstraat

  • 57

    Jupiterstraat

  • 58

    Siriusstraat

  • 59

    Dr. Schaepmanstraat

  • 60

    Onze Lieve Vrouwenstraat

  • 61

    Witte de Withstraat

  • 62

    Cornelis Evertsenstraat

  • 63

    M.A. de Ruterstraat

  • 64

    Hazelaarweg

  • 65

    Veenweg

  • 66

    Abelenstraat

  • 67

    Elzenstraat

  • 68

    Hengelose Esstraat

  • 69

    Populierenweg

  • 70

    Wilgenweg

  • 71

    Lindenweg

  • 72

    Mesdagstraat

  • 73

    Jozef Israëlsstraat

  • 74

    Dr. A. Kuyperstraat

  • 75

    Heeckerenstraat

  • 76

    Rande

  • 77

    Westerflier

     

Motivering

Overwegende:

- dat uitvoering van dit verkeersbesluit bijdraagt aan verkeersveiligheid en een eenduidig wegbeeld;

- dat de maatregel aansluit bij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en het Mobiliteitsplan 2040;

- dat dit verkeersbesluit wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede leefbaarheid;

- dat dit verkeersbesluit mogelijk in strijd kan worden geacht met de vrijheid van het verkeer, maar dat de gemeente dit van ondergeschikt belang acht en meer waarde hecht aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede leefbaarheid.

- dat overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie en dat deze kan instemmen met de maatregel.

Procedure

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Bezwaar

Wanneer u belanghebbende bent kunt u, tijdens de inzagetermijn, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B en W. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht (postbus 10067, 8000 GB Zwolle) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als een bezwaarschrift.

Aldus vastgesteld, 

Burgemeester en Wethouders van Hengelo, namens dezen, Teammanager Beleid en Beheer Openbare Ruimte

Naar boven